Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mukkietje

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:09

@ Mavantos, ik vind het wel knap van je dat je zelf durft toe te geven dat je het ook beter voor je paarden zou willen, en dat je dit dus ook in de toekomst gaat proberen.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:33

Hier zijn de weides echt te nat dus staan de paarden overdag een aantal uur in een zandpaddock. Mijn merrie staat in een groepje van, ik geloof 7 merries op een stukje van 15 bij 15 ofzo. Aangezien het zoveel heeft geregend is het een natte boel en de paarden staat flink in de blub..

Smorgens krijgen ze eerst hooi en muesli dan om 08.00 naar buiten tot een uur of 2 (de paarden worden niet gevoerd op de paddock, zou ook geen doen zijn) dan naar binnen met een grote berg hooi, en savonds weer een berg hooi en muesli. Als het weer straks nog slechter wordt gaan ze nog iets korter naar buiten. Maar meestal niet minder dan 4 uur. Of het moet echt noodweer zijn.

Ik vind het prima.. Ze halen een frisse neus, zien even wat anders, kunnen rondwandelen, haar vriendinnetje staat in de groep dus ze kunnen spelen en kroelen. Maar je ziet ook dat de paarden er na een paar uur wel klaar mee zijn. Dus ik ben blij dat ze lekker elke dag naar buiten gaat, maar van mij hoeft het (op deze manier!) echt niet de hele dag. Die benen in de blub vind ik niet zo prettig.. En als het de hele dag regent kunnen ze niet schuilen.

Mijn pony is nooit chagrijnig en ik denk dat dit echt prima is voor haar. In de winter laat ik haar wel elke dag nog extra bewegen. Vaak in de vorm van een buitenrit dus ze is echt wel happy imo :j

Zomers staan ze minimaal 10 uur per dag op de wei of 24/7

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:35

Esmeej333 schreef:
Sees schreef:
Ik ben toch nog wel geneigd om te geloven dat iedereen die zijn paard nu teveel op stal heeft staan, direct zou verhuizen als er zich een vergelijkbare stal zou aandienen maar dan een waar het paard zelf kan kiezen of hij buiten staat. Of is dat naïef?

Denk het wel :( .

In mijn geval niet naïef dat zou best wel eens zo kunnen zijn, zeker op een aanvaardbare afstand....

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:36

Mavantos: ik wil zelf graag op de bal spelen en niet op de persoon, dus het is ook mijn bedoeling niet om je af te schilderen als boeman. Heb een probleem met wat je doet en niet met je persoon. Maar ik heb nog steeds mijn bedenkingen bij het feit dat je je paarden pas gaat verhuizen als je een rijbewijs hebt en klaar bent met school. Dat je je bewust bent van dat je paarden slecht staan (namelijk: geen vrije uitloop), maar dat je dat niet gaat veranderen, omdat jij dan niet meer zo vaak kan gaan of misschien minder kan rijden. Vind je hun welzijn dan niet belangrijk?

Anoeska: er komt zeker meer kijken bij goed paarden houden, maar daar gaat dit topic niet over, vandaar dat je dat hier niet zoveel hoort... Ik vind bijvoorbeeld onbeperkt goed ruwvoer uit slowfeeders ook erg belangrijk :P Evenals humane trainingsmethoden en niet het 'geen gelul trek hem in de krul' dat je vaak ziet.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 11-11-13 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:36

paulinebes schreef:
chelle_dora schreef:
Ik kan ook niet begrijpen hoe iemand z'n paard moedwillig door een te zware bak gaat laten lopen, want paard staat buiten maar vervolgens rijd je z'n pezen kapot. Heeft ie beschikking tot buitengang, staat ie nog op boxrust omdat je bak rot is. Wie schiet er dan wat mee op? Behalve dat je zelf met een goed gevoel kan slapen want je pony staat buiten en dat is goed?

Ik hou m'n pony graag heel. Ja, dat is dan geen 23/7 buitengang, maar ook zeker geen 23/7 stalpaard. En dan ook nog eens een fijne bodem in m'n bak zodat ik niet alsnog d'r pezen kapot rijd.

En ja, met gigantische hoosbuien staat ook mijn pony binnen. Ze staat met regen wel met een deken om, maar ze staat op stal zonder deken aan en staat op een luchtig stuk van de stal met de deur open, dus als ik die dan buiten zeik en zeiknat laat worden, en dan op stal zet, weet ik zeker dat ze morgen met een longontsteking staat. En dat kan ik nou ook niet diervriendelijk noemen. En nee, dat komt echt niet omdat ik er een smeltpony van maak.

