Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 10:16

Die heb ik in het verleden wel gebruikt ja :) Als het met de hak van de laars niet meer lukte of te pijnlijk werd :D Vaak is één welgemikte klap voldoende om de hele hoop los te laten schieten.
Maar met sneeuw heb je er niet veel aan; dan zie je de hopen nl niet. En met dagelijks uitmesten zitten ze meestal ook nog niet zó vast.

@Chasey: leuke foto. Ik moest idd ook even kijken wie wie was :)

Zonnetje komt al goed door hier.

Gisteren weer even een jeugdtrauma doorleeft toen ik op het nieuws 2 mensen door het ijs zag zakken omdat er een viel, de ander was zich van geen kwaad bewust, maar ging wel ook ineens het wak in ;(

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:10

Thanks!

Ik ben ook wel een beetje klaar met dit weer. Vind t vooral sneu dat de paarden niet meer lekker kunnen rennen en spelen. De paddock en track zijn zo keihard bevroren ze moeten elk pasje voorzichtig hun voeten neerzetten. Dus ze staan maar wat te staan de hele dag. Durf ze ook niet zo goed op de wei te laten. Denk dat daar niks van heel blijft :+ uitmesten is ook geen doen, ik zie het vandeweek wel, word 2 dagen stront scheppen :=
Gelukkig gaan ze de nacht nu in de schuilstal. Lekker dik opgestrooid, verkiezen ze toch boven buiten staan, slaap ik ook rustiger van _O-

Het is wel gelijk een beproeving zo gelijk het eerste jaar maar ach, hoe leuker de lente en zomer straks worden. En ook dat zal vast fijn zijn, ploeteren in 30+ graden. Het is gewoon leuk, paarden houden! _O-

Hier trouwens geen bevroren waterbakken gek genoeg! Ik heb gewoon 1 rechthoekige bak staan, en vul hem helemaal en dan als laatste 1 gieter gloeiend heet water erop. Dan is het lauw.
Denk ook dat ie niet dichtvriest omdat ze er met z’n 3en uit drinken. Gaat zo snel leeg dat er beweging in blijft. Is dus 3 a 4 keer per dag dat ding vullen, maarja ik heb makkelijk praten, ik heb daar gewoon tijd voor nu :P

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 11:36

Hier nog een: zo klaar met dit weer.
Vanochtend vroeg cv kapot of lek beter gezegd. Kogelkraan lekt zodanig dat met bijvullen water er weer uit spuiten. Dus wat een bende en water. En kou :brr:
Paarden eruit, ja waterbakken bijvullen buiten. Hele week gedaan geen probleem maar had er net 2 emmers in daar straks, gaat de pony de bak omgooien! IS LEUK OFZO! Ja vrouw heeft nog niet genoeg waterzooi gehad vandaag. We zullen het wel overleven ( positief blijven) blij dat het gaat dooien volgende week.

belle_boef

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 12:05

Vorige week voor de vorst aan een warmte lint besteld. En wanneer komt die binnen, jaja vanmiddag. :\ hele week geen piep aan gehad dus

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 12:18

Afbeelding

Mijn lieve wollie in de sneeuw. Ik heb overigens een strookje weiland opgeofferd voor de sneeuw en kou. Hier mogen ze gewoon op en ze rennen het wel wat stuk, maar dan kunnen ze in elk geval lekker de benen strekken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 12:19

@maximosa: waardeloos. Hier ook problemen met de CV gehad. Niks waard met dit weer.
@belle_boef: ook waardeloos, maar ja volgende keer heb je hem liggen :)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 12:37

Hier ook wel klaar met het weer. Qua mest halen we best nog wel wat eraf. Ze staan veel in de schuilstal omdat we daar voeren. Verder heb ik erg stengelig hooi en dat willen ze minder. Ik gooi de hooinetten nu leeg in de schuilstal zodat ze wat er tussenuit kunnen peuzelen, de rest is bodembedekking. Dat trekken we met de dooi er wel uit...... Qua eater bleef de waterbak mooi ontdooit. Ook wij gooiden 3x daags warm water erbij. Op de wei zetten werd graven in de sneeuw naar gras, dus helaas, dat werd het hem niet. Het jonkie word 2x in de week op de wei licht gewerkt. De ijsco heeft gewoon wintervakantie. Ook vanwege zijn beslag zonder sneeuwringen en stiftgaten.......

