Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 12:37

Ja, de twee oudjes wil ik graag binnen en de nieuwe, want die komt van stal :') Om 'm dan gelijk in dat weer buiten te laten, al zou ie een deken om krijgen, vind ik ook weer zo sneu := Tamme kan het wel hebben, maar zet ik dan op een stuk waarbij ik verwacht dat ie nog uit de wind kan staan, en de rest heeft schuilstalletjes +:)+

Ziet er mooi uit zeg bij jou! :+: Mooi bestraat :D
En leuk dat heuveltje aan de rand van de paddock/bak! Zo kun je ook het zand binnen houden _/-\o_ Kan je er nog leuk spul op laten groeien ook :D En knap paard! En Shetjes! :D Zo... mijn veren zijn op _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 12:45

Ik las al iets over Ciara ja...
Even denken wat ik er mee kan...

Hier dus ook nog geen (inloop)stal op verschillende schuilplekken na.

Mooie plek zeg! Wauw!

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:44

Interessant om te lezen alle info. over de schuilstallen. Begrijp uit jullie verhalen dat het prettiger is om hem niet te diep te maken. Ik wil nog een extra schuilstal creëren in een bestaande schuur aan de paddock. Bedoeling is dat ze hier dan ook vanuit de wei in kunnen om daar water te drinken en te schuilen bij slecht weer of hitte (kunnen hier ivm veengrond van mei tot november in de wei meestal). Elders op het terrein hebben ze een overdekte zandpaddock van 10 diep x 16 breed. Hier slapen ze vrij veel. Meestal op de helft dus meter of 5 van de opening.Schat in dat hij 10 meter breed is. De opening is op Noord. Dacht aan een opening van 2,5 - 3 meter.Wil er een drinkbak in maken, gedeelte met rubber en een voerplek met slowfeeder.
Buiten op het terrein zijn ook nog slowfeeders. Idee was ca 8 meter diep. Wat zouden jullie doen, is dat te diep en bijvoorbeeld 5 of 6 meter beter? En wat is een veilige maat deuropening om te voorkomen dat ze elkaar klem lopen? Zouden jullie dan een paal in het midden zetten, zodat een paard niet de hele opening bezet kan houden of gewoon 1 grote deuropening? Tips welkom :-)

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 16:44

Mijn schuiltent is 3x3, dat is voldoende voor een haflinger en shet die elkaar goed kennen, maar als je de keuze hebt zou ik voor iets groters gaan. Ik ben persoonlijk wel fan van rubber tegels op de vloer.
Kwa deuropening hangt het ook af van je paarden denk ik. Mijne heeft een opening van 1,5m, maar de shet kan aan de andere kant er ook onderdoor (de haf niet ivm dwarsbalk). Heeft hier nooit problemen opgeleverd, maar misschien als je een erg onderdanig paard hebt er er staat een dominantere in de weg wel?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 20:09

Onze stallen zijn 2,70x2,70 en dan drie naast elkaar. Twee daarvan hebben een overstek van nog een kleine meter. De derde stal is alleen toegankelijk voor de Shetlander; die stal heeft een gewone staldeur als opening en we willen niet dat ze elkaar klem zetten. Dat gaat nu net iets te makkelijk.
Wat ik merk aan de diepte van de stallen bij ons is dat het in de zomer eigenlijk niet diep genoeg is. De zon staat dan tussen ca 9 en 12 op de opening en warmt de boel flink op daar. Er is dan in de stal eigenlijk geen schaduw en je merkt dat de pony’s dat eigenlijk wel willen. Ze kunnen dan wel langs de bomenrij staan, maar daar zitten weer meer steekbeesten en dat willen ze ook niet.
Ik overweeg schaduwdoek voor boven het stoepje voor de stallen.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:55

het is handiger om de schuilstal zo te plaatsen dat ze er omheen kunnen lopen dan kunnen ze altijd uit de wind staan of in de schaduw. Hier wordt daar zeer veel gebruik van gemaakt. En een dakgoot met regenton eronder is makkelijk voor de waterbak.

Kruip weer onder mijn meeleessteen

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 21:58

Ja, als ik het zelf zou doen, zou ik inderdaad die mogelijkheid willen. Ik heb wel eens een ontwerp gezien in de vorm van een kruis, volgens mij konden ze ook nog zijwanden toevoegen. Dat lijkt me ook wel handig. Is er altijd wel een goede kant.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 22:14

Mijn stal komt helaas met de opening recht op het westen. Maar op de eerste vijf meter voor de stal zit ook een muur op het zuiden. De zon zal dus wel meevallen. Hopelijk is het met de wind ook te doen. Ik kan in ieder geval een windbreker in de vorm van een haag of winddoek op zo'n 15 meter voor de stal plaatsen op het westen. Hopelijk is dat genoeg.

