Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 23:17

Ik knip geen tastharen omdat ik het niet nodig vind...
Het enige wat ik aan tastharen heb geknipt, zijn de tastharen bij zijn ogen omdat die in zn oogbollen prikten...

Zie het nut niet zo in van de tastharen te knippen, een jury ziet dat toch niet ;)

Nies_

Re: Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 23:21

Wat een jury er van vindt boeit me ook niet, hebben toch allemaal een andere mening. Ik vind het wel netjes als het allemaal een beetje dezelfde lengte heeft.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 23:33

Tastharen knip ik alleen de hele lange wat korter en die rond de ogen die soms onder het bakstuk komen.
Helaas maak ik me wel schuldig aan het uitscheren vd oren.Ik ben wat dat betreft nog old skool.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een sleezy?En dan bedoel ik voornamelijk of de manen heel blijven.
Heb zo'n bedrijf gemaild maar volgens hun is er uiteraard geen sprake van afbrekende manen en kun je ze gerust 24/7 met zo'n ding op laten staan.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 23:36

Ik vind die enorm lege oren echt heel lelijk... daarnaast vind ik het zielig, het regent ze regelrecht de oren in... lijkt me niet fjin.
Maar ieder zn eigen methodes natuurlijk.

Ik kwam net dit filmpje tegen, had ik hem voor de fun ingevlochten en een hoofdstel omgedaan met losgooien... <3

https://www.youtube.com/watch?v=eOK4q3wZ1d8

Alleen met uitgekamde staart, maar wat een ruig paard is het ook <3 <3 :

https://youtu.be/C7aGI1BU31A
Laatst bijgewerkt door Ir1ne op 18-09-17 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 23:38

Oren knijp ik altijd dicht/samen en dan scheer ik alles wat uit steekt eraf. Bij paarden die veel haar hebben vouw ik de oren nog naar buiten open en knip/scheer een beetje extra haar weg. Maar nooit kaal, zit er niet voor niets en heb mijn paarden ook altijd gewoon buiten. Overigens ook alleen bij de wedstrijd paarden, jonkies alleen uitstekende sprietjes eraf.

Tastharen knip ik alleen af als ze langer dan 5 cm zijn of als ze in de ogen prikken. Ze hebben ze ook gewoon nodig en niemand die het verder ziet...

Soms twijfel ik wel als ik ze helemaal scheer, harige oren zien er dan zo gek uit. :+
Maar eigen paarden scheer ik de oren eigenlijk nooit leeg, ook niet als ze helemaal kaal zijn...

Hier vandaag twee gewassen. Daarna was ik helemaal stuk. Conditie, pff...

Vreselijk ook, die klei grond...
Helaas geen voor foto's, maar wel na met schone voetjes, staart en lijf. Oh en nieuwe zweetdekens, heb alleen maatje paard. :+

Zo groen als gras, maar wat geniet ze er van. <3
Afbeelding

Afbeelding

Wil alleen graag een nieuwe kleine scheermachine, om voetjes en zo op te scheren. Baby heeft zelfs echte sokjes, de andere paarden/pony's gelukkig niet zo. :+
Misschien maar in Nederland halen eind deze maand, hier heb je niet zo veel keus in kleine of ze zijn net zo duur als een grote...

Ambre, ik heb wel goede ervaringen ermee, maar gebruik ze alleen als ik ze gevlochten heb en ze nog terug op stal gaan of de dag van te voren gevlochten heb. Geen afgebroken manen of iets en Knotjes blijven prachtig zitten. Maar heb ze dus nooit 24/7 om gehad. Hooguit 24 uur.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 23:47

Ik vind mijn Lidl ding echt ideaal, ook de moeilijkere paarden kun je er zo mee scheren omdat ie een constant geluidje maakt... en na zoveel scheerbeurten doet ie het nog steeds heel goed :D

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 09:33

Ik vind het onzin om oren en tastharen te knippen/scheren. Lijkt me voor het paardwelzijn niet echt goed. Daarnaast heeft mijn pony witte plukken in haar oortjes, echt een heel lief kenmerk van haar <3

Afbeelding

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 09:39

Zo is het zonder scheren:

