Kokos in de buitenbak??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:32

Het stabiliseert :-) . Met sproeien is het effect wel beter ja als het heel droog is (zoals nu) maar door de kokos stuift het eigenlijk ook niet meer :-) .

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:35

En door de stabilisatie wordt hij dus eigenlijk steviger?
Want op dit moment is onze bak vrij mul en dus zwaar. (en dan is het nog maar lente..)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:36

Ja, steviger. Ze komen er meer "op" te lopen ipv dat ze er in zakken en dan door een soort duinpan moeten ploegen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:37

Ok, dankje :))

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 10:50

aanstaande zaterdag wordt bij mij de kokos door de bak verwerkt. ik ben erg benieuw hoe het gaat bevallen en hoop maar dat ik er geen spijt van krijg....

hoe lang hebben jullie er ongeveer over gedaan om de kokos over de bak te verspreiden? (dan weet ik hoe laat ik ongeveer op moet staan ;) want er is al een tijd afgesproken met de loonwerker) ik krijg het losgewerkt gestort. moet je het dan nog verder uit elkaar pluizen?

mac nog bedankt voor je pb :)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:01

Ik kreeg het in pakjes, en heb dus geen idee of je losgestorte kokos nog verder moet voorbereiden. Is het lange of korte vezel?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:02

het zijn lange vezels :j

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 14:56

wij waren wel ff bezig met het uitspreiden ( met zijn 2-en denk ik een uurtje of 3).Onze loonwerker heeft er helaas een potje van gemaakt waardoor we nu een hele hobbilige bak hebben,geen idee hoe ik dat eruit moet krijgen...hoewel het al wel beter is dan dat het was.Verder bevalt de kokos prima!

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:23

catalyst1 schreef:
wij waren wel ff bezig met het uitspreiden ( met zijn 2-en denk ik een uurtje of 3).Onze loonwerker heeft er helaas een potje van gemaakt waardoor we nu een hele hobbilige bak hebben,geen idee hoe ik dat eruit moet krijgen...hoewel het al wel beter is dan dat het was.Verder bevalt de kokos prima!

een zware tractor over je rijbak laten rijden ,zo word je rijbak weer glad

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:00

catalyst1 schreef:

thanx, dan heb ik een beetje een tijd indicatie :j

had jij lange of korte vezel? en heb je het zelf losgewerkt of losgewerkt gekregen?
ik vraag me namelijk nog wel af of ik het nog verder uit moet pluizen als ik het krijg. ik vrees namelijk van wel,
dus dan zal het nog wat extra tijd kosten.

balen dat je bak nu niet vlak is. kun je hem niet met een tractor en zo'n zware rol alsnog vlak laten maken.
hier gaat de loonwerker iig niet weg voorat het naar m'n zin is ;)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:48

Hoi Loulou, je bent bij mij wezen kijken naar de bak. Je moet de kokos nog wel verder losmaken als je het krijgt, anders menht het niet goed door het zand. Losmaken gaat het makkelijkst als het nat is.Ik denk dat je met twee man zeker wel een half dagje zoet bent. Onze bak was in het begin ook hobbelig maar die is inmiddels bijna weer helemaal vlak.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 09:57

Hoe houden de kokosbakken zich eigenlijk nu het zo ontzettend droog is?

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:01

Prima maar ik sproei zo nu en dan wel even. Maar 10 x minder vaak dan zonder de kokos!

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:05

Ik heb het halve topic door gelezen en vind het mega interessant!
Wij hebben een groot stuk land op duin grond. Gras groeit redelijk met genoeg sproeien.
Wij hebben een 20x40 rijbak die in winter laat pas bevriest en in de zomer erg mul is en zwaar.
Wel is de bak met regen goed te doen vanwege het duin zand > water blijft niet liggen dus geen gladde plekken.

