Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 14:56

Ik betaal geloof ik 115,- voor 1 bekappen en 1 op voorijzers.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 15:37

Aangezien veel grondstoffen duurder worden, heb ik ook vast extra balancer en Muesli gekocht.

Ik werk zelf in de voedselindustrie. De paniek is aardig uitgebroken moet ik zeggen. Verwacht een behoorlijk chaotische tijd op het werk.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 15:40

MarjanB schreef:
Hoefzweer die elke keer terug komt, geen hoornzuil?

De hoefsmid mag binnenkort weer komen, zal hem eens vragen. Als ze binnen afzienbare tijd weer een hoefzweer heeft wil ik sowieso contact opnemen met de kliniek.

Hoop ergens dat dit nu komt omdat de vorige niet goed genezen is.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 15:48

boemel schreef:
Aangezien veel grondstoffen duurder worden, heb ik ook vast extra balancer en Muesli gekocht.

Ik werk zelf in de voedselindustrie. De paniek is aardig uitgebroken moet ik zeggen. Verwacht een behoorlijk chaotische tijd op het werk.

Ben blij dat we vorig jaar de Pavo kunstmest hebben besteld. Zal ook flink duurder worden.
Maar alles vrees ik idd.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 15:51

Kunstmest is onbetaalbaar ondertussen..

Graan en mais is verdubbeld in prijs. Maar goed wat wordt nu niet duurder op het moment. Ik denk dat er wel heel veel gaat gebeuren de komende tijd als de oorlog zo doorzet

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 15:58

Ik moet nog kunstmest halen :(

Hopelijk wordt het een groeizaam jaar en komt de droogte er niet overheen, anders is het echt niet grappig meer.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:06

Zie dat de zakken nu 23,99 zijn. Wij hebben ze in oktober besteld voor 15,95. Behoorlijk verschil.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-22 16:18

De hoefsmid is net weg, hij was ook 5 euro opgeslagen :') ach, had het al wel verwacht. Betalen zich nu ook blauw aan brandstof natuurlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 16:53

@manzano: dat is idd een behoorlijke stijging ;(

Net een ritje gedaan. Boon was behoorlijk mat, maar eenmaal op de hei bleken de politiehonden net aan hun training te beginnen, dus die waren behoorlijk fanatiek met hun drukke gedoe en hoge schelle blafjes. Ik heb maar even een afbuigend bospad genomen :)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:08

Welke mest doen jullie op de wei? Moet helaas ook nog halen...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 18:11

Wij betaalden al 45 euro voor bekappen en dit jaar gaan ze nog 2 verhogingen doorvoeren. Rondom beslaan is 145 euro excl. propgaten. Daar betaal je 2,5 euro per gat voor. Ik weet niet wat het straks wordt.

Leuk dat je naar wedstrijden toewerkt, Jolijn! Hier net zo. :j Alleen dan geen PRE en nog niet op M-niveau, maar een springpaard dat alleen recreatief gereden is. Ze heeft een wat hoog kruis, maar ze doet haar best. Ik zit er 1 tot 2 keer per week op, soms ook een weekje niet als het niet past, en verder wordt ze niet gereden (ook niet op een andere manier gewerkt). Qua training niet ideaal dus, maar het is niet anders.

Er mankeert nog van alles aan de basis, maar ik bluf me meestal wel een eind door de proef heen, hoe verrot het ook gaat. :') Eerst in de L maar eens zien hoe ze op wedstrijd is en waar we tegenaan lopen. Ik start meestal meteen officieel, maar met deze is het wellicht slim om eerst een keer oefendressuur mee te pakken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 19:51

rover_ schreef:
Lynn: kan je anders 2 netten doen en dan de hoeveelheid hooi verdelen? Dan heb je niet meer en kan de pony toch ergens eten terwijl het paard eet.

ja wil ik ook oen maar heb net 12 netten propvol gevuld en geen zin om die nu weer open te maken en te knoeien dus komende dagen moet het maar even zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:01

Wat een leuk dier lorette! Ziet er zeker niet slecht uit hoor en je filmpje herinnert mij aan een oefening die ik altijd vermijd maar meer mee moet pakken :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 20:31

Wat een super leuk dier Lorette!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 21:31

Leuk dier lorette!