De stal zelf wordt 5,5 meter breed met een deur aan zowel het linker als het rechter uiterste. In het midden dit dus wel een muurtje van zo'n 3 meter breed. Ze kunnen er zo in een U doorlopen. De stal zal 3,75 diep worden. Als ik hier zo lees diep genoeg.

Het is overigens maar voor 2 paarden.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 08:16

Net even opgezocht voor die storm.. denk dat ik binnen in de schuilstal wat hooi voer, hoeven ze er niet uit.
Verder kunnen ze buiten..
Gelukkig houden de eigenaren van onze toekomstige woning ze ook in de gaten alsof het hun paardjes zijn dus mocht er wat zijn hoor ik dat.

Iemand van jullie ervaring met verlatingsangst bij de paarden? Ik dacht heel optimistisch wel met één van de twee op pad te kunnen. Maar de achterblijver breekt de tent af...
Ik zie eigenlijk als enige optie een shetlander/kleine pony als derde zodat de achterblijvers elkaar hebben..
Maar hoe realistisch is het tussen deze heilige twee eenheid een derde te willen zetten..

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 08:18

Ik heb er 3 en dat gaat prima! Wel maar 1 ruin met 2 merries. Eigenlijk nooit ruzie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 08:20

Ik heb er ook 3. Heb er een pony bij genomen die mijn oudje gezelschap houdt, als ik met merrie op pad ga.
Op zich zou mijn oudje wel even alleen kunnen blijven, maar dat vind ik zelf gewoon niet leuk.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 08:20

Ik ben voor de storm niet bang, wel voor de takken van de buurman zijn bomen. Er zijn echt veel dode bomen of losse takken en die vallen nu al vaker in mijn rijbak. Het is nu wachten tot iets groters omvalt en op mijn omheining of loods valt

Qua schuilen heb ik een afdak, een stal en een groot tuinhuis waar ze allemaal afzonderlijk van elkaar kunnen staan. De ruinen staan graag samen, de merrie die juist vroeger iedereen wegjoeg uit de toebmaligge schuilstal en dan in de opening ging staan wordt nu zelf weggejaagd maar gaat dan in "haar"tuinhuis staan

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 08:21

Akshay schreef:
Iemand van jullie ervaring met verlatingsangst bij de paarden? Ik dacht heel optimistisch wel met één van de twee op pad te kunnen. Maar de achterblijver breekt de tent af...
Ik zie eigenlijk als enige optie een shetlander/kleine pony als derde zodat de achterblijvers elkaar hebben..
Maar hoe realistisch is het tussen deze heilige twee eenheid een derde te willen zetten..

Ja, met mijn oudste heb ik dat heel erg. Ik heb de afspraak dat hij nooit alleen thuis hoeft te blijven :)
Mijn grootste heeft t ook behoorlijk, maar dat gaat steeds beter. En ik ga nooit alleen met hem op pad, dat komt niet goed. Zowieso vind ik dat een nadeel, een kudde levert dit soort ongemakken op.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 08:27

Ik heb er ook 2 staan. Ze zijn beide onrustig als de ander weggaat maar in de loop van de tijd zijn ze daar wel meer aan gaan wennen en rustiger geworden.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 08:29

Ik heb er hier 4 staan waaronder 1 shetlander. De shetlander kan goed alleen blijven. Mijn paard wordt erg onrustig als maatje weg gaat, ook als er nog 2 staan... Alleen achterlaten kan sowieso niet, dan probeert hij over het hek van 1.50 heen te springen.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 08:30

Mijn oudste paard vindt bijna alles goed, maar alleen thuisblijven echt niet. Wij hebben dus de afspraak dat dat niet hoeft. Als ik met mijn jongste paard op pad wil, regel ik dus voor de oudste ook een ruiter. Ik heb een paar vriendinnen die graag met hem op pad gaan, dus dat is eigenlijk nooit een probleem. Het vergt alleen een beetje organisatie. :))

Ik vind het ideaal: geen bijrijders, dus geen verplichtingen (van wie dan ook). We hebben gewoon de afspraak dat ze op hem rijden voor hun beider vermaak en dat gaat prima.

