Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:03

Wow mooi hoor!
Als klant zou ik eerder kiezen voor meer dekenrekken, grotere kasten, voerruimte en dat soort dingen dan een vitafloor.
Maar ik heb zelf bijvoorbeeld ook nog nooit gebruik gemaakt van een Vitafloor dus ik heb ook nog nooit de voordelen ervaren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:05

Wasmachine en dekenrekken js wel heel praktisch. Wij hadden altijd 1 arm van dekenrek per box en dat was ideaal. Nu hangen ze er wel maar heb je geen eigen 'deel' dus hangen ze ook op andere plekken.

Wasmachine, geweldig :')

Vitafloor is een leuke extra maar daarvoor wel een grote investering. Als die er is zou ik het gebruiken maar niet missen nu ik hem niet heb.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:05

Die piste is geweldig joch!

Een vitafloor is "gewoon" een trilplaat?

Ik denk dat de gemiddelde recreatieruiter daar niet veel gebruik van zal maken (of het moet inbegrepen zijn in de stalprijs, dan wellicht dat ze wel het paard daar even opzetten na een training.

Zoiets zou ik persoonlijk enkel doen als jullie daar voor je eigen paarden vaak gebruik van zou maken en idd ook uitrollen naar een service voor buitenaf. Maar ik zie dat het aanschafplaatje al snel rond de 10K komt, dus ik dénk dat andere investeringen hiervoor interessanter zijn.

Dan denk ik bijvoorbeeld aan een stap of trainingsmolen (zo een grote ovalen trainingsmolen waar ook draf en ev galop kan zou geweldig zijn, al is dat prijskaartje wellicht nog veel hoger), loopband of een aquatrainer voor paarden. Of gewoon dat geld investeren in extra of grotere paddocks.

Een opvoelbox lijkt me ook interessant, fijne service naar je dierenartsen toe en veel gemakkelijker om bepaalde handelingen te doen die riskant zijn, zowel medisch als bv mok verzorgen bij een paard met losse beentjes. Die zal kwa investering vast goedkoper zijn.
Wellicht kan je een opvoelbox laten maken die ook als bekapstal kan gebruikt worden. Jullie hadden wel enkele koudbloeden op stal (ook uitrollen als externe service, héél veel mensen met trekpaarden die bv wel een smid hebben maar geen bekapbox.).

Grote wasmachines waar je zelf winterdekens kan in wassen zou ik ook top vinden. Hier betaal ik 15 euro per waterdicht deken om te laten wassen, plus dat ik moet brengen en ophalen. Met een deken of 15 per jaar tikt dat toch wel aan ...

Verwarmde dekenrekken, er vanuitgaand dat een deken dan in een uurtje (of een paar uurtjes) droog genoeg is om op te vouwen en in een kast te leggen, zou dit zeker een meerwaarde zijn!
Gewone dekenrekken ook, mits er dan onderling geen dekens gestolen / gewisseld / ... worden . Maar ik heb het idee dat dat bij jullie wel goed meevalt qua sfeer?

Investering dat misschien eerder direct op paardenwelzijn komt: Slowfeeders in de stallen? Ik weet niet hoe jullie nu hooi geven, maar makkelijk vulbare slowfeeders zorgen ervoor dat jullie makkelijk kunnen vullen, paarden langer doen over hooi en minder verspillen, dus een win win voor iedereen. Vraag is natuurlijk of dat interessant is om te implementeren in de oude stallen als die wellicht binnen X tijd vervangen worden. Anderzijds kan je in de oude stallen wel heel gemakkelijk werken met een gat in de muur om van buitenaf te vullen en een hooinetzak aan de binnenkant. (of bij stallen met een hooizolder het gat waar het hooi doorgaat gewoon een hooinet in maken die naar beneden hangt.)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:12

Maar een aquatrainer zou je niet moeten gebruiken zonder begeleiding die er ook echr verstand van heeft. Dus die kan je niet zo neerzetten en laten gebruiken door de klanten. Dan heb je en een enorme investering en eventueel nog zelf mee moeten bemoeien of iemand die dat wil doen. En wil je überhaupt wel continu mensen van buitenaf over de vloer, kan je dat redelijk splitsen of niet?