Afbeelding

En zo na het scheren :
Afbeelding

Ik scheer de tastharen niet weg, hooguit 1 of 2 haren die omkrullen en echt 10 xm lang zijn of zo.. bij de oren knijp ik ze altijd dicht, scheer langs de rand af en haal 0.5 cm binnen het randje weg. Zo is de hele gehoorgang nog gesloten met haar, en ziet het er van buitenaf netjes uit. :)

Gisteren nog heerlijk aan het tutten geweest. Mijn fjord heeft echt al 5 cm lang haar over haar lijf. En mijn kwpn staat nog super strak in de haren.
Ik wilde eigenlijk de fjord gaan scheren, maar ik twijfel.. we rijden de laatste tijd eigenlijj niet genoeg om dat drama aan te gaan voor 4 ritjes per maand.. mwa.. dat zie ik niet zitten :')

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 09:44

Ik heb hetzelfde met mijn fjord. Probeer gewoon 's avonds te rijden, dan valt het nog wel mee. Ik heb weinig zin om te scheren voor dat beetje werk en het over drie weken weer te moeten doen, want ik vind het echt poedersuiker werk. Dus probeer het zo maar zo lang mogelijk uit te stellen.

Hier zijn te tastharen geknipt. Nou nou wat een mishandeling he.

Afbeelding

Tribunals

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:23

Ik knijp de oren ook dicht en scheer dan al het uitstekende weg, daarna nog wat pluisjes met de schaar. Heb op wedstrijd wel eens gehad dat iemand ook echt uitgesloten werd omdat ze de oren had uitgeschoren.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:28

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de ongeschoren oren op de foto hierboven mooier vindt dan de geschoren. Het is net of kale oren langer en groter lijken, meer opvallen. En dat ligt niet zozeer aan de (hoek van) de foto, maar het valt me irl ook altijd op. Alsof de haren binnenin de boel een beetje maskeren.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:33

Weet niet of jullie op de oren van mijn paard doelde... maar ik knip gewoon de uitstekende randjes.. paard heeft van Zichzelf geen volle oren....

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:35

Ik vind uitgeschoren oren ook niet mooi, buiten dat het paardonvriendelijk is vind ik het ook gewoon echt lelijk. Ik ga zelf altijd met mijn vinger door het oor zodat alle oorpluis er goed uitsteekt, dan knijp ik het oor dicht en scheer/knip ik alle uitstekende haren weg..

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:48

Ik ben ook oldskool :o en dol op geschoren oren :)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:25

Ik heb ze meestal zo tot iets kaler :o

Afbeelding

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:52

BloemBloem schreef:

Ook als je weet dat een paard er last van heeft?

Niks mis met old school, maar als voortschrijdend inzicht laat zien dat het ongemak voor je paard oplevert, waarom dan koste wat kost daaraan vasthouden?

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:56

Rije schreef:
BloemBloem schreef:

Ook als je weet dat een paard er last van heeft?

Niks mis met old school, maar als voortschrijdend inzicht laat zien dat het ongemak voor je paard oplevert, waarom dan koste wat kost daaraan vasthouden?

Ik denk dat het keyword hier als is. Als ik zie dat mijn paard ergens last van heeft, dan doe ik dat uiteraard niet. :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:57

Oren uit scheren en tastharen weg halen is gelukkig ook verboden.

zag het hier vorige week nog op een stal. Dressuurpaard zn tastharen werden zo weg geschoren, heel raar

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:00

Ik heb er nog nooit een paard last van zien hebben.
Deze zijn uitgeschoren.

Afbeelding

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:16

*Schudt oldskool Ambre de hand* 8-)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:18

Beulen!!!

Nee, ik denk serieus dat het reuze meevalt. Dan zouden ze wel meer met hun kop schudden, niet? Ik heb ook geen oorpluimen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:18

Ik denk dat er wel ergere dingen zijn om je druk over te maken.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:21

Druk maak k me er niet om, heb wel wat beters te doen. Maar k heb er wel een mening over en die is niet positief.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:23

Volgens mij heeft al het haar een functie dus scheren is altijd not done :D

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:25

Da's waar Lisa. Maarja ik mishandel m'n paarden ook door ze van top tot teen te scheren en dag en nacht buiten te zetten.