Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 13:54

russel schreef:
Ik hark elke dag de natte zware plekken los, wel een werkje, zeker als je niet zo veel kracht hebt, dat is een nadeel, maar zo hou ik wel de bodem los.
Hier schep ik om de week met een ouwerwetse 4tands mestvork de aangekoekte droge bodem los. Dat gaat super. Misschien een idee? Hoewel een natte plek sowieso idd best zwaar is.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 14:06

russel: creamer had dolsma korrels. Idd 7 weken is niet lang. Deze korrels nemen naar mijn idee niet heel veel vocht op en Creamer is nogal een smeerpoets. (ze sjouwt alles de hele stal door) Ik had het misschien ook nog wel kunnen redden door een paar extra zakken erbij te gooien, maar ze moet nu nog een maandje en dan krijgt ze haar veulen. Dan heb ik graag een schone stal.

colunder

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 16:45

jenny:ik stuur je even een pb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:20

paars schreef:
russel schreef:
Ik hark elke dag de natte zware plekken los, wel een werkje, zeker als je niet zo veel kracht hebt, dat is een nadeel, maar zo hou ik wel de bodem los.
Hier schep ik om de week met een ouwerwetse 4tands mestvork de aangekoekte droge bodem los. Dat gaat super. Misschien een idee? Hoewel een natte plek sowieso idd best zwaar is.

Hij doet steeds in het midden plassen en dan zit er zo een dikke bolle plek in de stal. Zou fijn zijn als hij eens wissselde van plek... :Y)

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:47

Ik vind het juist wel prettig als ze op één plaats urineren, aangezien je dan ook niet hoeft te gaan zoeken waar je natte plek gaat ontstaan. Zo hoef ik ook maar op één plaats een cirkel van ca. 80cm tot 1m in doorsnede weg te halen (vergelijkbaar met anderhalve kruiwagen) en dan ben ik al klaar. Als ze overal plassen heb je toch meer natte plek om uit te gaan spitten.

Verder gaat het hier prima met de stallen, ik zal morgen weer eens een update plaatsen met foto's. Misschien moet ik eens kijken of ik al een natte plek kan vinden in de stal van de bruine, maar ik heb zo'n vermoeden dat die nog niet te vinden is.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 06:46

trekruiter leeft nog,en volg het topic nog wel.
Maar ja,alles heeft zijn gewone gangetje genomen,en er is ook niet veel nieuws te melden.Had laatst nog ergens en pak vlas uitgediept,en die heb ik gisteren bovenop gegooid,in de Bari stal.
Zal het nooit meer doen,Bari eet nooit (lang)van de strokorrel,maar dat vlas vond ie verduiveld lekker.
Volle happen nam ie,en ging het moeilijk kauwen dan maar een beetje doorspoelen,door met volle snoet gulzig in de drinkfontein te gaan hangen.
Vers vlas,en de combinatie water,was er niet gerust op.
Toch maar beducht voor koliek,ben ik 3 x weest kijken vannacht.
Gelukkig zonder gevolg.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:53

TR, dat had ik dus de laatste tijd dat Imker op vlas stond: hij begon het spontaan te eten!
En dat terwijl hij minstens 5 tot 6 jaar op vlas gestaan heeft en het NOOIT gegeten, tot ongeveer september '08. Hierop heb ik de DA gebeld (had dezelfde leverancier toevallig) en hem was het ook opgevallen.
Ook hij heeft zijn paarden van de vlas afgehaald. Ik heb het nog even aangekeken omdat ik geen goed alternatief voor vlas had gevonden. In de periode tussen begin vlas-eten en strokorrel, heb ik het vlas besproeid met bremsenbremsen, opdat Imker er niet van zou eten en dus ook geen koliek zou krijgen.

Gelukkig heeft Bari er niets aan overgehouden... verstoppingskoliek is niet leuk.