Opvoelbox heb ik met alle paarden in hele leven 1 keer gebruikt en dat was bij een behandeling die toch niet op stal had gekund. Weet niet of ruitje überhaupt klanten wil die gaan fokken op stal. Maar verder hebben de dierenartsen er nooit gebruik van gemaakt zelfs niet op de kliniek waar ze beschikbaar waren.

Dat zijn ook van die dingen die allemaal onderling verschillen. Ik wil bijvoorbeeld absoluut niet dat een paard continu uit hooinetten of iets dergelijks eet. Juist zo veel mogelijk op de grond en dan kan een bak wel waarmee ze dus alsnog in die houding eten, maar van die zakken en netten die hangen zijn niet goed om zo veel uit te eten voor het paard. Daarbij krijgen ze bij Ruitje al veel ruwvoer en staan ze, volgens mij, op stro dus in de tijd dat het hooi of voordroog op is hebben ze nog steeds ruwvoer. En inderdaad, hoe nuttig is dat als de planning nieuwbouw is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 09:14

Bedankt voor de complimenten! Is allemaal dankzij mijn broer hoor, we kunnen budget technisch meer doen dan een ander omdat hij het zelf doet. Zonder hem waren we nergens :o . En hij kan het ook goed haha, soms verteld hij dingen waar ik geen zak van snap maar denk ik: komt vast goed :D

Veel mensen hebben bij ons de dekens aan de stallen of in de kast. Grappig dat dat voor de een een bo brainer is en voor de ander niet :D

We hebben wel een voerruimte en grote kasten, maar we bouwen dat al jaren bij en als we het af hebben is het genoeg en nog geen 2 maanden later is het alweer te krap :+ . Iedereen heeft steeds meer denk ik :) . Ik zoek dus een beetje naar structurele oplossingen( bijvoorbeeld iedereen 1 grote kast, thats it, iedereen 1 groot formaat voer ton thats it) .

Crista, ik neem je stem voor de wasmachine mee :')

Opvoelbox is eigenlijk wel handig voor onszelf!

10K is heel optimistisch, tenminste, als je de uitgebreide versie neemt die ook omhoog en omlaag kan en in een box te plaatsen is. Heel heel optimistisch -O-

Grotere trainingsmolen/paddocks= vergunningsplichtig traject, we zijn achter de schermen bezig met van alles maar daarvan geen idee wat lukt.

Loopband en Aquatraining =arbeid erbij, want dat heb ik beiden gezien in mijn opleiding als revalidatie trainer en dat is niet vrij te bedienen door klanten.

Ik wil graag minder arbeid voor mezelf :) en een aquatrainer is nog veel dramatischer qua budget :D

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:28

Grote wasmachines kan in specifieke situaties ook zonder zelf aan te schaffen volgens mij.

De exacte regelingen weet ik niet, dus ik kan ook niets zeggen over of het financieel aantrekkelijk is.

Maar het bedrijf dat vroeger 'Revolution' heette, en nu 'Wash me' heeft in heel Nederland, en grote delen van Europa buiten Nederland, wasmachine/droger sets staan.

Bij bouwmarkten, tankstations, sportcomplexen, etc.

Ze staan dan oo het terrein van tankstation of bouwmarkt, maar het uitbaten doet dat bedrijf erachter. Inclusief onderhoud, storting oplossen etc.
Helemaal in hun beginperiode richtten ze zich ook redelijk duidelijk op mensen met veel 'grote' wasbare dingen als dekbedden en gordijnen, maar ook op hondeneigenaren en paardenmensen.
Ik heb de indruk dat de focus inmiddels wat meer ligt bij gewoon 'huishoudwas'

Maar ik weet dat ze soms ook bij paardenbedrijven staan.
Zal dan wel qua locatie op het bedrijf goed gekozen moeten worden, omdat ze normaal gesproken vrij toegankelijk zijn (daar zit een stuk van hun verdienmodel, veel mensen die komen wassen)

