Kokos in de buitenbak??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessie

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:06

oke dank je wel! Ga het van de week weer eens doorspreken met mn stalgenootjes :) Vind het wel een heel interessant topic

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:08

Bij mij ligt hij nu een jaar.Het bevalt echt super!Bijna niet slepen, hoefslag dicht harken en af en toe sproeien!(wel mest er uit!)
Ik heb een paar weken terug het overtollige vezel af gehaald, zo'n vuilniszak of 10.Mocht het weer zwaarder worden dan kan dit er weer in!
Kortom, errug tevreden! :j

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:27

Ik heb hetzelfde probleem, dat het teveel erop ligt.
Maar ben het er nu aan het afhalen wat los ligt en dan vul ik dat weer op, op plekken waar minder ligt.
Wel een hoop werk, pfff!

jury schreef:
Hier bak nog niet optimaal. Kokos blijft er gedeeltelijk te veel op liggen ondanks 2 x freezen.
wij kunnen niet sproeien dus bak is kurkdroog maar stof amper. Echt super.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:33

Wat voor ondergrond hebben jullie Jury & hagelkruis

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:35

zo mijn kokos ligt erin. jeetje wat een pokkenwerk was dat verdelen!
ik denk dat ik wel tevreden ben, maar heb nog niet gereden. en dat gaat vandaag ook niet lukken van de spierpijn :+

ik zal deze week wel even de foto's plaatsen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 23:08

de kokos net geleverd.
Afbeelding

verdelen in hopen
Afbeelding

verdelen
Afbeelding

klaar met verdelen
Afbeelding

frezen
Afbeelding

met de riek het kokos weer verdelen wat aan de zijkanten van de frees blijft hangen
Afbeelding

daarna aanrijden met de loader
Afbeelding

en van het eindresultaat ben ik natuurlijk vergeten een foto te maken :+ dus die houden jullie nog tegoed :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 07:26

Ziet er goed uit, heb je een kostenplaatje van de loonwerker die met deze machines is gekomen? Dat houdt mij het meeste tegen..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 07:38

Loulou, is dit nu de lange of korte vezel?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 07:51

Herkenbare plaatjes :D
Ben benieuwd hoe de bak je bevalt met rijden.
Mij nog steeds goed iig :-)

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 07:58

Ben ook wel benieuwd wat je kwijt was voor de loonwerkers.
Mij mij zijn de land eigenaren ook wel enthousiast. Afgelopen 2 dagen toch weer flink moeten sproeien ivm stof en mul zand.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:14

de prijs van de loader krijg ik nog, maar van de frees heb ik geen prijs.

ik heb een combideal gemaakt met de leverancier van de kokos( AZ techniek, http://www.kokosvezels-rijbak.nl/) . mijn bak wordt voorbeeldbak voor nieuwe klanten. en in ruil daarvoor dus een prijs incl frees.

hij levert normaal alleen de kokos, maar had nog geen ervaring met het onderwerken van de kokos omdat de klant dit altijd zelf doet. om klanten beter te kunnen adviseren is hij bij mij bij het hele 'proces' gebleven.

hij heeft zelfs nog geholpen met het verdelen van de kokos over de bak, terwijl dit eigenlijk niet afgesproken was. dus daar was ik erg blij mee :D

maar normaal betaal ik geloof ik 50 euro per uur voor de loonwerker. volgens mij is hij maar een half uur/ drie kwartier bezig geweest met frezen. nou laat dit een uur worden, daar zitten echt de kosten niet in lijkt mij.
daarna zijn ze met de loader nog een klein uurtje bezig geweest denk ik. dat is gewoon een kwestie van heel rustig steeds vooruit en terug rijden om met je banden alle grond aan te rijden, dus dat duurt wat langer.
Laatst bijgewerkt door loulou op 09-05-11 18:16, in het totaal 2 keer bewerkt

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:15

Jannepauli schreef:
Loulou, is dit nu de lange of korte vezel?

dit is de lange vezel :j

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 20:43

nog even een foto gemaakt van het eindresultaat.
sorry ze zijn gemaakt vanaf mijn paard in de schemer, dus ze zijn niet echt scherp geworden.

Afbeelding

Afbeelding

net voor het eerst erin gereden en het reed prima :j
geen gestruikel ofzo over de haren die op de bodem liggen. ik ben benieuwd hoe hij is als ik er wat vaker in gereden heb.

