Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:11

Ik kan ook niet begrijpen hoe iemand z'n paard moedwillig door een te zware bak gaat laten lopen, want paard staat buiten maar vervolgens rijd je z'n pezen kapot. Heeft ie beschikking tot buitengang, staat ie nog op boxrust omdat je bak rot is. Wie schiet er dan wat mee op? Behalve dat je zelf met een goed gevoel kan slapen want je pony staat buiten en dat is goed?

Ik hou m'n pony graag heel. Ja, dat is dan geen 23/7 buitengang, maar ook zeker geen 23/7 stalpaard. En dan ook nog eens een fijne bodem in m'n bak zodat ik niet alsnog d'r pezen kapot rijd.

En ja, met gigantische hoosbuien staat ook mijn pony binnen. Ze staat met regen wel met een deken om, maar ze staat op stal zonder deken aan en staat op een luchtig stuk van de stal met de deur open, dus als ik die dan buiten zeik en zeiknat laat worden, en dan op stal zet, weet ik zeker dat ze morgen met een longontsteking staat. En dat kan ik nou ook niet diervriendelijk noemen. En nee, dat komt echt niet omdat ik er een smeltpony van maak.

xSogno

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:17

Ik vind ook niet dat je het slecht doet als je paard niet 24/7 buiten staat. En wat ik bij jou las chelle in het gesloten met kerst topic zag je dat je die beweging ook echt tot prioriteit maak, en over dat soort mensen oordeel ik dan ook niet.
En natuurlijk is een goede bakbodem ook belangrijk, gelukkig sluit het een het ander niet uit, het is allebei belangrijk :).

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:18

Esmeej333 schreef:
Ik vind ook niet dat je het slecht doet als je paard niet 24/7 buiten staat. En wat ik bij jou las chelle in het gesloten met kerst topic zag je dat je die beweging ook echt tot prioriteit maak, en over dat soort mensen oordeel ik dan ook niet.
En natuurlijk is een goede bakbodem ook belangrijk, gelukkig sluit het een het ander niet uit, het is allebei belangrijk :).

In deze omgeving sluit het een de ander helaas wel uit :(

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:20

mavantos schreef:
Jullie begrijpen me alleen al verkeerd. Ik wil super graag dat mijn paarden een dagdeel buiten staan. Dat is alleen maar goed en gezond voor ze. Daar ben ik me zeker wel bewust van. Het is hier in de buurt alleen niet mogelijk... Straks als ik mijn rijbewijs heb en klaar ben met mijn school (over nog geen 1,5 jaar) dan wil ik ook zeker mijn paarden naar zo een stal, alleen nu is dat niet mogelijk. Je moet roeien met de riemen die je hebt.

Iedereen hier denkt dat ik 1x per dag bij mijn paard kom, neee. Ik ben vaak 3x per dag op stal. Ze voeren bij ons zelf 1x per dag een lading kuil. Ik voer zelf 2x per dag hooi bij. Waardoor ze dus 3x per dag ruwvoer krijgen ipv 1x en dan ga ik uit school ze vaak eruit halen en dan naar huis, huiswerk maken en 's avonds rijden/longeren enz.

Ik speel maar even advocaat van de duivel….waarom dan niet pas een paard aangeschaft als de voorwaarden goed zijn? Ik kan dat gewoon echt niet begrijpen, en al helemaal niet als je het dus zelf ook niet ok vindt dat een paard op zo'n stal staat.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:22

chelle_dora schreef:
Ik kan ook niet begrijpen hoe iemand z'n paard moedwillig door een te zware bak gaat laten lopen, want paard staat buiten maar vervolgens rijd je z'n pezen kapot. Heeft ie beschikking tot buitengang, staat ie nog op boxrust omdat je bak rot is. Wie schiet er dan wat mee op? Behalve dat je zelf met een goed gevoel kan slapen want je pony staat buiten en dat is goed?

