Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:21

Ik denk dat dat sowieso moeilijk te bepalen is voor iemand anders.
Ik vind kunnen rijden thuis zeer belangrijk, dus ik zou daar de ruimte aan opofferen..
Aan dat beetje gras zie ik ook de toegevoegde waarde niet.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:22

Er zijn zat manege's en pensionstallen die wat mij betreft zouden mogen sluiten :o
Paarden die alleen de stal uit komen als er gereden wordt, dat is imo pure bio-industrie. Dier dat opgesloten zit alleen voor het plezier of de inkomsten van de eigenaar.
En natuurlijk is alles beter dan dat maar door ze apart in een kleine paddock te zetten, hebben ze misschien meer frisse lucht maar nog steeds niet de mogelijkheid tot natuurlijk kudde gedrag. Zijn het dan scharrel-paarden?

Ik heb op zich niets tegen zandpaddocks. Is qua bodem in NL vaak toch beter te houden in de winter en paarden die niet op het gras kunnen, kunnen wel lekker buiten lopen. Maar dan wel graag met flink wat ruimte, maatjes, ruwvoer en schuilgelegenheid.
Om dat op een paar honderd m2 te doen wat je hier toch regelmatig op bokt leest, niet mijn idee van fijn paarden houden.

Zoals een stuk van 6x30m gras, dat noem ik hier erf en ga ik met de zitmaaier over. Zelfs de mini's hebben dat in een paar dagen gemillimeterd. Voor een groot paard of paarden kan ik me daar gewoon weinig bij voorstellen hoe je daar gras op wilt houden, kwartiertje per dag erop in de zomer?
In het voorjaar zet ik wel eens een stukje op het erf af met prikpaaltjes, als de hoogdrachtige merries in de buurt van de ontvanger van het geboorte alarm moeten blijven. Maar dat is ook kaal in een paar dagen (15x25m) en daar staan ze dan met 2 mini's tegelijk op.

En hier ook een 18 jarige die de boel vaak opjut tot een potje spelen en rennen :D Eerder was mijn 30+ ruin de mafste van het stel.
Denk dat juist het in de kudde lopen en de mogelijkheid tot de benen strekken ze ook jong en fris in het koppie houdt. Ze hoeven niet maar kunnen wel doen wat ze willen. En dan zie ik hier dat ze dus ook met de groep mee blijven doen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:27

Wie doet er mee met zoek de verschillen? :D
Afbeelding

Ik heb ze al een paar keer vanaf afstand door de war gehaald, hun hoofd is wel heel anders, en Bo is dubbel zo breed, maar zoals op deze foto zie je het amper...

De dames zijn dikke vriendinnen, mooi span voor de toekomst hoop ik!

Afbeelding

Kan je ook de weide kalken in het voorjaar? Ik wil eerst niet bemesten, alleen de mest die ze nu laten vallen uitslepen. Wel spuiten tegen onkruid. Misschien later in de lente of zomer eens pavomest erop gooien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:55

@caily: júist in het voorjaar kalken (feb/begin mrt) is de tijd die ik aan houd.
Het is idd een mooi stel. De ene heeft een mooie ronde vlek en de ander heeft er 2 hapjes uit :D

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:57

Hier word ook in het voorjaar gekalkt.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:19

Belt vriend net dat die in panne staat met de auto.
Ik kan niet weg op kantoor voor 7uur. Dus iemand gaat hem naar huis brengen, zodat ie straks met de Ford de autoremorq en mij kan oppikken om de auto te gaan ophalen en dan ineens naar de garagist te brengen..
Daar gaat mijn paardrij avond... {:)-:(

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:27

Kirrr schreef:
Belt vriend net dat die in panne staat met de auto.
Ik kan niet weg op kantoor voor 7uur. Dus iemand gaat hem naar huis brengen, zodat ie straks met de Ford de autoremorq en mij kan oppikken om de auto te gaan ophalen en dan ineens naar de garagist te brengen..
Daar gaat mijn paardrij avond... {:)-:(

Dat is het grote nadeel van een hele strakke planning. Zodra er iets mis gat loopt gelijk de hele avond/dag in de soep.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:27

En die vriend kan hem niet naar een garage trekken ??

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:28

Ik heb in de winter ook niet veel ruimte. Rijbak wat nu pp is. Is 16/45 en aan 1 kant 60 meter. Track paden zijn 3 meter breed. Longeer hoek is 16/16 en kan net voor mijn fjord.

Kan nu geen foto up laden.
Zomers hebben ze wei van 30/90 meter. Heeeel soms trekken ze een sprintte.

In de winter is het mischien niet veel ruimte maar het is nog altijd beter dan op stal en 3/3 uitloopje.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:33

De schoonmoeder gaat hem ophalen. Die had ook maar even tijd om hem snel naar huis te brengen. En voor te slepen is het wel heel ver..

