Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:41

IJslanders zijn ook eng :+

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:14

Dank allemaal!! Ben er ook heel blij mee :+: Het is echt een lieverd, kan niet wachten om er mee aan de slag te gaan :D En om te zien hoe alle andere paarden er weer op reageren hahaha

Libera schreef:
JudithO schreef:
Stomme belofte ;)

Wat betaal je tegenwoordig voor een Fries? Echt geen idee wat de prijzen doen tegenwoordig.

In NL geen idee, maar hier in de US ongeveer hetzelfde als een KWPNer, rond de 30.000... en ze zijn in da kosten ongeveer het dubbele :(

Serieus?!?! Wauw... nou, als je iemand kent die een leuke Fries zoekt, let me know _O-
Qua prijzen in NL, tja.. dat hangt af van het opleidingsniveau.. als je hier een Fries van €30.000 koopt heb je wel echt het neusje van de zalm :P Wil je onder de 10.000 blijven ga je naar een wat 'minder spannend' segment en nog onbeleerd, niet de paarden die worden doorverwezen bij keuringen zegmaar :P Maar kunnen nog steeds hele knappe, mooi bewegende Friezen zijn, maar gewoon niet die 'extra' :')

Ohhh herkenbaar ja, dat panisch worden omdat er ineens iets 'geks' in de wei naast hun staat :') Andersom zijn hier de koeien van de overbuurman flink over de zeik geraakt door onze paarden die er ineens stonden _O- Hahaha 'heerlijk' die angsten van die paarden :') Al snap ik sommige dingen wel.. toen ik voor het eerst een robotgrasmaaier zag moest ik ook ff 2x kijken :')

Wauw Chasey, die laatste foto!! Echt heel mooi :+:

LN, jullie hebben wel écht heel veel pech gehad zeg..

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:55

Robijntjah schreef:
IJslanders zijn ook eng :+

Hahahaha, zéker als ze gaan tölten :+

Mijn fjordenbol kijkt soms nog even kort :? Als mijn IJs wegtölt. Maar na die halve seconde begrijpt hij het weer :')

BoRo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 15:55

Vraagje over schuilstallen. Na meerdere mensen hebben afgeraden een schuilstal bij de bak te doen, gaan we voor een "losse" in de wei. Ik lees dat het advies is diepte 2,5 meter. Als je ze dieper maakt dat de paarden er minder graag in staan. Wat is jullie ervaring over diepte van een schuilstal? Ik heb 2 paarden, dacht aan 5 meter breed. ik vind 2,50 meter diepte zo weinig, voor mijn gevoel te weinig beschutting.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 16:05

Die van mij lopen een 3m breed 6m diep met als opening een standaard staldeur in. Maar er staat er wel vaak een in de opening. Want lekker buiten kijken. Kan me indenken dat dat met de diepte van de stal te maken heeft

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 16:13

Mijn schuilstal is 4 meter diep en 7 meter breed. Ze staan er graag. Merk dat je ook wel een meter moet rekenenen voor inregenen dus met 2,5m hebben ze maar 1,5 meter droog gedeelte. Dat lijkt me erg weinig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 16:59

Mijn schuilstallen zijn 3 meter diep en 6 meter breed. Maar heb ook nog een meter oversteek. Daar staat vooral mijn merrie graag. Staat ze lekker droog en uit de wind, maar toch buiten.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 17:27

Hoe dieper hoe breder. Als je hem diep maar smal maakt is het niet fijn voor ze.
Mijne is 4 bij 4 geloof ik en dan nog een luifel van een meter. 1 kant helemaal open. We hebben een omgebouwd tuinhuis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 17:57

Oh vergeten te zeggen, mijne zijn aan één kant ook helemaal open.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 17:59

Wat een pech Lynn, sterkte. Hopelijk keert het tij zich snel.

Kennissen hadden ook een te gladde vloer en hebben dit laten schuren oid toen was het goed.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 19:57

rover_ schreef:
Wat een pech Lynn, sterkte. Hopelijk keert het tij zich snel.

Kennissen hadden ook een te gladde vloer en hebben dit laten schuren oid toen was het goed.

Daar zit ik ook aan te denken, want rubber matten veegt zo lastig. Enig idee bij welk bedrijf ik moet zijn om de vloer op te laten ruwen?

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:32

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:08

belle_boef schreef:
Hoe dieper hoe breder. Als je hem diep maar smal maakt is het niet fijn voor ze.
Mijne is 4 bij 4 geloof ik en dan nog een luifel van een meter. 1 kant helemaal open. We hebben een omgebouwd tuinhuis

Dat het dan per definitie niet fijn is voor ze vind ik wel heel simpel gesteld eigenlijk..

Dat het voor meerdere paarden makkelijker is als het breder is wel. Bredere opening mogelijk.
Ik heb ontzettend geluk dat die twee door één deur kunnen, letterlijk en figuurlijk.