Maar waarom zou er automatisch een te zware bak zijn bij stallen waar de paarden veel buiten komen? Mijn paard staat dus 24/7 buiten (maar de helft zou ik ook acceptabel vinden) en bij ons is de bak prima, ook met veel regen, heel vlak. Alleen met stevig vriesweer kunnen we niet rijden en moet je andere dingen verzinnen. Gelukkig zijn dit vaak maar korte perioden. Mijn paard staat altijd buiten ook met hevige regen. In de winter heeft ze een schuilstal en in de zomer natuurlijke beschutting. Ik zet haar zelfs als ik stevig gereden heb en ze is nat (na goed uitstappen natuurlijk en als haar adem weer op orde is), zo weer buiten, zonder deken. Ook in de regen... en zal ik je wat vertellen? Ze wordt er helemaal niet ziek van...Natuurlijk moet je niet een paard die een deken is gewend, of is geschoren en altijd binnen staat zo in de winter dag en nacht naar buiten gooien. Dat moet je rustig opbouwen vanaf het voorjaar/zomer. Maar dan kunnen ze prima leven in die omstandigheden zonder ziek te worden. Op de tocht moet je ze inderdaad nooit zetten als ze zwaar bezweet zijn..

Mijn persoonlijke ervaring is dat bij stallen waar de weidegang goed geregeld is geen goede bak is aangelegt.
Vaak te zwaar en/of te nat.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:39

Waarom is die bak relevant? Wat heeft dat te maken met het onderwerp van discussie in dit topic? Als de bak je niet aanstaat, zoek je gewoon verder toch? Dan heb je niet jouw ideale plekje.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:40

Onze bak is niet gedraineerd, nee. Dus we maken er momenteel geen gebruik van. In de droge periode is het een hele fijne, niet te zware bak. We zitten dicht bij bos en hei en daarbij hebben de buren wel een hele goede bak (bepaald geen zware en ook daar staan de paarden meer buiten dan binnen). Wat is je/jullie punt nou precies? Ik heb liever dat onze paarden alle (bewegings)vrijheid hebben, dan geen (bewegings)vrijheid en een geweldige bak. Maar ja, zo sta ik er duidelijk in.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:47

VogeltjeM schreef:
Waarom is die bak relevant? Wat heeft dat te maken met het onderwerp van discussie in dit topic? Als de bak je niet aanstaat, zoek je gewoon verder toch? Dan heb je niet jouw ideale plekje.

De bak is in zoverre relevant dat die meestal meespeelt in de keuze van een stal.

Ik vind dat je in onze bak nu niet fatsoenlijk kan gaan rijden. Pure blubber en daardoor veel te zwaar.
Niet eerlijk voor je paard om daar in te trainen. Je rijdt je paard kapot.

Mensen die wedstrijden rijden zullen tenminste 4 a5 keer per week moeten trainen. Anders kan je van een paard niet verwachten dat hij goed presteerd.

Nou dan zullen mensen de afweging maken om dan toch voor minder weidegang te gaan en voor betere trainingsmogelijkheden.

En ja...die afweging maak je dus ook voor het paard.

Ik heb een andere keuze gemaakt...ook omdat ik uberhaupt te weinig tijd voor wedstrijden heb kan mij nu die bak niet zo veel schelen.
Maar ik kan me voorstellen dat andere in het belang van het paard een andere keuze maken.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:53

Maar het is toch 'jouw' keuze om 4-5 keer per week te rijden en wedstrijden te rijden? Niet die van het paard? Ik vind dat je dan helemáál zou moeten denken om zijn welzijn en zou moeten zorgen voor optimale omstandigheden. Hij mag wel tot het uiterste gaan voor jou in de sport, maar andersom... :n Zoals ik al eerder zei, dan zet je hem maar wat verder... Als je daar wel een geschikte stal vindt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:56

Ja een goede bak speelt voor mij ook een rol. Ik wil graag rijden en het is voor mijn paard ook goed om aan het werk tr zijn. Daarom is het ook zo lastig om een goede plek te vinden. Hoe komt het dat stallen die de weidegang/paddock goed geregeld hebben blijkbaar denken dat dat voldoende is en dat je je paard alleen hebt om naar te kijken?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:58

VogeltjeM het klopt wel wat je zegt maar ook verder weg vind je niet altijd een goede stal en je moet er nog wel kunnen komen. Niet iedereen heeft een rijbewijs.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:59

Nikass schreef:
Ja een goede bak speelt voor mij ook een rol. Ik wil graag rijden en het is voor mijn paard ook goed om aan het werk tr zijn. Daarom is het ook zo lastig om een goede plek te vinden. Hoe komt het dat stallen die de weidegang/paddock goed geregeld hebben blijkbaar denken dat dat voldoende is en dat je je paard alleen hebt om naar te kijken?

