Even kijken of ik op iedereen kan reageren. Als ik iets oversla is het niet bewust, dus vraag het dan gerust
Eerlijkheid: De mensen die nu reageren zijn natuurlijk wel oud klanten, toen stonden ze er echt iets netter bij dan nu. Heb nog even wat foto's gemaakt.
Dit is een foto van een stal die gisteren groot is gegaan, dus dit is zeg maar de 'basishoeveelheid' stro die er bij ons in gaat.

Deze stal zit dan halverwege het systeem, dus die gaat over 6 dagen er helemaal uit:

( dit paard staat op dit moment 4 uur buiten ivm blessure, dus is niet de voordeligste box die ik eruit pak, wel even een eerlijk beeld laten zien )
Ik kan nu geen foto maken van een stal vlak voordat hij er helemaal uit gaat, kan ik volgende week doen.
Betreft de oud klanten, ik heb het er echt al vaker over gehad, ik denk dat ik volgend jaar op de agenda een open dag zet, met een uitnodiging naar alle oud klanten om eens te komen kijken. Zetten we een poffertjes kraam neer ofzo, ik denk dat dat super leuk zal zijn. Maar dit jaar zat de evenementenkalender al vrij vol eigenlijk. We hebben Jesse Drent, Kim Stoorvogel, Zit en houdinglessen, springclinics, carousselles, bixie's, halloween, echt van alles. Eigenlijk is er nu elke maand wel wat en wordt een beetje veel er dan ook nog een open dag tussen te fietsen haha.
Wat betreft het drollen wippen: Wij hebben de afspraak gemaakt: Je mag in de box doen wat je wil, maar er mag niets uit. Dit omdat wij vroeger doe het zelf gehad hebben en dit een stuk duurder was in verbruik en echt een bende gaf op het erf. Ik denk dat 50% van de klanten iets doet in de box( die maken dan eigenlijk hopen van de poep) en 50% doet dit niet. Het kan allebei, is denk ik vooral afhankelijk van de wensen van de eigenaar en wat voor paard je hebt. Extra inkopen van toch drollen wippen hebben wij voor gekozen niet te doen, omdat dat dus ons probleem niet zou oplossen. Wij hebben de trekpaardtypes op dit moment eigenlijk alleen nog maar in de loopstal staan, ik denk dat we gewoon moeten concluderen dat die niet in ons stalsysteem passen. Dat is wel vervelend hoor, gevoelsmatig wilde ik elk paard stalling kunnen bieden. Heb daar wel moeite mee gehad, maar eigenlijk is het natuurlijk vreemd om een systeem wat voor 90% van je pensionpaarden werkt niet in te voeren voor de 10% zeg maar?
Wij mesten elke 2 weken de helft van het bedrijf groot, met de bobcat inderdaad. Alle wanden zijn wegdraaibaar, mijn broer en mijn vader kunnen heel goed met de bobcat overal rijden. Ik zou de halve stal slopen als ik met dat ding in alle boxen moest haha!
Ook daarin zijn we gaan veranderen, want we deden elke dag 1 stal groot. Maar nu dus op 1 dag de helft van het bedrijf. Daardoor weten we dat we op die dag echt vrijwilligers en stagiaires nodig hebben. De andere dagen zou ik het in principe zonder kunnen redden.
Hoe doen de loopstallen het? Goed! De ruinen groep heeft er nu 8 en dat is prima voor die groep, dus 2 minder dan oorspronkelijk het plan was. De merrie groep 11 en beide groepen zijn erg stabiel en fijn op dit moment. Concept is zo gewoon goed. Blij met de aanvulling hiervan op ons bedrijf. De loopstal paddocks vragen iets meer zand dan de andere paddocks, maar dat is goed te overzien. Deze slaan we trouwens soms over nu met het 2 weken systeem, want ze komen amper binnen in de zomer haha!
En toch, gaan we in de nieuwbouw voorlopig geen groepsstallen erbij plaatsen. Wij zien het als aanvulling op ons bedrijf nu goed, maar de vraag naar individuele stalling is gewoon vele malen groter( ik denk dat Bokt dat heel raar vind, want hier zitten die mensen niet haha
)
Al het land is inderdaad opnieuw ingezaaid met een kruiden/paardenmengsel. Is een heel leuk gezicht, alle bloemetjes en dingetjes die er doorheen komen. Hier zaaiden we ons oude land ook al mee in, veel beter voor de paarden.
Het is inderdaad de kleinere bak waar je in kon grondwerken al die we nu opknappen, we trekken hem wel naar 20x40, dus hij word prettiger om in te rijden ook. En in de binnenbak mag je uiteraard ook grondwerken, maar dat is in de zomer toch wat minder prettig.
We zijn nu bezig met de drainage plaatsen, je ziet hier dus het zeil links, dan dus de onderlaag waar nu rechts al een drainageslang in ligt. Straks dus nog de toplaag erover.

We zitten volgeboekt, maar hebben wel verloop. Ik heb er zo'n 40 op de wachtlijst denk ik, maar afgelopen maand bijvoorbeeld 2 opzeggers( 1 x een paard naar een rusthuis, 1 x reden voor mij onbekend, maar ik denk ook rusthuis of stal met minder faciliteiten) . Het is in deze regio erg lastig hoor, heel veel stallen zijn gesloten, is echt een probleem hier om goede stalling te vinden. Ik ben op dit moment zelfs iets overboekt omdat ik dan in de zomer mensen( soms oud klanten, soms vrienden van) plaats die echt met spoed ergens weg moeten maar waarvan ik nu al weet dat ik er in de winter geen plek voor heb... Die mensen komen gewoon voor enkele maanden, omdat ze dan gered zijn. Is echt wel een rare situatie eerlijk gezegd
Over de opbrengst....
Heel eerlijk, ik heb natuurlijk fantastische secundaire arbeidsvoorwaarden
. Buiten bezig zijn, zelf meerdere paarden kunnen hebben, het tweepaardswagentje van een vriend kunnen lenen, mensen die hier dezelfde opleidingen vanuit de Freestyle academie gaan volgen waardoor je samen paarden kunt trainen, klanten die perfect bij ons passen waardoor je echt stappen maakt met paarden. In de ochtend in de polder zijn... Redelijk vrij zijn in wat je wil doen op je bedrijf.
Daar kan geen echte baan tegenop.
Maar ik heb mezelf al 3 jaar geen salarisverhoging gegeven en ik verdien minder dan in mijn functie als manager in de gehandicaptenzorg( dat is een redelijke baan, maar ook geen vetpot
) . Als je je uren rekent ben je knettergek. Maar dat komt ook wel omdat wij dus heel goed gaan op vernieuwen, als je natuurlijk gewoon je bedrijf je bedrijf laat zijn, dan kan er wel meer denk ik?
Ik weet niet, maakt geld gelukkig? Of het voortzetten van je familie bedrijf en daar naar jouw idee het meeste uithalen?
Ik denk het laatste.
Ik mis alleen wel eens meer tijd met mijn jonge gezin, dat is echt heftig... Die zijn altijd maar mee en werk gaat altijd voor. Ik denk dat steeds minder mensen dat willen/kunnen en dat er daarom ook veel bedrijven sluiten in de omgeving.
It is a way of life