Thnx. Dat was ik! Je hebt idd maar heel weinig strooisel of niet? Met een hit bed hoeft dat ook niet voor comfort natuurlijk. En dit zijn inloopstal len?
Nee, in de Tent heb ik alleen rubber matten liggen. Dat zijn de 'voor de nacht opsluit stallen'
Dikte valt mee hoor. In Boon haar stal is het wel 20 cm hoog op het deel waar ze ligt. Morgen gaat het natste op de grond er weer uit en dan een baal erbij. Aan het eind van de week is de laag dus wel iets dunner als aan het begin van de week Verder liggen er ook nog rubber tegels in Boon haar stal.
Stille meelezer meldt zich Wat een mooie plek Xappie! Mijn paard heeft ook een poosje thuis gestaan, nu in pension maar er zitten wat veranderingen aan te komen waardoor ik verwacht dat ze weer thuis komt te staan. Droge paddock, wei en stallen hebben we al. Er moet alleen nog een nieuwe buitenbak worden aangelegd en we willen graag een nieuwe omheining plaatsen.
Urielle
Geplaatst: 18-01-15 18:58
Mijn stalletje, de foto vooraf heb ik niet (gelukkig hahahaha)
Zo zien onze stalletjes eruit.. En praktisch alle dagen ongeveer zo Alle dagen halen we de mest eruit en de grootste stukken nat en op woensdag strooi ik soms half pakje bij maar dat hangt er vanaf.. 1x in de week gaat de stal helemaal leeg en als het wat kouder is doen we er een half pak extra bij voor een dikker bedje
Die van mij laat de bodem niet met rust, maar die schraapt alles naar achteren. Dus dan ziet het er al snel minder 'mooi' uit. Reden dat ik er nog een 2e HIT bij wil
Netjes Babbelkous! (Beetje irritant dat mijn autocorrect er steeds babbelbox van maakt )
palousa_boy
Geplaatst: 18-01-15 19:33
Ik weet nog niet hoe ik het hier ga doen met de stallen. Het moet eigenlijk een inloopstal en gewone stal in 1 worden dus een laag stro is niet handig met draaischotten
Urielle schreef:
Netjes Babbelkous! (Beetje irritant dat mijn autocorrect er steeds babbelbox van maakt )
Ohw, wat een mooie stallen allemaal, en wat voeren jullie veel.....Aangezien ze tot nu toe het stro de vlas en de strokorrels opeten.....hebben ze op dit moment alleen de hit-matras erin liggen. Van de week toch maar eens zaagsel of zo gaan proberen. Wat zijn er veel mensen die de paarden onbeperkt hooi geven. Hier was het meer onbeperkt mesten toen ik dat deed. Er kwam geen einde aan. Mijn fjord eet echt de hele tijd door dan....Slowfeeder net was al geen succes, want dat at hij ook op. (hele dure "onverwoestbare"gekocht, die toch niet fjordproof bleekn ze zijn. Dus hier krijgen ze 2x per dag hooi, en de wpn-er krijgt nog een kilo brok tussen de middag, het fjordje alleen wat worteltjes. Ik vind het trouwens wel lastig met dat hooi, ik doe het maar zo'n beetje op het oog maar ben altijd bang dat ik te weinig geef.
Meten is weten...wegen in dit geval. Ik heb zo'n handige koffierweger waar ik regelmatig mijn plakken mee weeg. Je voert snel minder (of meer) dan je denkt...
Ik voer 4x hooi op een dag en 1x brok/muesli. Niet onbeperkt want dan groeit de ene dicht en de ander haar maag kan het niet meer verwerken.
Ik voer ook niet onbeperkt. Mijn shet heeft cushing dus die mag niet te dik worden en mijn grote eet zich dik als die onbeperkt te eten krijgt. Ik haal s'ochtends alles drollen eruit en dan gooi ik er 1/3 pak koolzaadstro erin. En als ik voer haal ik de mest er uit. Zo heb ik altijd een schone stal.
Tinky12
Geplaatst: 18-01-15 20:26
Ik weeg mijn hooi altijd af...gewicht is enorm afhankelijk van lengte en compactheid van de geperste baal.
Ik heb een weegschaal met een losse haak,kun je gewoon bij de landbouwwinkel halen.Je zult verbaast staan welk volume 1kg hooi kan hebben.
_Lorette_
Geplaatst: 18-01-15 20:34
Ik schrok er juist van hoeveel ik voerde toen ik het een paar dagen ging wegen... Een hooinet was al 6 kg en daar kregen ze er meerdere van per dag (per paard). Het is super droge voordroog! Niet van hooi te onderscheiden.
