Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muga

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 17:20

De koffie op en maar een wijntje ingeschonken :+

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 19:31

Wil ook alles wel weten

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-25 20:55

Laatst met een ontstiprondje expres dit topic nog niet in ontstaat omdat ik hoopte dat er weer updates zouden komen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 09:05

Ik blijf ook wel nieuwsgierig naar een update als je daar weer tijd voor hebt.
Blijft machtig interessant hoe haalbaar het is om op professionele wijze de paarden zo te houden. En tegen welke uitdagingen je dan aanloopt.
Enerzijds omdat ik er als individuele paardenhouder weer ideeën van op kan doen. Anderzijds omdat ik denk/hoop dat dit soort concepten de paardensector ect vooruit kunnen helpen. Als het volhoudbaar is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-25 21:16

Zo, hier moest ik even voor gaan zitten hoor.

Oke, eerst maar even het algemene stuk.

Ik zit best lekker in de wedstrijd. De overname was natuurlijk op papier wel rond, maar het is echt even enorm zoeken in hoe dat dan in de dagelijkse gang van zaken loopt. Wie pakt welk stuk op, hoe kijken klanten naar de nieuwe verhouding, welke dingen verander je en welke dingen niet?

Dat heeft echt even nodig gehad, voordat ik mijn draai daar in had. Ik ben ook best wel even onzeker geweest, want ik ben niet dezelfde ondernemer als mijn ouders. En mijn broer ook niet, dus je moet echt even je weg vinden, maar dat is denk ik wel gelukt. Ik voel mij eigenlijk op dit moment heel erg zeker, weet wat ik wil en sta echt achter wat we bieden. Is heel erg prettig om zo te staan wel. Zal ook de leeftijd wel zijn haha!

Een heleboel dingen zijn denk ik niet veranderd, in principe zijn de basisprincipes van het bedrijf nog steeds hetzelfde. Sommige dingen zijn wel veranderd.

Zo nemen we geen paarden meer aan die niet bij ons type beleid passen en gaan in goed overleg ook uit elkaar als in de loop van de stallingsperiode dit niet blijkt te passen. Ik ben daar harder in geworden, omdat ik zie dat het rust geeft in de groepen. Ik ‘stuur dus eerder weg’ , of ‘neem minder snel iemand aan’ klinkt echt heel erg onaardig als ik het zo typ, maar ik doe het wel. Ik vind dat echt heel erg rot voor de betreffende klant, maar ik zie gewoon dat het zoveel rust geeft op ons bedrijf. We hebben echt een enorm goed passende groep klanten en paarden nu.

Overigens stuur ik geen mensen van mijn erf ofzo hoor, bij niet passend zijn bij ons beleid, voordat iedereen denkt dat ik ze aan het hek bind . Ik overleg met iemand, geef aan wat wij wel en niet kunnen bieden en eigenlijk ben ik ( naar mijn mening en ik hoop dat anderen daar ook zo over denken) altijd netjes uit elkaar gegaan.

De groepen zijn kleiner, we hebben nu echt alle karakters matchend( kneuzen groep, drukke groep en gemiddelde groep, ruinen en merries gescheiden) en ik zie aan mijn blessurepaddock en blessureland dat het beleid werkt, want ik heb eigenlijk amper paarden die gebruik maken van die mogelijkheid.

Qua service, we zijn gestopt met het dagelijks drollen garen. Het was niet meer te doen qua personeel en qua drukte. In de vakanties van de stagaires stond ik dus eerst zelf 80 boxen te doen, daarna hooi en stro te geven en dan moet je nog alle andere dingen doen. Ik dacht dat ik in een maand richting een burn out ging haha!