Ik denk omdat die stallen over het algemeen recreatieruiters trekken?

Nikass schreef:
VogeltjeM het klopt wel wat je zegt maar ook verder weg vind je niet altijd een goede stal en je moet er nog wel kunnen komen. Niet iedereen heeft een rijbewijs.

Maar dan krijg je weer het hele verhaal van 'je moet geen paard houden als je de goede omstandigheden/mogelijkheden niet hebt'... Net zomin als dat je een hond neemt als je de omstandigheden niet hebt...

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:01

Kinke schreef:
mavantos schreef:
Jullie begrijpen me alleen al verkeerd. Ik wil super graag dat mijn paarden een dagdeel buiten staan. Dat is alleen maar goed en gezond voor ze. Daar ben ik me zeker wel bewust van. Het is hier in de buurt alleen niet mogelijk... Straks als ik mijn rijbewijs heb en klaar ben met mijn school (over nog geen 1,5 jaar) dan wil ik ook zeker mijn paarden naar zo een stal, alleen nu is dat niet mogelijk. Je moet roeien met de riemen die je hebt.

Iedereen hier denkt dat ik 1x per dag bij mijn paard kom, neee. Ik ben vaak 3x per dag op stal. Ze voeren bij ons zelf 1x per dag een lading kuil. Ik voer zelf 2x per dag hooi bij. Waardoor ze dus 3x per dag ruwvoer krijgen ipv 1x en dan ga ik uit school ze vaak eruit halen en dan naar huis, huiswerk maken en 's avonds rijden/longeren enz.

Ik speel maar even advocaat van de duivel….waarom dan niet pas een paard aangeschaft als de voorwaarden goed zijn? Ik kan dat gewoon echt niet begrijpen, en al helemaal niet als je het dus zelf ook niet ok vindt dat een paard op zo'n stal staat.

Omdat ik het zat was dat het paard wat ik leaste en verknocht aan was geraakt werd afgeragd en niet verzorgd wanneer hij werd gebruikt voor de manege lessen....
Daarom heb ik hem op dat moment gekocht

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:03

VogeltjeM schreef:
Maar het is toch 'jouw' keuze om 4-5 keer per week te rijden en wedstrijden te rijden? Niet die van het paard? Ik vind dat je dan helemáál zou moeten denken om zijn welzijn. Hij mag wel tot het uiterste gaan voor jou in de sport, maar andersom... :n

Je wil niet weten hoe fijn mijn paard het vond om intensief getraint te worden.
Haar keuze...neuh...tuurlijk niet. Maar ik merk wel dat ze het een beetje mist.
En dat trainen is erg goed voor de gezondheid van een paard. Een paard watgoed rechtgericht is en in evenwicht loopt gaat langer mee( kijk naar de paarden van Anky, de Spaanse rijschool, Isabel Werth en ga maar verder)

Wat ikprobeer te zeggen is dat er meerdere manieren zijn die goed zijn voor een paard en dat bij de keuzes die wij maken meerdere factoren meespelen.

23/7 opgehokt staan is nooit goed en dan ook nog eens een dagje overslaan kan niet.

Maar er zijn meerdere manieren om het paard in goede gezondheid tevreden te houden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:05

Het zou niet altijd het een of het ander moeten zijn. In die zin zie ik ook een verantwoordelijkheid voor stalhouders. Als het aanbod er is zullen mensen makkelijker te bewegen zijn om naar een meer paard vriendelijke stal te gaan.

Ja maar, vogeltjeM, dat is te simpel gesteld. Mensen hebben een paard. Hebben die niet altijd bewust en doordacht gekocht. Of dachten eerder dat de stal waar ze stonden voldeed. Mentaliteitsverandering wordt nu ontmoedigd door het gebrek aan aanbod.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:08

Nikass schreef:
Het zou niet altijd het een of het ander moeten zijn. In die zin zie ik ook een verantwoordelijkheid voor stalhouders. Als het aanbod er is zullen mensen makkelijker te bewegen zijn om naar een meer paard vriendelijke stal te gaan.

