Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cindybijl

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:31

hier ook pmarena, ideaal!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:35

Mijn veulen had vanmorgen ijspegels aan haar buik hangen maar had het niet koud! Jammer dat ik geen fototoestel bij de hand had.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:57

hihi, die ijspegels hadden ze gistermorgen al :P denk van het liggen in de sneeuw met hun warme lijf en dan opvriezen als ze staan. Ook aan de baarden en sokken ijs ;)

Voor mij waren de bevroren dekens en halzen nieuw. Voorgaande jaren geen last van gehad... Zowel gevoerd als ongevoerd, en bij de meesten vooral rond het klittenband en de riempjes aan de onderkant, maar die hals van dat ene paard was gevoerd en stond echt helemaal stijf.
Misschien toch niet helemaal goed waterdicht meer...
Ik had ze de avond toen het ging sneeuwen opgedaan zodat ze droog en warm zouden blijven en de sneeuw niet hun deken in zou smelten bij de hals en borst. Daar heeft het prima voor gewerkt, maar nu het weer droog is, redden ze het zonder halzen ook wel weer. Lekker de haartjes overeind en genieten van het zonnetje ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 13:11

Ik heb ze ook tegen inregenen op. Merk toch dat als ze dikker in het haar zitten de dekens sneller water doorlaten langs de hals.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 13:39

Een deken tot daaraantoe , maar een hals vind ik zo'n waardeloos ding :=

Is gemaakt op paarden die met de kop boven schofthoogte staan , staan ze lager dan staat die bovenste punt zo omhoog en regent het van daaraf in.....lijkt me een enorm goor gevoel :D

En sowieso dat het zo strak zit en rond die hals / schouders de beweging beperkt....nee gaat mij een halte tever , ik vind het helemaal niks :n

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 14:26

@pmarena: met een losse hals niet, die veert mee aan de bevestigingspunten en blijft netjes achter de oren platliggen :)

Die van mij dragen toch aardig wat uurtjes een deken, maar ik heb nooit kale schouders en ze zitten nooit strak ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 14:50

Een losse hals scheelt wel iets idd. maar ik blijf het een onzin-ding vinden :P

Buigen ze die hals , zit al dat materiaal ertussen geplooid...wat een gepruts :n

Ik vind zelf een loszittend kraagje op m'n keel al irritant , zo'n hals is nog veel aanweziger.

Als je ziet hoe blij paarden kunnen zijn als het halster eraf gaat , of de deken er even af gaat...laat staan zo'n overdreven hals :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:01

@pmarena: je hebt echt een verkeerd idee bij die halzen hoor :)
Ze zitten aan de onderkant niet vast en lopen in een V-vorm. Dus als het paard bukt dan zit er niets gerimpeld of in de weg :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 15:13

Ik weet wel hoe een hals eruit ziet hoor :P
Je hebt natuurlijk halsdekens uit 1 stuk , of idd. die losse halzen.

Je hebt ook nog zoiets als even zijwaarts inbuigen , een hals heeft gedurende de dag zoveel houdingen , wordt korter / langer / dikker / dunner / alle kanten op gebogen....en dan zit er zo'n irritante dikke kraag omheen geknoopt. Ik vind het gewoon idioterie om je paard daar ook nog eens mee in de weg te gaan zitten. Kijk , voor een ouwe sok die anders teveel last van de kou heeft , okee. En iedereen moet het gewoon voor zich weten natuurlijk. Maar ik vind het tever gaan op de schaal van betutteling. Al die rommel op en aan zo'n paard , geef zo'n dier toch een beetje de ruimte.

Hoeveel mensen vinden een (100x zo subtiel) kraagje al irritant , en hoeveel paarden vinden het heerlijk om in hun blootje te mogen.
Als je daarnaar kijkt dan is zo'n hoge dikke kraag gewoon een onding. Zeker omdat je ze vaak in ziet regenen , omdat zo'n ding gewoon niet steeds goed aan kàn sluiten gezien alle bewegingen van de hals. TerWijl het idee toch is om het paard wat extra comfort te geven. En dat zie ik er persoonlijk gewoon niet in :)
Ook juist dat open V-tje op de borst...leuk voor iets meer bewegingsvrijheid maar wat een onzin , dan gaat het daar ook nog even lekker in zitten tochten precies op die borst , nee dat is fijn , een koltrui met een open keel :P

Maar is puur voor mezelf hoor dat ik nooit voor zo'n onding zal kiezen , als een ander er gelukkig mee is : top :D

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 15:33

GE WEL dig deze paddocks, jammer dat er maar zo weinig zijn.... in nderland en al helemaal bij mij in de buurt, anders wist ik t ook wel....

