Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:21

Een track moet toch wel minimaal 2 meter breed zijn...liefst 3.Hier ook alles met prikpalen hoor,alleen de hoeken niet en de grenspunten omdat ik het in stukken heb verdeeld.

Met prikpalen ben je lekker flexibel,ben hier ook nog steeds erg blij mee :j

Je moet het doen met de ruimte die beschikbaar is en je zult rekening met training moeten houden op kleine ruimtes.Niet te lang achter elkaar te zware oefeningen.

Net tapijt opgehaald,helemaal perfect,laagpolig,"jutte" achterkant en flinke stukken (3 x 4,5 x 3 zo'n beetje) *\o/* :D

Klein los stuk van 2x3 maar even gewoon in de paddock gegooid,kunnen ze er even aan wennen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:21

lizy29 schreef:
Ik begrijp echt dat iedereen die daar wel voor kiest het beste met zijn paard voor heeft echter ik zet er mijn kanttekening bij.

Als je 2 paarden hebt die suikergevoelig zijn, heb je dus niets aan veel gras en met 'bejaarden' (30 en 18) hoeven ze ook geen mega-ruimte te hebben, want ze staan toch meestal te suffen.
Mijn kleine track werkt prima om in galop een rondje te kunnen maken en rijden doe ik wel buiten op de hei :D
Toen ik nog meer weiland had liep ik het meer te maaien dan dat zij er op liepen om het af te grazen :D
Dit scheelt mij aanzienlijk in werk én ik heb er altijd toezicht op.

Maar iedereen heeft zo zijn eigen situatie , dit past mij iig prima.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:25

Dat bedoel ik dus ook met ziek eten.

8 jaar verder met deze 2 en dus ook vele malen Sb (grote) en hb en cushing (kleine) verder, zou ik onderhand beter moeten weten. Maar gevoelsmatig blijf ik het sneu vinden...

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:29

DubbelDun schreef:
lizy29 schreef:
Ik begrijp echt dat iedereen die daar wel voor kiest het beste met zijn paard voor heeft echter ik zet er mijn kanttekening bij.

Als je 2 paarden hebt die suikergevoelig zijn, heb je dus niets aan veel gras en met 'bejaarden' (30 en 18) hoeven ze ook geen mega-ruimte te hebben, want ze staan toch meestal te suffen.
Mijn kleine track werkt prima om in galop een rondje te kunnen maken en rijden doe ik wel buiten op de hei :D
Toen ik nog meer weiland had liep ik het meer te maaien dan dat zij er op liepen om het af te grazen :D
Dit scheelt mij aanzienlijk in werk én ik heb er altijd toezicht op.

Maar iedereen heeft zo zijn eigen situatie , dit past mij iig prima.

Tuurlijk zijn er ook situaties die het niet toe laten, maar ze doelt denk ik meer op het punt dat tegenwoordig iedereen kost wat kost een pp moet hebben, ookal is dat op een postzegel, onder de noemer dat het zo veel beter zou zijn dat veel op stal te staan.

Terwijl een goed evenwicht tussen stal en buiten soms veel beter werkt.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:30

Met dit antwoord bevind ik me sowieso op glad ijs, maar kort gezegd komt het daar toch op neer?

Natuurlijk is 'niet al te groot' relatief en subjectief.
Snap de situatie van DD perfect. Mijn moeder heeft ook zo'n paard. +20, kan niet tegen gras.
Maar ik weet zeker dat mijn paarden op zulk stukje gek zouden worden. Ik merk het tegen het einde van de winter altijd goed, dat ze nood hebben aan gras en meer ruimte. Ze werken elkaar op de zenuwen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:33

Maar het is imo geen of/of situatie, maar en/en :D
Hier staan ze 24 uur p/d buiten als het weer het toelaat en anders gaan ze 's avonds op stal.
Helaas is die maar 3x3, iets wat ik nu -na veranderende inzichten- graag groter had gehad. Maar in een grote stal van bijv. 5x4 staan ze nog net zo opgesloten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:39

DubbelDun schreef:
Maar het is imo geen of/of situatie, maar en/en :D
Hier staan ze 24 uur p/d buiten als het weer het toelaat en anders gaan ze 's avonds op stal.
Helaas is die maar 3x3, iets wat ik nu -na veranderende inzichten- graag groter had gehad. Maar in een grote stal van bijv. 5x4 staan ze nog net zo opgesloten.