Mijn jongste paard kan wel alleen thuis blijven, dat hebben we rustig opgebouwd en gaat goed. Soms is hij een beetje onrustig, maar het is eigenlijk nooit een drama. Mijn oudste paard vindt het al een probleem als ik eerst de jongste rijd, hij vindt dat hij de oudste rechten heeft denk ik. :D

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 08:44

Wij hebben er 3, de derde is om dezelfde reden gekomen als jij aangeeft Akshay.
De twee die er stonden zijn onafscheidelijke merries, er is een pony ruin bij gekomen. Drama de eerste tijd! Ze moesten niets van hem weten, bleven maar dreigen naar hem. Op een gegeven moment was ik het zat en heb ze uit elkaar gehaald. Eerst de ene merrie een paar weken met de pony in de wei, daarna de andere merrie met de pony in de wei. Dat heeft wel geholpen in de acceptatie en nu gaat het eigenlijk prima.

Binnenkort komt onze 3 jarige merrie uit de opfok naar huis, ik ben heel benieuwd hoe dat gaat! Plan is eerst haar met de pony te zetten en daarna allemaal weer bij elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:12

Die van mij werden wel wat onrustig maar wenden er toen wel redelijk snel aan.

Morpheus81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:29

Ik heb er ook 2 en toen we gingen verhuizen en ze dus samen kwamen te staan, wilde ik eerst afwachten hoe dat zou gaan, voordat ik er een 3e (pony) bij zou nemen. En tot op heden gaat dat prima eigenlijk. Als ik met de 4 jarige ga rijden (op locatie of gewoon thuis in de bak), zet ik de 3 jarige op stal met hooi. Dat is hij inmiddels gewend, dus hij maakt er geen punt meer van. Als ik thuis in de bak rijd, kan hij ons door het raam zien. Als ik echt op pad ga uiteraard niet, maar dan maakt hij zich ook niet heel druk.
Andersom is eigenlijk nog niet echt voorgekomen, omdat ik met de 3 jarige nog niet rijd. Maar de 4 jarige is zo nuchter dat ik daar geen problemen mee verwacht....gelukkig! Want een pony'tje erbij kan, maar heeft niet de voorkeur.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:52

2 merries met 1 ruin gaat al niet meer, haha. Heb al 2 ruinen. Áls er eentje bij zou komen zou het ook een ruin moeten zijn.
De andere ook mee met ruiter gaat niet, uk is 2,5 en heeft nog zéker een jaar vrij. Als handpaard mee zou kunnen maar hij kent nog amper wat nu, in combinatie met smallere wegen en groot agrarisch verkeer durf ik dat nog niet.

In de box zetten kan ik nog proberen, maar mijn fjord flipt echt. Piepvogel. Dat doet hij al als ik de ander met alleen de onderdeur dicht in de stal zet..

Dilemma..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:00

Ik heb wel van meerdere mensen gehoord dat een 3e pony erbij net zoveel drama geeft als er 1 weggaat dan zonder 3e pony. Dan staan er 2 te flippen ipv 1.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:16

Oh dat is hier niet. De pony is echt een oude rot, 25 jaar. Die laat zich niet gek maken en daardoor wel echt een stabiele factor hier. Als ik een van de merries mee neem is het echt fijn dat hij er is.
Alleen de dames samen moesten echt niets van hem weten in het begin, dat was best sneu. Maar nadat ze voor straf tot elkaar veroordeeld waren ging het heel goed ~~}>

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:40

_Nelleke_ schreef:
Ik heb wel van meerdere mensen gehoord dat een 3e pony erbij net zoveel drama geeft als er 1 weggaat dan zonder 3e pony. Dan staan er 2 te flippen ipv 1.

Dit is dus mijn twijfel mooi samengevat. Dat en het feit dat ik geen tijd heb om met 3 te werken..

We ploeteren gewoon even door. Misschien wordt het beter als ze wat gesetteld zijn. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 10:41

Bij mij scheelde het wel met nr 3 erbij. Maar ook daarvoor ging het al steeds beter.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 11:39

Hier schieten ze allemaal in de stress als Tamme weggaat, maar Tamme kan prima alleen achterblijven :') En ik kan ieder ander ook alleen meenemen, da's geen probleem, ook niet voor de achterblijvers :') Mafketels... als de hengst maar thuis is :')