Ik hou m'n pony graag heel. Ja, dat is dan geen 23/7 buitengang, maar ook zeker geen 23/7 stalpaard. En dan ook nog eens een fijne bodem in m'n bak zodat ik niet alsnog d'r pezen kapot rijd.

En ja, met gigantische hoosbuien staat ook mijn pony binnen. Ze staat met regen wel met een deken om, maar ze staat op stal zonder deken aan en staat op een luchtig stuk van de stal met de deur open, dus als ik die dan buiten zeik en zeiknat laat worden, en dan op stal zet, weet ik zeker dat ze morgen met een longontsteking staat. En dat kan ik nou ook niet diervriendelijk noemen. En nee, dat komt echt niet omdat ik er een smeltpony van maak.

Maar waarom zou er automatisch een te zware bak zijn bij stallen waar de paarden veel buiten komen? Mijn paard staat dus 24/7 buiten (maar de helft zou ik ook acceptabel vinden) en bij ons is de bak prima, ook met veel regen, heel vlak. Alleen met stevig vriesweer kunnen we niet rijden en moet je andere dingen verzinnen. Gelukkig zijn dit vaak maar korte perioden. Mijn paard staat altijd buiten ook met hevige regen. In de winter heeft ze een schuilstal en in de zomer natuurlijke beschutting. Ik zet haar zelfs als ik stevig gereden heb en ze is nat (na goed uitstappen natuurlijk en als haar adem weer op orde is), zo weer buiten, zonder deken. Ook in de regen... en zal ik je wat vertellen? Ze wordt er helemaal niet ziek van...Natuurlijk moet je niet een paard die een deken is gewend, of is geschoren en altijd binnen staat zo in de winter dag en nacht naar buiten gooien. Dat moet je rustig opbouwen vanaf het voorjaar/zomer. Maar dan kunnen ze prima leven in die omstandigheden zonder ziek te worden. Op de tocht moet je ze inderdaad nooit zetten als ze zwaar bezweet zijn..
Laatst bijgewerkt door paulinebes op 11-11-13 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:22

mavantos schreef:
Jullie begrijpen me alleen al verkeerd. Ik wil super graag dat mijn paarden een dagdeel buiten staan. Dat is alleen maar goed en gezond voor ze. Daar ben ik me zeker wel bewust van. Het is hier in de buurt alleen niet mogelijk... Straks als ik mijn rijbewijs heb en klaar ben met mijn school (over nog geen 1,5 jaar) dan wil ik ook zeker mijn paarden naar zo een stal, alleen nu is dat niet mogelijk. Je moet roeien met de riemen die je hebt.

Iedereen hier denkt dat ik 1x per dag bij mijn paard kom, neee. Ik ben vaak 3x per dag op stal. Ze voeren bij ons zelf 1x per dag een lading kuil. Ik voer zelf 2x per dag hooi bij. Waardoor ze dus 3x per dag ruwvoer krijgen ipv 1x en dan ga ik uit school ze vaak eruit halen en dan naar huis, huiswerk maken en 's avonds rijden/longeren enz.

Chapeau voor alle moeite die je doet, maar mijns inziens bied je je paarden gewoon niet genoeg. Je doet vast heel veel, maar wat hebben je paarden daar uiteindelijk aan? Je moet roeien met de riemen die je hebt ja, maar jij biedt niet eens het allerminste minimum (4 uur vrije buitengang) dat onlangs is opgesteld in de welzijnsrichtlijnen voor het houden van een paard. Als jij écht niks anders kan bieden, vind ik dat jij op dit moment in je leven gewoon niet klaar bent voor een paard. Als ik een hond zou hebben die enkel uit zijn bench zou komen als ik hem uitliet, zou dat ook heel zielig zijn. Waarom doe je dat dan wel bij je paard?

