Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diana1

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:36

Is goed, kan ik het mooi vergelijken met de foto's van de chopped die ik op mijn site heb staan. Alvast bedankt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:40

Nou als je die bovenste foro van de hele korrels en de chopped bij elkaar gooit dan heb je al een aardig beeld :)

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 12:05

Even een update van mijn stallen.

Stal 1: Kayleigh, ligt er vandaag 55 dagen in....verbruik 15 zk. Een prima stal die nog weken mee kan!

Stal 2: Helianthe, ligt er vandaag 26 dagen in....verbruik 8 zk.
Stal werd gister iets klammig, vanochtend bijgevuld...trekt al bij.

Volledig verslag en *-:) FOTO'S van vanochtend op mijn site via onderstaande links.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 16:19

Stal van Kayleigh ziet er netjes uit!!

Ben benieuwd wat ik vanavond aantref :) Ik ben gek op mesten :P dus gister was ik gelijk gaan mesten en helemaal vergeten van te voren een foto te maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:42

Hier een update van de Chopped. Ze liggen er nu 3 dagen in.

Boon voor.....................................................na
AfbeeldingAfbeelding

Missy voor ..................................................... na
AfbeeldingAfbeelding

Korrel close-up na 3 dagen.....................................vers in de zak
AfbeeldingAfbeelding

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:45

DD, is dat chopped?
Het ziet er in mijn ogen uit naar normale strokorrel of zie ik het nu helemaal verkeerd?
Kleur ziet er wel netjes uit, mooi licht. Is dit tarwe, koolzaad of iets anders?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 10:53

Ze zijn idd niet zo Chopped als ik ook verwachtte, maar er zit wel wat meer variatie in grootte als bij 'grote' korrels. Ze lijken ook wat dikker als de Dolsma korrels.
Ze zijn idd mooi geel en het is ook Tarwe-stro. Er zitten zelfs nog kleine vezeltjes Tarwe tussen.
Maar ze vallen dus wel behoorlijk snel uit elkaar, iig sneller als de Dolsma korrels.
Nu is het dus afwachten of ze net zolang meegaan of dat ze idd sneller 'vol' raken, zoals een aantal van jullie vermoeden dat ze gaan doen omdat ze al gehakt zijn.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 11:05

Het is iig niet zo 'chopped' als het plaatje op de website van Zeolite. Daar zijn de korrels toch een flink stuk korter.
Maar goed: eerst zien, dan beoordelen hoe ze zich houden.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 18:55

Ik vind ze er ook niet echt al chopped uit zien :P

Dioosje was heerlijk schoon vandaag :)

Voor: http://www.mijnalbum.nl/Foto-YR3R7B87.jpg

Na: http://www.mijnalbum.nl/Foto-URMIEG4Y.jpg

Ik blijf het trouwens zo bijzonder vinden dat ik nooit de bodem zie ... Op stro (hele dikke laag) zag je ALTIJD de bodem, en hier heb ik de bodem maar 1x gezien (toen was de stal echt op, en moest ik die leeg scheppen, had iets te lang gewacht)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:13

Oooohhhh, wat heb jij propere paardjes DD, zo netjes achterin 3 hoopjes. :P

Ik heb sinds dat ik alle andere zakken er ook in heb gedaan nog geen zak er bij hoeven gooien. Ik hark de natte plek uit elkaar en hark, eigenlijk meer bikken :+ , het vaste stuk los en hark alles door elkaar. Het stinkt niet en ik heb eigenlijk de laatste week alleen maar drollen er uit hoeven scheppen. Tot nu toe dus nog geen kruiwagen vol met bodem zoals bij vlas. :D Ik hoop echt dat ik dit nog 3 maanden zo vol kan houden, dan heb ik ongeveer 30 euro per maand uitgegeven aan de bodem. , komt neer op ongeveer 5 zakken vlas per maand, dus hetzelfde kwa kosten.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:19

Imker houdt zich goed op de korrels van Strovan. Deze eet hij niet en zijn mest is ook weer normaal.
(had ik al gezegd dat bloedonderzoek geen rariteiten had getraceerd, er is dus geen infectie oid en de rest van de bloedwaarden was uitstekend).

Vandaag komt er weer een update aan.

@ Russel, zal ik je eens laten zien hoe netjes Imker is? Die is ook abnormaal netjes.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:21

Zo dames, alles goed hier?
Ik meld me niet zo vaak meer omdat het vaak 'meer van hetzelfde' is - lees wel af en toe jullie berichtjes bij!

Mijn paarden staan nog steeds op het stromotbedjes met schaarse aanvullingen, sinds februari 2009. Het is me nog nooit overkomen dat ik over een zo lange periode de stal niet compleet moest leeghalen! Met andere strooisels was dat al meermalen gebeurd en was waarschijnlijk ook de hogedrukspuit er wel een keer aan te pas gekomen. Nu: niks van dat al, alleen drollen en natte plekken eruit, harkje erover en het is weer klaar voor de nacht. Ik ben dus nog steeds een tevreden gebruikster!

Wat me wel opvalt is dat de 'klompjes' die onder de hoeven blijven plakken, steeds hardnekkiger en harder worden en bij het aanharken van de stal ruik je een wat muffige, beetje schimmelachtige lucht. En dat terwijl ik de bodem toch iedere dag door dóórhark zodat er lucht bij kan komen. Als ik gewoon op stal sta en verder niks doe, ruik ik met mijn mensenneus niks. Moet daarbij dan wel zeggen dat ik in drie van de stalwanden grote luiken heb, dus iedere stal kan lekker uitluchten.Misschien dat ik toch daarom binnenkort de hele bodem 's ga verversen. Qua vocht of viezigheid hoeft het echter nog niet.