Hier zijn rubber tegels in de stal gegaan

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:10

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:10

Ik zou liever breder willen en een versteek dan dieper dan zeg een 3 a 4 meter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 21:28

Onze schuilstal wordt uiteindelijk iets van 10 bij 5 ofzo. Zal eens een keer meten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:03

Mijn schuilstal bij de paddock is 4x3,6. Maar dat is voor 1 paard en 1 mini die al jaren samen staan. Qua ruimte is het genoeg voor ze, in de winter staan ze 's nachts ook nog op stal ivm het medische verhaal van de mini. Het was hier vooral voor extra schaduw, met stortbuien staan ze vaak buiten of onder een boom te schuilen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 22:55

Wij hadden meer aan de schuilstal van 3 x 5 meter met de halve voorkant dicht en luifel van 2 meter dan dat we nu hebben aan onze schuilstal (noem ik vaak luifel, maar hij is aan drie kanten dicht) van 10 x 4 meter. De paarden staan er minder graag in en ik denk dat het komt doordat de wind er vaak op staat. We kijken uit naar iets nieuws/anders, maar als we hem willen plaatsen zoals de oude, fijne schuilstal, dan komt de opening uit op de achtertuin i.p.v. paardengedeelte. :7 Lastig.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 23:16

Akshay schreef:
Die van mij lopen een 3m breed 6m diep met als opening een standaard staldeur in. Maar er staat er wel vaak een in de opening. Want lekker buiten kijken. Kan me indenken dat dat met de diepte van de stal te maken heeft

Hier een stal van 6 meter breed (5 meter opening) en 5 meter diep. Perfect formaat. Al staan ze bijna nooit achterin de stal maar meestal op de uitkijk vooraan. Oh en wij hebben 4 paarden en ze staan er ook met 4 tegelijk in. Ik denk als we het stuk voor de schuilstal bestraten dat ze er nog meer staan.

Zo de knoop is doorgehakt. We krijgen er nog een pensionpaardje bij van de overbuurvrouw. Die wilde zooooo graag... Had al wel 10x gevraagd of we echt geen plekje meer vrij hadden. Nu de andere pensionpaarden er een jaar staan en eigenlijk alles goed is gegaan, hebben we er wel vertrouwen in en durven we een extra paardje wel aan :)

M_Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 09:44

Hoi allemaal,

Ik woon in Berlicum en mijn paard staat in Helvoirt. Ik lees even mee, hopelijk kunnen wij volgend jaar gaan oriënteren op een ander huis (met wat ruimte voor ‘t peerd ;-) )

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 09:46

Mijn schuilstal is een 6 meter diep en een 7 meter breed met een opening van een vijftal meter. Daar staan ze ruim in met hun tweetjes. Kunnen makkelijk rond en weg als de mijne weer de trut uithangt.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 11:55

Wat leuk om alle maten van de schuilstallen te zien.. wij zijn er ook mee bezig (in ons hoofd :') ) en hadden deze maten in gedachte:

Afbeelding

Waarbij de onderkant op het zuid-westen staat, maar daar is ook de wei..

Welkom M_Lizz :D

Leuk dat je er een paardje bij krijgt in pension SSDesign! Hopelijk gaat het allemaal goed :D Wel leuk dat de buurvrouw het zó graag wil haha

Zijn jullie al een beetje huiverig voor Ciara?! :') :oo

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 12:10

Hier wel.. :=
Hier is alles open dus ik laat de paardjes lekker op stal (met uitloop naar de paddock, mogen ze kiezen) Gelukkig is het wel in het weekend, al zakt de wind Dinsdag weer een beetje af.
Zaterdag komt de laatste voorraad hooi voor dit jaar hoop ik, dan kan ik het daarna zelf laten hooien hier. Het word wel mooi weer aankomende dagen dus alles maar even 'veilig' maken, zoals takken die ik gesnoeid heb weghalen etc.

Mijn paard is gek op Shetlanders sinds ze die als maatjes heeft trouwens. Ik vraag mij af of ze die ooit had gezien voor ik haar had.
Afbeelding

En in de omgeving lopen ook koeien en schapen. Voor die naast het land kwamen kon ik ook met geen mogelijkheid er langs rijden, nu is ze er aan gewend.
Laatst bijgewerkt door Merexa op 06-02-20 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 12:26

Ja... wij hebben dus nog geen stallen :7 Wel schuurruimte, dus ik ben al aan het brainstormen hoe ik even tijdelijke stallen kan fabriceren... Sommige paarden hebben wel schuilstalletjes, maar anderen heb ik liever gewoon binnen.. en inderdaad, maandag ga ik thuiswerken haha, kan ik het nog een beetje langer in de gaten houden :P En de komende dagen inderdaad maar rondlopen en kijken wat er weg kan waaien :')

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 12:32

Oei.. Al kunnen paarden wel tegen een stootje is het wel fijn om even uit de wind te kunnen staan. Ik ben in December 2018 hierheen verhuisd en toen stond er alleen een overkapping. Daar was ik wel blij mee destijd gezien de winter toen een stuk kouder was.

Zo ziet het er bij mij uit.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels omheind met schriklint.
Afbeelding

Ik geniet er nog elke dag van om ze aan huis te hebben.

Wel fijn dat je Maandag thuis kunt werken!