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 12:43

Ik ben er ook klaar mee. De sneeuw is inmiddels op verschillende plekken een ijsplaat geworden. Moet zelf heel voorzichtig lopen. De kraan in de schuur die het tot nu toe helemaal goed hield is nu ook bevroren dus zo met emmers uit de keuken gaan sjouwen denk ik.. De vijver is nu ook dichtgevroren dus daar maar een pan met heet water op gezet...
Het fijne is vandaag wel dat de zon weer schijnt... Die heb ik wel gemist de afgelopen weken..

DF: jeugdtrauma? vertel...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 13:21

Tipje voor mensen die het te zwaar vinden om een volle emmer uit een gootsteen te moeten tillen; neem een gieter (dat draagt sowieso makkelijker omdat je hem dichterbij je lichaam kunt houden) en maak aan de kraan een tuinslangkoppeling met een 1.5 mtr tuinslang er aan met een contrakoppeling. Dan kun je de emmer/gieter vanaf de grond vullen en het stukje slang ook makkelijk weer verwijderen.

@greendragon; ik heb als kind in Harlingen gewoond en in de winter van '62/63 was zelfs het voorste deel van de waddenzee zo bevroren dat ze er met auto's en koetsen over reden. Toen ik daar dus wilde gaan schaatsen ben ik keihard op mijn heup gevallen en er vervolgens door gezakt en moest ik nog zeiknat en koud 2 km naar huis lopen. Dat was ook meteen zo goed als de laatste keer dat ik op ijs gestaan heb :)

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 13:44

Zonnetje maakt veel goed idd.
Koudbloedje stond net gewoon te zweten >;) halsstuk van deken afgedaan en onderdeken ertussen uit, voelde zich gelijk beter. Arm ding.
Oef, kapotte cv met dit weer wat een ellende :( hoop dat het gauw opgelost is. Zo’n pony grapje is dan net even teveel ja.

Oh door het ijs zakken is echt een nachtmerrie :oo kan me voorstellen dat dat wel de laatste keer was ja.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 13:47

ah gatsie een kapotte CV, niet fijn zeg.

Ik zag volgende week zaterdag 15 graden staan, gewoon echt 15 graden!!

Maar daarvoor een berg regen, dat op grond die weet ik hoeveel centimeter diep bevroren is...pff.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:00

Kapotte CV is inderdaad niet fijn.

Hier is de sneeuw aan het verdampen en we hebben meerdere plekken al schoon van de sneeuw gelukkig zonder dat we er iets voor moesten doen. Morgenochtend begint de dooi. Ik vind dit weer altijd wel wat hebben dus vind het wel jammer dat het weer begint te dooien en de regen die er weer aankomt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:13

Ow brrr hopen dat cv ketel snel gemaakt of vervangen wordt
ik vind vandaag kouder dan gisteren. Woensdag en donderdag was het in de zon juist lekker. vandaag blijf ik het liefste binnen

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:38

Regen -O-

Wij hebben zo nog een fotoshoot :):) Hopelijk ligt er nog wat sneeuw hier en daar op de takken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 15:03

Wij hebben zo ook een Shoot! Veel plezier Natasja!

Mijn oliedomme paard liep net de poel op dus maar een draadje gespannen. Afbeelding

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 15:27

ik doe ook maar een paar fototjes.

ik ben heel blij met mijn nieuwe zadelkasten bij de poetsplaats, deze foto is van november, maar met sneeuw is het handig dat die niet overal overheen waait.

Afbeelding

Afbeelding

van de herfst nog lekker in mijn dolman kunnen buitenrijden

Afbeelding

Afbeelding

nu hebben we een 30 cm sneeuw ofzo en -20 's nachts.
(niet zo koud als een paar jaar geleden)

's ochtends zet het personeel de paarden buiten, dus ik kijk uit mijn slaapkamerraam op mijn jongens die aan het ontbijten zijn:

Afbeelding

ik ben heel blij dat ik de vijver in de achtertuin weggewerkt heb en nu dus een paddock meer heb:

Afbeelding

paardjes zijn heel tevreden in de sneeuw

Afbeelding

Afbeelding

personeel is handig, maar soms doen ze ook domme dingen... trailer staat voorlopig ff vast...

