Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:37

Ninx schreef:
De paarden hoeven niet constant buiten... dat zegt niemand.
Maar soms zakt mij hier wel de broek af hoor, paarden die alleen maar in stapmolens komen, of 1 uurtje in een paddock zonder eten of ander paard mogen luchten.
De gemiddelde hond heeft het zelfs beter in NL.

Ohh maar er zijn er wel die zeggen dat je ze nooit mag opsluiten in een stal...ook die zijn hier al voorbij gekomen.

Dat van die hond weet ik nog niet zo zeker :=

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:38

Ninx schreef:
Paard erbij, hooi erbij: en je paard kijkt niet eens meer naar je ;-)

<3 Dan zijn al mijn paarden wel bijzonder aan me gehecht <3

Mensen doe eens even normaal, dat jullie je paard met dit kl*teweer buiten in de kou, de regen en de drek laten verrekken onder het motto dat ie hooi heeft om zich warm te houden maakt toch ook niet dat de mensen die ze op stal houden met zulk weer bestempelen als halve garen? De enige gekken hier zijn die doorgeslagen naturals hier die anderen lopen beschimpen.

Zo, dat was me de OW best waard :Y)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:42

Jammer, want ik denk dat niemand van ons paarden laat verrekken buiten. Ik heb vanmorgen 4 uur bij de paarden gewerkt, waarvan maar een half uurtje training.
En straks doen mijn andere stalgenoten de klusjes (mesten/trainen/voeren/water aanvullen/aanvegen). Het was overigens geweldig weer, zonnetje, natuur om me heen, heer-lijk!!! :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:44

mavantos schreef:
Ik verdien mijn geld niet met mijn paard en zou hem onwijs graag een lange tijd in de paddock of weide aan kunnen bieden (alleen niet 24/7) met een soortgenoot (in klein formaat). Dit is hier in de buurt niet te vinden, ja het is er inderdaad wel. Maar dan heb je een rijbaan waar ze tot hun knieën inzakken of waar je niet in kunt rijden als het een keer hard heeft geregend.

Ga praten met je stalhouder, mede-financier met al je stalgenoten een goede buitenvoorziening, zoek verder naar een stal die wellicht verder weg is maar toch aan je eisen voldoet, etc, etc, etc...

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:46

NatasjavE volgens mij wordt er steeds aangegeven dat een paard niet dag en nacht buiten hoeft te staan. Er werd een maat aangegeven van meer buiten dan binnen. Jouw paard komt van 9 tot 17/19 uur buiten en gaat dan naar binnen. Volgens mij hebben de meesten aangegeven daar prima mee te kunnen leven. Zo'n slechte bak is vervelend, zeker als je wedstrijden rijdt. Ik neem aan dat meer mensen van jouw stal die mening zijn toegedaan. Wellicht eens in gesprek met de stalhouder of daar iets aan gedaan kan worden, wellicht met een (lichte) stijging van het het stalgeld ter compensatie. Ik weet natuurlijk niet wat je nu betaalt....

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:47

Urielle schreef:
Ninx schreef:

Mensen doe eens even normaal, dat jullie je paard met dit kl*teweer buiten in de kou, de regen en de drek laten verrekken onder het motto dat ie hooi heeft om zich warm te houden maakt toch ook niet dat de mensen die ze op stal houden met zulk weer bestempelen als halve garen? De enige gekken hier zijn die doorgeslagen naturals hier die anderen lopen beschimpen.

Mijn paard loopt buiten maar niet in de drek hoor, en verrekken doet ie ook niet. Meesten hebben een schuilstal dus als ze willen schuilen kan dat.
Als mensen zeggen dat 24/7 de enige optie is, ben je inderdaad een beetje doorgeslagen.
Maar iemand die zegt dat een dagdeel buiten in goede omstandigheden met minstens 1 vriendje een behoefte is, ziet gewoon de realiteit in, imo.
Edit: mijn paard staat in de winter ook 's nachts op stal.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 11-11-13 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:49

Ninx schreef:
mavantos schreef:
Ik verdien mijn geld niet met mijn paard en zou hem onwijs graag een lange tijd in de paddock of weide aan kunnen bieden (alleen niet 24/7) met een soortgenoot (in klein formaat). Dit is hier in de buurt niet te vinden, ja het is er inderdaad wel. Maar dan heb je een rijbaan waar ze tot hun knieën inzakken of waar je niet in kunt rijden als het een keer hard heeft geregend.