We hebben onze verandering van het beleid helemaal uitgeschreven, dat we dus meer stro gingen geven en een keer per 2 weken machinaal uit gingen mesten. Dit hebben we gecommuniceerd ruim van te voren en het draait nu een jaar. Ik geloof best dat we hier enkele klanten op verloren zijn, vooral het type trekpaard wat 2 keer zoveel poept als een ander doet het niet meer goed op ons systeem. Maar het geeft zoveel rust. En ik heb het idee dat de klanten die er nu staan nog steeds tevreden zijn over de boxen, dus dat is fijn. We geven ook meer stro dan normaal, dus het bespaart niet, maar het maakt het voor ons wel prettiger werken.

Ik las even een aantal berichten terug en zag dat ik toen ook echt even moest schakelen in iedereen die wilde sparren/ hoe mijn tijd te verdelen aan klanten. Het voelt nu alsof ik dat ook meer dichtgetimmerd hebt omdat ik de stalregels aangepast hebt en ons ruwvoerbeleid nogmaals heb bijgewerkt. Eigenlijk is nu aan de voorkant zo helder wat we wel en niet bieden, dat dat meer duidelijkheid geeft. Dit was er altijd al wel, maar meer ongeschreven. Daarnaast heb ik nu iemand ingehuurd om onze website te vernieuwen en daar ook echt filmmateriaal voor te maken, dus ik denk dat dat het aantal rondleidingen verkleind. Immers, hoe duidelijker je al bent op de site, hoe meer iemand van te voren al weet of het past. Ik ben nu nog ongeveer een halve dag per week kwijt aan rondleidingen, soms een hele. Dat is best veel…

Ik denk, dat bovenstaande veranderingen voor klanten best schakelen is geweest. Een bedrijf wordt overgenomen en er komen nieuwe stalregels bij en er veranderd wat in de service. Ik geloof best dat dat niet voor iedereen positief is geweest, maar eerlijk, anders was het voor ons geen doen. Het was zoveel werk, daar moesten we een modus in vinden.

Daarnaast, hebben we de prijzen ook nog verhoogd. In de hoge inflatietijd vonden we het eigenlijk zo vervelend om omhoog te gaan, je denkt vooral mee met je klanten. We hebben toen een deel van de inflatie zelf op zitten vangen. ( en dan nog ga je met 20 of 30 euro omhoog he, want zo hoog was de inflatie…) . Afgelopen jaar echter heeft mijn broer zich meerdere maanden buiten het bedrijf om verhuurt in het grondwerk. Hij dus én buiten de deur werken én op stal en ik alles proberen op te vangen op het bedrijf omdat hij veel buiten de deur werkte. Na een goed gesprek met de boekhouder dachten we: Wat zijn we nou eigenlijk aan het doen?

En dus hebben we per 1 augustus de prijs met 50 euro omhoog gedaan.

Het voelt heel erg naar, omdat je de klanten die een ander budget hebben graag houd, maar wij willen graag investeren en onze stal blijven verbeteren, dezelfde hoeveelheid ruwvoer blijven voeren etc etc….

Dus dat is wat er eigenlijk speelt qua management.

Dan wat we gedaan hebben in de afgelopen tijd.
Uhm,
Ik sloot af met het bijna af zijn van het crossboss, dat is nu dus af, zie hier een filmpje van de opening:

Deze was ik alweer vergeten:
Het dak van de binnenbak is vernieuwd, deze Insta post bestaat uit meer dingen die we dan 'gewoon' even moeten uitgeven, van een nieuw dak tot een nieuwe bobcat... het is niet niks om een heel dorp te onderhouden haha :D

Daarna zijn we begonnen met ons land ophogen, niet echt een sexy investering, maar wij hadden heel erg laag land, we hebben nu bijna een kwart van ons bedrijf opgehoogd. Hierdoor hopen we dat we het landseizoen kunnen rekken en minder hoeven bijvoeren in het land. Je ziet het verschil echt mega, tussen het opgehoogde land en het oude land. Het ligt mooi rond zodat het water er goed af kan en het blijft vele malen droger. Als je 16 hectare wil ophogen ben je wel even bezig natuurlijk.

En verder presenteer ik hierbij ons nieuwste project:

Een nieuwe bodem en vergroting van onze kleine buitenbak. Deze bak werd vooral gebruikt voor losgooien, loswerken, dll, longeren, schriktraining, mennen en springen.