Tja werken tot 7uur en dan nog een stuk reistijd geeft niet veel ruimte natuurlijk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:40

Voor mij is een strakke planning ook de enige mogelijkheid... het geld moet toch ergens vandaan komen, maar ik wil verder ook nog een aantal dingen.

De discussie over paarden en ruimte vind ik an sich eigenlijk niet lastig. Veel paarden hebben gewoon te weinig ruimte ter beschikking, punt. Alleen: wat is te weinig?
Een kleine zandpaddock is in ieder geval te weinig. En veel pensionstallen en maneges mogen wat mij betreft dicht ivm dierenwelzijn.
Het hebben van een paard is nog altijd geen recht :n Als je een paard geen dierwaardig bestaan kunt bieden, dan moet je in mijn ogen gewoon geen paard hebben.
Hetzelfde geldt voor paarden aan huis, als je er eigenlijk geen ruimte voor hebt, dan moet je het gewoon niet doen. Je hebt altijd een keuze.

Ik vind het in ieder geval krom dat een paard niet in de modder mag staan, maar wel op stal zonder mogelijkheden om te bewegen, de hele dag.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 17:46

Kirrr schreef:
De schoonmoeder gaat hem ophalen. Die had ook maar even tijd om hem snel naar huis te brengen. En voor te slepen is het wel heel ver..

Tja werken tot 7uur en dan nog een stuk reistijd geeft niet veel ruimte natuurlijk.

Klopt. Ik vind het gewoon echt bewonderenswaardig als ik jouw planning soms lees. Ik zou dat echt niet trekken dus ik neem daar echt mijn petje voor af.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 18:03

Haha bedankt.
Ik kan net niet tegen niks doen. Zondag een half dagje in de zetel doorgebracht, voel me tegen de avond dan enkel maar ellendig en stijf.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:07

Strakke planningen... Herkenbaar :') . Wel helemaal niet fijn Kirrr :(:)

Ik vind de 'discussie' over de hoeveelheid ruimte voor de paarden wel heel interessant. Het is dat ik natuurlijk alle ruimte heb die ze nodig hebben, maar ik denk dat ik op een andere manier ook niet aan paarden zou zijn begonnen. Voor mij gaan die 2 gewoon alleen maar samen wanneer de factoren juist zitten. Toen ik begon aan een eigen paard heb ik eerst een weiland gezocht, dat was toen niet zo groot maar had wel een enorme lengte waardoor ik met 2 pony's plek genoeg had om ze toch elke dag hun benen goed te laten strekken in een sprintje. 1.5 jaar later heb ik 1hectare grond kunnen kopen en is er dat najaar ook een 3e pony bijgekomen. Op dat weiland heeft ook altijd een 4e pony/paard mee in pension gestaan, want 1ha was simpelweg te groot voor hun drietjes qua gras. Alleen was die hectare een mooi uitgemeten vierkant, opgedeeld in 5 stukken, waardoor de weilandjes waar ze telkens in stonden niet echt enorm groot waren. Sinds we hier wonen hebben ze eigenlijk in hoeveelheid minder grond, maar ze hebben altijd een paar landjes tegelijk ter beschikking en ik merk dat sinds ze hier staan ze ook gewoon veel actiever zijn geworden! Ze zitten beter in hun vel en bewegen nog meer dan voorheen, ook de oudste is actief. Je ziet als je ze in de gaten houdt gedurende de dag hoe ze telkens van landje veranderen, ergens gaan slapen, elders gaan eten etc... Ik dacht vroeger ook niet dat ze iets 'tekort' kwamen, maar merk nu pas hoe enorm blij ze zijn met hun afstanden. Daarom wil ik ook voor 's winters een track maken, zodat ze naast de paddock ook daar op kunnen en de weitjes wat gespaard worden. Mijn paarden mogen ook niet teveel gras (beter helemaal geen gras voor de haflingers, maar dat vind ik ook zelf maar niks), maar door 4 paarden op die 0.5ha te hebben is dat er ook gewoon niet. Ik bouw op qua uren en bouw af wanneer het gras korter begint te worden en laat het dan voldoende rusten, zodat ze nooit op té vet staan een lange tijd of té schraal.