Fijn dat je weer hebt kunnen lessen Jolijn :D

Wat een schrik, weggerende paarden :oo

Bekapper betaal ik 45 euro per paard. Ik doe het normaal zelf, maar mijn rug laat het nog niet toe sinds dat grapje begin januari. Ik kan alles weer, behalve hoeven lang optillen. Na het uitkrabben heb ik direct weer een tintelende voet, dus ik laat het hoeven bekappen voorlopig nog even doen. Ik realiseer me wel dat ik op al die jaren echt al veel geld uitgespaard heb :D

Ik ben ook wel een beetje bang voor de tijd die komen gaat met al die prijsstijgingen. Ook omdat wij nog zoveel moeten verbouwen, maar de begroting nu echt totaal niet meer klopt. We kunnen niet eens meer de helft doen van hetgeen we gepland hadden toen we dit kochten.

Ik moet bijvoorbeeld ook de weides nog bemesten, maar wat een geld zeg! :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 21:35

Leuk paard!

Bemesten kost gelukkig geen geld. Integendeel.
De rest we gaan het maar zien...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 21:39

joyce83 schreef:
Welke mest doen jullie op de wei? Moet helaas ook nog halen...

Bij ons gaat de eigen paardenmest er op. Het en der nog kunstmest wat ik nog heb liggen. Verder geen plannen om te gooien dit jaar dus hoef ook niet extreem veel groei er in te hebben.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 21:45

Mijn mesthoop ligt op het land bij de buurman. Dat krijgen ze hier niet uitgereden op die stijle dijk.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 21:48

Wat zit jij netjes Lorette!

Ja, das wel zuur Dais als je nog zoveel te verbouwen hebt.

Hier is t ook nog een jaar goed sparen voor alle klussen. Denk dat we alles net moeten kunnen redden.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:36

Marjan jeetje dat is schrikken!

Lorette die heb je fijn aan het lopen, ziet er vriendelijk uit

Ik denk dat we de stal qua kosten precies op tijd gebouwd hebben. Was niet altijd ideaal met een baby van 4 maanden maar het viel me reuze mee, en we zijn er zo blij mee!
Kunstmest is wel een slimme om even in te slaan. We hebben nu net de mesthoop over de weide uit laten rijden en doen dat in het najaar weer. De andere weide gaat kunstmest op.

Bekappen doen we zelf dus daar gelukkig geen extra kosten aan. Zal eens horen wat de bekapper kost die hier voor de andere komt.

Zaterdag krijg ik de 1e kijker voor m'n draver. Na lang wikken en wegen de knoop doorgehakt om toch een nieuw huisje voor hem te zoeken. Heel lastig maar beter voor ons beiden

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 22:43

Leuk dier Lorette. Is dat die merrie die dood moest zijn maar toch de handel ingegaan was?

Hier ook nog behoorlijk wat te verbouwen. We gaan zien wat het doet. Anders maar niet.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 23:04

Nee, dit is een paard dat een vriendin van mij ongezien kocht in een lockdown. Ik heb de merrie toen eerst een weekje getest of ze veilig was. :D Daarna op stal bij vriendin. Maar die komt niet aan rijden toe en omdat ik weinig te rijden heb, pak ik deze af en toe mee. Eerst eigenlijk alleen omdat ze heftig was op het clubterrein en de eigenaresse daar en niet wilde rijden. Nu zit ik erop om wat door te rijden. Maar met eerst maximaal 1x per week en nu maximaal 2x per week (en soms een week niks) gaat het niet heel hard vooruit. We pakken ook nog wel eens het bos mee, dus ik ben niet altijd serieus bezig.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 23:09

@Marjan, jeetje wat schrikken zeg. Gelukkig goed afgelopen!

Hier betaal ik 30,- voor bekappen. Net geweest dus even afwachten de volgende keer of hij stijgt in prijs.

Verder wil ik liever niet al teveel denken over alle prijsstijgingen, krijg het er spaans benauwd van :=
We zijn er voorlopig nog niet vanaf vrees ik.

We hebben vandaag wel akkoord gegeven voor de offerte van de zonnepannelen :)
Ben ook toch wat serieuzer een elektrische auto aan het overwegen (mijn man heeft er al een).
Ik reis voor mn werk 42km enkele reis en krijg daar maar de helft van vergoed.
Met de huidige benzineprijzen niet zo tof meer.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 23:13

Ik had tot voor kort 180km per dag onvergoed := met een auto die 1:12 rijdt.
Blij dat ik daar vanaf ben nu. Was paar maanden terug al niet grappig meer vond ik.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 23:20

We hebben hier een elektrische auto als lease auto.

Bevalt heel goed, maar we rijden zelden verre afstanden.
Laatst moesten we vanuit het oosten naar Zeeland. Kou en snelweg maakten dat de accu snel leeg was. Knap saai dat wachten op het laden bij tankstations.

We rijden bijna alleen maar elektrisch.
Mijn benzine auto loopt max 150km per maand en doet 1 op 16, dus dat is te doen.