Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Esmeej333 schreef:Ik vind ook niet dat je het slecht doet als je paard niet 24/7 buiten staat. En wat ik bij jou las chelle in het gesloten met kerst topic zag je dat je die beweging ook echt tot prioriteit maak, en over dat soort mensen oordeel ik dan ook niet.
En natuurlijk is een goede bakbodem ook belangrijk, gelukkig sluit het een het ander niet uit, het is allebei belangrijk.
mavantos schreef:Jullie begrijpen me alleen al verkeerd. Ik wil super graag dat mijn paarden een dagdeel buiten staan. Dat is alleen maar goed en gezond voor ze. Daar ben ik me zeker wel bewust van. Het is hier in de buurt alleen niet mogelijk... Straks als ik mijn rijbewijs heb en klaar ben met mijn school (over nog geen 1,5 jaar) dan wil ik ook zeker mijn paarden naar zo een stal, alleen nu is dat niet mogelijk. Je moet roeien met de riemen die je hebt.
Iedereen hier denkt dat ik 1x per dag bij mijn paard kom, neee. Ik ben vaak 3x per dag op stal. Ze voeren bij ons zelf 1x per dag een lading kuil. Ik voer zelf 2x per dag hooi bij. Waardoor ze dus 3x per dag ruwvoer krijgen ipv 1x en dan ga ik uit school ze vaak eruit halen en dan naar huis, huiswerk maken en 's avonds rijden/longeren enz.
chelle_dora schreef:Ik kan ook niet begrijpen hoe iemand z'n paard moedwillig door een te zware bak gaat laten lopen, want paard staat buiten maar vervolgens rijd je z'n pezen kapot. Heeft ie beschikking tot buitengang, staat ie nog op boxrust omdat je bak rot is. Wie schiet er dan wat mee op? Behalve dat je zelf met een goed gevoel kan slapen want je pony staat buiten en dat is goed?
Ik hou m'n pony graag heel. Ja, dat is dan geen 23/7 buitengang, maar ook zeker geen 23/7 stalpaard. En dan ook nog eens een fijne bodem in m'n bak zodat ik niet alsnog d'r pezen kapot rijd.
En ja, met gigantische hoosbuien staat ook mijn pony binnen. Ze staat met regen wel met een deken om, maar ze staat op stal zonder deken aan en staat op een luchtig stuk van de stal met de deur open, dus als ik die dan buiten zeik en zeiknat laat worden, en dan op stal zet, weet ik zeker dat ze morgen met een longontsteking staat. En dat kan ik nou ook niet diervriendelijk noemen. En nee, dat komt echt niet omdat ik er een smeltpony van maak.
mavantos schreef:Jullie begrijpen me alleen al verkeerd. Ik wil super graag dat mijn paarden een dagdeel buiten staan. Dat is alleen maar goed en gezond voor ze. Daar ben ik me zeker wel bewust van. Het is hier in de buurt alleen niet mogelijk... Straks als ik mijn rijbewijs heb en klaar ben met mijn school (over nog geen 1,5 jaar) dan wil ik ook zeker mijn paarden naar zo een stal, alleen nu is dat niet mogelijk. Je moet roeien met de riemen die je hebt.
Iedereen hier denkt dat ik 1x per dag bij mijn paard kom, neee. Ik ben vaak 3x per dag op stal. Ze voeren bij ons zelf 1x per dag een lading kuil. Ik voer zelf 2x per dag hooi bij. Waardoor ze dus 3x per dag ruwvoer krijgen ipv 1x en dan ga ik uit school ze vaak eruit halen en dan naar huis, huiswerk maken en 's avonds rijden/longeren enz.
Kinke schreef:mavantos schreef:Jullie begrijpen me alleen al verkeerd. Ik wil super graag dat mijn paarden een dagdeel buiten staan. Dat is alleen maar goed en gezond voor ze. Daar ben ik me zeker wel bewust van. Het is hier in de buurt alleen niet mogelijk... Straks als ik mijn rijbewijs heb en klaar ben met mijn school (over nog geen 1,5 jaar) dan wil ik ook zeker mijn paarden naar zo een stal, alleen nu is dat niet mogelijk. Je moet roeien met de riemen die je hebt.
Ik speel maar even advocaat van de duivel….waarom dan niet pas een paard aangeschaft als de voorwaarden goed zijn? Ik kan dat gewoon echt niet begrijpen, en al helemaal niet als je het dus zelf ook niet ok vindt dat een paard op zo'n stal staat.
mavantos schreef:Ik heb altijd op een manege gereden waar de paarden nooit in de weide kwamen. Mijn moeder ook, wij zijn niet anders gewend en hebben nooit anders geweten. Ik heb inmiddels mijn paarden volgend jaar de ene 6 jaar, de andere 4 jaar en de andere 3 jaar (maar die staat nog in de opfok).
