Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GypsyJarig
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:31

Oeh dat is spannend mallootje, nog een weekje wachten voor het officieel is dus. :)

Ik voer eigenlijk alleen maar onbeperkt omdat ik zo zeker weet dat ze niet te lang met een lege maag staan. Dat vind ik namelijk geen fijn idee.

Vriendlief en ik hebben al een soort bouwplan liggen voor een voerautomaat. Dat zou ik het liefste willen, precies het gewenste aantal kg's afwegen en dat die automaat dan om de +/- 4 uur iets te eten verstrekt. Alleen het zal wsl weer een gigantisch project worden en veel kosten dus hij ziet er nogal tegenop. :=

Ik zie er vooral voordeel in, mochten we ooit weg moeten van waar we nu staan met ze. Als we dan een weitje huren oid, hoef je niet 6 keer langs te rijden om te voeren. Onbeperkt is denk ik geen optie dan, dat schranskonijn van mij werkt in één nacht tijd rustig een hele baal hooi weg. := Als je dan met kleine baaltjes moet werken... Man dan ga ik failliet. :oo

Babbelkous

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:40

Gypsy: haha, op dat vlak hebben wij geluk met die van ons... al wat 'te veel' is laten ze liggen ;) Vriendje was guller dan mij, maar zag dan ook dat ze het gewoon lieten liggen.. Dus nu durft hij nog altijd wel ruim voldoende te geven maar elke keer hij zich toch eens laat verleiden door 'mss krijgen ze een beetje te weinig', dan ziet hij later op de dag wel dat het toch te veel was! :Y) Dus op dat vlak zijn ze wel top! Ze zullen nooit te veel eten ;)

Liset87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:54

Heerlijk makkelijk lijkt me dat, paarden die niet meer eten dan ze nodig hebben. Die van mij zou ik na een paar weken onbeperkt ruwvoer denk ik kunnen rollen!

Voor diegene die 2 paarden hebben, gaan jullie wel eens voor langere tijd, bv week of weekend, weg met 1 van beide? Die van mij staan altijd te brullen als ik met de ander ga buitenrijden ofzo. Nou gaan we van het voorjaar een weekend weg en zou er een paard mee kunnen (lekker in het bos) maar ik vind het zo zielig voor de achterblijver, en kan er geen 2 meenemen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 22:57

Als ik mijn porties klaar leg voor karev dan is het
Een mooi bultje hooi. Maar als ik het dan in een bak doe en aan gewicht voel ist net niks..raar is dat dan. Op het oog een prima portie maar op gewicht net niks. Maar ze is nog te rond dus ergens zal ze genoeg binnen krijgen?!

ik heb er 2. Als ik met karev wegga laat ik toet alleen thuis. Maar alleen als ik een 'dag' wegga. Langer alleen doe ik niet. Dan regel ik iets. Afgelopen sept de 4daagse gereden en toen is toet bij een meisje in het dorp wezen logeren. Bij haar 2 paarden en jaarling.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:01

Haha en ik maar klagen dat die van mij steeds veel hooi laten liggen :P Ik geef dus ook altijd te veel, ook in de stal. Maarja ze staan altijd op iets te knabbelen en het is 's ochtends ook handiger, dan kan ik meteen biks voeren.

GypsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:04

Babbelkous schreef:
Gypsy: haha, op dat vlak hebben wij geluk met die van ons... al wat 'te veel' is laten ze liggen ;) Vriendje was guller dan mij, maar zag dan ook dat ze het gewoon lieten liggen.. Dus nu durft hij nog altijd wel ruim voldoende te geven maar elke keer hij zich toch eens laat verleiden door 'mss krijgen ze een beetje te weinig', dan ziet hij later op de dag wel dat het toch te veel was! :Y) Dus op dat vlak zijn ze wel top! Ze zullen nooit te veel eten ;)

Nou laten die van mij laten ook wel liggen hoor. Komt omdat ik eigenlijk altijd gigantisch veel te veel geef... Alles wat ouder is dan 24 uur word hier prompt tot niet meer eetbaar gedegradeerd? Ze willen er dan echt niet meer van eten heb ik het idee. Normaal eten ze een kuubkist in 24 uur halfleeg, en als ik die onderste helft dan laat liggen en niet bijvul ligt 'ie er de volgende dag nog. :o