Hier staan ze ook thuis, inclusief kleine pensionstal voor andere mensen. De paardjes hier staan op zaagsel en ik vindt dit ontzettend fijn. Ze eten het niet op en het is makkelijk uitmesten. Verder krijgen ze 3 tot 4 keer op een dag kuil, mijn pony krijgt 2 keer op een dag een halve kiloschep muesli (pavo nature's best)
Babbelkous
Geplaatst: 18-01-15 21:08
Vroeger wogen wij ook, maar op de één of andere manier lukt het best goed om te schatten door middel van te 'voelen' zeg maar dus ben ermee gestopt.. Maar wil het stiekem nog wel eens gaan doen om te zien of mn gevoel nog wel goed zit, haha! Nu ja, op zich.. geven we te veel laten ze het liggen en sleuren ze het doorheen hun stal dus de paarden zijn duidelijke parameters En ze staan mooi rond, gezond en glanzend dus op zich vermoed ik dat het wel voldoende zal zijn? Maar heb onlangs bij action nog eens zo'n kofferweegschaaltje gekocht dus ga zeker de proef nog eens op de som nemen, want ben stiekem heeeeel benieuwd!
Haha Urielle, babbelbox, babbelkous.. maakt niet uit hoor!
Katten.. Wij hebben 2 huiskatten (nu appartementkatten) en die verhuizen mee, maar die blijven binnen. Zijn nu al bijna 5 en kennen helemaal niets van 'buiten' dus ik vind het eng om ze plots buiten te laten. Ik hoop dat er na een tijdje een zwervertje komt aanwaaien die we kunnen 'houden' door te voeren, die kan dan buiten op het erf lopen en muizen vangen
Paarden voeren.. Over een maand of 2 zal ik hopelijk kunnen vertellen hoe wij het doen ik denk dat er bij ons 3 voermomenten zullen zijn, 's morgens krachtvoer en hooi, bij thuiskomst van m'n vriend krachtvoer en hooi en 's avonds laat nog eens hooi. Voederbieten willen we ook graag geven, krijgen ze nu op pension ook
Volgende week gaan we naar de notaris en dan is het huis echt van ons, spannend is allemaal best snel gegaan, binnen 2 maand eerste bezichtiging, onderhandse verkoopovereenkomst en notaris.
Wow zijn die al 5 ondertussen? Tijd vliegt!!! Als er hier zo eentje komt 'aanwaaien' mag die ook met plezier blijven aan de stal.. En dan hopen maar dat ze willen vangen natuurlijk!
Eens wij daar écht wonen ga ik ze ook bij thuiskomst gaan voeren denk ik.. moeten we nog eens bekijken Als m'n schoonpapa op pensioen gaat is de kans ook groot dat hij overdag nog eens een keertje komt dus dan kunnen we ook een extra voermomentje inlassen
Spannend allemaal Mallootje! En kan idd enorm snel gaan..
lizy29
Laten jullie de aangewaaide kat dan alsjeblieft wel controleren op chip. Er kan zomaar iemand zijn kat al een hele tijd missen en erg blij zijn dat hij/zij terug is
Babbelkous
Geplaatst: 18-01-15 22:08
Haha, ja, natuurlijk Dat spreekt voor zich denk ik? zus is trouwens DA en we hebben zelf ook een kat dus hebben ook altijd liefst dat die weer naar huis gebracht wordt moest die toch verdwaald geraken.. Met 'aanwaaien' bedoel ik echt wel een kat die geen baasje heeft of vindt.. net als onze kat nu bij mijn ouders thuis.. In frankrijk waren ze wrs gedumpt, en twas een klein ratje van paar weken oud.. vel over been, smerig vachtje, heel erg verzwakt en zijn toen heel het dorp rondgeweest maar niemand kende ze en niemand wilde ze, dus omdat we geen baasje vinden hebben wij hem geadopteerd..
Anderhalf jaar geleden zat er in het veld ernaast ook een nest jonge katjes in de mais verdoken.. Had toen ook al direct met zus contact gehad en moest er eentje gebleven zijn was die eerst naar mn zus gegaan voor volledige check up (incl chip 'zoeken') en ineens helemaal in orde brengen qua inentingen etc. En dan waren we ook wel eerst rondgegaan om te horen of ze toch niet toevallig van iemand waren.. Moeder kat had geen bandje aan, maar dat wilt niets zeggen natuurlijk.. Toen de mais werd afgedaan waren ze weg..
lizy29
Die van ons hebben ook geen bandje om. Mij te gevaarlijk. Ondanks dat mijn vermiste poes slechts 1 dorp verderop zat en de vinders zeggen dat zij wel geflyerd hebben en op FB een oproep hebben gedaan, hebben wij of mijn buren er niets van gehoord. Wj hadden dus mazzel dat deze mensen besloten voor de zekerheid toch maar te laten checken op een chip. Ik hoor te vaak dat er een kat is aangelopen bij mensen en dat ze die dus maar gehouden hebben zonder op chip te hebben gecontroleerd.