Dit is normaal gedrag bij ons, op dagelijkse basis:

Iedereen moet natuurlijk voor zichzelf uitmaken hoe hij zijn paarden wilt houden, maar ik zou persoonlijk zelf nooit willen zeggen dat iets beter is dan 24/7 op stal dus dan moet dat maar prima zijn. Met 'prima' ben ik niet tevreden. Een gepensioneerd paard heeft minder nodig dan een veulen, dat vind ik dan weer wel, maar ook die heeft voldoende beweging en uitdaging nodig (nét zo'n paard eigenlijk). Dan is wanneer je een kleine ruimte hebt een PP volgens mij het beste idee, maar de ruimte moet ook niet té klein zijn. Ik wilde als kind ook zeehonden in de tuin, paste perfect vond ik, maar dat zou ik ook niet doen met de kennis die ik nu heb.
Ik ga niet bepalen wat té klein is en wat niet en weet dat iedereen het beste met z'n dieren voor heeft, maar wilde toch ook heel even mijn mening geven.

Wat een heerlijke kudde heb jij trouwens Marije! Hoe meer zielen hoe meer vreugd duidelijk :D .

En die tinkers worden zeker een mooi span later :j . Je ziet duidelijk het verschil in breedte hoor als je even goed kijkt, maar de gelijkenis in vlekken werkt een beetje afleidend. Wordt vast een prachtig span later!
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 08-12-15 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:32

Het is ook niet zo dat ze hier op een postzegel staan. Ik was degene die zei dat mijn situatie beter is dan 24/7 op stal.
Tuurlijk is het zo dat het persoonlijk is, wat je goed lijkt.

Ik bedoel meer te zeggen dat het in de winter wel eens lastig is voor eigenaren, om hun paard buiten te kunnen laten op een aardig stuk. Dat is simpelweg niet altijd mogelijk Door bodemgesteldheid.

Ik geloof niet dat die 2 van mij tekort komen in de winter. Ze kunnen rennen, sprinten, binnen buiten..alleen niet grazen. En dat op 16 bij 60 meter. En het is niet een kale bak maar heb er ook nog wat creatiefs mee gedaan om ze te stimuleren om te bewegen..

Zomers weer op het gras en s winters doen we het zo.

Hier in het dorp staat dus wel iemand met 3 paarden en een pony (helaas voor paard, je valt onder huisdier dus het mag), in de nieuwbouw. ..dat vind ik je reinste dierenmishandeling. Als ze stallen moet mesten moet ze voor nood op straat wandelen..
Zo zou ik Het ook nooit willen.

sorry...Was vast niet persoonlijk maar het raakte me ff
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 08-12-15 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:36

Ik ken het, wij zitten op zware klei :j. Heel veel modder en gras gaat volledig stuk, dat laat ik ook elk jaar op een groot stuk gewoon gebeuren. Maar ik hoop dat je je niet aangesproken voelt door mijn post alleszins, want ik had nog niet gelezen hoe je paarden exact staan, maar reageerde gewoon algemeen op het gesprek dat gaande was :)!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:38

Zie wijziging in mijn vorige post ine hihi
voor de beeldvorming nog eens

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Martje80 op 08-12-15 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:38

ohjajoh6 schreef:
Dat bedoel ik dus ook met ziek eten.

8 jaar verder met deze 2 en dus ook vele malen Sb (grote) en hb en cushing (kleine) verder, zou ik onderhand beter moeten weten. Maar gevoelsmatig blijf ik het sneu vinden...

Mijn Welsh is ook hb gevoelig; zij mag nu niet op de wei, de andere drie wel. Welsh weet het prima. Ze gaat bij een hooibak staan wachten tot ik de anderen op de wei heb gezet en bij haar een hooinetje kom leegschudden. Als ze het hooi opgedweild heeft, en ik nog niet klaar ben met uitmesten, komt ze naast me staan tot ik het volgende netje leegschud. Ik heb niet het idee dat ze het heel erg vindt dat ze niet op het gras mag, dus ik heb me vrij snel over 'sneu' heen kunnen zetten.

Edit: Ik vind dat jij erg leuk creatief met je ruimte bent bezig geweest, Karev. Ze kunnen alles. Binnen, buiten, rollen, snurken, eten, drinken, een sprintje trekken, beetje klooien met attributen.

Wij hebben onze track langs de buitenrand van 3600 m2 liggen; track is 240 m lang. Aan de track zit nog een paddock van 15 x 30 m, momenteel met een draad in het midden die we binnenkort gaan weghalen omdat ie er eigenlijk alleen maar in de weg staat. Aan de paddock zitten twee stoepjes met daaraan schuilstalletjes.

Ik merk dat ze de track wel echt fijn vinden om te scharrelen en even een sprintje te trekken. De paddock is daar net niet groot genoeg voor, maar wordt wel regelmatig als start- of eindpunt gebruikt.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 08-12-15 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 20:41

Ik vond het er super netjes uitzien, 60m is ook al best een lengte! En voor de fjord telt vnl. wat op de laatste foto staat denk ik :') . Dingen die gezegd worden ivm paarden raken me ook altijd erger, zeker omdat je als eigenaar altijd het allerbeste voor ze wilt, ik steek eigenlijk bijna nergens zoveel energie in als in die 4 merries van mij :+

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:02

Ik schaam mij er ook niet voor om te zeggen dat de paarden hier in de winter periode (november-maart) minder ruimte hebben aan huis dan op het land. Hebben ze hier last van ik denk van niet. Ze maken evengoed gekke sprongen en rollen en spelen met mekaar en komen 6a10u buiten iedere dag. Afbeelding
Afbeelding
Deze foto's zijn van vorig jaar aan huis

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:16

Als het aan de fjord lag stond ze 24/7 aan die hooibak ja hihi.