We hebben enorm zitten twijfelen en ook echt gedacht aan een bepaald type bodem( beginnend met een A, waarvan iedereen denkt: Dat wil ik erin) . Maar, dan werd de prijs zo dusdanig, dat we eigenlijk zeiden: Dan willen we niet meer dat er in gemend of losgegooid wordt.

En juist met rondleidingen, merk ik, dat er heel veel stallen zijn in de omgeving waar je paarden niet mag losgooien in de bak( wat ik opzich snap, want het is bodembelastend). Of dat je niet met DLL mag werken, of in de bak mag mennen.

Dat mag al niet in onze grote bak, dus dan zou je geen zandbak buiten meer hebben waar dat mag.

Dus heeft mijn broer besloten er zelf een eb en vloed bodem in te leggen. Op die manier hebben we wel kwaliteit en een droge bodem, maar kunnen we het ook lekker een ‘zooi maar wat aan bak’ houden voor onze klanten zonder dat wij huilend bij elk kuiltje in de bodem hem dicht willen leggen met een liniaaltje en een loep 8-) :') .

Via deze link kom je op onze story 'projecten' en zie je het verloop ervan :)

https://www.instagram.com/s/aGlnaGxpZ2h ... VnNm05NQ==

Dan hebben we ook nog wat nieuwbouwplannen, maar daar kom ik later nog op terug. Ik verwacht binnenkort een gesprek bij de gemeente en het zou leuk zijn als ik wat concreets kon melden. Dat is nu nog niet helaas, wel veel in de pijpleiding! Misschien dat ik er nog wel wat open in gooi om jullie te laten meedenken, maar kan mij voorstellen dat dit alweer heel veel info is en weet niet of iedereen zit te wachten op hele boekwerken

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 22:37

Jawel hoe meer boekwerken hoe beter!!

Ik volg jullie met veel interesse ook op insta, maar deze samenvatting is echt heel erg leuk om te lezen! Wat komt er toch veel kijken bij een pensionstal.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 23:57

Oh ik vind dit ook leuk hoor!

Maar er komt inderdaad zoveel bij te kijken.

Op een bepaald moment moet je wel keuzes maken, zoals het uitmesten van de stallen. Ik denk met de paarden op de paddocks dat je al een dagtaak hebt om die mestvrij te houden, laat staan iedere stal uitmesten. Een of twee weken oppotten is dan geen slecht idee, in bulk werken bespaart heel Veel tijd, en je kan iedere zone op een ander moment mesten waardoor het toch verdeeld is.
Zijn al jullie stallen machinaal toegankelijk? Ik herinner me van ons bezoekje dat er wel nog wat oudere stallen waren die in hoekjes verstopt waren zeg maar?

Voor de mensen met paarden die het niet goed doen(zoals het trekpaardtype) is het toch altijd wel een optie dat ze tussendoor zelf drollen wippen of bv voor een meerprijs de stal wekelijks gemest krijgen ipv twee wekelijks?
Ik heb net de ervaring dat dagelijks drollen wippen bij kleinere paarden doenbaar is, maar bij die trekpaarden vond ik het oppotten fijner werken, daar mest je in een stal niet tegenop.

Hoe doen de 24/7 buiten groepen het? Is dat doenbaar qua paddocks mesten?
Ik heb de mijne in groepjes van twee, als ik een dag oversla dan gaan ze het allemaal open gaan lopen en is dat gruwelijk mesten. Lopen ze het sowieso niet open met meerdere op een kleinere oppervlakte?

Het ophogen van de landen klinkt wel als een klus ja! Alles is dan ook opnieuw ingezaaid? Zaai je met een normaal weidemengsel in of met een paardenmengsel?

Wel fijn als ze daardoor langer op het land kunnen inderdaad!