De bodem van de bak is hierbij totaal niet relevant. Alsof de enige twee opties zijn dat je hem kapotrijdt in een bak óf hij staat 23/7 binnen. Dat zijn wel heel rare argumenten. Je bent het aan je paard verplicht om hem zoveel mogelijk te bieden. Je houdt hem moedwillig op een manier die wetenschappelijk bewezen slecht voor hem is, je neemt daarbij flinke risico's op het gebied van zijn gezondheid, om nog maar te spreken van ethische bezwaren die hier in dit topic niet eens zulke grote aandacht krijgen. En dat alles omdat je wil rijden. Ik vind dat zeer egoïstisch.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 11-11-13 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:24

Kinke schreef:
mavantos schreef:

Ik speel maar even advocaat van de duivel….waarom dan niet pas een paard aangeschaft als de voorwaarden goed zijn? Ik kan dat gewoon echt niet begrijpen, en al helemaal niet als je het dus zelf ook niet ok vindt dat een paard op zo'n stal staat.

Ik heb altijd op een manege gereden waar de paarden nooit in de weide kwamen. Mijn moeder ook, wij zijn niet anders gewend en hebben nooit anders geweten. Ik heb inmiddels mijn paarden volgend jaar de ene 6 jaar, de andere 4 jaar en de andere 3 jaar (maar die staat nog in de opfok).

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:25

mavantos schreef:
Ik heb altijd op een manege gereden waar de paarden nooit in de weide kwamen. Mijn moeder ook, wij zijn niet anders gewend en hebben nooit anders geweten. Ik heb inmiddels mijn paarden volgend jaar de ene 6 jaar, de andere 4 jaar en de andere 3 jaar (maar die staat nog in de opfok).

Daar heb ik begrip voor, voor dat niet anders weten. Ik hoop dat je inmiddels, door dit topic, wel wat beter weet hierover. Dat je onze argumenten gelezen hebt. En ik hoop ook voor je paarden dat je er iets mee doet. :)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:27

VogeltjeM schreef:
mavantos schreef:

Daar heb ik begrip voor, voor dat niet anders weten. Ik hoop dat je inmiddels, door dit topic, wel wat beter weet hierover. Dat je onze argumenten gelezen hebt. En ik hoop ook voor je paarden dat je er iets mee doet. :)

Dat gaat ook zeker gebeuren op langer termijn. Op kort termijn is dit helaas niet mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:29

paulinebes schreef:
chelle_dora schreef:

Maar waarom zou er automatisch een te zware bak zijn bij stallen waar de paarden veel buiten komen? Mijn paard staat dus 24/7 buiten (maar de helft zou ik ook acceptabel vinden) en bij ons is de bak prima, ook met veel regen, heel vlak. Alleen met stevig vriesweer kunnen we niet rijden en moet je andere dingen verzinnen. Gelukkig zijn dit vaak maar korte perioden. Mijn paard staat altijd buiten ook met hevige regen. In de winter heeft ze een schuilstal en in de zomer natuurlijke beschutting. Ik zet haar zelfs als ik stevig gereden heb en ze is nat (na goed uitstappen natuurlijk en als haar adem weer op orde is), zo weer buiten, zonder deken. Ook in de regen... en zal ik je wat vertellen? Ze wordt er helemaal niet ziek van...Natuurlijk moet je niet een paard die een deken is gewend, of is geschoren en altijd binnen staat zo in de winter dag en nacht naar buiten gooien. Dat moet je rustig opbouwen vanaf het voorjaar/zomer. Maar dan kunnen ze prima leven in die omstandigheden zonder ziek te worden. Op de tocht moet je ze inderdaad nooit zetten als ze zwaar bezweet zijn..

Tja, die kunnen we ook omdraaien.. Waarom zouden mensen die een stal hebben voor hun paard, hun paard automatisch nooit naar buiten laten.. Eeuwen oude discussie.
Mijn pony krijgt met de regen een deken om, verder staat ze in d'r blote billen totdat het echt gaat vriezen (lees: dagtemperatuur onder 0 graden), en ik heb de pech dat ik een box heb precies met uitzicht op de deur (en dus de tocht). Wat vaak genoeg ook lekker is, zoveel frisse lucht. Maar als ze net een uur in een hoosbui heeft gestaan bij wijze van, kan ik d'r niet bepaald lekker op stal achterlaten.
Ieder zijn eigen keuze natuurlijk. Een nat paard buiten zetten (of op de tocht) heeft mijn voorkeur niet, want ook daarmee is niet ieder paard hetzelfde. Net als dat sommige mensen in hun blote reet buiten kunnen lopen in de winter bij wijze van, kan een ander met een beetje kou alweer accuut een blaasonsteking krijgen, ongeacht hoe dik deze zich aankleedt. Is met een paard niets anders, niet iedereen heeft een denderende weerstand.