En dan zwicht ik maar weer, en vul ik de boel toch bij... Dan denk ik tja er zal wel iets mis mee zijn en ze moeten toch eten die arme dingen. :(:)

Edit: Als ik na 24 uur weer kom en de boel is op, dan geef ik toch maar weer meer hooi, ik ben dan bang dat ze meer dan 7 uur zonder hebben gestaan. Ik veroorzaak 't probleem dus wsl zelf hihi.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:09

Hier voer ik onbeperkt, ze staan 24/7 buiten en hebben geen van allen last van overgewicht, ze verbruiken ook genoeg energie. Eentje is te vet maar zo kwam hij hier, hij valt langzaam wat af. Zou het sneller willen voor het oog, maar voor zijn gezondheid is het juist goed dat het zo langzaam gaat. Hij gaat nu wat fanatieker gereden worden dus hopelijk helpt dat iets mee.

's Ochtends gaan de paarden hier van de paddock naar de weide. Ik heb er vier bij die dan krachtvoer krijgen; 2 wortels met brok, 1 muesli met maisvlok en 1 maisvlok met brok, om het ingewikkeld te maken :Y) . Als het slecht weer is laat ik de paddock open en kunnen ze kiezen of ze ruwvoer gaan eten of op de (inmiddels vrij kale) weide blijven. Bij goed weer sluit ik de paddock af.

Nadat alle paarden de weide op zijn scheppen de mest weg en vullen water en ruwvoer aan.

Rond zonsondergang halen we de paarden indien nodig weer van de weide, en vullen waar nodig ruwvoer aan, ook krijgen dezelfde vier paarden dan weer krachtvoer. Als ik een hele goede bui heb schep ik dan waar nodig ook weer wat mest weg, maar meestal mesten we alleen 's ochtends.

Mijn eigen paarden krijgen ook na het "werk" ook nog een beetje brok bij. Klinkt heel veel, maar ze krijgen geen van alleen meer dan 2 kg per dag totaal.

__

Paarden lopen hier in een groep van 9, maar die van mij leer ik toch echt ook alleen staan, ik heb helemaal geen zin in gezeur daarmee. Vind het alleen wel sneu dus ik zou in geval van paar dagen toch proberen een vriendje te regelen of de ander desnoods elders zetten. Hangt er ook vanaf of er buurpaarden zijn oid. Mijn veulen kan ook prima alleen staan. Kiest er soms zelf bewust voor, dan blijft ze bij mij in de bak of geeft aan mee te willen naar stal voor een borstelbeurt terwijl de rest allemaal 400m verderop (uit zicht) in de wei loopt... Heb sinds eind december een nieuwe, die is op zn zachts gezegd wat panisch zonder zijn "matties", dus daar gaan we wel even aan werken nog. Het is echt een vreselijk leuk dier en erg leergierig, maar dit gezeur wil ik wel snel vanaf. Hij ging verdorie vandaag los het erf over (gelukkig het afgesloten gedeelte), mij met gloeiende handjes achter latend in de stal, enkel omdat een van zijn weidegenootjes met zijn eigenaresse voor ons uit de stal uit liep na een borstelbeurt en ik hem vroeg even te wachten...

Alleen kunnen staan is ook erg handig in onverwachte gevallen, wat als de een naar kliniek moet ineens, of een op boxrust, bedenk het maar.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:11

@Gypsy, maar dan gooi je steeds de onderste helft weg? Ik had die neiging eerst ook, maar nu doen ze het er maar mee, haalde per week zo'n 3 kruiwagens "niet eetbaar" spul eruit, dat vond ik toch wat te gek dus als de bakken eens leeg zijn, so be it. Zolang het niet syberisch koud is of moesson regent kunnen ze best voor een keer even zonder, ze worden heus niet in een paar uur graatmager.

GypsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:14

Nee maar met het oog op koliek en hun maag...
De onderste helft laat ik meestal maar zitten, als ze het nieuwe dan op hebben (daar beginnen ze wel meteen aan _-:( ) dan hebben ze nog een bodempje mochten ze echt nog honger krijgen, denk ik dan maar. Aan het einde vd week gooi ik alles wat dan nog niet op is in de kruiwagen en geef het aan de paarden die op stal staan. (De andere pensionpaarden.) Zij krijgen wel beperkt hooi en beginnen er meestal meteen dankbaar van te eten. :roll:

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:16

Idd, heb nu de onderste laag uitgeplozen (met dat natte weer gaat het ook snel rotten) en gemengd met nieuw hooi. Vandaag was de bak bijna leeg en dat was de eerste keer. Als ik steeds weer nieuw hooi op de oude laag gooi eten ze de boel nooit op.