Ga praten met je stalhouder, mede-financier met al je stalgenoten een goede buitenvoorziening, zoek verder naar een stal die wellicht verder weg is maar toch aan je eisen voldoet, etc, etc, etc...

Er staan bij ons +/- 60 paarden op stal (misschien wel meer), en er is denk nog geen voetbalveld weiland. Er is een ieniemienie stukje waar je um zelf in mag zetten als je er bent en die staat met regen onder water. Verder is het om de stal helemaal volgebouwd (voetbal, handbal, hockey, zwembad en de gemeente zitten op hetzelfde 'park'). Ik zit op school en als het verder weg word, dan moet ik toch wel denken aan een half uur reistijd (minimaal) en daar heb ik gewoon de tijd niet voor, ik besteed liever meer aandacht aan mijn paarden, dan dat ik nog langer moet rijden (en wat geen optie is, want ik moet er met de scooter ook nog naartoe kunnen). Waar hij nu staat zit praktisch naast mijn school (ga uit school nog wel eens lopend naar ze toe) en dat scheelt ook weer een hoop tijd.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:49

Urielle schreef:
Ninx schreef:

Ik ken geen mensen die hun paarden laten verrekken... ik ken alleen mijn eigen situatie. Kost me juist meer geld en tijd dan een gangbare situatie. Maar geeft me wel de vrijheid de zaken te geven die ik belangrijk vind.

Mensen die een paard 23/7 in een stal laten staan, ja... dat zijn halve garen. Geef mij die OW dan ook maar!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:51

mavantos schreef:
Er staan bij ons +/- 60 paarden op stal (misschien wel meer), en er is denk nog geen voetbalveld weiland. Er is een ieniemienie stukje waar je um zelf in mag zetten als je er bent en die staat met regen onder water. Verder is het om de stal helemaal volgebouwd (voetbal, handbal, hockey, zwembad en de gemeente zitten op hetzelfde 'park'). Ik zit op school en als het verder weg word, dan moet ik toch wel denken aan een half uur reistijd (minimaal) en daar heb ik gewoon de tijd niet voor, ik besteed liever meer aandacht aan mijn paarden, dan dat ik nog langer moet rijden (en wat geen optie is, want ik moet er met de scooter ook nog naartoe kunnen). Waar hij nu staat zit praktisch naast mijn school (ga uit school nog wel eens lopend naar ze toe) en dat scheelt ook weer een hoop tijd.

Het is toch eigenlijk van de zotte dat zoiets überhaupt bestaat? Dat je zo'n voorziening begint terwijl er geen ruimte voor is?
Het is echt helemaal doorgeslagen in die pensionbusiness....

mavantos

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:52

Neee, deze stal staat er al heel lang (mijn vader heeft er als kind nog gereden). En pas sinds een paar jaar is iedereen van de '24/7 buiten, anders ben je een dierenbeul'

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:53

paulinebes schreef:
NatasjavE volgens mij wordt er steeds aangegeven dat een paard niet dag en nacht buiten hoeft te staan. Er werd een maat aangegeven van meer buiten dan binnen. Jouw paard komt van 9 tot 17/19 uur buiten en gaat dan naar binnen. Volgens mij hebben de meesten aangegeven daar prima mee te kunnen leven. Zo'n slechte bak is vervelend, zeker als je wedstrijden rijdt. Ik neem aan dat meer mensen van jouw stal die mening zijn toegedaan. Wellicht eens in gesprek met de stalhouder of daar iets aan gedaan kan worden, wellicht met een (lichte) stijging van het het stalgeld ter compensatie. Ik weet natuurlijk niet wat je nu betaalt....