Het zal ongetwijfeld kunnen, maar ik ga het risico niet opzoeken en dat betekent dat mijn paard soms eerder naar binnen komt als het gaat hozen en blijft hozen. Zal ongetwijfeld hartstikke sneu en dieronvriendelijk zijn, maar vind het sneuer als ik blessures of ziektes kan vermijden en dat niet doe..

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:41

Citaat:
Tja, die kunnen we ook omdraaien.. Waarom zouden mensen die een stal hebben voor hun paard, hun paard automatisch nooit naar buiten laten.. Eeuwen oude discussie.
Die snap ik niet helemaal, want dat heeft echt nog niemand gezegd of ook maar iets in die richting...ik heb ook een noodstal...

Citaat:
Mijn pony krijgt met de regen een deken om, verder staat ze in d'r blote billen totdat het echt gaat vriezen (lees: dagtemperatuur onder 0 graden), en ik heb de pech dat ik een box heb precies met uitzicht op de deur (en dus de tocht). Wat vaak genoeg ook lekker is, zoveel frisse lucht. Maar als ze net een uur in een hoosbui heeft gestaan bij wijze van, kan ik d'r niet bepaald lekker op stal achterlaten.
Ieder zijn eigen keuze natuurlijk. Een nat paard buiten zetten (of op de tocht) heeft mijn voorkeur niet, want ook daarmee is niet ieder paard hetzelfde. Net als dat sommige mensen in hun blote reet buiten kunnen lopen in de winter bij wijze van, kan een ander met een beetje kou alweer accuut een blaasonsteking krijgen, ongeacht hoe dik deze zich aankleedt. Is met een paard niets anders, niet iedereen heeft een denderende weerstand.
Ik denk dat de meeste paarden niet zo snel ziek worden, als hun baasjes vaak aannemen, maar goed dat is een andere discussie. Hoe jij dat aanpakt is uiteraard jou eigen keuze.

Citaat:
Het zal ongetwijfeld kunnen, maar ik ga het risico niet opzoeken en dat betekent dat mijn paard soms eerder naar binnen komt als het gaat hozen en blijft hozen. Zal ongetwijfeld hartstikke sneu en dieronvriendelijk zijn, maar vind het sneuer als ik blessures of ziektes kan vermijden en dat niet doe..
. De woorden sneu en dieronvriendelijk in deze context zijn jouw eigen woorden, niet die van mij.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:42

Chelle_Dora, ik snap werkelijkwaar niet waarom jij een slechte bak erbij haalt. Wat een raar argument om goed te praten dat ergens anders een paard teveel op stal staat :? . Het topic gaat over binnenstaan niet over de bakbodem, de kwaliteit van het voer, de kleur van je deken of whatever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:55

Ik zeg toch niet dat door een goede bak het goed te praten is dat iemand z'n paard continu ophokt?

Ik zeg alleen dat een paard veel naar buiten gooien als je vervolgens z'n benen kapot laat lopen in een slechte rijbak, ook niet heilig is. Gelukkig kunnen jullie beter paarden houden dan lezen, want jullie begrijpen me niet helemaal geloof ik.

Ik heb best of both (al is het volgens velen van jullie absoluut niet zo). Mijn pony komt dagelijks genoeg uren buiten, en ik heb ook nog eens een dusdanige fijne rijbak dat ik niet d'r pezen kapot rij door een te zware bak. Alleen tja, winter geen weidegang en zelf ervoor zorgen dat ze er ruim en lang genoeg uitkomen, maar daar hebben we beiden profijt en plezier van. En oh ja, als het regent, stort en onweert staat ze warm en droog te eten en te maffen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-13 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:55

chelle_dora schreef:
Ik zeg toch niet dat door een goede bak het goed te praten is dat iemand z'n paard continu ophokt?

