Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:18

Nou ken ik vrij veel zeilers, maar er is er geeneentje die elke dag naar zijn bootje gaat om het chemisch toiletje te legen, te reinigen en om het bootje even een uurtje aan het werk te zetten of in plaats daarvan even lekker vrij te geven op een meer.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:26

nee zo bedoel ik het dus niet. mensen zeggen: ik wil mijn hobby uitoefenen maar heb alleen een stalling ter beschikking met beperkingen voor het paard. IK vind dat een paard dagelijks op de weide hoort te grazen. als je hobby zeilen is heb je water nodig, zonder water kan je niet zeilen. zo zie ik het grazen bij een paard ook. het is weliswaar niet onmogelijk, maar IK VIND dat een paard dagelijks in de wei net zo goed bij de paardenhobby hoort als een zeiljacht in het water.

je gooit toch ook geen walvis onder de sproeier in je tuin omdat je geen zee hebt om hem walvis in te laten zijn? waarom is het dan wel OK om een paard 24/7 op te sluiten in een hok van 3 bij 3?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:27

Prisca schreef:
Slechte vergelijking dat is geen dier. En deze boten varen ook gewoon in op de kleinere waters. Een boot kan je aanmeren en weken laten liggen bij een paard werkt dat niet zo (vind ik).

Reden temeer om meer rekening te houden met het welzijn van een paard dan met dat van een boot Knipoog.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:33

oww waar schrijf ik dat ik er geen rekening mee houd?. Ik durf nog steeds mee te doen in deze discussie en weet dat als ik de mogelijkheid heb om weiland te geven dat heus wel doe.
Volgens mij wordt het mij eerder verweten dat ik mijn paard niet wegdoe omdat ik geen weiland heb voor hem. Maar ja denk niet dat wegdoen de optie is.

maar ik denk dat jullie de mensen die werkelijk fout bezig zijn met hun paard hier toch niet mee bereikt. Die slaan dit topic echt wel over. OF die zitten niet op een forum.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:46

Ik vind weidegang toch echt onontbeerlijk voor het welzijn van een paard en vind dat je aan je paard verplicht ent hem dit te boeden, ookal moet je daarvoor zelf consessies doen.

Maar ik denk dat het niet realistisch is om te zeggen dat iedereen die een paard heeft zonder weidegang, deze per direct moet verkopen (al zou dat gevoelsmatig misschien best mijn eerste reactie zijn). Een overgangsregeling waarbij alle partijen de tijd krijgen (zowel de stalhouders als de eigenaren) om maatregelen te treffen, lijkt me een haalbaarder acceptabel alternatief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:59

Alle mensen die schulden maakte om een paard te houden of bepaalde dingen niet kunnen betalen wat goed zou zijn voor een paard (passend zadel, goed voer, veearts, hoefsmid bijvoorbeeld), die zouden van mij hun paard mogen verkopen Ja. Mensen dus die hun paard iets ontzeggen vanwege de kosten. Helaas hebben juist die mensen vaak hun paard staan op een of ander scharrig weiland zonder verdere voorzieningen. In de ogen van de Pro-weilanders zouden die hun paard mogen houden omdat deze dan toch maar buiten staat, terwijl het welzijn misschien wel erg ver te zoeken valt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:01

Wat een volslagen onzin zeg. Boos!
Weidegang is één van de randvoorwaarden. Een passend zadel is er ook één. Zo zijn er nog wel meer te noemen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:02

Lovely schreef:
Alle mensen die schulden maakte om een paard te houden of bepaalde dingen niet kunnen betalen wat goed zou zijn voor een paard (passend zadel, goed voer, veearts, hoefsmid bijvoorbeeld), die zouden van mij hun paard mogen verkopen Ja. Mensen dus die hun paard iets ontzeggen vanwege de kosten. Helaas hebben juist die mensen vaak hun paard staan op een of ander scharrig weiland zonder verdere voorzieningen. In de ogen van de Pro-weilanders zouden die hun paard mogen houden omdat deze dan toch maar buiten staat, terwijl het welzijn misschien wel erg ver te zoeken valt.

Hoe kom je daar nou weer bij? Alsof ik als PRO-weilander het goed keur als een paard met een slecht zadel rondloopt of als er nooit een hoefsmid bij komt..... Wat is dat nou weer voor rare vergelijking? Verward Gestoord
Ik zie het verband niet, hoor. Rolleyes

Bovendien geldt dit net zo goed voor paarden, die op stal staan.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:03

Ik vind dat je met deze reactie de spijker op zijn kop slaat Lovely. Het welzijn van het paard bestaat niet alleen uit de mogelijkheid tot weidegang!

Mensen die schulden maakten om een paard te houden of bepaalde dingen niet kunnen betalen wat goed zou zijn voor een paard (passend zadel, goed voer, veearts, hoefsmid bijvoorbeeld) zijn er te over!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:07

Het is een combinatie van een hele hoop zaken, Simmie, maar in dit topic gaat het over weidegang c.q. het dagelijks buiten laten lopen van deze dieren.

