Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:40

Lynn_Nikita schreef:
Meteen van de wei af zoals je al gedaan hebt. Arts inlichten voor evt medicatie en koelen

Arts is op de hoogte, als het de verkeerde kant op gaat word er meteen ingegrepen.
Gelukkig zijn de hoeven nu weer nagenoeg koel en de hartslag kan ik helemaal niet meer terugvinden.

Blijf wel heel erg op mijn hoede dus hooi word geweekt en ze gaat zeker dit weekend niet op de rijke weide.
En ik me maar druk maken om die dikke van me :')

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:18

Vervelend Azmay. Heb jij verschillende weides? Omdat je het hebt over een rijke weide? Is er dan ook nog een schralere wei?

Ik zou ze nu dus niet op de wei zetten. Ook niet op een schraler stukje. Vaak zijn dat juist de weides waar paarden hoefbevangen van raken.

Jij hebt toch ook Pre's? Dit is wel een gras-gevoelig ras. Wij bouwen enorm rustig op met onze hb-gevoelige paarden. We starten met 1 minuut en ze krijgen er iedere dag een minuut bij. Op dag 10 (10 minuten grastijd) gaan we over naar 2 minuten meer gras per dag.
Als ze 30 minuten mogen grazen dan gaan we met vijf minuten per dag omhoog.
Rustiger opbouwen kan haast niet :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:26

sakvis schreef:
Vervelend Azmay. Heb jij verschillende weides? Omdat je het hebt over een rijke weide? Is er dan ook nog een schralere wei?

Ik zou ze nu dus niet op de wei zetten. Ook niet op een schraler stukje. Vaak zijn dat juist de weides waar paarden hoefbevangen van raken.

Jij hebt toch ook Pre's? Dit is wel een gras-gevoelig ras. Wij bouwen enorm rustig op met onze hb-gevoelige paarden. We starten met 1 minuut en ze krijgen er iedere dag een minuut bij. Op dag 10 (10 minuten grastijd) gaan we over naar 2 minuten meer gras per dag.
Als ze 30 minuten mogen grazen dan gaan we met vijf minuten per dag omhoog.
Rustiger opbouwen kan haast niet :)

Ik heb 1 weitje met arme grond, staat het een en ander aan klaver en wat grauwer maar wel lang gras in meer sprieten dan pollen. Daar hebben ze al hele dagen op gestaan zonder problemen. Daarnaast heb ik een weitje met prachtig helder groen raaigras, dat was ik langzaam op aan het bouwen en was vanaf gisteren van 2x2 uur naar 1x3 uur gegaan opeen afgezet stukje, blijkbaar was dat toch al fout.

Opbouwen doe ik ook (al een goede maand dit jaar)maar heb tot nu toe nog nooit problemen gehad behalve met het gewicht van Kim, die dus ook een graasmasker om heeft op de rijke weide. Diva ving het door haar jeugdigheid makkelijker op tot nu denk ik. Het zijn inderdaad PREs :j

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:28

Azmay schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Meteen van de wei af zoals je al gedaan hebt. Arts inlichten voor evt medicatie en koelen

Arts is op de hoogte, als het de verkeerde kant op gaat word er meteen ingegrepen.
Gelukkig zijn de hoeven nu weer nagenoeg koel en de hartslag kan ik helemaal niet meer terugvinden.

Blijf wel heel erg op mijn hoede dus hooi word geweekt en ze gaat zeker dit weekend niet op de rijke weide.
En ik me maar druk maken om die dikke van me :')

Kan me voorstellen, dat je je rot bent geschrokken. Hooi weken helpt goed. Goed in de gaten houden.
Ik heb ze nu ook nog niet op de weide. Nachten zijn me nog te koud en ik bouw ook langzaam op.

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:36

En hou vooral ook de fructaanindex in de gaten. Afgelopen zondag was het práchtig weer en gingen veel paarden voor het eerst de wei op, maar door de koude nachttemperatuur en de volle zon was de fructaanindex overal vrij hoog. Voor hb-gevoeligers dus geen goeie grasdag; bij ons zijn ze toen de wei niet op geweest.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:41

Hilary schreef:
En hou vooral ook de fructaanindex in de gaten. Afgelopen zondag was het práchtig weer en gingen veel paarden voor het eerst de wei op, maar door de koude nachttemperatuur en de volle zon was de fructaanindex overal vrij hoog. Voor hb-gevoeligers dus geen goeie grasdag; bij ons zijn ze toen de wei niet op geweest.

Volgens mij was die de afgelopen dagen juist bizar laag :(

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 22:52

Oh balen zeg dat ze gevoelig werd.
Hopelijk weer snel alles zoals het hoort.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 01:26

Kunnen ze van een bepaalde soort klaver niet ook hoefbevangen raken?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 07:25

Hoe gaat het er nu mee?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 09:20

Lynn_Nikita schreef:
Hoe gaat het er nu mee?