Afbeelding

maar dit is toch ergens idyllisch, ook als de verbouwing dit jaar nogal vertraging oploopt
Afbeelding

Maar dus wel veel meer thuis geweest (veel internationale clinics waren niet mogelijk) dus met een emmertje deze kelder leeggeruimd. ca 25+ ton eruit geschept, met een 20 l emmertje per keer, alles met hand uitgezeefd en in de container enz gescheiden....

bleek zelfs nog een mooie vloer te hebben
Afbeelding

voor de zomer lekker koel met 7 bij 5 meter en tongewelf van 3,5 meter hoog.

Langzaam neemt het hofje vormen aan

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 15:51

Wat een mooie plek Airnt!

Maandag regen inderdaad en dik boven de 10 graden dus ik verwacht wel dat de sneeuw heel erg snel weg is. Vind ik echt niet erg!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 16:14

Dat zal voor de paarden ook wel weer een hele omslag zijn.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 16:16

Mooie plek Airnt, jij hebt vast vaker en meer sneeuw dat wij hier in NL?

Vanmiddag nog even een wandeling met de paarden door de sneeuw gemaakt. Mijn merrie had het enorm naar haar zin. oortjes naar voren. lekker stappen... <3
Buurmeisje met shet aan de hand. Die was zo niet braaf in het begin. druk doen, ging er op een gegeven moment met haar vandoor. Ze had door de sneeuw geen grip dus dat die ging er sleeënd achteraan. Moest dus even ingrijpen toen ze echt om hulp begon te roepen... }:)
Als 'straf' moest ie daarna een paar keer door een sneeuwduin van buurmeisje, waar hij zich dapper door heen worstelde...
Ze staan nu weer in de paddock, indrukken te verwerken. En ikke lekker op de bank met warme choco.

Ik heb de gordijnen in de woonkamer dicht gedaan. Wij hadden ook enorm veel vogels in de tuin, die kwamen op de sierappelboom af. Zijn alle sierappeltjes aan het opeten. helemaal prima en leuk om te zien! Behalve dat ze daarna met een rotvaart tegen de ramen aan knallen. Was gistermiddag elk half uur wel raak. Lag in ieder geval één kramsvogel dood voor het raam, en ééntje die echt een paar minuten op apegapen lag.

één van mijn kipjes heeft de lente al in haar koppie. broeds.... écht , alsof dit nu een goede periode is om kuikens op de wereld te zetten. |o Dus die zit nu op strafkamp in een leeg hok in de schuur...

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 16:17

Idd wat een hele mooie plek Airnt. Wat voor clinics geef je?

Wij zijn vandaag even naar het jonkie geweest, wat een fijn dier wordt dat toch.
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 16:53

Ik heb net mijn zadel ontvangen, maar ik moet echt nog de moed verzamelen om nu de kou in te gan Na een aantal dagen erin gewerkt te hebben ben ik het moe en zit al op het voeren vanmorgen na de hele dag binnen

Arne, mooie kasten en zeker handig met dit weer

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 16:58

Mooi hoor Arne, mooi plekje.

Mooi jonkie Belker.

Lynn, nu een zadel uitproberen zal inderdaad niet handig gaan nu.

Ik heb een zadel te koop voor een heel breed paard, aar daar reageert nu niemand op, hoop met beter weer wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 17:15

Het voorjaar is daar idd de beste tijd voor, maar iemand die een binnenbak tot zijn beschikking heeft zal er minder problemen mee hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 17:30

Ik schrok me net de tandjes... er kwam me toch een lading sneeuw/ijs van het dak af zetten :oo

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 17:31

Ja dat maakt een herrie hè.
Dat gebeurde hier gisteren steeds aan de zon kant, de andere kant ligt nog vol.
Onze jack russel helemaal in de stress want die vind dat eng.