Mijn paard loopt buiten, heeft een goed passend zadel, de bekapper komt elke 5 a 6 weken en de vee-arts is er, als het nodig is. Maar we hebben het over een zeer belangrijk facet van het houden van een paard. Iets wat niet iedereen schijnt te begrijpen..... Verdrietig

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:09

Weet ik Nadya, ik volg dit topic al vanaf het begin. Knipoog

Ik heb gelukkig de mogelijkheid om mijn paard van 's morgens tot 's avonds in de wei te laten lopen, maar er is ook een periode geweest waarin dat niet kon. Mijn vorige stal bood alleen van mei t/m september weidegang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:11

Simmie schreef:
Ik vind dat je met deze reactie de spijker op zijn kop slaat Lovely. Het welzijn van het paard bestaat niet alleen uit de mogelijkheid tot weidegang!

Mensen die schulden maakten om een paard te houden of bepaalde dingen niet kunnen betalen wat goed zou zijn voor een paard (passend zadel, goed voer, veearts, hoefsmid bijvoorbeeld) zijn er te over!

Precies, als ik het voor het zeggen had over het welzijn van paarden in dit land, zou ik naar veel meer aspecten kijken dan alleen maar de beschikbaarheid van 24/7 weidegang. Zoals ik al eerder zei in dit topic (4 cirkels geleden) is voor elk paard een passende mix te vinden van alle facetten van goede verzorging. 24/7 weidegang is niet voor elk willekeurig paard ideaal en ik vind dat in dit topic erg aan de individualiteit van paarden voorbij wordt gegaan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:13

Simmie, op zo'n stalling zou mijn paard doodongelukkig zijn geworden Verdrietig . En bij ons staan ze ook van november tot mei binnen, behalve de Shets en dus die van mij, omdat ik er zo op gestaan heb, anders was ik weggegaan (en ik kreeg mijn zin Haha! ). Nu loopt er nog een oude pony bij en een Fjord en de overige paarden stonden afgelopen winter op mooie dagen ook buiten. Ze beginnen het te leren..... Knipoog

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:14

Lovely schreef:
. 24/7 weidegang is niet voor elk willekeurig paard ideaal en ik vind dat in dit topic erg aan de individualiteit van paarden voorbij wordt gegaan.

Er wordt ook niet gezegd dat alle paarden 24/7 buiten moeten staan, maar wel dat ze uberhaupt buiten moeten komen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:15

De meeste hier hebben het ook niet over 24h weidegang maar over een dagdeel.
Hoeveel je uiteindelijk doet (van 4 uur tot 24 uur) is wat mij betreft per paard en situatie afhankelijk. (en ik heb het nog niet eens over perse WEIDEgang maar over vrije uitloop)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:15

Het gaat idd niet om 24/7 weidegang, maar om het dagelijkse uitloop. Ik ken werkelijk geen paard die dat onprettig vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:17

Nadya schreef:
de bekapper komt elke 5 a 6 weken

How 'bout een gediplomeerde hoefsmid, zou je paard daar niet beter mee af zijn? Misschien offtopic in een topic dat over weidegang gaat, maar als je kijkt in het licht van essentiële aspecten van verzorging, dan reken ik een gediplomeerde hoefsmid daar toch echt wel bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:18

Oke, Ninx eist 8 uur buitentijd per dag voor elk willekeurig paard. Dat vind ik dus ook een irreële eis.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:20

Tuurlijk is weidegang fijn voor een paard. Ik zie de mijne ook tevreden zijn. Maar toen ze op de andere stal stond was ze niet ongelukkig.
Maar ik kan me voorstellen dat wanneer een paard het gewend is altijd buiten te staan er niet gelukkiger op wordt wanneer dat niet meer kan en hij op stal moet.

Maar de essentie van dit topic is niet of ze gelukkiger zijn, maar of je wel of geen paard mag hebben als je geen weidegang biedt. En dan zeg ik, ja men mag wel een paard hebben.
Ik zie ze ook liever lekker buiten, maar dat kan gewoonweg niet. De mogelijkheid bestaat dat er straks nog maar heel weinig tot geen mensen zijn die paarden kunnen houden, want er wordt in Nederland steeds meer gebouwd. Boeren kunnen de boel niet meer betalen, moeten verkopen aan bv een projectontwikkelaar, weg land. Om maar een voorbeeld te noemen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:21

Lovely schreef:
Nadya schreef:
de bekapper komt elke 5 a 6 weken

How 'bout een gediplomeerde hoefsmid, zou je paard daar niet beter mee af zijn? Misschien offtopic in een topic dat over weidegang gaat, maar als je kijkt in het licht van essentiële aspecten van verzorging, dan reken ik een gediplomeerde hoefsmid daar toch echt wel bij.