Keuze van de bak vind ik ook een goede, niet kunnen grondwerken zou ik een heel groot nadeel vinden (al hebben jullie wel die kleinere binnenbak waar je kon grondwerken? )

Ik geloof idd wel dat je strenger moet worden om het doenbaar te houden, en de lijn is dun tussen eerlijk en bruut zijn. De ene mens pakt iets ook al verkeerder op dan de ander, maar je kan ook niet voor iedereen goed doen. Het is sowieso fijn dat jullie zo transparant zijn!

Het crossbos ziet er zalig uit!
Zitten jullie nu helemaal volboekt of is er toch ng enige vorm van verloop?

En vind je de opbrengst van het bedrijf voor jullie persoonlijk opwegen tegen het werk dat je er moet insteken?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 07:19

Wat mooi om te lezen!
Hier op stal wordt ook niet meer dagelijks uitgemest. Wel elke dag opgestrooid en eens in de week leeggetrokken. Dat werkt prima.

Lastige keuze met die buitenbak. Je wilt de ruiters bedienen, maar er is inderdaad al weinig ruimte in de regio voor loswerken, dll, longeren, schriktraining en mennen. Fijn dat jullie toch een manier hebben gevonden om dat te blijven doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 07:53

Interessante update!
Ik net als Duhelo heb wel een vraag over dat machinaal per twee week uitmesten.
Stellen eigenaar zegt ik wil zelf tussentijds drollen er uit halen en opstrooien.
Mag dat dan ook?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:17

Leuk update.
Wat een werk zeg.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:21

Zelf opstrooien zal niet hoeven, Ellepel. Ik heb lang geleden (jeetje, ik word oud _O- ) zelf bij De Groene Meer op stal gestaan en dat was de enige stal waar ik ooit heb gestaan, waar ik nooit de neiging heb gehad zelf stro bij te kopen en extra te vullen. De hoeveelheid stro was altijd ruim voldoende en dat zeg ik als rechtgeaarde zeikerd qua hoeveelheid stro.

Maar ik ben ook benieuwd of drollen wippen tussendoor zelf tot de mogelijkheden behoort.

Verder zou ik er zo weer willen staan als ik in de buurt zou wonen en een paard had. Ach, details he.

Meer boekwerken graag, ik vind het machtig mooi om te lezen hoe realistisch en op een mooie manier jullie het bedrijf zelf vorm geven nu.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:38

Mooi om te lezen, ik zou eigenlijk gewoon eens langs moeten komen om alle veranderingen te zien. Ik heb altijd zoveel plezier van die kleine buitenbak gehad :j

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:54

Dat kan ik inderdaad ook beamen :D mijn pony trof ik regelmatig tot zn knieën in het stro :D nooit de neiging gehad op De Groene Meer om om meer stro te verzoeken :D

Wat een leuke update Ruitje! :j ik volg jullie graag op insta en wat een mooie ontwikkelingen steeds!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:47

Mechanisch mesten scheelt zoveel tijd, en er ligt dan lekker veel stro in.

Als ik soms zie hoe weinig stro er bij stallen is,( ook privé soms zie je gewoon het beton. Dan kunnen ze helemaal niet lekker liggen.

Is niet altijd hoor. Maar als je een dikke laag gewend bent tot de knieën lijkt alles minder.

Nooit bij jullie geweest maar andere stallen waar je dan wel eens

Iedereen doet het weer anders.

Dat met beton met echt weinig stro was vroeger bij een vriendin van school. Echt wel 15 jaar geleden

Leuke update!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 13:12

Even kijken of ik op iedereen kan reageren. Als ik iets oversla is het niet bewust, dus vraag het dan gerust :+

Eerlijkheid: De mensen die nu reageren zijn natuurlijk wel oud klanten, toen stonden ze er echt iets netter bij dan nu. Heb nog even wat foto's gemaakt.

Dit is een foto van een stal die gisteren groot is gegaan, dus dit is zeg maar de 'basishoeveelheid' stro die er bij ons in gaat.