Ik maak veel gebruik van die dingen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:28

Rocamor schreef:
Ik kan alleen maar wow zeggen. Sorry

Hier ook. Complimenten +:)+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:32

Prachtige baan Ruitje. Complimenten!
Als ik kijk naar wat ik als klant het belangrijkste vindt is het toch met stip op 1 de faciliteiten voor mijn paard. Dus ruime frisse stal 3x4 of 3,5x3,5, voerbeleid (minimaal 3 liever 4 x hooi - zonder schimmel - en 2 a 3 x krachtvoer) en goede altijd rijdbare bodems. Genoeg buiten mogelijkheden (paddocks of liefst wei) Een binnenbaan is fijn maar niet per se noodzakelijk als er maar iets overdekts is op dagen dat het echt te slecht is om buiten iets te doen. Stapmolen vind ik ook belangrijk en belangrijk dat die overdekt is (met een zandbodem), maar staat wat lager op de prioriteitenlijst. En een goede longeerbaan.
Fijn een grote kast, maar minder belangrijk. Dan passen we ons aan en nemen wat meer mee naar huis.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 09:38

Ik weet niet of dergelijke investeringen (de toestellen) interessant zijn voor iets dat door de gemiddelde recreatieruiter waarschijnlijk toch niet gebruikt wordt.

Alternatief voor aquatrainer: Zo een smalle poel waar je het paard doorheen kan laten stappen? (of hadden jullie dat al).
Lijkt me ook wel een investering om dit veilig te maken, maar wellicht niet zo groot als die toestellen (hoop ik toch.)

De toestellen zou ik enkel doen als jullie er met jullie eigen sportpaarden ook écht baat bij hebben, dan is het vooral voor jezelf en leuk dat je de optie aan de klanten kán aanbieden, maar niet om het aan te bieden en een verwachting van rendabiliteit hebt.

Kastgrootte heb je idd nooit genoeg. Ik heb zelf nu kasten van 60 diep, 2 m hoog en 3 m lang ... En ik heb in de zomerperiode de dekens thuis liggen, ik heb 2 zadels op overschot thuis liggen, en ik heb een grote kist met extra spul voor de verkoop thuis liggen.
En de kasten zitten bomvol. En het ergste? ik heb maar 1 paard actief in training :+ . (maar wel 4 zadels, voor elk 1-2 hoofdstellen, kaptomen, dekjes, beenbeschermers, dekens, vliegendekens, mentuig, bekapmateriaal, plakijzermateriaal en tools,).
Alle halsters etc hangen dan nog buiten de kast :+ .

Dus ik denk dat je op dat vlak wellicht moet 1 bepaald formaat kast per paard aanbieden, en ze moeten het daarmee doen.
Wat je wellicht wel kan doen is bijvoorbeeld stockage aanbieden. Een ruimte indelen in vakkenkasten oid en voor een klein bedrag per maand kan iemand een vak "bijhuren" . Ideaal om bijvoorbeeld vacuumverpakte winterdekens te stockeren in de zomer (of zomerdekens in de winter). Om een mentuig dat eens per 2 maand gebruikt wordt te leggen, ..., om voorraden voer te stockeren als ze groter willen inslaan, ...
Dat dat dan ook een stockage is waar er niet vrij in en uitgelopen wordt maar meer van: deze gaat eens in de maand open en mensen kunnen vakjes bijhuren of afzeggen?

Maar voor mij als klant zou idd de boxen, voer en buitenbeleid en als je dan toch een mooi bedrag neerlegt per maand, het altijd rijdbaar zijn van de pistes belangrijk zijn.

Ik zou dan liever het "extraatje" zien qua zorg naar het paard, dan een of ander fancy technisch snufje "omdat het kan".

een overdekte longeercirkel zou wel een hele grote meerwaarde zijn! (Maar weer vergunningsplichtig wss)
Laatst bijgewerkt door Duhelo op 26-09-25 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:03

Die bak is echt mooi geworden! Een goede bodem in de longeerbak zal ook heel welkom zijn (en ik vermoed een dakje haha).