Mijn bekapper is gediplomeerd, heeft de opleiding AANHCP gedaan in Amerika. Knipoog
Mijn paard's hoeven zijn stukken beter nu, na anderhalf jaar NB dan destijds bij de normale hoefsmid. Misschien moet je je eens verdiepen, http://www.horsesgonatural.com

Ik laat dus niet iemand komen die ergens een cursusje gedaan heeft. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:30

Sorry, maar ik heb me in dat NB verdiept en ik weet hoe een paardenhoef van binnen en van buiten werkt en toch geloof ik niet in NB en denk ik ook niet dat je daardoor een betere hoef krijgt Lachen. Van het AANHCP kan ik zeggen dat ik het een zeer eenzijdige benadering vind voor een opleiding, om het maar even heel voorzichtig uit te drukken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:36

Ach Lovely, ik heb dit jaar een aantal dierenartsen bij mijn paard gehad (zowel regulier als holistisch) en zij vonden alle 4 dat mijn paard oergezonde, oersterke hoefjes heeft, die er prima uitzien. Haha!
Ik heb zelf ervaren hoe gevoelig hij liep destijds toen hij nog TB werd en het verschil met nu. Daarbij is het wel een vereiste dat je paard veel buiten loopt, he, anders werkt het een stuk minder. Dus als je geen paard hebt die 24/7 buiten loopt, die voorheen bij het TB gevoelig over steen liep en die nu toch alweer zo'n anderhalf jaar naar volle tevredenheid NB wordt, tja....... Over eenzijdig gesproken...... Je bent welkom om zijn hoeven en bewegingen te komen bekijken. Ja

En verder is dit onderwerp erg off topic en als jij mij iemand vindt die de hoeven van haar paard zwaar verwaarloosd, ach, moet jij weten. Mijn paard en ik weten wel beter, hoor. Knipoog

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 15:55

Simmie schreef:
Tuurlijk is weidegang fijn voor een paard. Ik zie de mijne ook tevreden zijn. Maar toen ze op de andere stal stond was ze niet ongelukkig.
Maar ik kan me voorstellen dat wanneer een paard het gewend is altijd buiten te staan er niet gelukkiger op wordt wanneer dat niet meer kan en hij op stal moet.

Maar de essentie van dit topic is niet of ze gelukkiger zijn, maar of je wel of geen paard mag hebben als je geen weidegang biedt. En dan zeg ik, ja men mag wel een paard hebben.
Ik zie ze ook liever lekker buiten, maar dat kan gewoonweg niet. De mogelijkheid bestaat dat er straks nog maar heel weinig tot geen mensen zijn die paarden kunnen houden, want er wordt in Nederland steeds meer gebouwd. Boeren kunnen de boel niet meer betalen, moeten verkopen aan bv een projectontwikkelaar, weg land. Om maar een voorbeeld te noemen.

Ja simmie dat heb ik dus ook. Ik heb dat probleem dus hier mijn huidige staleigenaar had veel land en ruimte eerst grond inleveren. Toen moest hij weg. Heeft nu een splinternieuw terrein met alles erop en eraan. Ook wel wat weiland maar niet veel en alleen in de zomer.
Ik ben er blij mee dat ik een goede stal heb met kundige mensen en goede bodems en mogelijkheden maar ja voor hoe lang nog?. De mesthoop moet nu al iedere week weg ivm overlast en dat kunnen wij voor gaan betalen. Hoe lang kan dit dan nog goedgaan?.

Ik denk dat het goed is dat we gana vechten voor weideland voor alle dieren ipv nu alleen die paarden op stal staan. De koeien, schapen enz... tellen ook mee.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:45

Gut, loopt dit topic nog steeds, ik heb er voor mijn vakantie nogal fanatiek in gezeten als eigenaar van een stalpaard.

Hij stond dus eerst op een stal met zomers weidegang, maar steeds wisselende groepen, werd vaak getrapt, leverde weer dikke benen en zo op. Dat was niet het enige probleem, dus verhuizen. Nu helaas geen weidegang meer, maar nog wel paddocks en een fijne buitenbak om te rijden en supervoer.
Heb nu na een jaar een paard dat er glanzend en gespierd uitziet en weer graag loopt, dus hij blijft voorlopig toch echt waar hij is!

Overigens zou onze staleigenaar er graag wat weidegronf bijhebben, maar dat is te ver weg of gemeente wil het niet....
Dat merk je ook steeds meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:06

Lovely schreef:
Sorry, maar ik heb me in dat NB verdiept en ik weet hoe een paardenhoef van binnen en van buiten werkt en toch geloof ik niet in NB en denk ik ook niet dat je daardoor een betere hoef krijgt Lachen. Van het AANHCP kan ik zeggen dat ik het een zeer eenzijdige benadering vind voor een opleiding, om het maar even heel voorzichtig uit te drukken.

Toen Bob 3 maanden dag en nacht op de wei stond, werd me ook aangeraden om de voorijzers eraf te halen. 1 keer, en nooit meer.. ik heb er een paard met een verzakt hoefbeentje aan over gehouden.. waardoor hij nu op silliconen staat.