De stallen liggen er prachtig bij vanmorgen, ik ga zo eens foto's maken voor de update.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:59

Even in dit topic, met wie kan ik een pallet delen of wat zakken ophalen? Gelderland-Zuid.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:50

@imker: ik heb je experiment regelmatig gevolgd. Ben blij dat er iemand is die zich daarvoor de moeite heeft gedaan. +:)+

Ik zat te twijfelen of het mss ook wat voor bij ons zou zijn. In ieder geval gedurende de zomermaanden, als we de mest niet kunnen afvoeren. Vorig jaar hebben we de paarden daarom ook 24/7 op wei gehad en vrijwel niks in de stallen gegooid van stro. Ze gebruikten het toch alleen maar als toilet en niet als bed.

Voor de winter vind ik het niet interessant. Als ik nu tel wat je al hebt uitgegeven aan strokorrels, dan ben ik goedkoper uit met stro. Met name in deze tijd, nu ik niet meer zoveel gebruik als in de winter, toen het zo hard heeft gevroren en ik 2 keer zo dikke bedden maakte in de stallen.

Voor de zomermaanden zit ik echter nog steeds te twijfelen.
Ik moet dan nl. zuinig zijn met stro, omdat mijn mestkar anders te vlug vol is. Ik kan de mest dan een maand of 4 niet kwijt.
Ik wil ze ook niet op een kale bodem laten liggen als ik ze in de uitloop opsluit, als het weer eens te slecht zou zijn.
Ik heb ook al eens aan rubber tegels gedacht, maar ook dat lijkt me zo kaal. Ik vraag me af of ze daar op gaan liggen. Buiten het feit dat ik het toch redelijk duur vind om even aan te schaffen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:32

Het ligt er maar aan hoe je rekent, Isabonny. In aanschaf is het wel duurder als stro, echter heb je 75% minder mestafval en scheelt het je ook minstens de helft in tijd die je kwijt bent met uitmesten.
Daarnaast heb je een fris, veerkrachtig bed wat (in mijn geval) maandenlang in superconditie is/blijft en dat telt toch ook mee.
Op dit moment heb ik in 16 weken 18 zakken korrel gebruikt.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 15:11

Ja, ik had het gezien van die 18 zakken. Vandaar dat ik met mijn berekening ca. €2,50 per week goedkoper uitkom.
Ik ben nu ca. 10 minuten per dag per stal kwijt aan uitmesten. Ik hoef er maar 2 te doen, dus dat valt wel mee. Die 20 minuten op een dag kunnen er nog wel af.
Mest wordt meteen op een kar gegooid. Die wordt elke 3-4 weken geleegd. Het is een kiepkar, dus hoeven we het er niet ook nog eens af te scheppen, dat scheelt natuurlijk ook wel. Ik kan de mest naar een boer brengen, dus mij maakt het in de winter niet zo veel uit hoeveel mest ik nu heb. Alleen de zomerperiode is dus een probleempje. Dan is 75% minder mest wel een punt om over te stappen op strokorrel.

Maar ik zie dat jij vochtdoorlatende rubber tegels eronder hebt. Die heb ik niet, dus ik verwacht dan toch wel iets meer mestafval.
Ik meende trouwens dat, als je een rubber tegel in de stallen hebt, dat je dan niet perse meer een strooisel erover heen hoeft te doen? Ze liggen dan toch al zacht en droog? Tenminste voor de zomermaanden....koude wintermaanden is weer een ander verhaal.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:33

Klopt, met rubberen tegels hóef je in principe geen bodembedekker meer te gebruiken. Ik vind het zelf alleen prettiger om er toch wat op te leggen.
Het grote voordeel toentertijd toen ik op vlas stond was, dat de paarden nooit op de kale bodem lagen (gooiden het vlasbed opzij en lagen op betonvloer). Met strokorrel heb ik nog niet echt gehad dat ze dóór de stromotlaag op de rubber tegels lagen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:36

Ja ik kan gewone rubberen tegels echt niet zacht vinden :D
Maar als je een HIT-matras neemt, hoef je alleen in het achterste gootje van 60/70 cm wat bedding te doen om de urine op te vangen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:36

Met het kleine beetje gewicht wat wij erop zetten, líjken ze niet zacht. Maar als je ziet hoe graag mijn paarden in de zomer op hun rubberen tegels liggen, dat prefereren ze boven het liggen in de weide (kunnen dan stal in- en uitlopen).
Als je een goede kwaliteit tegels hebt, zijn ze echt prettig voor je paard om op te liggen. Dus tegels van 1 of 2 cm doen eigenlijk niets, vanaf 3cm is het wel zacht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:39