Voor nu zou ik als oud klant hard zeggen: kom maar op met de dekenrekken! Was voor mij altijd heel lastig gezien ik geen stal had. De enige plek waar ik iets aan kon laten drogen was aan de deur van mijn kast, maar dat was natuurlijk ook niet de bedoeling of handig. Ik had mazzel dat het dat jaar relatief heel droog geweest was, maar met de natte zomers en winters van de laatste jaren had ik echt continu vieze natte dekens gehad.

En grotere kasten waren zeer welkom. Mijn zadel paste maar net aan in die kleine kastjes en ik moest deze er echt scheef en schuin indraaien met kans op beschadigingen. En zeker voor een oudje met talloze verschillende dekens lag mijn auto en huis vol. :')

Ben er altijd heel blij mee als een grote kast gewoon bij de prijs inbegrepen is. Zeker als je al wat meer betaald lijkt me dat ik ieder geval een hele fijne service voor klanten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:14

Duhelo schreef:
Wat je wellicht wel kan doen is bijvoorbeeld stockage aanbieden. Een ruimte indelen in vakkenkasten oid en voor een klein bedrag per maand kan iemand een vak "bijhuren" . Ideaal om bijvoorbeeld vacuumverpakte winterdekens te stockeren in de zomer (of zomerdekens in de winter).

Dit lijkt mij inderdaad ook iets wat meerwaarde geeft en gewoon wat extra inkomsten geeft, zeker als de bouw erg goedkoop is.

Iets dergelijks zou je ook met de voersetup kunnen doen: die Sortera's van de Ikea werken redelijk om te stapelen en verschillende vormen van muesli en supplementen bij te houden. als je een handig rek maakt waar die in kunnen (de oude kunnen een hele stapel vol voer niet hebben), dan heb je een gestandaardiseerde oplossing waarbij klanten extra bakken kunnen huren. Of een rek voor die ronde tonnetjes. Dat scheelt in elk geval 25 verschillende soorten containers en dingen (en dat klanten de hele tijd dingen moeten stapelen en ontstapelen om bij hun spullen te komen.)

Mensen die dit gewoon in hun eigen kast willen houden kunnen dat, of iedereen krijgt 1 plekje standaard, maar wil men meer dan kun je een plekje bijhuren. al dan niet samen als er onderling samen gevoerd wordt (ik weet niet meer precies - jullie doen het voeren maar extraatjes is voor de klanten zelf toch?)

Grote voertonnen zijn wat minder handig te combineren, dus max 1 lijkt me logisch, maar er is niet zomaar veel extra ruimte en netheid te winnen waar je ook makkelijk een prijs aan kunt hangen, dan is het een investering van jullie kant niet echt waard denk ik.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:22

Die ikea bakken kunnen de muizen doorheen bijten. Ik heb ze gebruikt voor voer maar nu al hele tijd als medische bak, want meerdere met gaten en stalgenoten zijn ook allemaal overgestapt. Helaas. Daar zou ik dus zeker niet aan beginnen voor voer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 10:26

Oh, da's jammer, dan inderdaad niet doen. Is er eigenlijk een ander systeem dat nu als nieuwe favoriet is?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 11:40

Wat een luxe allemaal. Ik kan zelfs geen mening formuleren omdat dat voor mij allemaal niet nodig is. Dekens hangen aan de stal, voer zit al in een ton en een vitawatte? :o Ik denk dat mijn enige advies is om je ideale klant voor ogen te houden. Je hebt in de paardenwereld verschillende doelgroepen, maar je moet zien dat je niet het risico loopt ergens net tussenin te vallen of investeringen te doen die voor een te klein clubje relevant zijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 13:27

Kijk, dat van die wasmachines wist ik niet! Bedankt voor die out of the box ideeën!