Maar 90% van alle "help hoe moet ik m'n weide indelen" topics heeft daar andere ideeën over. Het maakt niet uit hoe, maar er MOET een pp komen op een stuk van (bij wijze van) 200m2 Inclusief track, grindpad, natuurlijke schuilmogelijkheden etc etc.
Want alles is beter dan binnen staan.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:42

kvulden schreef:
Ik snap jullie kanttekeningen wel, maar dan zeg je dus eigenlijk dat mensen met een niet al te groot stuk grond geen paarden mogen/kunnen houden.

In feite wel ja. In ieder geval toch als er geen extra mogelijkheden zijn om de paarden dagelijks op een groot stuk land/paddock los te gooien.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:44

Het lukt mij heel slecht om steeds overal op te reageren, meestal blijft het bij bijlezen op de telefoon :o
Wel wil ik DubbelDun bedanken voor de tip van vloerbedekking in de paddock!
Bij de ingang van de schuilstal van 2 jonge hengsten heb ik nu een stuk liggen en hoewel ze er af en toe mee lopen te klooien, scheelt het wel een hoop aan modder :j
Kan nu zelfs met echte nattigheid makkelijk met een volle kruiwagen bij de stal komen.

Gelukkig zijn de paddocks nu helemaal droog hier. Op een gegeven moment was het zo nat dat ik zelfs paarden 's nachts binnen heb gezet. De schuilstal was nog wel droog maar overal zoveel water in de paddock dat ze alsnog de hele dag in nat zand stonden.

Hier merk ik dat de paardjes toch wel erg blij zijn als ze de ruimte hebben om de benen te strekken. Nu heb ik alleen mini's lopen maar dan zijn mijn paddock afmetingen alsnog 15x35m (3x) en 20x30m.
Als ik dan in de buurt wel eens grote paarden zie, met 4 in een paddock van 20x20 of kleiner en zonder schuilplek, dan denk ik die lopen niet buiten maar staan in een dakloze stal :=

Hier een stel (hoog)drachtige tuttebellen die toch vaak even gek moeten doen met z'n allen. Bij voorkeur als ik de paddocks aan het mesten ben :D

En dan vind ik ze al sneu want normaal zijn ze gewend om op de wei te lopen.

Helaas is het even niet anders, een deel van de weilanden is opnieuw ingezaaid dus daar mogen ze pas op als de veulens geboren zijn.
Maar imo moet een paard wel de mogelijkheid hebben om zelf de benen te strekken en niet om de 3 galopsprongen weer in een hoek te belanden :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:47

@palousa: Ik denk dat dat ook hoort bij de veranderde inzichten over het houden van paarden.:D Niet veel mensen hebben wei genoeg om paarden 24/7 het jaar door daar te laten lopen, of dat nu door ruimte te kort of door medische achtergronden is. Dus worden de paarden of langer op stal gehouden óf op een zandpaddock gezet.
En dan is een PP een heel goed alternatief.

@marije: heerlijk gezicht dat spul wat zich uit leeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:51

kvulden schreef:
Ik snap jullie kanttekeningen wel, maar dan zeg je dus eigenlijk dat mensen met een niet al te groot stuk grond geen paarden mogen/kunnen houden.
lizy29 schreef:
In feite wel ja. In ieder geval toch als er geen extra mogelijkheden zijn om de paarden dagelijks op een groot stuk land/paddock los te gooien.

Dan zouden veel maneges/pensionstallen dus de deuren kunnen sluiten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:52

Dat is ook niet erg dd, maar ook bij een pp moeten ze genoeg ruimte hebben. Als je hele track 50 meter beslaat dan sla je de plank een beetje mis.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:52

Ik vind dit echt een hele moeilijke discussie. Ik vind mijn land van 4700m2 al aan de kleine kant. Mijn paddock is 20x30m en mijn piste is 20x40m en als ik ze die beide kan geven ben ik blij maar als ze bij mij continu op de paddock staan ben ik met die afmeting ook niet helemaal tevreden.