Updates van mijn bijstrooien heb ik in m'n profiel, mocht iemand dat interesseren!

Groetjes, JP

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:11

JP, idd het wordt rustig hier, maar dat komt denk ik ook omdat er weinig spannende updates zijn. Degenen die nu op korrels staan, zijn over het algemeen tevreden en zodoende is er weinig te vertellen.

Laat jij de onderlaag met rust en hoe lang staan jouw paarden buiten/binnen?
Ik zit nu op (even spieken) dag 112 met 18 zakken en kan zo nog wekenlang doorgaan.
Natuurlijk ligt het er ook voor een deel aan hoe lang je paarden binnen staan, maar in principe moet je toch niet echt muffigs kunnen ruiken.
Mijn onderlaag laat ik wel helemaal met rust, de urineplek haal ik ééns per week eruit en dan strooi ik ook 1 zak bij.
Je zou eens kunnen overwegen om (indien je uit wilt gaan mesten) het droge spul aan de kant te doen en te gebruiken als nieuwe onderlaag. Zo hoef je minder strooisel te verbruiken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:34

Gooien jullie nu de nieuwe laag op de bodem waar je de plasplek verwijderd hebt en het oude er over heen, of juist de oude laag eerst en dan nieuw er op ??

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:00

Ik haal de urineplek weg, dan gaat in het 'gat' oude bovenlaag. Dan trek ik alles netjes recht en dan gaat er een nieuwe zak over de gehele oude bodem heen. Dus eigenlijk overal maar een heel klein beetje nieuwe korrel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:06

Ja zo doe ik het ook eigenlijk :)

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:39

ja en ik ook!
Zaterdag zal creamer's stal waarschijnlijk leeg gaan.
Is voor een groot deel verzadigd en ik heb nieuwe zakken zeolite. Ik ben heel benieuwd hoe deze korrels zullen bevallen!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:34

Ik heb inmiddels 3 paarden (2 paarden en 1 mini) op de Strovan korrels en jongens wat ben ik er blij mee. Vind het echt super spul in vergelijking tot alle andere strooisels. Zodra de stalletjes van de minimerries er aan toe zijn, gaan ook die op de korrel.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 06:02

Hier ook weinig te melden behalve dat mijn paarden weer hele dagen naar buiten gaan en dat dus echt gigantisch scheelt voor de bodem, zeker met dit weer.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:00

Ik ben blij dat ik vorige week een nieuwe vooraad strokorrels gehaald heb,terwijl bij de meeste de paarden binnenkort of nu al de wei in gaan moet mijn fjordje 4 maanden de stal in ivm. een spierbeschadiging.
Gelukkig mag hij een klein uitloopje buiten de stal erbij zodat hij wel buiten kan staan(ong. 4x4).
Voor iemand die nooit de paarden op stal heeft is dat wel even wennen maar het is niet anders!
Ik kan zo wel de strokorrels goed uitproberen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:03

Balen zeg ;( . Hopelijk houdt ie zich een beetje rustig al die tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 09:22

Bij mij ligt het er nu ongeveer 5 weken in. Ze staan wel overdag buiten en dat scheelt en ook weer een paar uur op de wei, waardoor ze minder hooi nodig hebben, met volle pens gaan ze naar binnen en alleen voor de nacht nog een hooizak. Minder mest dus.

Ik hark elke dag de natte zware plekken los, wel een werkje, zeker als je niet zo veel kracht hebt, dat is een nadeel, maar zo hou ik wel de bodem los. Ik ruik nu bijna geen ammoniak meer, maar overdag staat alles open dus dat scheelt. Ik heb nog steeds geen kruiwagen met nat er uit hoeven halen, ik meng alles door elkaar heen en dat gaat goed.

Voor mij dus, niet nat/soppig en niet stinken, de kleur en eventueel klontjes vochtig stomot daar wen ik wel aan. Als ik dit nog 2 maanden kan volhouden, ligt de bodem er 3 maanden in en dat ben ik tevreden, anders is vlas makkelijker omdat ik dat niet hoef los te trekken. De kosten zijn gelijk. Minder afval is relatief, want als ik de stal na 3 maanden moet leeg scheppen dan is mijn mesthoop natuurlijk heel erg flink hoog geworden....!!!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:38

colunder: he bah dat is balen zeg! Hoe komt ie daaraan?

Hier vandaag creamer's stal leeg gehaald na 7 weken en 2 dagen. Gaan vanavond zeolite korrels in en ik ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen.
Bij Larouscha gaat er vandaag ook een zak zeolite bij, die staat nu 3 weken op dolsma zij houd de stal erg netjes!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:56

Ook vanaf hier een update:

Kayleigh zit op dag 60.
Een keurige stal die nog tig weken mee kan.
De laag mot ligt er losjes en licht van kleur bij.
Totaal verbruik 15 zakken.

Helianthe zit op dag 31.
Een prima stal. De laag mot ligt er losjes en bruinig van kleur bij. Kan nog enkele weken mee.
Totaal verbruik nu 8 zakken.

Volledig verslag en foto's via onderstaande links.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 12:43

jennyk schreef:
colunder: he bah dat is balen zeg! Hoe komt ie daaraan?

Hier vandaag creamer's stal leeg gehaald na 7 weken en 2 dagen. Gaan vanavond zeolite korrels in en ik ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen.
Bij Larouscha gaat er vandaag ook een zak zeolite bij, die staat nu 3 weken op dolsma zij houd de stal erg netjes!

Jenny had je korrels in de stal van creamer'? Zo ja welk merk? Ik vind 7 weken niet zo lang.