Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:53

Welkom!

Oh ik wil zo graag weer rijden! Heb ik altijd na de winter, dan ben ik zo extreem gemotiveerd haha

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:58

Akshay schreef:
Ik heb een héél lieve vriend die dat gedaan heeft, hihi. Ik mag dat niet van hem want "jij loopt zo al moeilijk genoeg"
:))

Dat zijn de betere, daar moet je zuinig op zijn :)

@Achaiah: welkom.
Ik denk dat een binnenbak nu toch wel lekker zou zijn :)

Alweer voertijd, dus ik ga de antivrieskleding maar weer aan trekken...

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 17:08

Mmm klinkt als lekkere soep voor de vogeltjes ;)

DF, Ja ik geef ze drinken met plezier. Zo schattig, dan kom je de stal binnen en dan komen ze er gelijk aan.
Soms wel lastig, want dan draai je je om, ga je weer bijna op een kip staan :')
Maar ze zijn heel leuk en gezellig.

Achaiah, welkom! Wat leuk dat je nu ook de paarden aan huis hebt.
Het is wat werk, maar je krijg er zoveel voor terug! Ik wil ook nooit meer anders!
Heb een compleet andere band met mijn paard nu dat ie aan huis staat.
Eerder had ik het paard bij mijn schoonouders. Dat was natuurlijk ook al heel fijn, maar thuis is anders. "
Heb intussen wel een ander paard, maar ik merk dat ook vooral de verzorgen en de kleine dingetjes zo leuk zijn.
Gewoon die kleine dingetjes tussendoor. Erg leuk!
Ik mik wel eens gewoon een wortel of een broodje uit het raam, zodra ze het raam horen dan weten ze al precies wat er gaat gebeuren.
Zo leuk.

Hier staat het rijden ook op een iets lager pitje. Moet er eigenlijk gewoon een paard bij hebben, want Nick is druk bezet ;)

Nick en Bliksem staan nu nog heerlijk in de zon, maar fris is het inderdaad wel. Het waait een beetje. Dat deed het afgelopen week eigenlijk niet.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 17:25

Maartje_M schreef:
Welkom!

Oh ik wil zo graag weer rijden! Heb ik altijd na de winter, dan ben ik zo extreem gemotiveerd haha

Zelfde hier! Ik heb echt zin om weer met ze aan de slag te gaan!

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 17:33

Chasey schreef:
Hoe doen jullie dat met kleinere dieren met kleine drinkbakjes? Dat normale kippen drink ding is natuurlijk 1 ijsklomp :')

De wateremmer met drinknippels voor de kippen hangt overdag in hun nachthok ipv in de buitenren. Binnen is het nét boven nul, dus blijft overdag werken. 'snachts haal ik die emmer binnen in de warmte. Dan gebruiken ze hem toch niet en bevriest het ook niet.
De drinkemmer voor de konijnen (zelfde nachthok), doet het overdag ook prima. Staat wel op zo'n groen verwarmingsplaatje. 's nachts bevriest deze wel, dus bij de ochtendronde halen we deze binnen om te ontdooien en dan gaat ie weer terug als ie weer werkt, samen met het water voor de kippen.

Ik las dat het zondag wel ongeveer klaar is met de vrieskou. Volgende week weer gewoon 10 graden boven nul... *\o/* Kunnen we dan weer naar normaal..

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 17:34

Ja en dan wordt alles een grote blub van de smeltende sneeuw :\

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 18:55

bello2005 schreef:
Wij gaan verhuizen met heel veel grond er bij.. Neem ik dan mijn pony's mee.? Nee. En heel simpel. Goedkoper als waar ik nu met mijn pony's sta, zal ik thuis niet hebben.

Mijn pony's hebben ruim 5 a 6 hect in 3 weides verspreid de ruimte. Staan in een groep van 4. 2 van mezelf en 2 andere. Ontzettend veel rust daar. Er werd een schuilstal gebouwd op hun kosten. Weide paaltjes stroomdraad apparaat etcetc word door hun betaald. Ik hoef geen hooi te regelen en betalen.. Ik sta gewoon gratis daar. Zelfs aan huis is het niet voor nix

Ponys komen pas naar huis wanneer ze intensieve verzorging nodig hebben. En dat hebben ze nu niet. Zijn rond en gezond.

Mooi dat ze fijn staan, scheelt zeker als ze zoveel voor jou doen ( gratis_ maar waarom dan verhuizen naar een huis met veel grond? Dan wil ik ook graag de paarden aan huis hebben, Juist de beleving ervan ( op die koude winter nu na) vind ik fijn om te hebben

Water van de kippen vervang ik 2 keer per dag

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:26

Ligt het aan mij of is dit de koudste dag/wind tot nu toe?
Ik ga de paddock niet uitmesten iig, dat doe ik morgen wel in het zonnetje :D.