Ik zeg alleen dat een paard veel naar buiten gooien als je vervolgens z'n benen kapot laat lopen in een slechte rijbak, ook niet heilig is. Gelukkig kunnen jullie beter paarden houden dan lezen :)

+1 _/-\o_

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:23

Ben het wel met Mavantos eens dat 'goed' paardenhouden meer is dan het aantal uurtjes dat het paard op het land komt. Er wordt in dit topic heel erg gehamerd op buiten, buiten, buiten. Maar er is wel meer dan dat nodig om een paard tevreden en gezond te houden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:26

Als ik kijk naar de regio Amsterdam dan is het idd vaak kiezen tussen

*paard buiten en buitenbak al dan niet met slechte zware bodem
*paard binnen en binnenbak met goede bodem

Dit is dramatisch!! |(

Er zijn een paar stalletjes met moeite te vinden waar het anders kan. En dat is heel lastig als je geen auto hebt.

Mijn paard staat nog steeds - in regio Amsterdam - hele dagen op drie hectare land met drie soortgenootjes. Het land is nat, maar geen blubber. Paarden staan 's nachts op stal ivm geen schuilmogelijkheden op de wei.
Hoosbuien, ijsregen, hagel (gisteren): zolang de waterdichte deken het houdt interesseert het ze geen moer. Staan elke morgen weer te wachten tot ze naar buiten gaan. Paarden worden er alleen maar sterker en gezonder van.
En ik heb dus een altijd te rijden buitenbak (behalve als het vriest) én een binnenbak _/-\o_

Mavantos, ik begrijp jou niet, sorry. ;(
Ik begrijp dus wel het dat er moeilijk goede stallen te vinden zijn en dat je je in eerste instantie niet bewust bent van het belang van goede buitenmogelijkheden voor je paard... snap ik allemaal.
Maar je hebt drie paarden?? Als zes jaar lang?? Hoe komt het dan dat je je niet al veel eerder eens verdiept hebt in de dieren die je houdt? Sla jij nooit een boek open over paarden? Praat jij nooit met anderen over paarden? Waarom heb je het dan niet bij één paard gehouden en eerst eens zorgen dat die op een goede plek terechtkomt? :roll:

Ninx: geweldig stukje over sportpaarden en IJslanders in je profiel!! *\o/*

Anoeska, natuurlijk komt er meer bij kijken. Maar het is wel iets dat er ook bij hoort.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:28

chelle_dora schreef:

Ik zeg alleen dat een paard veel naar buiten gooien als je vervolgens z'n benen kapot laat lopen in een slechte rijbak, ook niet heilig is. Gelukkig kunnen jullie beter paarden houden dan lezen, want jullie begrijpen me niet helemaal geloof ik.

Ik heb best of both (al is het volgens velen van jullie absoluut niet zo). Mijn pony komt dagelijks genoeg uren buiten, en ik heb ook nog eens een dusdanige fijne rijbak dat ik niet d'r pezen kapot rij door een te zware bak. Alleen tja, winter geen weidegang en zelf ervoor zorgen dat ze er ruim en lang genoeg uitkomen, maar daar hebben we beiden profijt en plezier van. En oh ja, als het regent, stort en onweert staat ze warm en droog te eten en te maffen.

Ik snap gewoon niet wat dit ermee te maken heeft? Het gaat om buitengang, niet om een zware bak. Waarom haal je dat erbij in deze discussie, dat slaat imo kant noch wal.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:29

Anoeska schreef:
Ben het wel met Mavantos eens dat 'goed' paardenhouden meer is dan het aantal uurtjes dat het paard op het land komt. Er wordt in dit topic heel erg gehamerd op buiten, buiten, buiten. Maar er is wel meer dan dat nodig om een paard tevreden en gezond te houden.