Die ruimere stallen heeft ook iets met vergunningen te maken( of weten dat je die niet krijgt en dan intern verbouwen, maar je gaat dat niet nu doen als je nog niet weet wat je over een jaar mag doen zeg maar :) )

Ik denk, maar dan spreek ik voor mezelf, dat ons ruwvoerbeleid goed is. We voeren in principe onbeperkt en met voedingswaarde passend bij ons bestand paarden. Is het perfect voor alle paarden in NL? Nee. Maar dat gaat ook niet. We hebben geen hoefbevangen paarden, weinig koliekers etc. Daarin zou ik in de toekomst vooral arbeidsbesparing voor onszelf willen, maar daar ligt nu niet mijn prioriteit voor nu. We voeren 2 x krachtvoer of keren bakje om.
Klanten hebben nu inderdaad Sortera bakken staan zodat ze of zelf wat bij kunnen voeren, of de omkeerbare bakjes kunnen vullen. Maar het is volgens mij niet genoeg ruimte nu met die sortera bakken.

We hebben nu goede bodems( kan altijd nog beter of overdekt natuurlijk dus nog dromen genoeg)

Meee land en paddocks zouden we ook best meer willen, maar kosten vergunningen of heel veel geld :D

We hebben een waterbak, ik heb wel eens gedacht aan een in/uitstapsloot, dus dat ze inderdaad enkele meters moeten waden of zwemmen, maar dan weer: ik weet niet of dat zonder begeleiding ongelukken gaat geven.

Die 'stockage' had ik ook nog niet aan gedacht en is echt weer een voorbeeld van waarom ik dit topic zo fijn vind, net als die wasmachines, echt top!

Het ding wat Celebi aanhaalt vind ik ook lastig, gaan we dingen in de all in prijs zetten of niet. Het grootste deel is nu al in, doe je dan alles all in en je prijs omhoog, terwijl een ander geen wasmachine of grote kast gebruikt weet je wel. Keuzes,keuzes :D

Ik vind het begrip ' klant' of 'recreatieruiter' interessant. Wij lijken in een soort niet bestaande doelgroep te zitten denk ik soms?

Wat is 'de recreatie ruiter' ? :D

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 13:31

Ik zou dingen als wasmachine, solarium etc met een muntjes of chipsysteem oid doen, zodat het eerlijk naar verbruik gaat. Wasmachine op stal lijkt me ideaal!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 13:32

Jullie hebben juist een stal waar steeds meer mensen terecht kunnen. Juist mensen die paard goed willen hebben staan, of ze nu wedstrijden rijden of juist alleen buiten willen rijden en alles ertussenin. Juist degene die paarden buiten willen hebben maar wel de mogelijkheid om te rijden in fijne bakken.

Dus ik denk juist niet 1 doelgroep, behalve als je spreekt over het paard eerst?

Wij hebben warm water en solarium op geldautomaat gehad. Koud water ook, dat was ooit 20 cent maar wel vervelend om altijd maar te betalen voor koud water. Het warme water is nu gratis en makkelijker, maar toen het betaald was kregen we 10 minuten oid voor 50 cent of een euro. Enige nadeel daaraan was dat het doorliep als je de slang uitzette om te soppen bijvoorbeeld. Maar aan de andere kant verspillen mensen geen warm water zo. Nu is het gratis met boiler en is het soms op als je net iets moet doen waarvoor je het nodig hebt omdat er net 5 pony's gewassen zijn voor de leuk. Dat is jammer :') dat hadden we nooit toen we moesten betalen haha.

Solarium heb ik gratis en betaald gehad. Ja gratis gebruikte ik het meer maar als het echt nodig was betaalde we zonder probleem. Alleen het kleine contante geld was lastig en nadeel aan de automaten. Maar betalen voor wasmachine zou heel normaal zijn vind ik. Niet zo duur als wegbrengen maar wel betalen en regels maken zodat er netjes mee omgegaan wordt en geen hele was voor 2 peesbeschermers bij wijze van.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 13:36

Een bedrijf kan inderdaad meer dan 1 doelgroep aanspreken, zeker omdat er ook verschillende soorten van huisvesting aangeboden wordt. Je zou je huidige klanten eens kunnen analyseren. :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 13:49

Extra's (wasmachine, solarium, warm water, ...) zou ik niet in de all in prijs gooien (want mensen die mennen en geen dekens gebruiken hebben in principe geen was, en de wedstrijdruiter die paarden onder drie dekens hebben en dagelijks nieuw dekje en bandages gebruiken wassen misschien 3 keer per week.
Of gaan idd een was draaien voor 1 dekje oid.
Gewoon werken met muntjes, kleingeld of betaalkaart/chipkaart. Dan is iedereen vrij om te spenderen wat ze willen eraan en zal er ook bedachtzamer mee omgegaan worden.