Nou er zijn er ook voorbij gekomen in dit topic die daar niet mee kunnen leven Pauline. Die vonden van 22:00 uur tot 7:00 uur op stal staan een grijs gebied.

Niet dat het mij wat kan schelen of andere er mee kunnen leven hoe mijn paarden gehouden worden. Ik en mijn paarden moeten er mee leven.

En ik wil alleen het beste voor die 2 van mij.

De bak is op dit moment van minder belang voor mij. Rij voornamelijk in het bos. Maar het is me gewoon opgevallen.
En dan hebben veel mensen de mond vol over dierenwelzijn maar gaan dan rijden in een bak die loodzwaar is...nou...als je je paard naar de kloten wil helpen dan moet je dat doen.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 11-11-13 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Mavantos dus vind jij je eigen plezier belangrijker dan wat goed is voor je paard? Iig respect dat je dat toe durft te geven...

mavantos

En hier in de omgeving zijn bijna alleen maar van zulke stallen. Bijna alle maneges hier in de omgevingen hebben geen weidegang, en als ze vaak weidegang hebben is dit alleen voor de manege paarden

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:54

Waar haalt iedereen die 24/7 nou vandaan. Echt wie, wie zegt het dat dan? Vertel het me, dan kan ik diegene een _-:( verkopen en een B-) voor mezelf want ik zie hem niet.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:54

mavantos schreef:
Neee, deze stal staat er al heel lang (mijn vader heeft er als kind nog gereden). En pas sinds een paar jaar is iedereen van de '24/7 buiten, anders ben je een dierenbeul'

Goed zo! *\o/*
We gaan de goede kant op... Laten we dan maar uitgaan van 24/7 buiten en uiteindelijk ergens in het midden uitkomen...daar doe ik het voor... :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:55

Esmeej333 schreef:
Waar haalt iedereen die 24/7 nou vandaan. Echt wie, wie zegt het dat dan? Vertel het me, dan kan ik diegene een _-:( verkopen en een B-) voor mezelf want ik zie hem niet.

welke pagina het was weet ik niet meer.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:56

Sees schreef:
Mavantos dus vind jij je eigen plezier belangrijker dan wat goed is voor je paard? Iig respect dat je dat toe durft te geven...

Dat hoor je mij toch helemaal niet zeggen? Moet ik dan op een stal gaan staan waar ze een paar uur buiten staan, maar als met rijden tot hun knieën wegzakken in de blubber. Nou, dan stop ik liever met rijden, als je iedere dag met je paard door een slechte bak rijd daar word je paard blij van wou je zeggen? Als hij verplicht met een peesblessure op stal moet blijven staan en helemaal niets meer mag, nee hoor! Dat zal die vast fijn vinden!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:59

mavantos schreef:

Mensen ontwikkelen zich... verstand komt met de jaren ;-)

Maar goed, op z'n minst overdag lekker naar buiten vind ik al voldoende hoor... of 5 uurtjes als absoluut minimum..... maar zelfs dat is dus niet weggelegd voor deze dieren...

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:59

NatasjavE schreef:
Esmeej333 schreef:

welke pagina het was weet ik niet meer.

Maar dan hoeft dat toch niet steeds worden opgeworpen als ja maar 24/7 buiten werkt niet voor mij omdat 1 iemand dat ooit een keer zei in dit topic? Een overgroot deel zegt hier toch, een dagdeel met soortgenootjes? Top!
Elke keer dat dat wordt tegengeworpen maak je de discussie nagenoeg onmogelijk, want dat wordt door de meesten niet beweerd.
Hoe jij jouw paarden houdt is dan toch prima/goed? 24/7 is nu eenmaal niet voor elk paard/ elk gebied weggelegd en iemand die realistisch is ziet dat ook in.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:00

mavantos schreef:
En hier in de omgeving zijn bijna alleen maar van zulke stallen. Bijna alle maneges hier in de omgevingen hebben geen weidegang, en als ze vaak weidegang hebben is dit alleen voor de manege paarden