Jandelar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:20

Ik herken dit wel. Wij hebben houtsnippers in de bak gehad in plaats van kokos. Het probleem was toch dat er veel boven kwam en dat het niet mooi door het zand te werken was. Een tijdje ging het wel goed, maar na een paar regenbuien en een paar keer slepen kwam het op een grote stapel te leggen in het midden. Ik ben benieuwd of dat met kokos beter gaat. Want anders blijf je frezen en dat is vooral een probleem als je zelf geen frees hebt. Een cultivator is dan niet voldoende want die brengt het spul er niet onder.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:15

ik geloof niet dat die kokos naar boven komt door regen, dat zit echt muurvast. volgens mij heeft ook niemand dat probleem van de mensen die het al langer in de bak hebben liggen.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 11:32

Bij mij ligt er een laagje bovenop en dit gaat doordat het nu zo droog is soms 'hoopjes' vormen.
Ben al begonnen om het te verwijderen en dan met een spa het er op sommige plekken weer onderstoppen.
Wel een werk, maar is het wel waard.

Op de meeste plekken is de bak nu super te rijden.
Ik heb wel een paar plekken waar het zachter is, geen idee waar dit aan ligt.
Maar hier wil ik nog wat extra kokos indoen.

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:01

Wij hebben een hele zware bak dat met warm weer heel erg stuift en mul is.
Zou kokos hier voor geschikt zijn om dit tegen te gaan?

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 18:35

bente_ schreef:
Wij hebben een hele zware bak dat met warm weer heel erg stuift en mul is.
Zou kokos hier voor geschikt zijn om dit tegen te gaan?

daar is kokos juist erg goed voor ,mits je ook je rijbak kan sproeien

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 20:14

Nou hier word er druk over nagedacht en berekent wat het gaat kosten.
Hoop er wel op, als de bak dan ook eenmaal geëgaliseerd is hoop ik heerlijk te kunnen rijden.
Kan nu ook prima rijden maar voor het mooi net even te mul

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-11 19:52

Ik heb nu 2,5 jaar de lange vezel en bij mij zit de vezel juist dieper in de bodem. De toplaag is nu nagenoeg zand, wat lekker veel stoft. Dus dat bovenkomen klinkt mij niet bekend.... Het plan is nu weer een keertje freezen om wat onderin zit boven te halen, maar waarschijnlijk moet ik wel gaan bijvullen. Maar ik zie er zoooo tegenop!! Al dat werk weer....

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-11 10:25

Ze hebben nu ook voorgeplozen kokos :D !

mamabird schreef:
Ik heb nu 2,5 jaar de lange vezel en bij mij zit de vezel juist dieper in de bodem. De toplaag is nu nagenoeg zand, wat lekker veel stoft. Dus dat bovenkomen klinkt mij niet bekend.... Het plan is nu weer een keertje freezen om wat onderin zit boven te halen, maar waarschijnlijk moet ik wel gaan bijvullen. Maar ik zie er zoooo tegenop!! Al dat werk weer....

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:03

even een update. ik begin steeds blijer te worden met mijn kokos. in het begin vroeg ik me af of het wel effect had. vooral omdat ik hem eindelijk een beetje aangereden had en hij door het frezen weer helemaal los was geworden. maar ik begin nu steeds meer het effect te merken.

ik moet wel veel blijven sproeien, maar je merkt nu dat vooral op de hoefslag het zand mooi aangetreden wordt, terwijl ik eerst echt gaten kreeg. vandaag heb ik hem voor het eerst weer aangereden met de auto en dat beviel ook veel beter dan voorheen. eerst kreeg ik golfjes, als ik er met de auto overheen gereden had, maar nu is hij mooi vlak.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:02

het beste is om je kokosbak EEN keer te frezen en daarna alleen maar glad te rijden<rollen>en goed nat houden
Wij hebben ons kokos een maal door onze bak laten frezen ,en daarna niet meer en ik heb geen losse plukken kokos op mijn rijbak gehad

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:07

ik weet niet of je op mij reageerd? ik heb hem namelijk ook maar een keer gefreest. zou niet weten waarom je dat vaker zou doen?

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:32

[quote="loulou"]ik weet niet of je op mij reageerd? ik heb hem namelijk ook maar een keer gefreest. zou niet weten waarom je dat vaker zou doen?[/quo

het was een tip in het algemeen ;)