Maar als pensionklanten meer om de juiste dingen zouden vragen, zouden pensionhouders zich weer sneller gaan aanpassen. Zoals bij een stalling hier op het dorp: paarden staan wel altijd buiten, maar in aparte postzegelweitjes. Terwijl als je het vraagt en een mede-eigenaar hebt die het ook wil, je het tussendraadje wel weg mag halen. Dat soort dingen (stal is verder helaas knudde wat betreft voerbeleid en blubber in de winter, maar goed).

Nikass schreef:
Ja maar, vogeltjeM, dat is te simpel gesteld. Mensen hebben een paard. Hebben die niet altijd bewust en doordacht gekocht. Of dachten eerder dat de stal waar ze stonden voldeed. Mentaliteitsverandering wordt nu ontmoedigd door het gebrek aan aanbod.

Daar ben ik het wel mee eens ja. Helaas is het aanbod gewoon zielig zeg maar.. Ben nog altijd heel dankbaar dat ik de stalling waar mijn paard staat heb gevonden en dat op een berijdbare afstand (35 km, anders had ik m zo terug ingeladen om hem bij de fokker in pension te zetten, zo gefrustreerd was ik op een gegeven moment over het aanbod hier in de buurt).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:14

ja daar heb je ook gelijk, mensen moeten ook ergens om vragen. En sterker nog: wij hebben mega groot land. Er komen mensen kijken die om die reden niet op onze stal willen staan, want ze hebben liever een postzegeltje... want anders moeten ze zover lopen om hun paard "te vangen" en hij zou wel eens kunnen gaan rennen en dan krijgt ie misschien blessures...
De onwetendheid en niet willen weten van mensen is ook dramatisch.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:15

ook willen mensen niet altijd dat ze de hele dag buiten staan, in een groepje. Wij hebben het aanbod dus wel, maar niet iedereen wil dat voor zijn paard. Tja dat is voor mij dan weer onbegrijpelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:16

Dat laatste kan ik dan weer wel begrijpen ... Ik wil die van mij wel buiten, maar heb heel veel stallen geschrapt omdat ze 's morgens buiten gingen in een groep en dan 's avonds weer binnen .. En dat is hier gewoon geen optie ... Het moet maar net met alle paarden klikken, en indien niet geeft dat weer problemen ...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:28

Als het niet klikt gaan we wel splitsen natuurlijk maar het streven is "alles" (4 paarden) bij elkaar.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:29

Maar wel hele dagen buiten, tenzij het weer te extreem is.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:36

VogeltjeM schreef:
Maar het is toch 'jouw' keuze om 4-5 keer per week te rijden en wedstrijden te rijden? Niet die van het paard? Ik vind dat je dan helemáál zou moeten denken om zijn welzijn en zou moeten zorgen voor optimale omstandigheden. Hij mag wel tot het uiterste gaan voor jou in de sport, maar andersom... :n Zoals ik al eerder zei, dan zet je hem maar wat verder... Als je daar wel een geschikte stal vindt.

Was het paard zijn keuze dat jij eigenaar werd, was het mijn keuze om op de wereld gezet te worden.....

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:41

Juist omdat je paard biet voor jou kiest hoor je hem een zo goed mogelijk leven te bieden. Jij kiest wel voor hem, en dan ben je ook verantwoordelijk voor hem.
Als jou paard hard werkt voor jou, mag je best iets terug doen ja. Zo'n gekke redenering is dat toch niet?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:44

Dat doe ik, zoals ik dat wil en niet zoals de bokt tamtam het goedkeurd.
En er zijn maar weinig mensen met een paard van 31 jaar die nog goed loopt onder het zadel, dus ik doe blijkbaar iets wel goed.

Ik durf met zekerheid te zeggen dat mijn paarden het goed hebben, kan bijna niet beter...... :)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:52

Je kunt het kleinerend bokt tam tam noemen maar het is ook genoeg wetenschappelijk onderbouwd dat een dagdeel vrije buitengang een paard goed doet, en dat kun je van 23/7 stal niet zeggen :).
Je moet doen wat je goed dunkt, en dat een 31-jarige misschien andere behoeftes heeft dan een 10-jarige ontken ik niet. Fijn voor je dat hij nog gezond en rijdbaar is(niet sarcastisch bedoeld hoor).
Maar 1 voorbeeld zegt niets.