[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 01:11

Angela schreef:
Is er ergens een overzicht te vinden van slowfeeders voor in de stal? Ik zie veel foto's van hooinetten en systemen voor buiten, maar ik zoek dus een veilig en gemakkelijk systeem voor in de stal. Iemand een tip? Een hooinet wil ik dus niet.

Ik had er 1 inmiddels verkocht.
http://www.bokt.nl/markt/ad/181802/slow ... or-op-stal
Maar nog wel te koop bij bedaf stallenbouw

Angela

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 01:37

Dat is in ieder geval wel eentje die ik ga opslaan :j

Zijn er nog meer kant-en klaar opties? Kwam door het zoeken op de boktmarkt ook eentje tegen van Cavalo, maar dik 250 euro is wel een beetje veel. Als het voor minder kan, dan graag.

Jammer dat de haybar geen slowfeed systeem heeft, want verder spreekt het me wel aan, zeker omdat het in de hoek kan. Die van Bedaf is een beetje hetzelfde, maar dan simpeler en wel slowfeeder. Is er geen combi op de markt?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 08:26

Op mn nieuwe stal, gaat gelijk met mijn komst, een nieuw systeem in; slowfeedernetten op stal/paddock. Iedereen moet daar zelf voeren, was eerst een voergroep maar die houd dan op te bestaan. Paarden staan vanaf dit weekend niet meer op de wei. Dit gaat dus betekenen dat vrijwel alle paarden voor 24 uur te eten krijgen in de slowfeedernetten. Ik maak me er ietwat zenuwachtig over. Mijn paard bijvoorbeeld, heeft tijdelijk op een stal gestaan de afgelopen maand, waar hij twee keer per dag een klein plukje (veel te weinig) voordroog kreeg van stal en 2 keer 750 gram basisbrok. Van mij kreeg hij er nog 5 kg hooi per dag bij en een 500 gram muesli . Hij heeft een gezond gewicht.
Hoe bevalt het jullie om onbeperkt hooi te verstrekken in slowfeedernetten van de paardendrogist?
Ik wil hem dus 24 uur per dag de beschikking geven over voordroog/hooi (waarschijnlijk combinatie). Daarbij een 1,5 kg per dag (is dat teveel nog?) muesli zonder haver van marstall. Hij is 1.63 hoog. Hij staat in de stal op stro, ik kreeg de tip er eventueel stro bij te proppen in het net als hij teveel eet? Hij wordt recreatief bereden 3 x per week en 1 keer per week longeren. Verder komt hij op de paddock. Ik hoor het graag als ik beter nog minder muesli kan geven als hij zoveel hooi krijgt. Hij heeft geen aanleg om te dik te worden, hij is redelijk tenger van bouw.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 13:40

bertine37 schreef:
Heeft iemand ervaring met een graasmasker in combinatie met een slowfeeder ?
Wij hebben een kudde van 23 paarden op stal. Ze krijgen 3 hooibalen van 500 kg in de wei met een net erover. Echter sommige paarden worden te dik en sommige worden magerder.
Heeft iemand soms goede ideeen ?

Het lijkt erg op onze situatie; ook wij voeren door hele balen neer te zetten en een net eroverheen te spannen.
Eén van de merries werd echt te vet, die staat sinds een tijd met een graasmasker op. Zo één:
http://www.ruitersport-timmerman.nl/fil ... merman.jpg

Ze had in het begin niet door hoe ze ermee moest eten, en heeft toen een groter gat gemaakt. Het voordeel van dit masker was voor ons dat ze er nog wel steeds mee kan drinken uit het drinkbakje.
Ze is er wel van afgevallen, nog steeds langzaamaan.
Het masker gaat wel eens af, omdat het dan blijft haken achter het net. Ze kunnen hier hun hoofd tussen het net en de kist in steken, en bij het terugtrekken blijft het masker dan hangen, dan gaat het klittenband los. Het gebeurt ook wel dat de karabijn achter het net blijft hangen, dan kan ze een gat in het net trekken. We hebben het masker ook een paar keer moeten repareren.
Later zijn we overgegaan op het 's nachts apart zetten van de dikke groep. Er waren er nl wel meer die te dik werden.
Die krijgen dan dus niets te eten. Die zijn nu wel wat aan het afvallen.
De anderen die nog steeds onbeperkt krijgen worden niet magerder.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 17:38

Hoi allemaal,

Ik ga binnekort samen met mijn stiefpa een slowfeeder bak maken. Nu hebben we een bak, maar daar moet natuurlijk nog een net in (site heb ik), maar het probleem zijn de ijzeren kettingen en we willen rond het net een ijzeren 'ring' maken. Wat raden jullie aan voor ijzer? En waar kan ik die een beetje goedkoop krijgen? (praxis etc zijn natuurlijk super duur hiervoor)

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 20:45

@ Angela, misschien een hartogvoerbox?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 20:56

Sanniejtjuh schreef:
@ Angela, misschien een hartogvoerbox?

