[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 16:31

rejov schreef:
Angela schreef:
Is er ergens een overzicht te vinden van slowfeeders voor in de stal? Ik zie veel foto's van hooinetten en systemen voor buiten, maar ik zoek dus een veilig en gemakkelijk systeem voor in de stal. Iemand een tip? Een hooinet wil ik dus niet.

Hoop dat je zo de foto´s kunt zien van onze slowfeeders die wij op stal hebben.

http://www.mijnalbum.nl/Album=86ODTSES

Thanks! Dat ziet er erg goed uit. Hoe en waarvan is het gemaakt?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:05

Mac schreef:
Is dat deze, Swift?
[ Afbeelding ]

wij hadden deze besteld echter geen goede ervaringen mee.
Ponys hadden m een nachtje in stal en de volgende ochtend hingen er hele grote gaten in.
En dan heb ik geen slopers en zat er ook nog kuil in , net was niet leeg.

rejov

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 17:23

Angela zie website link verkoop.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:54

Ik had hier in het topic dacht ik iets gelezen over site waarbij je hooi netten op aanvraag maat kon laten maken? Nu kan ik het echter even niet terug vinden :Y)

MargrietJonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 17:08

Nou ik heb zojuist twee slowfeeder hooikussens besteld bij Zeldenrust Hajstack. Zal mij benieuwen. Mijn merrie heeft haar kuilgras in een race tempo op. En staat daarna de buurman te terroriseren om zijn kuilgras. Ik hoop dat ik haar wat meer eet tijd kan geven als ik haar portie in de hooikussen geef. Wordt vervolgd dus.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:24

We hebben sinds deze week op stal allemaal een slowfeerder van SMHS. Alle paarden vreten hem binnen een paar uur helemaal leeg...... Nu heb ik een meningsverschil met een stalgenoot; ik ben van mening dat je het ding gevuld moet houden, zodat ze leren dat het nooit leeg zal zijn, en ze vanzelf hun eigen porties en snelheid gaan aanpassen. Een stalgenoot vind dat je hem moet vullen voor zover ze binnen 24 uur mogen hebben, en dan op is op. Wie van ons heeft gelijk volgens jullie?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:28

Dat hang ook een beetje van je paarden af. Als ik onbeperkt ga voeren blijven ze vreten, worden veel te dik (met daarbij behorende klachten) en verknoeien ze heel veel. Die van mij krijgen dus twee keer per dag een afgepaste hoeveelheid. Maar onbeperkt de beschikking over ruwvoer is natuurlijk wel ideaal (daarom heb ik het ook best lang geprobeerd) dus als dat lukt zou ik absoluut daarvoor gaan.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:30

Ik las ook dat ergens stond dat je het een maand moet geven, en dat ze dan vanzelf zich gaan beheersen omdat ze weten dat het niet op gaat. Daarom denk ik, vol houden dat ding....dan maar even wat dikker, gaat wel weer over toch?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:33

Wil je een paard onbeperkt voer geven, dan is dat altijd verstandig :j
Beter voor het paard zowel lichamelijk als geestelijk :j

Paarden moeten wel leren dat ze onbeperkt toegang tot voer hebben, en dat leren ze alleen door altijd wat te eten beschikbaar te hebben. Raakt het elke keer op dan leer je ze heel effectief aan dat hun eten op raakt en ze het snel naar binnen moeten bunkeren voordat ze zonder zitten :=

Geef je ze 2 weken lang onbeperkt en ben je dan eens een dag te laat waardoor ze zonder staan...dan gaat het schakeltje nooit om natuurlijk -O-

Zo schrokken en vreten of hun leven er vanaf hangt is niet gezond :n

Echt, minstens 9 van de 10 keer dat mensen zeggen dat hun paard niet onbeperkt gevoerd kan worden, ligt dat niet aan hun paard maar gewoon aan henzelf, dat ze het niet goed aanpakken :o

Eten ze te veel als je onbeperkt geeft, dan kun je het moeilijker maken door slowfeeders met kleinere gaatjes te gebruiken. Eten ze dan nog te veel, dan kun je naast het normale rantsoen hooi nog wat minder lekker ruwvoer geven zoals graszaadhooi of zelfs stro.

Dat zullen ze niet zo snel opeten maar dan hebben ze tenminste nog wel wat buikvulling tot hun beschikking.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:36

Mijn Haf heeft jaren op onbeperkt gestaan en met hem is het nooit goed gekomen (zelf helemaal mis gegaan) maar hij is wellicht een uitzondering. Dat was op een pensionstal met voordroog. Toen ik ze in eigen beheer kreeg heb ik het weer geprobeerd met onbeperkt goed hooi in slowfeeders maar wederom geen succes. Maar hij is wel een extreem geval, hij is opgegroeid in een semi wilde kudde in een natuurgebied en heeft daar in de winter ook echt tekorten gekend, hij bereid zich dus altijd maar voor de zekerheid voor op de volgende hongerwinter :)
Ze worden nu twee keer per dag gevoerd en doen er nu best lang mee gelukkig, doordat er ritme in zit blijven ze ook niet non-stop doorvreten maar eten rustig en stoppen af en toe ook even of lopen naar de volgende slowfeeder om te kijken of daar lekkerder hooi in zit :) Ik heb nu 6 slowfeeders (verschillende systemen) voor 4 pony´s, dat werkt super goed!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:37

Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd :j

Maar dan nog kun je dat opvangen door een deel bvb. stro te geven :)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:43

Ik vind het zelf niet nodig om stro te geven, ik kan hier moeilijk aan goed stro komen en als ik het kan krijgen is het is duurder dan hooi (en dat is al duur genoeg)... Ze staan het grootste deel van de dag te eten, krijgen ruim hooi en zien er goed uit. Ik geen wel wilgentakken bij, daar kunnen ze zich ook leuk mee vermaken en ze zijn er gek op. Ik heb de mazzel dat er wilgen op het terrein staan dus ik heb altijd beschikking over takken.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:48

Mijn paard staat op stro, elke dag mest ik uit, en gooi ik er een kwart schone baal weer in. Dus er is altijd nog schoon stro voor hem in zn stal te vinden.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 23:28

Ik ben erg aan het twijfelen zou een net in de stal hangen van 3cm op 3cm enkel welke is nu prijs kwaliteit goed voor iemand met laag budget. Ik had deze gezien: http://www.equiculinair.nl/product_info ... cts_id/397

dan de large versie enkel is deze goed of niet en zijn er betere voor die prijs of zeg maar 10euro meer ? Het zou voor volledig te vullen zijn met in het midden of bovenop een laag stro nog voor te knabbelen als het hooi toch opraakt.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 13:19

hetlevenwint schreef:
Ik ben erg aan het twijfelen zou een net in de stal hangen van 3cm op 3cm enkel welke is nu prijs kwaliteit goed voor iemand met laag budget. Ik had deze gezien: http://www.equiculinair.nl/product_info ... cts_id/397

dan de large versie enkel is deze goed of niet en zijn er betere voor die prijs of zeg maar 10euro meer ? Het zou voor volledig te vullen zijn met in het midden of bovenop een laag stro nog voor te knabbelen als het hooi toch opraakt.

Ik heb dat large net zelf mijn merrie eet er graag uit! De mazen rekken niet uit en er kan veel hooi in! Ik heb hem denk ik bijna een jaar en hij is nog steeds heel, dus wat mij betreft een aanrader!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 13:29

Oke heel erg bedankt, hangt hij bij jou gewoon op 1 plaats op of heb je de hoeken ook nog vast gezet ? Ik bestel 'm anders dat ik als ik naar school ben altijd zeker ben dat paard lief voldoende eten heeft. Gaat die snel leeg of kan je 'm toch effectief vullen dat ze heel de dag bezig zijn ?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 13:33

it_is_me schreef:
Ik lees dat verschillende mensen een bak hebben met een metalen frame erover. Wat ik mij afvraag is of de tanden niet beschadigd raken. In het verleden heeft mijn pony lange tijd (echt wel een aantal jaar) uit een hooiruif gegeten. Deze hooiruif hing aan de wand, maar daardoor zijn de voortanden wel behoorlijk versleten door het erlangs schrapen.

Ik ontdekte op een gegeven moment allemaal wondjes rond de neus en lippen... begreep er niets van, door hun warme adem ontstond er een laagje water op het metaal, dat ijs werd, en vervolgens zaten ze vast met hun neus & lippen :-(

Voor mij geen metalen rekken/ raster meer....

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 13:41

hetlevenwint schreef:
Oke heel erg bedankt, hangt hij bij jou gewoon op 1 plaats op of heb je de hoeken ook nog vast gezet ? Ik bestel 'm anders dat ik als ik naar school ben altijd zeker ben dat paard lief voldoende eten heeft. Gaat die snel leeg of kan je 'm toch effectief vullen dat ze heel de dag bezig zijn ?

Bij mij hangt hij gewoon vrij en is het dus een soort boksbal :P Mijn merrie (Fjord) kan de hele dag met het net doen als ik hem goed vol doe, er kan aardig wat in!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 14:45

Oke dat is dan erg goed, wil dat die heel de dag wel kan knabbelen. Heel evetueel doe ik er een plak stro in nog vanboven of in het midden zodat moest die er toch in slagen het leeg te vreten die nog wat kan knabbelen :).

Juist zien wat de verzendkosten zijn ben van België.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:18

Ik ga vanmiddag de hartog voerbox halen. Die gaan we gewoon vullen met voordroog. In de ochtenden krijgt hij het gewoon op de grond (dan heeft hij het toch nog niet op als hij naar buiten gaat), maar voor de avond is het wel fijn als hij wat langer over zijn portie kan doen. Ben heel benieuwd hoe dat ons gaat bevallen :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:42

De Hartog voerbox is toch juist een piepklein dingetje...?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:44

Die is niet heel groot, maar naar wat ik hoor wel groot genoeg voor een portie (halve dag dus). Je doet het er natuurlijk niet losgeschud in, en mijn paard kan niet hele grote porties eten zonder daar dik van te worden. Naast het voordroog krijgt hij sto om te knabbelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:46

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:08

We gaan het zien. Als niet alles in de voerbox past, krijgt hij een deel op de grond en de rest uit de box. Dat zal in ieder geval zijn eettijd verlengen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 17:27

Zo te zien zitten die stangen al snel 10 cm uit elkaar, dus voor het verlengen van eettijd zal het ook niet zo gek veel doen lijkt me Y;(

Niet om negatief te doen hoor, maar het is wel fijn om eventueel een miskoop te voorkomen :)