Ik heb net genoeg gras om een groot paard en een shet een volledig weideseizoen te voorzien van 8 uur gras per dag (of nacht in het steekbeesten seizoen) en dat vond ik echt fijn.
Als Ripley zondag niet was weg gegaan was dat in ieder geval wel voor dat het weideseizoen weer begint in april omdat ik anders gewoon niet genoeg gras heb en telkens maar 4 uurtjes op het gras vond ik voor mijn paarden niet genoeg. Niet qua eten maar eerder mentaal en lekker de ruimte hebben om rond te scharrelen. Als ik ze in de ochtend op het gras zet als er nog dauw op ligt, zie je echt heel goed hoeveel kilometers ze maken.

Ik kan mij ook wel aansluiten bij de twijfels die er geuit worden over paarden op een klein stuk te huisvesten. Het is mijn ogen in ieder geval wel beter dan continu op stal staan maar ik zou het persoonlijk voor mijn paarden niet willen.

Al zie ik wel een paar hele fijne plekken voorbijkomen waarbij de oppervlakte optimaal benut wordt.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:54

Kirrr schreef:
Met dit antwoord bevind ik me sowieso op glad ijs, maar kort gezegd komt het daar toch op neer?

Natuurlijk is 'niet al te groot' relatief en subjectief.
Snap de situatie van DD perfect. Mijn moeder heeft ook zo'n paard. +20, kan niet tegen gras.
Maar ik weet zeker dat mijn paarden op zulk stukje gek zouden worden. Ik merk het tegen het einde van de winter altijd goed, dat ze nood hebben aan gras en meer ruimte. Ze werken elkaar op de zenuwen.

Ik begrijp dat soort situaties ook prima al denk ik dan nog steeds dat je moet streven naar meer oppervlak door een zeer ruime kale wei of paddock. Een rondje galopperen is m.i. gewoon niet genoeg voor een paard.

Ik vind het gewoon echt opvallend dat iedereen tegenwoordig zijn paard maar op een postzegel wil planten onder het mom met een PP lopen ze wel genoeg en een stal is veel zieliger terwijl het in mijn ogen dan gewoon niet meer is dan een onoverdekte zand stal.
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 08-12-15 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:56

DD, lijkt me duidelijk dat veel maneges daar de bal misslaan.
Maar ik denk toch dat je een verbetering wil als je je paarden aan huis wil.. en niet ze hebben dubbel zoveel plaats als op de manege, dus het is goed zo.

Zie op fb vaak foto's verschijnen van mensen die beslissen hun paard in de tuin te gaan houden... Met een paar are komt een paard echt niet toe, laat staan meerdere paarden.
Dat het een 'noodoplossing' is voor bijvoorbeeld winter.. maar als permanente huisvesting lijkt het me toch niet ideaal.

Gras kan je dan nog vervangen/opvangen door hooi.. maar ruimtegebrek blijft ruimtegebrek..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:56

palousa_boy schreef:
Dat is ook niet erg dd, maar ook bij een pp moeten ze genoeg ruimte hebben. Als je hele track 50 meter beslaat dan sla je de plank een beetje mis.

Dus met 65 meter zit ik net aan de goede kant van de lijn ;)

Imo maakt het voor een paard niet uit of hij een weiland van 100 meter heeft om op te galopperen of een rondje van een PP waar hij genoeg snelheid kan maken om even lekker uit zijn panty te gaan.
Het paard op de wei zal misschien een keer op en neer galopperen en die van mij doen net zoveel rondjes als ze hun energie kwijt willen :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:57

En toch zul je zien dat ze heel ander ren en speelgedrag vertonen op het moment dat ze die ruimte wel hebben.