VogeltjeM schreef:mavantos schreef:Ik heb altijd op een manege gereden waar de paarden nooit in de weide kwamen. Mijn moeder ook, wij zijn niet anders gewend en hebben nooit anders geweten. Ik heb inmiddels mijn paarden volgend jaar de ene 6 jaar, de andere 4 jaar en de andere 3 jaar (maar die staat nog in de opfok).
Daar heb ik begrip voor, voor dat niet anders weten. Ik hoop dat je inmiddels, door dit topic, wel wat beter weet hierover. Dat je onze argumenten gelezen hebt. En ik hoop ook voor je paarden dat je er iets mee doet.
paulinebes schreef:chelle_dora schreef:Ik kan ook niet begrijpen hoe iemand z'n paard moedwillig door een te zware bak gaat laten lopen, want paard staat buiten maar vervolgens rijd je z'n pezen kapot. Heeft ie beschikking tot buitengang, staat ie nog op boxrust omdat je bak rot is. Wie schiet er dan wat mee op? Behalve dat je zelf met een goed gevoel kan slapen want je pony staat buiten en dat is goed?
Ik hou m'n pony graag heel. Ja, dat is dan geen 23/7 buitengang, maar ook zeker geen 23/7 stalpaard. En dan ook nog eens een fijne bodem in m'n bak zodat ik niet alsnog d'r pezen kapot rijd.
En ja, met gigantische hoosbuien staat ook mijn pony binnen. Ze staat met regen wel met een deken om, maar ze staat op stal zonder deken aan en staat op een luchtig stuk van de stal met de deur open, dus als ik die dan buiten zeik en zeiknat laat worden, en dan op stal zet, weet ik zeker dat ze morgen met een longontsteking staat. En dat kan ik nou ook niet diervriendelijk noemen. En nee, dat komt echt niet omdat ik er een smeltpony van maak.
Maar waarom zou er automatisch een te zware bak zijn bij stallen waar de paarden veel buiten komen? Mijn paard staat dus 24/7 buiten (maar de helft zou ik ook acceptabel vinden) en bij ons is de bak prima, ook met veel regen, heel vlak. Alleen met stevig vriesweer kunnen we niet rijden en moet je andere dingen verzinnen. Gelukkig zijn dit vaak maar korte perioden. Mijn paard staat altijd buiten ook met hevige regen. In de winter heeft ze een schuilstal en in de zomer natuurlijke beschutting. Ik zet haar zelfs als ik stevig gereden heb en ze is nat (na goed uitstappen natuurlijk en als haar adem weer op orde is), zo weer buiten, zonder deken. Ook in de regen... en zal ik je wat vertellen? Ze wordt er helemaal niet ziek van...Natuurlijk moet je niet een paard die een deken is gewend, of is geschoren en altijd binnen staat zo in de winter dag en nacht naar buiten gooien. Dat moet je rustig opbouwen vanaf het voorjaar/zomer. Maar dan kunnen ze prima leven in die omstandigheden zonder ziek te worden. Op de tocht moet je ze inderdaad nooit zetten als ze zwaar bezweet zijn..
Die snap ik niet helemaal, want dat heeft echt nog niemand gezegd of ook maar iets in die richting...ik heb ook een noodstal...Citaat:Tja, die kunnen we ook omdraaien.. Waarom zouden mensen die een stal hebben voor hun paard, hun paard automatisch nooit naar buiten laten.. Eeuwen oude discussie.
Ik denk dat de meeste paarden niet zo snel ziek worden, als hun baasjes vaak aannemen, maar goed dat is een andere discussie. Hoe jij dat aanpakt is uiteraard jou eigen keuze.Citaat:Mijn pony krijgt met de regen een deken om, verder staat ze in d'r blote billen totdat het echt gaat vriezen (lees: dagtemperatuur onder 0 graden), en ik heb de pech dat ik een box heb precies met uitzicht op de deur (en dus de tocht). Wat vaak genoeg ook lekker is, zoveel frisse lucht. Maar als ze net een uur in een hoosbui heeft gestaan bij wijze van, kan ik d'r niet bepaald lekker op stal achterlaten.
Ieder zijn eigen keuze natuurlijk. Een nat paard buiten zetten (of op de tocht) heeft mijn voorkeur niet, want ook daarmee is niet ieder paard hetzelfde. Net als dat sommige mensen in hun blote reet buiten kunnen lopen in de winter bij wijze van, kan een ander met een beetje kou alweer accuut een blaasonsteking krijgen, ongeacht hoe dik deze zich aankleedt. Is met een paard niets anders, niet iedereen heeft een denderende weerstand.
