Isabonny, tegen het uitlopen (mijn paarden laat ik 's morgens ook wel eens door hun buitendeur naar buiten gaan, ik heb nl. stallen met aan twee zijden een uitgang) kun je een 5x7 balk op de grond vastschroeven. Hierdoor blijft de bedding beter liggen.
Vandaag komt de grote update-finale-eindconclusie eraan!!!
De stal van creamer waar ik zaterdag 5 zakken zeolite chopped in heb gedaan ziet er nog mooi uit. Korrels blijven toch langer heel dan ik had verwacht!
nou hè. Ik doe er het liefst zo weinig mogelijk over, om het meer urine op te laten kunnen opnemen. Liggen doet ze gewoon dus dan is wel goed lijkt me.
Nou ik vind 3 ltr azijn best veel. De hoeveelheid 'vocht'(5 ltr) op zich is niet zoveel.
diana1
Geplaatst: 07-04-09 20:52
Azijn stinkt en dus voorkomt het dat de paarden, al zouden ze het willen, gaan eten van de stinkende korrels. Dan is 3 liter nog niets te veel hoor.... Water stinkt niet, laat de korrels alleen maar zwellen en dat gebeurt ook door azijn. AL zou je 5 ltr "vocht" willen gebruiken, zou ik kiezen voor 5 ltr azijn ipv water.
Ik heb niet de indruk dat ze er bij mij minder van eten als ik mét of zónder azijn besprenkel* en téveel azijn is ook niet goed om binnen te krijgen. *Kan zijn dat ik er gewoon niet genoeg overheen gedaan heb, maar ik wil het dus niet teveel gebruiken.
Fitzroy
Geplaatst: 07-04-09 21:29
Imker, begrijp ik het goed dat jij nu leverancier in Nl. bent van Strovan? Dat lees ik tenminste in de folder.
Overigens wel een mooi resultaat met je box, maar ik waag te betwijfelen of dit paard werkelijk zo'n smeerpoets is als die van mij.
jennyk
Geplaatst: 07-04-09 21:30
eten heeft creamer er nu volgens mij niet van gedaan. Snuit is ook gewoon wit 's morgens. Ik doe het dus ook alleen om eten tegen te gaan.
Ja, dat klopt Fitz. De resultaten van mijn gebruik zijn zo positief, dat wij importeur/groothandel zijn geworden met ingang van 1 april (geen grapje).
Mistral is/was écht de grootste vuillak die ik ken op stal (en ik ken er heel wat) en mijn opzet in het begin was eigenlijk heel simpel: als het op dít paard houdt, dan houdt het op íeder paard.
Anoniem
Geplaatst: 08-04-09 13:25
Ja maar Imker, jouw paarden staan heel het jaar overdag op de wei en in de zomer, ik geloof nu al, ook in de nachten. Onze paarden staan een paar uur in de paddock, vaak ook maar een uurtje of 4 en de rest op stal.
Ik moet zeggen, ik heb toch best veel er in liggen, maar ik moet ontzettend veel moeite doen om het spul nog 2 maanden er in te laten liggen, heb er eigenlijk nu al genoeg van. Sinds een week of 2 staan ook mijn paarden gedurende 11 uur per dag buiten, gelukkig dan maar.
Ik vind het hartstikke tof voor jouw dat jij meer dan 100 dagen met de stalbedekking doet, maar voor de meesten is ook overdag minimaal 8 uur in de winter op de wei niet mogelijk. Jij zult ook een stuk minder hoeven bij te voeren op stal. Onze paarden moeten het van hooi hebben en hooi is droog, dus drinken ze ook weer meer.
No Offence, maar er is wel een wezenlijk verschil tussen jouw "vieze" paard en mijn "vieze" paard. Mijn vieze paard staat er in de natte en vochtige periode (tussen de rivieren is het beduidend vochtiger dan in NB is mijn eigen ervaring) wel 20 uur op!
In de zomer maanden denk ik dat wel wil investeren in strokorrel, maar in de wintermaanden denk ik toch over te gaan op vlas.
Als ik in de stal sta en ik roer elke dag het droge door het vochtige stromot, een heidens karwei want ik moet een groot gedeelte losbikken, dan voel ik het plakken aan mijn rubber voetzolen en ik vind dat eerlijk gezegd een onprettig gevoel.
Mensjes ik moet er nog steeds heel erg aan wennen. De stal gaat ook vreemd ruiken, niet echt ammoniak, maar wel een andere geur die ik niet fris en prettig vind. Het is een open stal.