Waarom heeft iedereen een paard dan?
Dat kan dan toch gewoon niet blijkbaar?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:01

mavantos schreef:
Sees schreef:

Dat hoor je mij toch helemaal niet zeggen? Moet ik dan op een stal gaan staan waar ze een paar uur buiten staan, maar als met rijden tot hun knieën wegzakken in de blubber. Nou, dan stop ik liever met rijden, als je iedere dag met je paard door een slechte bak rijd daar word je paard blij van wou je zeggen? Als hij verplicht met een peesblessure op stal moet blijven staan en helemaal niets meer mag, nee hoor! Dat zal die vast fijn vinden!

Mijn paard staat nu buiten maar niet in de blubber. Buitengang staat niet gelijk aan staan in de blubber met mok en peesblessures. Ik zeg toch ook niet dat jouw paard in een vieze te kleine muffe stal staat?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:03

Dat van die halve gare (weet niet meer wie het zei) is idd niet zo netjes.

Overigens vind ik inderdaad dat je geen goede eigenaar bent (sorry oa Mavantos :o ) als je je paard geen vrije buitengang biedt :o. Maar ik pleit nergens voor 24/7 buiten (nogmaals, volgens mij NIEMAND hier). 24/7 buiten onder de juiste omstandigheden is fanatastisch maar het ontbreekt nogal eens aan de juiste omstandigheden helaas.

En ja Natasja ik zei dat ik voor MIJN paarden (even goed lezen ;)) 22u - 7u nog acceptabel vind. Ik heb meerdere malen gezegd dat IK streef naar meer buiten dan binnen met een minimum van 50/50.

Onder de juiste omstandigheden krijgt je paard niets van kou en regen. Enne...het regent toch niet de hele dag Urielle? Dus dan kunnen ze toch gewoon tussen de buien door naar buiten?

Ik hou mijn hart vast voor al die arme paarden die straks weer de hele winter niet naar buiten komen met de horrorwinter die ze voorspellen... (eerst zien dan geloven natuurlijk ;)).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:05

mavantos schreef:
Sees schreef:

Ja, ik weet gewoon niet zo goed hoe ik hier op moet reageren...Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand zijn paard 24/7u moedwillig op stal laat staan :o...

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:09

Citaat:
Mijn paard staat nu buiten maar niet in de blubber. Buitengang staat niet gelijk aan staan in de blubber met mok en peesblessures. Ik zeg toch ook niet dat jouw paard in een vieze te kleine muffe stal staat?

ja zeer hardnekkig...buiten = een combinatie van: extreme kou, verveling, blub tot aan de oksels.., zware regenval, vechten, blessures en mok..
Ik rij regelmatig door het land en zie veel paarden buiten staan in allerlei omgevingen, maar die extremen kom ik eigenlijk zelden tegen... dus ik snap die associatie niet zo goed.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 16:10

Jullie begrijpen me alleen al verkeerd. Ik wil super graag dat mijn paarden een dagdeel buiten staan. Dat is alleen maar goed en gezond voor ze. Daar ben ik me zeker wel bewust van. Het is hier in de buurt alleen niet mogelijk... Straks als ik mijn rijbewijs heb en klaar ben met mijn school (over nog geen 1,5 jaar) dan wil ik ook zeker mijn paarden naar zo een stal, alleen nu is dat niet mogelijk. Je moet roeien met de riemen die je hebt.

Iedereen hier denkt dat ik 1x per dag bij mijn paard kom, neee. Ik ben vaak 3x per dag op stal. Ze voeren bij ons zelf 1x per dag een lading kuil. Ik voer zelf 2x per dag hooi bij. Waardoor ze dus 3x per dag ruwvoer krijgen ipv 1x en dan ga ik uit school ze vaak eruit halen en dan naar huis, huiswerk maken en 's avonds rijden/longeren enz.