Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:31

@joyce B : verregend die liksteen niet als hij zou 'open en bloot' staat ?? Ik heb ze altijd onder een afdak staan.
Ik durf ze nu ook niet te lang op de wei te doen. Ten eerste vanwege de AM en ten tweede vanwege het fructaan gehalte.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:18

Ik had de likstenen eerst in de schuilstal hangen, maar toen gebruikten de paarden ze bijna helemaal niet.
Sinds ik deze houder heb, zijn ze er heel vaak bij te vinden. Die himalaya likstenen gingen er ineens als zoete broodjes doorheen. Die waren ook vrij goed waterbestendig, dus was geen probleem om ze buiten te hebben.
Deze liksteen is inderdaad iets gevoeliger voor vocht, maar heb expres de KNZ steen genomen en niet de Rocky, omdat deze harder is. Heb in de erge regen van de afgelopen weken wel de steen maar wat meer in de luwte van de bomen en de stal gezet. Deze hoek is vrij droog. Eerst stond hij midden in de paddock op de bestrating. Ze gebruiken deze nu ook, zoals je kunt zien aan de tandjes, en dat vind ik belangrijker dan dat ik hem helemaal droog houdt onder dak. Was dus kiezen tussen houdbaarheid van de steen en gebruik door de paarden ;)

Die AM is inderdaad ook vervelend. Maar we hadden ze eigenlijk toen nog wel elke dag een paar uurtjes op de wei. Nu een tijdje niet op de wei gehad omdat het zo erg nat was, dus van 2 weken vrijwel niet of af en toe een uurtje, waarbij mijn pony al snel aan de diaree ging, naar nu een paar uur, was ik vooral bang voor de darmen en maag. Ik verwacht dat na deze vorstperiode het gevaar voor de AM al flink afgenomen zal zijn. Dat had de Kliniek in elk geval gezegd.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 01:04

DubbelDun schreef:
@joyce B : verregend die liksteen niet als hij zou 'open en bloot' staat ?? Ik heb ze altijd onder een afdak staan.
Ik durf ze nu ook niet te lang op de wei te doen. Ten eerste vanwege de AM en ten tweede vanwege het fructaan gehalte.

domme vraag misschien,maar wat is de AM???

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:58

hey,
even opnieuw mijn ontwerp :)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OE8YFYZW.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Album=RM6FEVD3
ik weet niet of jullie het nu groter zien
in ieder geval, de grotere zwarte omlijning is onze wei
de donkergrijze lijn is de omheining die ik zou willen zetten met prikpalen
de rode lijnen zijn de afbakening van de paddocken het zijn er 2 omdat helaas mijn 2 paarden in de zomer niet samen kunnen staan (de ene moet veel gras eten de andere mag maar weining gras eten)
het rode gedeelte vanvoor in de weide (rechts op de tekening) is een sas om makkelijk met 1 paard in en uit de weide te kunnen
de gele streepjes zijn poortjes om van de ene paddock/wei naar de andere te kunnen gaan
ik wou op elke "hoek" nog iets speciaals doen en misschien nog een paddockje maken

zijn er nog leuke ideeën en wat vinden jullie van mijn ontwerp?

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 10:59

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:07

@carolovejebe : je hebt lekker de ruimte hoor :)
@jolandje : AM = Atypische Myopathie
[MD] Centraal topic over atypische myopathie.
Weliswaar is dit topic al vanaf 2006 aan de gang, maar de laatst blz zijn weer erg recent (helaas ;( )

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:01

oh ja bedankt, ik heb daar idd wat over gelezen, wat een rare rotziekte :(

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:08

hey,
bedankt voor jullie reactie
onze wij is 6000 m²
dus plaats hebben we, we moeten maar 1 paard deze zomer gras geven dus er is plaats genoeg voor een PP
hebben jullie nog leuke ideeen?

gr caroline

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 12:17

Het leukste idee : maak er minimaal 2 paarden van , een paard alleen is niks ;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 13:08

pmarena ze had 2 paarden volgens mij ;-) alleen mocht er maar 1 op het gras.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 13:15

Nouja , dan i.i.g. zoveel mogelijk de indeling maken dat de beestjes toch bij elkaar in de buurt kunnen grazen :)

Degene die weinig gras mag , bijvoorbeeld op het pad houden , dat je dan om het grote middenstuk heen laat lopen.

Dan kan degene die veel gras nodig heeft lekker grazen in het midden en heeft daar ook genoeg ruimte voor een sprintje.

En degene die weinig gras mag kan op het pad lopen , heeft minder gras , en zal ook meer lopen vanwege het smalle pad , waar die dan ook lekker een sprintje op kan trekken. En bovendien kunnen ze elkaar dan ook nog wat volgen.