Is daar ook goed gewoon voordroog uit te voeren? Het is natuurlijk gemaakt voor hun eigen compactgras, werkt het ook voor gewoon?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 22:10

Diertjec schreef:
Hoi allemaal,

Ik ga binnekort samen met mijn stiefpa een slowfeeder bak maken. Nu hebben we een bak, maar daar moet natuurlijk nog een net in (site heb ik), maar het probleem zijn de ijzeren kettingen en we willen rond het net een ijzeren 'ring' maken. Wat raden jullie aan voor ijzer? En waar kan ik die een beetje goedkoop krijgen? (praxis etc zijn natuurlijk super duur hiervoor)

Die kettingen maken een rot herrie. Ik heb hier een stel stierenhalsbanden als alternatief. Frame voor het net is 22mm cv buis met knietjes voor de hoeken, maar die kan je eventueel buigen en dan enkel 1 koppelstuk gebruiken om 1 geheel te maken. Nadeel is dan wel dat je net net niet zo makkelijk om je buizen kan rijgen. Frame gaat lang mee, dus die investering is niet zo kostbaar op langere termijn. Je net zal je waarschijnlijk wel moeten vervangen/repareren in de tussentijd.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 22:15

tamary schreef:
Diertjec schreef:
Hoi allemaal,

Die kettingen maken een rot herrie. Ik heb hier een stel stierenhalsbanden als alternatief. Frame voor het net is 22mm cv buis met knietjes voor de hoeken, maar die kan je eventueel buigen en dan enkel 1 koppelstuk gebruiken om 1 geheel te maken. Nadeel is dan wel dat je net net niet zo makkelijk om je buizen kan rijgen. Frame gaat lang mee, dus die investering is niet zo kostbaar op langere termijn. Je net zal je waarschijnlijk wel moeten vervangen/repareren in de tussentijd.

Dat is dan niet zo handig, aangezien de stallen bij het huis van de ouders van de staleigenaar zit. Waar kan je die stierenhalsbanden krijgen? :)
Bedankt voor de rest van je antwoord!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 22:19

Kijk eens bij de welkoop of een fouragehandel en anders agradi

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 22:50

niemand een antwoord voor mij?

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 22:52

Ik voer in een net van de paardendrogist en dat gaat prima. Ik zag dat ze bij ej goedkoper waren en zeker met de sticker korting in de winkel nu!
Ik drnk dat je gewoon aan miet kijken of hij voldoende heeft..

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 22:56

Brendaaaa schreef:
Op mn nieuwe stal, gaat gelijk met mijn komst, een nieuw systeem in; slowfeedernetten op stal/paddock. Iedereen moet daar zelf voeren, was eerst een voergroep maar die houd dan op te bestaan. Paarden staan vanaf dit weekend niet meer op de wei. Dit gaat dus betekenen dat vrijwel alle paarden voor 24 uur te eten krijgen in de slowfeedernetten. Ik maak me er ietwat zenuwachtig over. Mijn paard bijvoorbeeld, heeft tijdelijk op een stal gestaan de afgelopen maand, waar hij twee keer per dag een klein plukje (veel te weinig) voordroog kreeg van stal en 2 keer 750 gram basisbrok. Van mij kreeg hij er nog 5 kg hooi per dag bij en een 500 gram muesli . Hij heeft een gezond gewicht.
Hoe bevalt het jullie om onbeperkt hooi te verstrekken in slowfeedernetten van de paardendrogist?
Ik wil hem dus 24 uur per dag de beschikking geven over voordroog/hooi (waarschijnlijk combinatie). Daarbij een 1,5 kg per dag (is dat teveel nog?) muesli zonder haver van marstall. Hij is 1.63 hoog. Hij staat in de stal op stro, ik kreeg de tip er eventueel stro bij te proppen in het net als hij teveel eet? Hij wordt recreatief bereden 3 x per week en 1 keer per week longeren. Verder komt hij op de paddock. Ik hoor het graag als ik beter nog minder muesli kan geven als hij zoveel hooi krijgt. Hij heeft geen aanleg om te dik te worden, hij is redelijk tenger van bouw.

mijn haflinger staat in de winter ook op onbeperkt hooi omdat hij anders te veel afvalt. Ik voer er verder niets bij. Ik heb hooi van goede kwaliteit. je moet gewoon even aankijken hoe die er het op doet. Wordt die te dik kan je idd altijd stro erdoor heen mengen.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 10:53

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:17

@ Angela, op mijn huidige stal voeren wij er gewoon voordroog uit. Het is dus niet alleen voor compactgras.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:23

Van dezelfde site een interessant idee :
http://www.hofmeister-pferdesport.de/He ... 00161&Ctx={ver%2f7%2fver}{st%2f3eb%2fst}{cmd%2f0%2fcmd}{m%2fwebsale%2fm}{s%2fhofmeister-pferdesport%2fs}{l%2f01-aa%2fl}{mi%2f000161%2fmi}{pi%2f110157%2fpi}{p1%2f75352cc7e90ebf943fb51f1721dbb219%2fp1}{md5%2ffc6a15a778e04ac6431966eb0233e2da%2fmd5}

Wel om zelf te knutselen, want ik vindt hem hier vrij duur.