Jolijn, wat leuk dat je je hebt aangemeld bij de vereniging! Dat is voor mij ook echt jeugd sentiment.

Akshay, hier zijn ze ook zo.
Vooral niet op het schone paadje lopen, lekker over de ijsbrokken.

Van al die gemotiveerde mensen krijg ik ook zin om weer aan de slag te gaan. Nog ff geduld dus. Kan ik nog sparen om hopelijk de bak op te knappen en aangezien mijn poownie iets kleiner is dan verwacht (ze was een online aankoop en retourneren was zo duur :D ) moet ik van mezelf een beetje afvallen nog! Maar hopelijk kan ik van de zomer weer oortjes foto's maken <3. Overigens zou ik Pony nooit wegdoen, wat ze tekort komt in de hoogte maakt ze ruimschoots goed met haar karakter :-).

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:28

Lynn_Nikita schreef:
DubbelFun schreef:
@Lynn_Nikita: gelukkig te repareren. En hoe is het met het paard ?

Die doet het nog, geen schade gezien, alleen gekrenkt ego dat hij schrok van zijn vriendjes

Chasey, handig zulke sterkte kinderen

[ [url=m/qHspDT.jpg]Afbeelding[/url] ]
de niet lerende varkentjes die weer lekker warm verstopt zitten ( sprongen omhoog toen ze mij hoorden)

Ik snap wel dat een paard hier van kan schrikken. Als deze 2 ineens in het donker uit dat stro omhoog komen weet ik ook niet of ik de boel heel zou laten :').

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:55

Zooo, vandaag was echt verreweg de koudste dag van deze week inderdaad!! :oo

Ik heb hier 2x zoveel waterflesjes als dat ik konijnen heb, dus ik wissel ze om. De ontdooide gaat naar buiten en de bevroren van buiten zet ik binnen om te ontdooien :D En om de paar uur wissel ik ze dan om :P

Dit weer is ook zooooo fijn voor mij, ook 0 last van m'n luchtwegen.. en wat een energie krijg ik hiervan :+: Echt opladen gewoon, héérlijk!! En alles is zooo mooi, kijk m'n ogen uit <3 Hoop zooo dat we zulke winters meer krijgen! Maar dan hoor ik het wel graag vooraf, dan pas ik nog wat dingen aan hier, voordat we het in het beton gieten _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:16

Dat zou ik ook wel op prijs stellen ja. :+

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:31

Om de zoveel jaar hebben we strenge vorst. Laatste keer was drie jaar terug toen wij hier aan de stallen wilden beginnen. Toen stond Elevada nog in pension en daar was de binnenbak toen bevroren

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:46

Het is vandaag wcht de koudste dag...... Ik had vannachy extreme pijnscheuten in mijn handen.... Niet fijn, combi koude en neuropathie. Nu beginnen ze ook weer. Maar niet te veel meer naar buiten vandaag.

Het kan niet snel genoeg gaan dooien.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:08

DF, mijn merrie plast over mest (ik weet niet of dat van een andere merrie of van de ruin is) als ze hengstig is.
De ruin doet ‘t niet, maar ik heb wel gezien dat hengsten in de OVP dat doen.

Ik vond de wind heel guur vandaag, maar uit de wind en in de zon was het super lekker. Dus toch de dekens maar af gedaan en ze even zo laten bakken. Daarna nog een rondje gewandeld, kleine merrie mocht voorop en de route bepalen. Ik was vergeten m’n tracking app aan te zetten, maar het was een interessante route. Ze koos er twee keer voor om het rondje langer te maken ipv de kortste weg terug :))
Afbeelding

Waterbakken houden ze redelijk zelf open, de bak met de grootste oppervlakte gaat het makkelijkst. Ik zag iemand op Facebook die de bak had ingepakt met sneeuw en ook sneeuw op het ijslaagje had gelegd. Sneeuw isoleert, dus het water zou dan langer ontdooit blijven. Ik wilde het wel uitproberen, maar was er na een paar uur buitenspelen (uitmesten, stoepje proberen schoon te maken, wandelen) wel een beetje klaar mee :o

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:13

Het was vandaag inderdaad erg fris! :brr:
Wat naar van de pijnscheuten in je handen.
Ik moet zeggen dat ik ook felle pijnscheuten had, op de borst, maar misschien maak ik me wel gewoon te druk :')

Hilary, Wat leuk zo met de merrie voorop! Lekker wandelen.
En ze is best mooi wit, niet 'vies' wit :D