Dat is veel fijner dan bvb. een wei in 2 stukken verdelen. Want dan hebben ze allebei niet zoveel ruimte om eens een lekkere sprint te trekken. En de ene staat helemaal op een klein stuk waar die niet weg kan , terwijl de andere helemaal naar de andere kant van zijn grotere stuk gaat , waardoor degene van het kleine stukje zo alleen achterblijft. Dat soort dingen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 14:08

Gezien de lengte van haar pad is dat nog best wel veel gras ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 14:25

Niks mis met het zoeken van een creatieve oplossing toch ;)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:15

ach dat pad lopen ze in de winter vanzelf kapot en dan is er geen gras meer ;-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:22

Ik heb net maar even 2 nieuwe hooinetten gekocht, kan ik weer verder met de PP. Rubber matten zijn aan gekocht, moeten alleen nog gehaald worden.
De track ligt er nu heel 'maagdelijk' bij :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:28

moest wel even slikken met al die sneeuw maar paardjes staan nog prima buiten

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 21:48

Leuk hoor DD! :j

Hier staan ze nog steeds maar in 1 paddock, en nu met de sneeuw ook in de wei. Maar ik heb eigenlijk wel besloten dat ik het voorjaar een boel geld en energie in het pad ga stoppen zodat het heel het jaar gebruikt kan worden.

Kan het niet laten even een kiekje te laten zien hoor :D
4-kant op ijzers en nog heerlijk draven over de sneeuw +:)+
Afbeelding

Afbeelding

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:26

mijn pony stond vanavond ontzettend te rillen onder zijn ongevoerde regendeken en met opgetrokken buik, was nog niet gebeurd tot nu toe ondanks al die regen en vorst. Nu dus maar hem een flink dikke deken op gedaan en voor vannacht gaan beide merrie´s droog op stal en heb de schuilstal leeg gehaald en nieuw droog strooisel in gedaan en die helft afgesloten met een balk zodat ze via de kant met de mat naar binnen en buiten moeten en het strooisel niet eruit lopen of direct nat lopen.

Wat een werk om de bestrating enigszins sneeuwvrij te krijgen in de paddock! Alles zat tot 30 a 40 cm onder de sneeuw. De hooibakken waren volgesneeuwd en de paarden gebruikten ook niet meer alle bakken om uit te eten. Ze waren ook een beetje uit hun normale doen. mijn pony heeft zoveel sneeuw een aantal jaren geleden al eens meegemaakt, en die was redelijk relaxed, maar mijn merrie die tot voor ze 2,5 jaar geleden stalpaard was, en het andere paard en de ponymerrie van een vriendin vonden het allemaal erg spannend. Vorige winter hadden ze maar 10cm sneeuw gehad, dit was andere koek...

Hoop dat het dak van de schuilstal het houdt vannacht, en morgen anders maar proberen daar de sneeuw wat vanaf te halen.

Ik vind sneeuw leuk, maar dit is wel weer gelijk een beetje veel van het goede...

Ik zal kijken of ik morgen een paar foto´s kan maken waar je de hoeveelheid aan af kunt zien...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:32

Hier net nog een rondje gemaakt, witte snorren en tevreden koppies aan het eten. Schuilstallen hebben ze niet allemaal, wel bomen om te schuilen en voldoende te eten. De paarden die wel een schuilstal hebben komen er toch niet in.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 10:06

Hmm bedenk me nu dat ik ook eens Rena haar boogstal in de gaten moet houden , of daar niet teveel sneeuw op blijft liggen :=

Zal wel meevallen denk ik omdat hij toch rond is , maar ik moet er eigenlijk wel even naar kijken , het is toch maar een stuk zeil dat er overheen ligt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:09

@Pmarena: dat had ik dus ook met mijn tent, maar dat is zulk dik zeil dat moet wel wat kunnen hebben.

De hooinetten zijn stijfbevroren, maar de waterbak doet het prima. Dat was wel een goed idee van mij :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 10:57

hier waren de dekens van de paarden stijf bevroren gisteren. Eerst vooral de onderkant, maar later ook de halzen. heb de losse halzen er maar af gehaald, ook van het paard dat wel buiten bleef. Die was zo stijf bevroren dat het bij elke beweging kraakte en toen ik hem er af haalde bleef die rechtop staan... Lijkt me niet de bedoeling van een deken...

Paarden hier zijn de nacht goed doorgekomen. Mijn pony heeft lekker genoten van de ruimte in de schuilstal en was lekker warm onder zijn deken en opgehouden met bibberen, mijn paard was op stal even onwennig, maar in de loop van de avond ontspande ze toch, mede doordat de ponymerrie gewoon ontspannen ging staan eten na een poosje, en aan het hennepstrooisel onderaan haar deken en buik te zien heeft ze ook nog lekker gelegen.
Zit nog te twijfelen of ik ze vandaag nog in de wei zal laten, of gewoon in de paddock zal houden. Er ligt zo´n 30 tot 40 cm sneeuw in bak en wei, en daaronder ook niet veel gras, dus daar hoef ik het niet voor te doen.
De paddock is verder prima begaanbaar met minder diepe sneeuw omdat ze die al wat aangestampt hebben.

Waterbakken vielen mee hier. Gisteren 2 jerrycans warm water erbij gedaan zodat de lading sneeuwwater zou smelten een vanmorgen lag er alleen een dun vliesje op. Schuilstal heeft het gehouden vannacht ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 11:34

@joyce B : hier ook 2 bevroren halzen vanochtend. Dus die heb ik ook maar af gedaan. Ze waren er gister iig wel mooi droog onder gebleven. Nadeel van ongevoerde halzen (die van mij iig).

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:14

heb nog een ongevoerde hals in de aanbieding ;-))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 12:30

Rena staat gewoon in haar eigen vacht , geen gedoe met dekentjes gelukkig :P