Een enquete om te zien welke type ruiters bij jullie staan zou wel eens leuk zijn ja!

Alhoewel ik denk dat jullie vooral de actievere recreatieruiter hebt. Niet de echte typische wedstrijdruiter (want die willen vaak hun paard in bubbeltjesplastiek inpakken en zeker niet in groepen buiten etc.), maar ook niet de knuffel -eigenaars. Maar wel echt de mensen die hun paarden zoveel mogelijk paardwaardig willen houden én toch wel actief rijden/trainen.

Ikzelf zou (als ik maar een paard zou hebben) ook in die groep vallen, paard liefst onbeperkt ruwvoer, liefst zo veel mogelijk buiten, maar deftige faciliteiten om te trainen is wel superfijn!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 13:55

Het is nu ook 1 sortera bak per persoon toch? Denk dat het vroeger prima was, maar met de huidige nieuwe kennis van voeding gaan eigenaren veel meer gericht voeren en heb je zo al 2 of 3 bakken nodig om de juiste voeding samen te stellen. Met jongere paarden wellicht wat minder relevant dan bij oudere paarden of paarden die dingen mankeren.

Snap dat het lastig is om te kiezen voor inbegrepen en extra betalen. Voelt misschien voor mij als wanneer het niet noodzakelijk is, maar extra luxe om dat betaald te maken, maar bijvoorbeeld voldoende ruimte voor je spullen in een kast en voor je basis voeding zouden meer noodzakelijk voelen dus dan heb ik dat liever wel inbegrepen zodat de prijs niet alsnog verder omhoog schiet aan 'basis' voorzieningen.

Goed ik moet zeggen dat ik ook blij ben dat jullie toen nog geen sortera bakken hadden. Heb ze zelf ook aangeschaft omdat mensen er zo enthousiast over waren, maar de deksel sluit helemaal niet af waardoor er vocht en lucht bij komt wat je eten sneller oud maakt en muizen aantrekt. Heb ze zelf binnen 2 weken weer weg gedaan en ben terug overgestapt op tonnen.

Maar goed zo zullen anderen mensen er bijvoorbeeld weer heel blij mee zijn en net zoals dat voor anderen zo'n klein kastje zat was. Snap dat die mensen niet zitten te wachten op een verhoging van de stalprijs als ze daarvoor dan een grote kast krijgen en meer/andere plek voor voer ofzo.

Misschien dat dat soort 'upgrades' meer quality of life upgrades zijn waardoor (potentiële) klanten voor relatief weinig investering het hogere segment stalprijs eerder zouden betalen?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:33

Hmm kastruimte vind ik wel een heel goede ja! In theorie heb je nooit genoeg nee, maar in de praktijk vind ik dat je je spul dat je wekelijks gebruikt toch wel kwijt moet kunnen en erbij moet kunnen zonder eerst je je halve kast eruit te moeten halen om erbij te kunnen komen (en zonder risico om je zadel te beschadigen door m door een te smalle ingang moeten halen).

Denk aan zadel (evt 2, dressuur/spring/barebackpad), 3 dekjes, poetskist, 2 paar laarzen/caps (voor jou en een bijrijder/kind), 3 paar beenbeschermers, longeersingel/zweep/dubbele longeerlijn, kaptoom, wat drogist artikelen, vliegenmasker, zweep, touwhalster/leadrope, reserve halster, hoofdstel, emmertje snoepjes en dus je regen/vliegen/onder/uitrijdeken bij geen dekenrek. Voer staat dan apart.