Nu even een vraag aan jullie, onze paarden lopen de hele dag in de paddock en rijbak (open verbinding), er word dus niet alleen in gereden maar ze lopen er in los. Is kokos dan een optie of zit de kans er in dat ze het op gaan eten? Er liggen nu hout snippers in maar dat is niet al te best voor de hoeven van de beestjes.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:07

Hoef nu met dit droge weer weinig te sproeien en de bak blijft prima. Zonder kokos moest ik dagelijks goed sproeien en nu dus alleen voor het (veel mindere) stof. Duidelijk verschil dus en de bak is nu totaal niet "zwaar"...Hier dus tot nu toe alleen nog maar positief over de kokos...

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:20

Klinkt inderdaad erg aantrekkelijk maar wat zullen de paarden doen als ze de hele dag in de kokos bak lopen. Kan dat kwaad?
Bak word overigens wel 2x per week gesleept dus dat zit wel goed ivm rolplekken enzo

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:36

Ik zou het niet weten Jessie, hoe het zich houdt met de paarden er dagelijks op. Ik heb ze wel afgelopen winter tijdens de vorstperiodes in de bak gehad, omdat we die mooi vlak hadden en de paddock (geen kokos) niet. Dat hield zich prima, maar of het ook zo is bij echt dagelijks op een kokosondergrond? Echt geen idee...

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:43

mhm dat zie ik ook wel zitten een niet bevroren bak, voor de benen toch ook wel prettig en zachtere ondergrond.
Ben zo bang dat ze er van gaan eten. Maar dank je wel voor je reactie's *D

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 10:53

Daar was ik eerst ook bang voor hoor. Maar mijn tinker, die werkelijk een vuilnisvat is, die nam het in zijn mond, kwam erachter, dat het echt niet kapot te krijgen was en heeft sindsdien het nooit meer in zijn mond gedaan. Hij heeft het niet opgegeten hoor, hij gooide het er na een tijdje uit. Kun je niet ergens een stukje krijgen om ze voor te houden? Heb ze hier ook bij de bult met geplozen kokos gezet en alleen de tinker nam het dus in zijn mond.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 11:07

Misschien dat ik inderdaad wel ergens een proef verpakking kan ritselen slim idee!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 12:30

Hier bak nog niet optimaal. Kokos blijft er gedeeltelijk te veel op liggen ondanks 2 x freezen.
wij kunnen niet sproeien dus bak is kurkdroog maar stof amper. Echt super.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:14

Ik sproei idd ook puur tegen het (veel mindere) stof nu ik kokos in de bak heb, al heb ik wel het idee dat de kokosharen er wat "losser" in komen te liggen als je de bak te droog laat worden, waardoor ze makkelijker aan de oppervlakte komen te liggen.

Hier staan de paarden er ook altijd in; het is zowel hun paddock als mijn rijbak. Ik weet niet of het daaraan ligt, maar ik heb na 2 1/2 jaar weer kokos erbij moeten doen terwijl dat eigenlijk een jaar of 5 mee zou moeten gaan ...

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:27

Mac dat is wel een veel belovend bericht. Maar ze geven toch sowieso aan dat als je het voor het eerste er in gooit dat je nar 2 jaar weer 1 of 2 zakken erbij moet gooien?

Hebben jullie er allemaal 5 pakken ingedaan?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:46

Delphi2 schreef:
Hoi Loulou, je bent bij mij wezen kijken naar de bak. Je moet de kokos nog wel verder losmaken als je het krijgt, anders menht het niet goed door het zand. Losmaken gaat het makkelijkst als het nat is.Ik denk dat je met twee man zeker wel een half dagje zoet bent. Onze bak was in het begin ook hobbelig maar die is inmiddels bijna weer helemaal vlak.

Bedankt! ik kon jou naam niet meer vinden in m'n pb lijst en ik twijfelde of je nu had gezegd dat het wel of niet moest.
ik heb al hulp geregeld dus dan gaat het goed komen :)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:02

_Jessie schreef:
Mac dat is wel een veel belovend bericht. Maar ze geven toch sowieso aan dat als je het voor het eerste er in gooit dat je nar 2 jaar weer 1 of 2 zakken erbij moet gooien?

Oh, dat wist ik eigenlijk niet := maar er was toen ook nog niet zoveel ervaringsinfo voorhanden :D

Ik heb er de eerste keer 5 grote balen lange vezels doorheen gedaan en de tweede keer 8 of 9 kleintjes met korte vezel.