Diva is haar eigen happy go lucky zelf, eet haar hooi wel wat langzaam voor haar doen maar dat kan ook zijn omdat het geweekt is geweest. Hoeven voelen normaal, en de magnesium die ze normaal echt liever niet heeft likt ze zo van mijn hand dus dat krijgt ze nu ook bij.

Hond at gisteravond uiteraard ook nog een zakdoekje op maar die lijkt er gelukkig geen last van te hebben.
Echt niet mijn geluksdag :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 09:26

Of juist wel omdat het goed afloopt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 09:28

Lynn_Nikita schreef:
Of juist wel omdat het goed afloopt

Is ook weer zo, maar mijn dosis stress heb ik wel weer gehad de komende tijd :=

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 13:20

Geluk bij een ongeluk.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 14:09

Wat een schrik azmay. Hier ook altijd spannend met opbouwen. Bij mij 3 weitjes en gaan ze elke week op een ander weitje. Dat veroorzaakt al 2 dagen dunnen mest. Hier een tinker en een mini.
Ik wacht nog een maandje tot de nachten wat minder koud zijn en het fructaan lager ligt voor ze erop mogen.

Nog even een tip controleer je paarden goed op teken. Ik mocht gisteren 4 teken van Mojo afplukken. Ieuw! Krijg de kriebels van die dingen. De hond had er ook al 1. Blegh!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 15:59

Hier hebben ze in de winter onbeperkt hooi. Wortels en pavokoeken. Als het koud/vies/nat wordt, start ik met brok en muesli. De hoeveelheid voer ik op richting weide seizoen. Daarna gaan ze het gras op. Werkt tot op heden prima.
Als de wei bijna kaal is, voer ik weer bij. Totdat ze verweid worden. Zo hou ik de voedingswaarde redelijk in evenwicht en geen te grote sprong van kaal naar vol .

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 16:08

azmay hoop dat je paard weinig schade heeft opgelopen, goed in de gaten houden :(:)

Jeetje, zo'n jonge bokker dood ;(

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 16:31

gvd mijn auto in de kreukels, en verzekering technisch zit ik fout en total loss.
Ik reed met de aanhanger op een voor mij bekend stuk, mijn voorganger was niet bekend en keek om zich heen en wil een wegversmalling door en besluit op het laatste moment toch vol in de remmen te gaan omdat hij in de verte een tegenligger zag. Die zag ik ook maar was nog goed haalbaar, Tja met 1000 kg achter mij, in de regen sta ik niet net zo snel als hem stil zeker niet als je niet verwacht dat hij midden in die wegversmalling ineens stilstaat

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 16:47

Lynn_Nikita schreef:
gvd mijn auto in de kreukels, en verzekering technisch zit ik fout en total loss.
Ik reed met de aanhanger op een voor mij bekend stuk, mijn voorganger was niet bekend en keek om zich heen en wil een wegversmalling door en besluit op het laatste moment toch vol in de remmen te gaan omdat hij in de verte een tegenligger zag. Die zag ik ook maar was nog goed haalbaar, Tja met 1000 kg achter mij, in de regen sta ik niet net zo snel als hem stil zeker niet als je niet verwacht dat hij midden in die wegversmalling ineens stilstaat

Ik zag het op facebook, shìt zeg vooral omdat jij inderdaad technisch fout zat ookal kon je niet meer remmen.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 16:48

Dat is wel heel erg zuur, bah! :(

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 16:50

Dat is inderdaad zwaar k*t...

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 18:25

Ah nee...balen zeg!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 19:29

Rosie is jarig en trakteert. Gek genoeg waren de appels aan de vlaggetjes minder eng. Ik denk dat ze het touw verwarden met schrikdraad. Voor Rosie geen propleem de appels te pakken. Gewoon mond open en appel met touw en al in de mond. Haha

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:43

Proficiat met rosie!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:46

lynn sterkte, ik weet trouwensniet of jij perse fout was hoor!
Ik zou het zeker bij de verzekering melden dat de voorganger vol in de ankers ging.
Dat is onnodig gevaarlijk handelen en dat mag ook niet.

Gefeliciteerd met Rosie Y)(^)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 20:49

Er staat al bijna een jaar een " reserve" auto in de tuin die ik vorige week op wilde laten halen door de sloop. Ik vermoed dat ik nu de rest van mijn leven te horen krijg dat mijn man gelijk had om m nog te willen bewaren just in case

Afbeelding

Afbeelding
Scheve balk en overige losse onderdelen

Afbeelding

Klaar
Afbeelding