Afbeelding

Deze stal zit dan halverwege het systeem, dus die gaat over 6 dagen er helemaal uit:

Afbeelding

( dit paard staat op dit moment 4 uur buiten ivm blessure, dus is niet de voordeligste box die ik eruit pak, wel even een eerlijk beeld laten zien )

Ik kan nu geen foto maken van een stal vlak voordat hij er helemaal uit gaat, kan ik volgende week doen.

Betreft de oud klanten, ik heb het er echt al vaker over gehad, ik denk dat ik volgend jaar op de agenda een open dag zet, met een uitnodiging naar alle oud klanten om eens te komen kijken. Zetten we een poffertjes kraam neer ofzo, ik denk dat dat super leuk zal zijn. Maar dit jaar zat de evenementenkalender al vrij vol eigenlijk. We hebben Jesse Drent, Kim Stoorvogel, Zit en houdinglessen, springclinics, carousselles, bixie's, halloween, echt van alles. Eigenlijk is er nu elke maand wel wat en wordt een beetje veel er dan ook nog een open dag tussen te fietsen haha.

Wat betreft het drollen wippen: Wij hebben de afspraak gemaakt: Je mag in de box doen wat je wil, maar er mag niets uit. Dit omdat wij vroeger doe het zelf gehad hebben en dit een stuk duurder was in verbruik en echt een bende gaf op het erf. Ik denk dat 50% van de klanten iets doet in de box( die maken dan eigenlijk hopen van de poep) en 50% doet dit niet. Het kan allebei, is denk ik vooral afhankelijk van de wensen van de eigenaar en wat voor paard je hebt. Extra inkopen van toch drollen wippen hebben wij voor gekozen niet te doen, omdat dat dus ons probleem niet zou oplossen. Wij hebben de trekpaardtypes op dit moment eigenlijk alleen nog maar in de loopstal staan, ik denk dat we gewoon moeten concluderen dat die niet in ons stalsysteem passen. Dat is wel vervelend hoor, gevoelsmatig wilde ik elk paard stalling kunnen bieden. Heb daar wel moeite mee gehad, maar eigenlijk is het natuurlijk vreemd om een systeem wat voor 90% van je pensionpaarden werkt niet in te voeren voor de 10% zeg maar?

Wij mesten elke 2 weken de helft van het bedrijf groot, met de bobcat inderdaad. Alle wanden zijn wegdraaibaar, mijn broer en mijn vader kunnen heel goed met de bobcat overal rijden. Ik zou de halve stal slopen als ik met dat ding in alle boxen moest haha!
Ook daarin zijn we gaan veranderen, want we deden elke dag 1 stal groot. Maar nu dus op 1 dag de helft van het bedrijf. Daardoor weten we dat we op die dag echt vrijwilligers en stagiaires nodig hebben. De andere dagen zou ik het in principe zonder kunnen redden.

Hoe doen de loopstallen het? Goed! De ruinen groep heeft er nu 8 en dat is prima voor die groep, dus 2 minder dan oorspronkelijk het plan was. De merrie groep 11 en beide groepen zijn erg stabiel en fijn op dit moment. Concept is zo gewoon goed. Blij met de aanvulling hiervan op ons bedrijf. De loopstal paddocks vragen iets meer zand dan de andere paddocks, maar dat is goed te overzien. Deze slaan we trouwens soms over nu met het 2 weken systeem, want ze komen amper binnen in de zomer haha!

En toch, gaan we in de nieuwbouw voorlopig geen groepsstallen erbij plaatsen. Wij zien het als aanvulling op ons bedrijf nu goed, maar de vraag naar individuele stalling is gewoon vele malen groter( ik denk dat Bokt dat heel raar vind, want hier zitten die mensen niet haha :D )

Al het land is inderdaad opnieuw ingezaaid met een kruiden/paardenmengsel. Is een heel leuk gezicht, alle bloemetjes en dingetjes die er doorheen komen. Hier zaaiden we ons oude land ook al mee in, veel beter voor de paarden.