Jane2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 21:59

Hoi, ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar heeft er iemand ervaring met de little bit slowfeeders voor op stal. Ik denk dat mijn tinker zich wat verveeld en omdat hij zijn hooi erg snel opheeft dacht ik aan een slowfeeders. Maar dan wel meteen een degelijke. Eentje die niet snel kapot gaat.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 22:08

Jasia schreef:
De netten die je op Horse Event gekocht hebt komen toch van 't klein westhof?
http://www.tkleinwesthof.be/

Dank je, ik heb ze gemaild!

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 06:24

tamary schreef:
Van dezelfde site een interessant idee :
http://www.hofmeister-pferdesport.de/He ... 00161&Ctx={ver%2f7%2fver}{st%2f3eb%2fst}{cmd%2f0%2fcmd}{m%2fwebsale%2fm}{s%2fhofmeister-pferdesport%2fs}{l%2f01-aa%2fl}{mi%2f000161%2fmi}{pi%2f110157%2fpi}{p1%2f75352cc7e90ebf943fb51f1721dbb219%2fp1}{md5%2ffc6a15a778e04ac6431966eb0233e2da%2fmd5}

Wel om zelf te knutselen, want ik vindt hem hier vrij duur.

Met streigerbuizen en koppelingen moet het toch een stuk voordeliger zelf te maken zijn :j

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 08:12

Angela schreef:
Is er ergens een overzicht te vinden van slowfeeders voor in de stal? Ik zie veel foto's van hooinetten en systemen voor buiten, maar ik zoek dus een veilig en gemakkelijk systeem voor in de stal. Iemand een tip? Een hooinet wil ik dus niet.

Wij hebben sinds 3 maanden een slowfeeder voor op stal zal eens wat foto´s maken en dan kijken of ik het hier voor je kan plaatsen (zou niet weten hoe dat te plaatsen :D)

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:07

Angela schreef:

Hoop dat je zo de foto´s kunt zien van onze slowfeeders die wij op stal hebben.

http://www.mijnalbum.nl/Album=86ODTSES

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:04

Mooi gemaakt!
Zou hem alleen persoonlijk lager hangen zodat ze een lagere eethouding hebben.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:15

Hoi allemaal,

Hoe is jullie ervaring met lompe paarden die uit een hooinet eten? Ik heb voor mijn paard een mooi groot hooinet gekocht waar zo'n 15kg hooi in zou moeten passen. Ruim voldoende voor 24 uur zou je zeggen... Nou is mijn paard nogal lomp, heeft de raarste ongelukken gehad en heeft daarbij vanwege een neurologische afwijking wat coördinatie problemen. Toch wil ik hem uit een hooinet gaan voeren zodat ik precies weet hoeveel hij binnen krijgt en hij kan ook 's nachts eten wat hij wil. Bij ons op stal moeten we voer klaar zetten wat om 8.00u, 12.00u en 18.00u wordt gevoerd. Ik vind dat hij dan 's avonds en 's nachts te lang met eten staat, vandaag mijn keuze om toch uit een net te voeren.
Het is een rechthoekig plat net wat ik tegen de stalwand wil maken. Ik wil hem graag laag ophangen door middel van stro touwtjes en haken. Mocht er dan iets gebeuren kan het strotouwtje breken en met de haken kan ik hem makkelijk ophangen. De bovenkant hangt dan ongeveer op 1.20 hoog. Het net is 1.20 bij 90cm dus dan zou de onderkant ongeveer op 30 cm van de grond hangen.
Is dit veilig voor mijn paard? Of kan ik hem beter op een andere manier ophangen? Ik wil hem toch graag laag hebben ivm de juiste eethouding...

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 15:32

Sanniej_ schreef:
Mooi gemaakt!
Zou hem alleen persoonlijk lager hangen zodat ze een lagere eethouding hebben.

Natuurlijk kan dat geen probleem kun je zelf bepalen. Heb de slowfeeder op de foto gezet waar normaal een paard van 1.84m uit eet dus vandaar wat hoger gehangen, de anderen hier op stal hangen inderdaad lager. Je kunt ze ook zo hangen dat ze net boven de grond uit komen net wat je zelf wilt.