. De woorden sneu en dieronvriendelijk in deze context zijn jouw eigen woorden, niet die van mij.Citaat:Het zal ongetwijfeld kunnen, maar ik ga het risico niet opzoeken en dat betekent dat mijn paard soms eerder naar binnen komt als het gaat hozen en blijft hozen. Zal ongetwijfeld hartstikke sneu en dieronvriendelijk zijn, maar vind het sneuer als ik blessures of ziektes kan vermijden en dat niet doe..
chelle_dora schreef:Ik zeg toch niet dat door een goede bak het goed te praten is dat iemand z'n paard continu ophokt?
Ik zeg alleen dat een paard veel naar buiten gooien als je vervolgens z'n benen kapot laat lopen in een slechte rijbak, ook niet heilig is. Gelukkig kunnen jullie beter paarden houden dan lezen
chelle_dora schreef:Ik zeg toch niet dat door een goede bak het goed te praten is dat iemand z'n paard continu ophokt?
Ik zeg alleen dat een paard veel naar buiten gooien als je vervolgens z'n benen kapot laat lopen in een slechte rijbak, ook niet heilig is. Gelukkig kunnen jullie beter paarden houden dan lezen, want jullie begrijpen me niet helemaal geloof ik.
Ik heb best of both (al is het volgens velen van jullie absoluut niet zo). Mijn pony komt dagelijks genoeg uren buiten, en ik heb ook nog eens een dusdanige fijne rijbak dat ik niet d'r pezen kapot rij door een te zware bak. Alleen tja, winter geen weidegang en zelf ervoor zorgen dat ze er ruim en lang genoeg uitkomen, maar daar hebben we beiden profijt en plezier van. En oh ja, als het regent, stort en onweert staat ze warm en droog te eten en te maffen.
Anoeska schreef:Ben het wel met Mavantos eens dat 'goed' paardenhouden meer is dan het aantal uurtjes dat het paard op het land komt. Er wordt in dit topic heel erg gehamerd op buiten, buiten, buiten. Maar er is wel meer dan dat nodig om een paard tevreden en gezond te houden.
Anoeska schreef:Ben het wel met Mavantos eens dat 'goed' paardenhouden meer is dan het aantal uurtjes dat het paard op het land komt. Er wordt in dit topic heel erg gehamerd op buiten, buiten, buiten. Maar er is wel meer dan dat nodig om een paard tevreden en gezond te houden.
Ninx schreef:Ik ken geen mensen die hun paarden laten verrekken... ik ken alleen mijn eigen situatie. Kost me juist meer geld en tijd dan een gangbare situatie. Maar geeft me wel de vrijheid de zaken te geven die ik belangrijk vind.
Mensen die een paard 23/7 in een stal laten staan, ja... dat zijn halve garen. Geef mij die OW dan ook maar!
Nikass schreef:Mavantos, ik begrijp jou niet, sorry.![]()
Ik begrijp dus wel het dat er moeilijk goede stallen te vinden zijn en dat je je in eerste instantie niet bewust bent van het belang van goede buitenmogelijkheden voor je paard... snap ik allemaal.
Maar je hebt drie paarden?? Als zes jaar lang?? Hoe komt het dan dat je je niet al veel eerder eens verdiept hebt in de dieren die je houdt? Sla jij nooit een boek open over paarden? Praat jij nooit met anderen over paarden? Waarom heb je het dan niet bij één paard gehouden en eerst eens zorgen dat die op een goede plek terechtkomt?![]()
.
Citaat:Maar waarom zou er automatisch een te zware bak zijn bij stallen waar de paarden veel buiten komen? Mijn paard staat dus 24/7 buiten (maar de helft zou ik ook acceptabel vinden) en bij ons is de bak prima, ook met veel regen, heel vlak. Alleen met stevig vriesweer kunnen we niet rijden en moet je andere dingen verzinnen. Gelukkig zijn dit vaak maar korte perioden. Mijn paard staat altijd buiten ook met hevige regen. In de winter heeft ze een schuilstal en in de zomer natuurlijke beschutting. Ik zet haar zelfs als ik stevig gereden heb en ze is nat (na goed uitstappen natuurlijk en als haar adem weer op orde is), zo weer buiten, zonder deken. Ook in de regen... en zal ik je wat vertellen? Ze wordt er helemaal niet ziek van...Natuurlijk moet je niet een paard die een deken is gewend, of is geschoren en altijd binnen staat zo in de winter dag en nacht naar buiten gooien. Dat moet je rustig opbouwen vanaf het voorjaar/zomer. Maar dan kunnen ze prima leven in die omstandigheden zonder ziek te worden. Op de tocht moet je ze inderdaad nooit zetten als ze zwaar bezweet zijn..