Dat alleen staan wil ik ook nog nog mee aan de slag. De opzadelruimte is een afgesloten ruimte, dus het is wel fijn als ze dan alleen kunnen. En ze zijn alledrie nog jong zat om daar nog aan te wennen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:36

Koliek en hun maag? Van paar uur zonder eten? Bij mij gaat het hier hooguit om de nacht waarvoor ik 's avonds niet genoeg bij heb gevuld, dat is van 23 - 09 ongeveer. Ik zorg dat ze 's avonds nog voldoende hebben, maar bij twijfel laat ik het nu vaak zo, terwijl ik eerder gelijk de kruiwagen weer zou pakken. Soms staan ze dan dus tegen de ochtend even zonder, maar ik schat heus niet zo beroerd dat om vele uren gaat. Het is natuurlijk niet zo dat ze het als het door de mond is gelijk kwijt zijn, vertering gaat wel stuk langer door. Mij is altijd gezegd dat tot maximaal 4 uur zonder eten geen probleem moet zijn, en logisch gedacht als ik een lange buitenrit maak moeten ze ook een paar uur zonder, krijgen ze niks van.

Nee, dingen als koliek of maag problemen maak ik me niet druk om, zolang de basis goed is. Mijn merrie heeft zware koliek gehad terwijl ze 24/7 op het gras liep, al 2 maanden op dezelfde weide, zonder bijvoeding. Onlangs een slokdarmverstopping, kwam ze mee van de wei dus ook alleen van gras... Heel banketstaaf, maar ik ga haar daarom beslist niet van de weide houden. En als ik het objectief bekijk; ze is 15 en leeft nog steeds dus ergens gaat er nog wel iets goed, ook als ze op de weide loopt.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 23:53

Ligt aan de achtergrond van je paard natuurlijk. Ze kunnen prima een paar uur zonder (stonden ze bij m'n ouders ook vaak), maar voor de jonge paarden in de groei is onbeperkt ruwvoer wel belangrijk en mijn oudere paard is gevoelig voor maagzweren. Nu ontstaan door een rottende kies en de verminderde eetlust als bijwerking van medicijnen. Hij heeft als jong paard ook een koliekoperatie gehad, dus zijn darmen zijn ook niet super. Zodra ik de mogelijkheid heb om hem onbeperkt te voeren straks, wil ik dat zeker ook doen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:20

Ik werk ook wel uit principe van onbeperkt, en ze krijgen bij mij voordroog, dus stukje rijker dan echt hooi. Ik heb twee oudjes een veulen en een jaarling lopen, slechts een van de oudjes in gewend 24/7 buiten te staan, voor de andere drie is ook dat het eerste jaar dus liever teveel dan te weinig, maar ik moet het ook niet overdrijven, dan ligt de helft door de hele paddock en anders eind vd week op de mesthoop. Ik lig dus nu niet meer bepaald wakker als ze zo nu en dan 2 - 3 uurtjes zonder staan of de laatste restjes eens moeten op eten (als ze echt zoveel honger hebben ligt er nog genoeg op de grond :Y) ) Als het slecht weer is let ik wel extra op dat ze genoeg hebben. Mijn dierenarts was hier vrijdag, vond mijn drachtige merrie perfect in conditie en mijn veulen glom zo mooi en goed op gewicht :)

Afbeelding

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:21

Haha zo typisch idd dat ze eerst het 'nieuwste' hooi gezellig opeten en steeds een bodempje laten liggen en dan met lange tanden ernaar kijken :p