@Ikmerk: ik heb in de ene stal een HIT-matras en in de andere stal dikke rubber tegels met noppen. De HIT-matras is beduidend zachter hoor :)
Als ik mijn paard over de rubber tegels zie lopen dan zie ik ze amper inzakken.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:45

Ik geloof ook direct dat een HITmatras zachter is, je zal mij niet het tegendeel horen beweren.
Maar daarentegen zijn rubberen tegels van een goede kwaliteit ook prima. Mijn tegels zie je wel inveren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:55

Ik heb die van DIvoza, ik weet niet of die van jou een andere fabrikant hebben ??

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:15

Wij hebben ons eigen merk (verkopen ze nl. zelf)....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:17

Maar je maakt ze toch niet zelf ?? Neem ik aan ??

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:26

Neej, dat doet de fabriek. :D
Ik kan véél, maar niet álles... :+

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:22

Moderatoropmerking:
Kunnen we in dit topic bij het oorspronkelijke onderwerp blijven? Overig overleg over rubber matten, matrassen e.d. kan je natuurlijk in een ander topic doen of via de PB. :)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 06:43

Ik zal nog weer even een update geven.

Box 1 : 38 dagen en 8 zakken a 20 kg
Box 2 : 31 dagen en 7 zakken a 20 kg.

Ik ben bijna door de oude Topkorrel heen, en hij heeft ook echt niet meer, dus ik moet zometeen omschakelen.

Hoe bevalt de chopped versie van Zeolite, DD en anderen die deze gebruiken?
Van Dolsma ben ik een beetje afgestapt, die bevalt zo te lezen niet echt goed.

@Russel, ik wil best een pallet samen doen, maar dan laat ik hem komen en dan mag jij het hier ophalen :P :+ ;)

Reactie op het topic van Imker: het droogt idd super snel nu met dit weer, hier ben ik ook enorm over te spreken. Als ik dan zie hoe het zich hield met 24/7 op stal en dan nu, nu ze weer hele dagen buiten staan en dit weer, word ik steeds blijer van de strokorrels :D

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 07:44

Ook hier een super stal na 9! weken waarvan ruim 8 op stal. Ze lopen sinds vorige week donderdag 's middags buiten.

Kayleigh:
Verbruikt aan korrels: 3/2 gestart met 7zk, bijgestrooid op dag: 20,27,32,36,44,47,51(2x),61= totaal 16zk.

Zelfs Helianthe haar stal ligt er na bijna 5 weken super bij.
Helianthe:
Verbruikt aan korrels: 4/3 gestart met 5zk, bijgestrooid op dag: 15,22,26,32= totaal 9 zk.

Volledig verslag en FOTO's via onderstaande links.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:33

Ik ben nog steeds érg tevreden over de Chopped. Na 2 weken moet er bij Missy eigenlijk wel een zak bij, maar aangezien Boon nu over is naar haar kraamtent mag Missy de stal van Boon 'op'maken en laat ik haar eigen stal dus maar even zo tot hij echt leeg moet. Ze kan dan van de zomer gewoon op haar HIT-matras zonder aanvulling staan. P&P doet ze dan maar buiten }>
Als het dan echt slecht/nat weer is kan ze altijd in de 'oude' stal van Boon waar nog wel gewoon bedding in blijft liggen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:24

Zijn er inmiddels ook al mensen die de strokorrel in een vrije uitloop stal geprobeerd hebben?

Ik lees nl. dat het verbruik zo drastisch daalt als de paarden meer op wei staan (uiteraard). Maar ik ben toch stiekum benieuwd naar ervaringen van paarden die de hele dag in en uit de stal kunnen lopen.

Wordt er veel naar buiten gesleept of valt dat wel mee.

Mijn paarden gebruiken hun stal echt als toilet. Dus wil ik zuiniger zijn in gebruik, dan moet ik overdag echt de stallen dichtmaken. (Alleen moet ik dan weer met water gaan slepen.)

Hoe is de geur op dit moment, nu het weer wat warmer wordt?
Geen last van ammoniakgeur?