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 17:32

mijn halsstuk is natuurlijk gevoerd ;-) Ik merk wanneer ik mijn paarden de dekens op doe dat ze het ook echt prettig vinden. Mijn ene teut loopt altijd weg maar voor de deken komt ze echt naar me toe en staat ze stil. Mijn oude paardje heeft er ook absoluut geen hekel aan. Mijn vosje hoeft er geen en die krijgt er dan ook geen scheelt weer in dekens. Alleen in de zomer hebben ze allemaal een bucas vliegendeken met hals op. En het verschil is echt enorm. Ze staan anders de hele dag op stal en met die dekens gaan ze lekker naar buiten.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:20

alleen mijn oude ruin heeft bij (veel) regen een ongevoerde regendeken op.
de andere 2 gaan in de schuilstal staan als het te hard regent, maar mijn oudje houdt niet zo van de schuilstal.
in de zomer is een vliegendeken niet nodig, want hier zijn gelukkig weinig vliegen en bijna geen dazen te vinden *\o/*

eerlijk gezegd volg ik pmarena wel een beetje wat betreft die halzen.
mij lijken ze - behalve bij een enkele uitzondering - ook nergens voor nodig.
zolang hun lichaam op temperatuur blijft, komt het allemaal wel goed ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:27

ik gebruik ze echt tegen het inregenen bij slecht weer. Daar hebben ze echt wel nut voor. Het regent veel minder in bij de hals en borst.
Zodra het droog is gaan de halzen er af waar mogelijk. Met hals op kunnen de paarden veel moeilijker met elkaar kriebelen en zichzelf schuren. Bij regen hebben ze er geen problemen mee, maar bij droog weer lopen ze het liefst weer zonder.

Verder laat ik mijn dieren regelmatig even zonder deken staan als het mooi en droog weer is, zodat ze lekker even kunnen rollen in het zand. Soms als het nog nat is rollen ze midden in de plassen, dat is iets minder :P Maar goed, onder die ademende dekens drogen ze verder ook wel weer op...

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:18

hey,

ik heb idd 2 paarden,
maar de ene mag véél minder gras dan de andere
jebe is snel mager
safira is sowieso al dik :) nu ook op dieet haha
ik vind het PP ideaal als oplossing

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 09:09

mijne op het veulen na ook zonder dek. verschillende hadden ijspegels in hun flanken.
veulen had geen harde deken.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:21

Welke dikte van deken kunnen jullie aanraden voor een oude, iets (aan de magere kant) shetlander die een goede wintervacht heeft, maar die serieus bijgevoederd krijgt, maar maar niet dikker word.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 19:33

200 grams moet wel voldoende zijn lijkt me :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 10:21

Vanochtend alle paarden gecontroleerd, en alles stond er prima bij, alleen mijn vriend zijn bels was wat koud dus ik dacht goh ik zet ze even een uurtje binnen. Nu dat kon ik vergeten, zo snel als ik ze binnen had, zo snel had hij de deur opengemaakt en stond weer buiten. De enige die zeiknat en koud was was ik....

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 16:44

Echt super als je zo paarden kan houden. Ik heb mijn shets ook 3 jaar zo ongeveer gehuisvest (Uitloopstal naar paddock en stukje bomen en daarna weiland) en is echt ideaal. Ook qua mest, want ze zoeken echt 2 plekjes waar ze dan enkel gaan poepen. Die van mij stonden dan gezellig samen met de fjord en met z'n drietjes deden ze echt alles.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 18:50

Die van mij zijn zo vriendelijk vooral de inloopstal als WC te gebruiken :roll:

Ik heb alweer een aantal dagen het pad "open" en het is weer genieten van hoevaak ze heen en weer lopen enzo ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:36

Hier ook een stel tentpoepers :D
Zodra ze het presteren om tegen mijn hooinet aan te poepen gooi ik de deur dicht }>

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:43

Nou, ERG is dat he?! Hebben ze zoveel paddock ruimte :?
En ik heb dus die rubberenmatten in de stal, maar nu met dat slechte weer, al vanaf toen het zo nat was, heb ik 1/2 van de stal (4x3m) weer vol met vlas. En rara waar ze mesten en plassen :? ^)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:53

Daarom ben ik ook blij met de schuiltent (ex kraamtent :D ), daar liggen nu wel rubbermatten in, maar geen strooisel. Dan kan ik de échte stallen mooi dicht houden :D

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:04

Ja, maar aan een dichte stal hebben ze ook niks natuurlijk! :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 20:18