Mij lukt dat nu heel goed in een kast van 1 m breed en 2 m hoog (en zadeldiepte), maar in zo'n halfhoge kast vind ik het altijd maar een gehannes en past dit gewoon echt niet.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 14:58

Kleine aanvulling nog trouwens, ik zie in steeds meer boxen zo'n open voerruif in de hoek hangen. Met oog op verspilling e.d., misschien een idee om die in alle boxen op te hangen? En als je ze in elke box op dezelfde plek hangt zit het ook binnen no-time in je systeem met hooi voeren (ipv recht vooruit, links/rechts om de hoek van de deur).

enne.... is dit niks voor jullie? :')
https://www.purpleproducts.nl/purple-spreader

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 15:02

Wat een mooie investeringen en wow , fijne faciliteiten!
Ik noem mezelf ook recreatie ruiter hoor , t is niet alsof je wanneer je op wedstrijd gaat ineens anders bent toch ? Vooral op basis niveau. ( Z dressuur , wat springen en buitenrijden in mijn geval).

Wasmachine zou ik fijn vinden en er rustig voor betalen. Degene die t niet nodig heeft , heeft er geen kosten aan.
Verwarmde rekken of ruimte zodat dekens / dekjes sneller drogen ( of überhaupt drogen) zou ik ook wel kunnen waarderen.

Belangrijkste is dat t paard genoeg ruwvoer heeft ( onze pony stond een tijdje op n stal waar elke box aan de buutenkant een hooibak had, die dagelijks gevuld werd en ze zo onbeperkt hooi konden eten), lekker vaak naar buiten kan en er een fatsoenlijke bodem is om op te rijden in de bak. Hoeft geen binnenbak te zijn wat mij betreft.

En hiermee zit t volgens mij wel goed bij jullie _/-\o_

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-25 15:03

Miran schreef:
Ik zou dingen als wasmachine, solarium etc met een muntjes of chipsysteem oid doen, zodat het eerlijk naar verbruik gaat. Wasmachine op stal lijkt me ideaal!

Een chipsysteem is mooi.

Wij waren deze zomer op vakantie met onze boot en die systemen zie je in havens steeds meer. Dan heb je een pas waar je geld op kunt zetten, die pas gaat in een houder bij de wasmachine en dan wordt bedrag x afgeschreven, de pas gaat in de houder bij de waterslang en het water gaat lopen en de automaat schrijft geld af per ingestelde tijd, net zo lang tot je de pas eruit haalt. Zelfde bij het douchen, pas in de houder, water gaat lopen en schrijft per x-seconden x-bedrag af, pas eruit, water stopt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-25 15:26

Airwallet, daar willen we op over, dan kun je al je systemen daar op zetten. Bij ons is nu alleen het solarium en echt warm afspuiten betaald. Warm water uit de muur is wel gratis ( en koud afspuiten dus ook) . Maar daar zou dan de vitafloor of wasmachine of weegschaal ook op kunnen.

Over de ruiven, ons 'probleem' is dat we nu die mooie ruiven niet overal kunnen plaatsen,vanwege de wegdraaibare wanden en de bobcat. Ze hangen nu in de stallen waar het kan en de klanten het wil. Dus zoiets als in elke box een ruif: hoort bij ons ook in het hokje: vergunningen :+

Dat geld ook voor de purple packer, want dat moet met de shovel, en die kan nu alle oude gebouwen niet in.

Erg he, hoe erg gebouwen vooruitgang bepalen, om te huilen is het soms -O-

Wasmachine is een hit dus, ik moet mij even gaan verdiepen in wat heel blijft en al die vieze dingen aan kan :D

Vind iedereen wat Ladyson opnoemt wat er in een kast moet? Dan moeten we echt meer bijbouwen hahaha!

Precies wat Celebi zegt is het ding. Wij hebben jaren zoiets gehad van: wij voeren basisbrok en dan is 1 kist voor je slobbertje genoeg. Maar nu voeren mensen 20 verschillende soorten voer :') . Moeten wij dat dan faciliteren? Of zeg je dan: logisch dat dat niet onbeperkt is?