Anoeska, maar daar gaat het topic toch ook over? Dus waarom dan in vredesnaam uitwijden over dingen die er niet toe doen??

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 17:34

Anoeska schreef:

Daarom werken ik en mijn drie geweldige stalgenoten ook meerdere keren per dag keihard om onze zeven paarden goed te verzorgen, te trainen, te voeren, maar ook de stallen, het land, de paddocks en de bak hebben hun onderhoud nodig. En dat kost heel, heel veel tijd en fysiek hard werken. Elke dag weer, ondanks onze banen, mijn kind (ik ben de enige met kind), of wat dan ook. Dan zou een pensionstalling waar dat al gedaan wordt, een stuk makkelijker zijn. Maar ik ben klaar met de pensionstallingen in mijn omgeving. Elke keer loop je tegen dezelfde eigenwijsheid aan daar, ik ben er klaar mee. :o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:26

Ninx schreef:
Ik ken geen mensen die hun paarden laten verrekken... ik ken alleen mijn eigen situatie. Kost me juist meer geld en tijd dan een gangbare situatie. Maar geeft me wel de vrijheid de zaken te geven die ik belangrijk vind.

Mensen die een paard 23/7 in een stal laten staan, ja... dat zijn halve garen. Geef mij die OW dan ook maar!

Ninx en anderen, het interesseert me echt oprecht geen reet hoe andere mensen hun paarden houden. Ik ga er vanuit dat minstens 90% van de mensen en zelfs een hoger percentage wat veel op een paardenforum rondhobbelt (want die denken duidelijk na over paarden) het gewoon naar beste kunnen voor hun paard(en) doet.

Maar als je andere mensen gaat uitschelden oid over zoiets dan zit je gewoon bij mij echt aan het verkeerde adres. Zelfs al slaat het niet eens op mij, dan nog raak ik gewoon mega-geïrriteerd door zoveel zelfvoldane tunnelvisie.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:28

Nikass schreef:
Mavantos, ik begrijp jou niet, sorry. ;(
Ik begrijp dus wel het dat er moeilijk goede stallen te vinden zijn en dat je je in eerste instantie niet bewust bent van het belang van goede buitenmogelijkheden voor je paard... snap ik allemaal.
Maar je hebt drie paarden?? Als zes jaar lang?? Hoe komt het dan dat je je niet al veel eerder eens verdiept hebt in de dieren die je houdt? Sla jij nooit een boek open over paarden? Praat jij nooit met anderen over paarden? Waarom heb je het dan niet bij één paard gehouden en eerst eens zorgen dat die op een goede plek terechtkomt? :roll:
.

Mijn kast staat vol met paardenboeken en ik heb al langer dan 6 jaar paarden, maar aangezien je (volgens mij) niet erg goed kan lezen. Ga ik hier niet eens op in. Je bent een beetje kort door de bocht. Lees mijn reacties maar eens terug, en dan iets verder terug dan dat je neus lang is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:47

Jammer dat je zo reageert mavantos. Ik heb dit topic goed gevolgd en jouw eerdere posts ook gelezen en er een aantal keer op gereageerd. Ik begrijp het oprecht niet en had gehoopt dat je het mij kon verhelderen. Nu je niet op de inhoud ingaat maar probeert mij belachelijk te maken zegt dat helaas veel over hoe jij in elkaar zit.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 18:51

Ik maak je niet belachelijk, maar lees je eigen tekst eens. In heel dit topic ben ik de boeman. Ik heb het beste voor met mijn paarden en zodra het mogelijk is om te verhuizen gaat dit ook gebeuren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:00

Het is niet mijn bedoeling je als boeman af te schilderen. Als ik dat gedaan heb dan spijt me dat. Jij schrijft "wij hebben nooit anders geweten", daar reageer ik op. Dat verbaast me als je al langere tijd meerdere paarden hebt.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:08

Citaat:

Ben het hier wel helemaal mee eens. _/-\o_