Niet negatief bedoelt, maar echt om ben ik niet, ik vind de korrels te duur ten opzichte van het resultaat. Ruim 90 euro ben ik kwijt, dus die 3 maanden MOET ik halen om op hetzelfde als vlas te komen.
Overigens wordt mijn mesthoop sinds kort opgehaald, dus 1/3 minder mest is voor mij niet echt van levensbelang.
@Russel: ik heb ook een langere aanlooptijd gehad voor ik er tevreden over was. Het kán idd uitmaken hoelang je de paarden op stal hebt staan. Ik merkte het verschil al als ze eens wegens zware regen een dagje binnen moesten blijven.
Imker
Geplaatst: 08-04-09 14:05
Russel, het is idd even wennen aan het product (heb ik volgens mij ook ergens in mijn verslag gezet), dat duurde ca. een week of 2/3.
Met extreem slecht weer staan mijn paarden ongeveer 4 uur buiten of minder, maar dat is weinig voorgekomen. Deze winter was het wel met de vorst nodig, dan merk je idd dat je bodem er meer onder lijdt. Maar toch, het werkt fijner en blijft langer liggen dan mijn vorige bedekking, nl. vlas.
De paarden hier gaan nog steeds 's nachts naar binnen, per 1 mei gaan de pensionpaarden fulltime naar buiten en mijn eigen paarden blijven 's nachts eigenlijk altijd naar binnen gaan.
Russel, welk merk korrels gebruik jij ook alweer?
Anoniem
Geplaatst: 08-04-09 14:09
@DD, dus er is nog hoop?
Imker, ik denk dat het merk er niet echt toe doet. Dat is een discussie die niet te bewijzen valt.
Overigens ben ik wel benieuwd naar de absorptietest van al die verschillende merken en partijen.
Ik denk dat ik koolzaadstro zou moeten hebben, daarover was je zeer lovend en voor dit paard zou dat wellicht wel wat uitmaken.
Laatst bijgewerkt door Judje op 08-04-09 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:Berichten samengevoegd, gebruik a.u.b. de Wijzig-knop.
Koolzaadstro of zuiver tarwestro. Ik weet dat je die discussie niet aan wilt gaan, wellicht dat je meer overtuigd bent na de absorptietest. In mijn laatste berichtje in het gesloten topic zie je al een klein testje met de twee merken. Daarin is ook al een significant verschil te zien. Ik zou zeggen: kijk aub daar even naar.
Koolzaadstro van de eerste levering van Eco vond ik prettiger werken als de zgn tarwestrokorrels van de daaropvolgende leveringen. Bij Strovan was het product iedere keer hetzelfde, ik heb hierin ook geen verschillen gemerkt in absorptie, kleurverschil etc.
DD, dat vraag ik me ook af. Vandaar dat ik mijn testje toch maar hier op Bokt neergezet heb.
Anoniem
Geplaatst: 08-04-09 15:48
Imker, excusez moi, maar je bent erg pro-strovan, geheel logisch natuurlijk.
Maar er zijn mensen die Dolsma hebben gebruikt en ook niet zo erg tevreden waren, dat is toch 100% tarwestro? Ik denk dat de korrels die ik nu heb ook 100% tarwestro zijn. Ik heb zakken van de zelfde levering, dus geen verschil in gebruik.
Ik denk dat ik eerst maar eens koolzaad moet gaan proberen eer ik tot vergelijk kan komen en tot de conclusie kan komen of de korrels helemaal mijn ding is.
De Chopped bevallen mij iig prima; ze vallen sneller uit elkaar en nemen net zoveel vocht op voor zover ik dat in die 2 weken tot nu toe heb kunnen bekijken.
Ik ben nu druk bezig met informeren en een pallet bestellen maar ik vind het toch wel moeilijk. Zeolite levert per 65 zakken op een pallet, stel dat het spul nou niet bevalt, dan zit ik er wel heel lang mee.
Anoniem
Geplaatst: 08-04-09 15:58
Ja, dat is het punt, je hebt meteen zoveel zakken. Ik moet hier nl erg oppassen voor de ratten, die vreten alles stuk als ze de kans krijgen en ik heb nog 6 pakken vlas liggen die ik binnen moet houden ivm de ratten en de muizen.
Ook nog eens een dik bedrag wat je moet dokken in een keer, dikke 200 euro, vind ik ook een drempel hoor.