En ja ik besef dat wij heel gezegend zijn met onze ruime weides met veel afwisseling in ondergrond, hoogte en begroeiing en dat dat niet voor iedereen haalbaar is maar pas nu besef ik me ook dat we de paarden echt te kort hebben gedaan in Nederland.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:59

Als die van mij gras zien gaat de kop naar beneden en die komt niet meer omhoog tot ik ze er af haal :D
Voor jonge dieren kan ik me helemaal vinden in je post, maar die van mij vinden het prima zo.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:03

Onze 22 jarige rent en speelt net zo hard mee en loopt vaak zelfs voorop dus dat is wel een beetje een dooddoener DD. En de 14 en 12 jarige spelen beduidend meer dan ons jonkie van 2,5. En nee toen ze nog in Nederland stonden had ik ook niet het idee dat ze ongelukkig waren. Pas nu ze ik wat ze toen gemist hebben.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:04

Ook hier merk ik dat ze tegen het einde van de winter weer toe zijn aan weidegang. Ze gaan veel meer klieren met elkaar en ze kunnen minder hebben van elkaar. Terwijl ze toch aardig wat ruimte hebben. De buitenbak van 39 x 24 en de paddock van 700 m2 erbij. En de hele dag toegang tot hooi.
Gras blijft toch favoriet bij ze.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:07

Bij ons gaan ze nooit van het gras af dus daar kan ik niet over meepraten. Het word alleen erg schaars op den duur. Wij zien dus in het voorjaar vooral dat de hooi baal steeds langer mee gaat.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:08

Ik merk ook enorm verschil met gras en hooi.
Nu hebben ze een stukje van de buurboer, staat nog super veel gras op.
Ze zijn veel rustiger en hebben ook veel minder nood aan hun korrel en zelfs hooi blijft langer liggen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:10

Mijn vraag was alleen wat jullie bevindingen waren over de indeling en hoe het misschien anders/beter kan. Grond kan ik er niet bij toveren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:11

Ik denk dat de clou van het verhaal is dat een paard de vrijheid moet hebben om te bewegen en daar heeft ie een bepaald oppervlak voor nodig. Het zal aan het individuele paard zijn hoeveel dit is.
Een PP - hoe klein ook- is in dat geval altijd beter dan een stal -hoe groot ook-.

Verder kunnen we gewoon geen paarden houden 'zoals de natuur het bedoeld heeft', maar dat is niet alleen bij paarden, maar bij alle dieren die wij als mens houden.
Een paard is ook allang het natuurdier niet meer die het vroeger was toen het nog vrij door de natuur liep. Het gros van de paarden maak je echt niet blij om in weer en wind zonder bescherming buiten te lopen. :) Ze werden toen ook lang zo oud niet als ze nu worden :D

@lizy: het is heerlijk wat jullie je paarden nu kunnen geven, maar die van mij zouden geen jaar leven op die manier, hoezeer ik het ze ook gun.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 16:14

Volgens mij ben ik de enige die geen voorstander is van PP :=
Wel van veel ruimte. 20 x 40 in geheel kan ik me niet eens voorstellen, zelfs mijn rijbak is al groter :o Ik heb ze vorig voorjaar een tijdje snachts met 3 op 30 x 30 gehad en dat vond ik al sneu. Dan zou ik niet eens paarden willen houden. Mensen in een rijtjeshuis proppen toch ook geen paard in de tuin omdat ze graag een paard willen? Een Tinker longeren op 15x15 lukt mij ook niet zonder dat ze de omheining raken, zeker de jonkies hebben in galop en doorvragen in draf wat meer ruimte nodig om hun balans te vinden.

Maargoed, de situatie is er nu eenmaal zo, ieder heeft het beste met zijn dieren voort. Ik zou in geval van kvulden ook het gras weghalen, zie de toegevoegde waarde niet, veruit de grootste tijd van het jaar is het loze ruimte, en volgens mij is alle meter die je kan hebben er weer een meer in dit geval. Zou gewoon een grote zandbak maken met dan verharding en stalletje. Eventueel kan je nog wel creatief wat paadjes afzetten met paaltjes, soort van doolhofje om het voor de paarden wat interessanter te maken.

Mijn Tinkers lopen zonder bescherming buiten en zie bij geen enkele dat er moeite mee is, maar onze Tinkers zijn ook pas de eerste op tweede generatie na de paarden die in kuddes van honderden ongestructureerd over de landerijen in Engeland en Ierland lopen, dus die dan daar wel min of meer op gemaakt. Zie nu in mijn omgeving binnen de andere rassen wel individuen die daar echt niet voor gemaakt zijn, ook paarden die het wel kunnen hoor. Voorwaarde om ze fit, warm en op gewicht te houden is wel dat ze dan onbeperkt kunnen eten om het kacheltje te laten draaien daarbinnen.