Was wel wennen, een pony erbij die niet gefixeerd is op eten, en ook gewoon stopt... Denk steeds dat er wat is.

Doublevv ook prima zo toch..het is zoals het is. Ze kunnen iig buiten!

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 21:23

Karev: jazeker. Ben al blij dat ze buiten kunnen. En proberen elk jaar te verbeteren zodat het aangenamer word voor paard en baas. Maar het moet ook haalbaar blijven. Ik kan namelijk niet toveren. Heb het liever zo dan bij de laat ik zeggen overburen de paarden staan daar wel op 1ha land met 4, ruimte genoeg maar krijgen geen aandacht van hun baasje. Staan de helft van de tijd zonder hooi. Zien er niet bepaald happy en gezond uit.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 06:34

Je doet wat je kan met de middelen die je hebt,die van mij hebben nu ook veel minder ruimte dan normaal.Ik merk wel dat ze zich erbij neerleggen maar dat ze het wel fijner vinden om vrij rond te lopen.

Helaas geen invloed op het weer en ik doe mijn best om ze zo veel mogelijk de gelegenheid te geven om rond te wandelen.Als het weer het toelaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 08:34

Goedemorgen!
Afbeelding
DoubleVv schreef:
Karev: jazeker. Ben al blij dat ze buiten kunnen. En proberen elk jaar te verbeteren zodat het aangenamer word voor paard en baas. Maar het moet ook haalbaar blijven. Ik kan namelijk niet toveren. Heb het liever zo dan bij de laat ik zeggen overburen de paarden staan daar wel op 1ha land met 4, ruimte genoeg maar krijgen geen aandacht van hun baasje. Staan de helft van de tijd zonder hooi. Zien er niet bepaald happy en gezond uit.

Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens. Het liefst zou ik ze (2.5) ook gewoon op de 1.5 hectare laten lopen de hele winter, maar het wordt echt een drekzooi, staan tot hun kogels in de modder, er is weinig tot niks te vreten, ze krijgen veel prut mee naar binnen, kunnen niet luw staan, niet droog liggen, krijgen mok (alle 2.5 :D ) en nog meer ellende.....

Lizy heeft ook een punt wat alle postzegelveldjes betreft. Ik zie ook met regelmaat ergens een paard in een tuin staan op een stukje van hooguit 5x5, dat is inderdaad een buitenbox..... Persoonlijk vind ik dat je dat niet moet willen. Maar toch denk ik dat, dat beter is dan 24/7 in een stal.

Bij mij staan ze in de winter van 6:00 tot 20/21:00 in de bak (19x40) met onbeperkt hooi, droge voeten, geen mok, heerlijke droge plek om te liggen, beschutting van bomen en geen mok meer!!

En ja, ik zie ze ook liever op 1.5 hectare staan, maar dan wel als het droog is..... Zodra het land het toelaat gaan ze 24/7 op het gras, maar nu gaan ze 's avonds heerlijk naar binnen. In ruime boxen en daar word ik heel blij van *\o/* . Als je het mijn paarden zou vragen, dan zouden ze waarschijnlijk iets anders zeggen, maar ze zijn nu eenmaal van mij en het is mijn hobby. Aangezien ik zelf heeeeeeerlijk slaap, als het stormt en regent en ze staan lekker binnen, hebben ze gewoon "pech" met mij als baas.

Als ik met mijn merrie aan het werk ga, zal ze ook liever gewoon lekker bij de jongens blijven staan vreten, maar ja.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 08:45

Tinky12 schreef:
Je doet wat je kan met de middelen die je hebt,die van mij hebben nu ook veel minder ruimte dan normaal.Ik merk wel dat ze zich erbij neerleggen maar dat ze het wel fijner vinden om vrij rond te lopen.

Hier ook, in het begin elke keer direct naar de toegang van de wei als ik er aan kom of als ze me zien en maar lief kijken en zachtjes roepen en wijzen met het hoofd naar de wei van daar willen we graag naar toe, ze hebben al vrij snel door dat het weer die periode van het jaar is dat het draadje voorlopig niet meer open gaat. Nu heel soms lopen ze snel naar het draadje toe, kijken wat ik doe om vervolgens teleurgesteld weer weg te lopen.