Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Esmeej333 schreef:Sees schreef:Ik ben toch nog wel geneigd om te geloven dat iedereen die zijn paard nu teveel op stal heeft staan, direct zou verhuizen als er zich een vergelijkbare stal zou aandienen maar dan een waar het paard zelf kan kiezen of hij buiten staat. Of is dat naïef?
Denk het wel.
paulinebes schreef:chelle_dora schreef:Ik kan ook niet begrijpen hoe iemand z'n paard moedwillig door een te zware bak gaat laten lopen, want paard staat buiten maar vervolgens rijd je z'n pezen kapot. Heeft ie beschikking tot buitengang, staat ie nog op boxrust omdat je bak rot is. Wie schiet er dan wat mee op? Behalve dat je zelf met een goed gevoel kan slapen want je pony staat buiten en dat is goed?
Ik hou m'n pony graag heel. Ja, dat is dan geen 23/7 buitengang, maar ook zeker geen 23/7 stalpaard. En dan ook nog eens een fijne bodem in m'n bak zodat ik niet alsnog d'r pezen kapot rijd.
En ja, met gigantische hoosbuien staat ook mijn pony binnen. Ze staat met regen wel met een deken om, maar ze staat op stal zonder deken aan en staat op een luchtig stuk van de stal met de deur open, dus als ik die dan buiten zeik en zeiknat laat worden, en dan op stal zet, weet ik zeker dat ze morgen met een longontsteking staat. En dat kan ik nou ook niet diervriendelijk noemen. En nee, dat komt echt niet omdat ik er een smeltpony van maak.
Maar waarom zou er automatisch een te zware bak zijn bij stallen waar de paarden veel buiten komen? Mijn paard staat dus 24/7 buiten (maar de helft zou ik ook acceptabel vinden) en bij ons is de bak prima, ook met veel regen, heel vlak. Alleen met stevig vriesweer kunnen we niet rijden en moet je andere dingen verzinnen. Gelukkig zijn dit vaak maar korte perioden. Mijn paard staat altijd buiten ook met hevige regen. In de winter heeft ze een schuilstal en in de zomer natuurlijke beschutting. Ik zet haar zelfs als ik stevig gereden heb en ze is nat (na goed uitstappen natuurlijk en als haar adem weer op orde is), zo weer buiten, zonder deken. Ook in de regen... en zal ik je wat vertellen? Ze wordt er helemaal niet ziek van...Natuurlijk moet je niet een paard die een deken is gewend, of is geschoren en altijd binnen staat zo in de winter dag en nacht naar buiten gooien. Dat moet je rustig opbouwen vanaf het voorjaar/zomer. Maar dan kunnen ze prima leven in die omstandigheden zonder ziek te worden. Op de tocht moet je ze inderdaad nooit zetten als ze zwaar bezweet zijn..
VogeltjeM schreef:Waarom is die bak relevant? Wat heeft dat te maken met het onderwerp van discussie in dit topic? Als de bak je niet aanstaat, zoek je gewoon verder toch? Dan heb je niet jouw ideale plekje.
Nikass schreef:Ja een goede bak speelt voor mij ook een rol. Ik wil graag rijden en het is voor mijn paard ook goed om aan het werk tr zijn. Daarom is het ook zo lastig om een goede plek te vinden. Hoe komt het dat stallen die de weidegang/paddock goed geregeld hebben blijkbaar denken dat dat voldoende is en dat je je paard alleen hebt om naar te kijken?
Nikass schreef:VogeltjeM het klopt wel wat je zegt maar ook verder weg vind je niet altijd een goede stal en je moet er nog wel kunnen komen. Niet iedereen heeft een rijbewijs.
Kinke schreef:mavantos schreef:Jullie begrijpen me alleen al verkeerd. Ik wil super graag dat mijn paarden een dagdeel buiten staan. Dat is alleen maar goed en gezond voor ze. Daar ben ik me zeker wel bewust van. Het is hier in de buurt alleen niet mogelijk... Straks als ik mijn rijbewijs heb en klaar ben met mijn school (over nog geen 1,5 jaar) dan wil ik ook zeker mijn paarden naar zo een stal, alleen nu is dat niet mogelijk. Je moet roeien met de riemen die je hebt.
Iedereen hier denkt dat ik 1x per dag bij mijn paard kom, neee. Ik ben vaak 3x per dag op stal. Ze voeren bij ons zelf 1x per dag een lading kuil. Ik voer zelf 2x per dag hooi bij. Waardoor ze dus 3x per dag ruwvoer krijgen ipv 1x en dan ga ik uit school ze vaak eruit halen en dan naar huis, huiswerk maken en 's avonds rijden/longeren enz.
Ik speel maar even advocaat van de duivel….waarom dan niet pas een paard aangeschaft als de voorwaarden goed zijn? Ik kan dat gewoon echt niet begrijpen, en al helemaal niet als je het dus zelf ook niet ok vindt dat een paard op zo'n stal staat.
VogeltjeM schreef:Maar het is toch 'jouw' keuze om 4-5 keer per week te rijden en wedstrijden te rijden? Niet die van het paard? Ik vind dat je dan helemáál zou moeten denken om zijn welzijn. Hij mag wel tot het uiterste gaan voor jou in de sport, maar andersom...
Nikass schreef:Het zou niet altijd het een of het ander moeten zijn. In die zin zie ik ook een verantwoordelijkheid voor stalhouders. Als het aanbod er is zullen mensen makkelijker te bewegen zijn om naar een meer paard vriendelijke stal te gaan.
Nikass schreef:Ja maar, vogeltjeM, dat is te simpel gesteld. Mensen hebben een paard. Hebben die niet altijd bewust en doordacht gekocht. Of dachten eerder dat de stal waar ze stonden voldeed. Mentaliteitsverandering wordt nu ontmoedigd door het gebrek aan aanbod.
VogeltjeM schreef:Maar het is toch 'jouw' keuze om 4-5 keer per week te rijden en wedstrijden te rijden? Niet die van het paard? Ik vind dat je dan helemáál zou moeten denken om zijn welzijn en zou moeten zorgen voor optimale omstandigheden. Hij mag wel tot het uiterste gaan voor jou in de sport, maar andersom...Zoals ik al eerder zei, dan zet je hem maar wat verder... Als je daar wel een geschikte stal vindt.