Wij hebben 3 paarden en 'gelukkig' is het de bedoeling dat die alledrie mee zullen gaan op wedstrijd.. Want eentje alleen laten zou niet echt ideaal zijn.. := Ze zijn het zo gewend met hun 3..
Wel gaan we zien dat we de staldeuren kunnen sluiten met een luik voor als we bv met 2 paarden op training gaan.. De deur van de grootste merrie is vrij hoog en stevig, dus daar zie ik geen problemen in maar de andere 3 deuren zijn nog de 'oude' deuren en die zijn echt niet hoog en stevig.. Ze hebben er alletwee al eens met hun voorbenen overgehangen toen ze dachten alleen gelaten te worden dus ben extra voorzichtig nu.. := Maar we proberen hen het wel wat te 'leren'.. Maar als er echt eentje alleen blijft zou ik toch gelukkiger zijn als de stal voor dat eventjes helemaal dicht kan tot ze helemaal rustig zijn :)
Als ze op de wei zouden staan zou dat eventjes zenuwachtig rondlopen zijn en roepen maar dan zal het wel beteren ;)

Veulens krijgen echt een gigantische hoop hooi 's morgens en s avonds en ook 2x per dag een schepje probreed.. Die staan echt rond en gezond dus denk dat ze niet mogen klagen ;) Hun hooi is altijd wel op maar echt, ik wil niet weten hoeveel kg hooi ze krijgen en ze kunnen dag en nacht op de wei ook (staat niet meer veel op maar de bezigheid hebben ze dan toch ;) )

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:30

Zijn er mensen die een 'oplossing' hebben voor grote ronde ingepakte pakken hooi 'goed' te houden in de warme zomermaanden? Wij proberen ze dan vanaf dat ze open zijn helemaal open te leggen zodat ze niet warm worden en gaan schimmelen maar soms is er desondanks het openleggen toch veel dat we moeten weggooien op het einde van de rit.. Zonde van het hooi!
We denken nu eraan om als het echt warm is kleine pakjes te gaan halen (uiteindelijk eten ze dan ook minder hooi doordat ze veel op het gras staan ;) ) maar moest er iemand tips hebben: graag! :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:41

Waar heb je ze staan? Bij ons is het in de boxen vaak het koudst in de zomer (mist er geen bodem en paarden in staan), en minder vliegen dan buiten.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:49

Ik heb er geen last van, maar onze voersnelheid is hoog. Kleine, onverpakte baaltjes vind ik overigens wel met afstand het fijnst, maar ik heb er echt te weinig opslagruimte voor. :\

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 07:21

Gypsy schreef:
Babbelkous schreef:

Nou laten die van mij laten ook wel liggen hoor. Komt omdat ik eigenlijk altijd gigantisch veel te veel geef... Alles wat ouder is dan 24 uur word hier prompt tot niet meer eetbaar gedegradeerd? Ze willen er dan echt niet meer van eten heb ik het idee. Normaal eten ze een kuubkist in 24 uur halfleeg, en als ik die onderste helft dan laat liggen en niet bijvul ligt 'ie er de volgende dag nog. :o

En dan zwicht ik maar weer, en vul ik de boel toch bij... Dan denk ik tja er zal wel iets mis mee zijn en ze moeten toch eten die arme dingen. :(:)

Edit: Als ik na 24 uur weer kom en de boel is op, dan geef ik toch maar weer meer hooi, ik ben dan bang dat ze meer dan 7 uur zonder hebben gestaan. Ik veroorzaak 't probleem dus wsl zelf hihi.

Dit komt me zo bekend voor :Y) ik maak er me ook schuldig aan hoor!

Het grappige is dat mijn paarden er nooit problemen mee hebben om met mij mee te gaan en de andere achter te laten. De achterblijvers is een ander verhaal :)
De shet sluit ik altijd maar op in de stal. Die vindt dat blijkbaar niet zo heel erg en ik wil voorkomen dat hij weer onder de draden gaat doorschieten dus hij heeft het zelf veroorzaakt. In het begin mocht hij wel los blijven staan.
Mijn grote staat te flippen als ik hem alleen achterlaat. Maar dat vind ik dan even dikke pech voor hem en hij moet het maar leren.. Alleen is hij vaak het enigste rijpaard dus het komt niet bepaald veel voor dat hij alleen achterblijft.