Het is inderdaad de kleinere bak waar je in kon grondwerken al die we nu opknappen, we trekken hem wel naar 20x40, dus hij word prettiger om in te rijden ook. En in de binnenbak mag je uiteraard ook grondwerken, maar dat is in de zomer toch wat minder prettig.

We zijn nu bezig met de drainage plaatsen, je ziet hier dus het zeil links, dan dus de onderlaag waar nu rechts al een drainageslang in ligt. Straks dus nog de toplaag erover.

Afbeelding

We zitten volgeboekt, maar hebben wel verloop. Ik heb er zo'n 40 op de wachtlijst denk ik, maar afgelopen maand bijvoorbeeld 2 opzeggers( 1 x een paard naar een rusthuis, 1 x reden voor mij onbekend, maar ik denk ook rusthuis of stal met minder faciliteiten) . Het is in deze regio erg lastig hoor, heel veel stallen zijn gesloten, is echt een probleem hier om goede stalling te vinden. Ik ben op dit moment zelfs iets overboekt omdat ik dan in de zomer mensen( soms oud klanten, soms vrienden van) plaats die echt met spoed ergens weg moeten maar waarvan ik nu al weet dat ik er in de winter geen plek voor heb... Die mensen komen gewoon voor enkele maanden, omdat ze dan gered zijn. Is echt wel een rare situatie eerlijk gezegd :o

Over de opbrengst....

Heel eerlijk, ik heb natuurlijk fantastische secundaire arbeidsvoorwaarden _/-\o_ . Buiten bezig zijn, zelf meerdere paarden kunnen hebben, het tweepaardswagentje van een vriend kunnen lenen, mensen die hier dezelfde opleidingen vanuit de Freestyle academie gaan volgen waardoor je samen paarden kunt trainen, klanten die perfect bij ons passen waardoor je echt stappen maakt met paarden. In de ochtend in de polder zijn... Redelijk vrij zijn in wat je wil doen op je bedrijf.

Daar kan geen echte baan tegenop.

Maar ik heb mezelf al 3 jaar geen salarisverhoging gegeven en ik verdien minder dan in mijn functie als manager in de gehandicaptenzorg( dat is een redelijke baan, maar ook geen vetpot :Y) ) . Als je je uren rekent ben je knettergek. Maar dat komt ook wel omdat wij dus heel goed gaan op vernieuwen, als je natuurlijk gewoon je bedrijf je bedrijf laat zijn, dan kan er wel meer denk ik?

Ik weet niet, maakt geld gelukkig? Of het voortzetten van je familie bedrijf en daar naar jouw idee het meeste uithalen?

Ik denk het laatste.
Ik mis alleen wel eens meer tijd met mijn jonge gezin, dat is echt heftig... Die zijn altijd maar mee en werk gaat altijd voor. Ik denk dat steeds minder mensen dat willen/kunnen en dat er daarom ook veel bedrijven sluiten in de omgeving.

It is a way of life :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 13:45

Leuke update :j geeft je ook weer eens een mooi kijkje achter de schermen.

Kosten is altijd een ding. Het is voor een klant heel simpel om te zeggen dat 100 paarden a 500 stalgeld 50k inkomsten per maand is. Dat kan iedereen uitrekenen.

Maar als je dan aan diezelfde klant vraagt hoe de lijst met kosten eruit ziet, blijft het meestal angstvallig stil....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 13:52

Ja klopt!
Hier in België zijn er twee leuke eigendommen te koop. een manege aan de andere kant van België, 5 ha land, lage prijs voor verhuur van de box, een 70 tal boxen. Net onder het miljoen.

En in mijn regio een mooie fancy sportstal, 1 ha grond, 5 ha bij te huren, 50 tal boxen, supermooie pistes. net onder anderhalf miljoen

En ik droom er wel van hoor, van zoiets op te starten. Lijkt me zalig, inderdaad eigen baas kunnen zijn, kiezen wat en hoe je het wil.