Bliksem piest altijd over schoon hooi... %) Om het vervolgens niet meer te eten... :x

Heb wel 10 merels in de tuin overdag, kramsvogels, zelfs musjes! (Die had ik hier nog niet gezien) Kool- en pimpelmeesjes, duiven, eksters, kraaien enz.
Komen allemaal op de huls af. En zo te zien hebben ze het allemaal ook wel koud.
-O- Ik heb geen vetbolletjes voor ze. -O-

Afbeelding

Nick en Bliksem vonden dat het naar binnen zetten te lang duurde vandaag. Ze werden een beetje chagrijnig :=

Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:18

Handje bix voor de vogeltjes gooien, of kippenvoer, lusten ze ook
Of morgen vet alen en zelf met de kinderen bollen maken

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:20

Ik moest even goed kijken waar Nick ophield en Bliksem begon :+

Merrie heeft een deken op, daarom is ze zo wit. Haar benen en staart zijn ehmmm niet zo wit O:) Wassen heeft ze een schurfthekel aan, dus dat doen we eigenlijk nooit. Hooguit een keer de staart in een emmer. Ik gebruik wel af en toe droogshampoo, dat helpt een beetje.
Die deken wil ze trouwens niet, maar PPID en moeilijk op gewicht te houden, dus ze heeft pech.

De vogeltjes zitten bij ons op wacht tot er een paard gaat mesten. Als ze eerder bij de hoop zijn dan ik, pluizen ze de hele hoop uit elkaar. Kippenvoer werkt wel, maar die mest blijft ook heel aantrekkelijk. Jammer voor mij, want het vreselijk onhandig met uitmesten nu met een beetje hobbelig opgevroren grond.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:27

Hier ook enorm veel vogels in de tuin. We hebben naast onze huis buizerd inmiddels ook een bonte specht hier wonen. En een groene, maar die zien we niet zo veel, de bonte zit iedere dag hier aan de pinda slinger :+
Het stikt hier van de koolmezen en roodborstjes, en heel veel vinkjes. Musjes zien wij ook minder. Ik heb wel veel voor ze buiten hangen en daar hebben ze nu ook duidelijk behoefte aan.

Mooie foto van Nick en Bliksem zo!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 23:36

Voer je graan Hilary? Bij mij worden de drollen niet aangeraakt door de vogels.

Mooie foto van Nick en bliksem, lekker klooien :D

Die varkentjes :)) daar zou ik me ook de tandjes van schrikken in t donker ja! Blijven ze ook daar als ze stro in hun eigen hokje hebben?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 23:48

Ja, daarom zijn die vogeltjes zo gelukkig met elke hoop :D Twee krijgen muesli, twee krijgen slobber. Bij een van de slobbers weet ik zeker dat er lijnzaad in zit, daar heb ik het hele jaar door vogeltjes bij.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 23:52

Hilary schreef:
Ja, daarom zijn die vogeltjes zo gelukkig met elke hoop :D Twee krijgen muesli, twee krijgen slobber. Bij een van de slobbers weet ik zeker dat er lijnzaad in zit, daar heb ik het hele jaar door vogeltjes bij.

:Y) :+
Hier ook zo. Er zit een heel team poeppluizers te wachten. Lekker warm voer met dit weer :))

Het is wel echt grote brrr hoor.. die wind maakt het echt killing..

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 08:25

Hier heb ik het harkje van mn mestboy kapot geramd op de bevroren hopen :Y)

@DF, hier ook een ruin die af en toe (niet altijd) plast over de mesthopen van de merries.

@Chasey, ik geef mijn kippen geen apart water :=
Ik giet 2x per dag warm water over de drinkbak van de varkens (metalen bak dus flink bevroren) en heb er een extra emmer naast gezet.
Daar drinken ze, als het goed is, allemaal uit.
Ze leven iig alle 7 nog :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 08:41

Jade schreef:
Die varkentjes :)) daar zou ik me ook de tandjes van schrikken in t donker ja! Blijven ze ook daar als ze stro in hun eigen hokje hebben?

Dat ligt propvol. Is alleen kleiner maar ik ben erin gaan zitten ( leuk voor de beelddenker) en is niet kouder. Is alleen kleiner een misschien toch de voorkeur aan extra ruimte.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 08:59

Wat leuk dat dat kan die pony voorop Hilary. Graan in mest is irritant.

Oeps Karin, balen en herkenbaar heb ik ooit ook eens gehad. Ik gebruik daarom de Spa om ze eerst los te bikken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 09:30

Was er niet iemand die een koevoet gebruikte om de mest los te bikken? Dacht dat dat ooit een tip uit dit topic was :)