Ik laat ze alleen achter voor een halve dag. Een hele wil ik nog over nadenken maar meer dan 12u echt niet. Tenzij met noodgevallen zoals een opname in de kliniek. Shettemans is een hengstje en al mijn lesklanten hebben merries dus die pleur ik niet zomaar ergens anders heen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 08:16

Babbelkous schreef:
Zijn er mensen die een 'oplossing' hebben voor grote ronde ingepakte pakken hooi 'goed' te houden in de warme zomermaanden? Wij proberen ze dan vanaf dat ze open zijn helemaal open te leggen zodat ze niet warm worden en gaan schimmelen maar soms is er desondanks het openleggen toch veel dat we moeten weggooien op het einde van de rit.. Zonde van het hooi!
We denken nu eraan om als het echt warm is kleine pakjes te gaan halen (uiteindelijk eten ze dan ook minder hooi doordat ze veel op het gras staan ;) ) maar moest er iemand tips hebben: graag! :)

nog droger bestellen of kleinere baaltjes. Die laatste zijn in verhouding wel erg duur, maar weggooien en veel werk is ook niet fijn.
Deze periode ook iets vochtiger verpakt hooi, hoop dat het volgend jaar weer echt hooi is wat hij verpakt.
Hangt van het weer af..Wanneer er regen is voorspeld, wordt het sneller verpakt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 08:17

Hooi wat blijft liggen uit de ruif halen en later weer voeren werkt ook prima. ;-)

GypsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 08:35

Caily schreef:
Koliek en hun maag? Van paar uur zonder eten?

Ik kom maar een keer per dag langs, dus soms zit er wel 36 uur tussen. Tja dan is het natuurlijk niet zo gezond voor ze als het na 24 uur op is. Dan staan ze nog 12 uur zonder. Mij iets te lang, vind het ook gewoon sneu als ze zonder staan.

Hier word gehinnikt op het moment dat er een weg gaat en als die terug komt. Maar verder zijn ze eigenlijk betrekkelijk rustig zonder elkaar. Ik haal ze heel bewust vanaf dag 1 uit elkaar, als ze nog niet zo aan elkaar gehecht zijn. Dan begrijpen ze dat het er gewoon bij hoort.

In de zomer gaan ze ook nog op de wei, met andere pensionpaarden, dus dan zitten ze er helemaal niet mee als er een ander weggaat. Dan kun je rustig een hele dag op pad.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 09:40

sneeuwpop schreef:
Hooi wat blijft liggen uit de ruif halen en later weer voeren werkt ook prima. ;-)

Daar trapt die van mij niet in -O- :') Gelukkig heeft ze een buurman die dat hooi nog wel waardeert :+

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 09:45

Hier ook paarden die absoluut niet meer eten wat ze hebben versmeerd. Helaas. Op de ergste dagen lijkt het alsof ze op hooi staan ipv hennep of vlas. :') Dan is het uitmesten ook een ramp en dan gaat de hele stal leeg.

Ik heb overigens voor alle paardeneigenaren, vooral die met paarden aan huis, de absolute wintertip: draag een goede skibroek. Daarmee overleef ik elke winterdag. :P Goed waterdicht en heerlijk warm. Als koukleum heb ik er spontaan geen last meer van om buiten te zijn in kou, wind en nattigheid. Ik snap niet er mensen zijn die de winter door komen zonder een skibroek. :+

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:19

Ik loop dus altijd in mijn rijbroek rond op de weide. Zelfs bij vriestemperaturen. Zolang ik maar een muts, handschoenen en warme voeten heb, deert me dat echt niet :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:43

Een skibroek is idd briljant. Ik rijd er trouwens ook gewoon mee, dat is het voordeel van een westernzadel denk ik :+
Ik zit idd ook met hooi wat meneer en mevrouw niet meer believen, dat ligt dan nog onderin de slowfeeder. Soms willen ze het nog wel als ik het heb laten drogen binnen, maar ik voel me ondertussen wel een beetje een hooihippie, want veel werk en om hoeveel gaat het nu eigenlijk?

Voeren doe ik trouwens op werkdagen ook maar 2 keer per dag echt. 's morgens voordat ik wegga krijgen ze brok, dan gaan ze naar de wei (tegen 7.30 uur), waar dan de slowfeeder vol hooi staat (die vul ik als zij aan het eten zijn, hooi heb ik de avond ervoor al klaar gezet in de kruiwagen). Als ik terug kom van mijn werk (ongeveer 17.45 uur) mest ik de stallen uit, zet brokken en hooi klaar en haal de paarden naar binnen. Dan heeft manlief ook ons eten klaar, dus dan ga ik zelf eten. 's Avonds voor ik naar bed ga, ga ik nog even langs de paarden en krijgen ze nog een vracht hooi voor de nacht.