Maar dan begin je toch eens te rekenen en te tellen,en als je het van je stalgeld alleen moet hebben en je moet het bedrijf financiëren, nouja, dan is het wel geen vetpot ... En dan weet ik nog de helft van alle kosten niet volgens mij ...

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 14:51

Nou, je hebt gewoon een ander leven. Ik ga ook niet zeggen dat ik een slecht leven heb. Ik heb zoveel paarden als ik wil( heb er 2, maar mijn vader een stuk meer :+ ) . Ik heb een prachtig leven, echt.

Maar je hebt enerzijds heel veel vrijheid en op papier ben je miljonair.

Anderzijds heb je een schijtsalaris en kan je geen dag weg op je bedrijf zonder iets te regelen en zit je dus super vast.

Je moet er blij van worden denk ik?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 14:52

Afbeelding

Toplaag gaat er op. Die kraan bijvoorbeeld hebben we echt nodig met al ons werk.

Die kost even veel als een dure nieuwe auto.

Maar zonder Brutus, zoals mijn broer hem noemt, waren we nergens :)

Ohja en dat kleine kraantje links ook.

Nouja, er staat op deze foto best wat geld haha :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 15:37

Goed materiaal maakt het halve werk ja! Maar er staat inderdaad behoorlijk wat geld op die foto :+

Freechoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 17:13

Toen wij in december kwamen, vond ik het erf een doolhof, moest vreselijk wennen aan het mest systeem en vond ik het lastig om “niets” te doen, behalve onze paarden…
Ik vind Ruitje (en fam) zeer prettig in de omgang en de communicatie, ik denk dat dat al de halve beleving is. De paarden zijn er zichtbaar op vooruit gegaan. Je ziet gewoon dat het werkt. Petje af hoeveel er geïnvesteerd wordt en hoeveel er achter de schermen ook gaande is! Ik denk dat dat soms erg wordt onderschat. Dus hierbij een dikke veer voor jou!!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 17:51

Ik vind jouw updates altijd zo enorm leuk om te lezen! Ontzettend interessant "kijkje in de keuken". En op de schaal waarop jullie bezig zijn zo enorm anders dan zelf een paar paardjes aan huis hebben.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 21:13

Hee wat leuk, een klant! Ik probeer nog uit te vogelen wie je bent hahaha :D ! Eens even nazoeken wie er in december is gekomen :')

Wat leuk je compliment :o ! We doen zo ons best en fijn dat het gewaardeerd word!

MarliesR, die schaal maakt het lastig maar ook leuk. En wij zijn ook ooit begonnen met 10 boxen, zonder eigen grond he :o .

Mijn vader bouwde met een bevriende timmerman zelf een stal en zette daarna een tweedehands caravannetje neer als kantine. De bak die we nu verbeteren heeft hij ook zelf aangelegd met materiaal wat hij op het erf had.

Dus ik denk altijd: wat mijn ouders hebben gedaan en wij nu doen: dat zou iedereen moeten kunnen.

Ik heb vooral respect voor mijn ouders, die hebben echt zoveel gedurft... Wij kunnen daar op verder bouwen.

En soms voelt het ook nostalgisch, om dan zo'n bak af te breken zeg maar. Het is toch het levenswerk van een ander. Mijn ouders hadden echt niks, die hebben alles zelf gebouwd en ervoor gevochten.

Gelukkig doet het ze ook goed dat het nu voortgezet word, er zijn natuurlijk ook overnames die minder prettig lopen. Ik denk dat niet alle families een bedrijf zouden kunnen runnen :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 21:50

Maar dat hobby-en en eigenhandig zo’n toko uit niks laten verrijzen, dat gaat tegenwoordig niet meer. Niet alleen regelgeving maar ook een stukje mentaliteit en mogelijkheden.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 06:48

Ik heb alles via Insta gevolgd natuurlijk maat zo leuk hier een update te lezen.

Ik begon me alleen werkelijk af te vragen hoelang t niet geleden is, dat ik voor t laatst bij jullie was.
Geloof dat ik nog maar weinig zal herkennen, haha!