Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:52

Wendy schreef:
Het is hier vooral vaderdag vandaag. Morgen is de sterfdag van mijn vader en dat betekent altijd een etentje met de familie. Maar omdat maandag daar geen handige dag voor is, wordt het een barbeque bij mijn zus :D
Moederdag doen we hier ook niks aan. Vind/vond het altijd een beetje een gek idee, moederdag. Maar als de kids er lol in hebben, zoals bij fabster, dan is het natuurlijk hartstikke leuk om mee te doen :D

@kvulden: waarom geen touwhalster? Hoeft nieuw ook helemaal niet duur te zijn. Kijk eens bij equiplay, of touwhalsters.ml (die laatste vind ik zelf net wat prettiger materiaal hebben).
Dually halster vind ik dan weer geen fijn ding, slechte release o.a.
Gewoon je eigen kop volgen dus, we vinden hier allemaal weer wat anders.

Op het moment ben ik me aan het verdiepen aan houten omheiningen. Nu de boel eindelijk op naam staat kunnen we immers dingen gaan aanpakken, zoals de omheining. Er staat al een deel hout, maar er moet zo'n 400 meter bij komen, om ook het deel waar nu nog palen met lint staat, te vervangen.
Nog tips voor goede adresjes? Ik heb al offertes aangevraagd bij Schuurman, Rutjes en Jan Arts.
Maar andere leveranciers met een goede prijs/kwaliteitsverhouding zijn natuurlijk altijd welkom :D

Wij hebben alles via Woertink gehaald.. geen idee of die in het hele land bezorgen maar bij ons kwamen ze alles netjes brengen. :j Niet alles staat op de site maar via mail en telefoon zijn ze supernetjes. Wij hebben daar alle palen gehaald maar ook de linten, isolatoren en alles. Superfijn dat alles als 1 pakket kwam!

kristelhans

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 12:53

Zo, geen zin om iets met de paarden te doen, die staan te puffen... dus de stallen verder uitgespoten met de hogedrukspuit.. alle zooi is er nu uit, zooo lekker! Het waait hier best flink dus alles open gezet zodat het lekker kan drogen. Alleen het stoepje voor de stallen nog maar daar had ik even geen zin meer in. :+ Zo de knollen even van het gras halen en dan kunnen ze aan hun siesta op de paddock beginnen. :')

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:01

Haha! Ja, als je nu iets wil doen met die paarden, moet je er wel vroeg bij zijn. Veel te heet. Waar is de lente nou gebleven? We zijn van de winter zo vol de zomer in gegaan.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:05

Ik heb nog een touwhalsters liggen. Eigenlijk nooit gebruikt. Maar hoe weet je nu dat die goed zit? Het is toch de bedoeling dat die knopen op bepaalde plekken liggen?

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:06

De herfst komt weer terug hoor! Lekker voor onze koudbloedjes. :') Wij gaan een weekendje weg met Pinksteren.. dan was dit weer wel heerlijk geweest. :x

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:09

Anke succes met de autopech
hopen dat je mogen terugkan

zwemmen zou ik ook graag doen alleen weet ik nergens een plekje waar dat kan
ook moet ik de trailer opknappen voor ik ermee weg kan. bodem heeft slechte plekken.

Ik heb al jaren een marathonwagen erin staan van de shet x welsch waar ik amper mee gemend heb, die gaat nu de verkoop in incl tuig ed. ( mocht iemand interesse hebben..)
Zonde om te laten staan en van dat geld kan ik mooi de trailer opknappen. Ben ook de zoler goed aan opruimen, alle babyspullen nu de verkoop in, opruimen, heerlijk gevoel

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:11

kvulden, knoopjes van de neusriem moeten onder het jukbeen en boven het zachte gedeelte van de neusgaten liggen.

Lynn, enkelspan of tweespan? Ik ben voorzichtig op zoek naar een wagentje voor mijn Welsh (enkelspan) en Welsh + Shet (dubbelspan).

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:23

Ik wilde dat apje laten zien... Maar wordt niet gedownload.

Ik heb inmiddels een bod gedaan op die 3jarige.. Mijn benieuwen
Heb net twee uur gereden... Door de polder gezworven... Maar nu is het pittig warm

Anke suc6 op de terugweg!
Iedereen die het aangaat een fijne Moederdag en voor diegene die het zwaar hebben, sterkte!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:51

Hilary schreef:
kvulden, knoopjes van de neusriem moeten onder het jukbeen en boven het zachte gedeelte van de neusgaten liggen.

Lynn, enkelspan of tweespan? Ik ben voorzichtig op zoek naar een wagentje voor mijn Welsh (enkelspan) en Welsh + Shet (dubbelspan).

ik heb enkelspan tuig, menwagen is enkel en dubbel, zit een verwisselbare boom bij

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:51

monmaster spannend!!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:57

Heb je foto's en details (spoorbreedte, gewicht enzo)? Mag via pb :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:01

is goed, moet even meten etc staat op de trailer ( past exact in mijn 1.5 paards trailer) mijn man moet dan helpen om die eraf te krijgen en roept al 3 uur ,,, ja zometeen. Morgen zal ik die er wel vanaf hebben dus hahaha

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:03

Rustig an, we hebben geen haast :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:08

Wij gaan ook altijd met de hele vriendnclub kamperen met Pinksteren. Dan is dit wel weer lekker weer, ja. De voorspellingen voir Pinksteren zijn niet best. Maar hopelijk trekt dat nog bij.

Dochter beroerd de hele ochtend. Misselijk, duizelig. Maar die vergeet dus altijd te drinken. Gisteren heb ik er niet goed op gelet. Had ik het druk genoeg met mezelf. Vandaag de rekening. Dus ik
heb haar volgegoten met water. Nu de timer van haar telefoon laten zetten. Elk half uur een glas water. Het gaat nu weer beter. Er komt weer beweging in. Als een ADHD-er stil gaat zitten, dan klopt er iets niet... :+

Ik ben ook benieuwd, Monmaster!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 14:40

Maar op een leetfijd van 5/6 jaar is het erg makkelijk te controleren hoe oud een paard daadwerkelijk is, ik kocht de moeder van Lola toen ze 12 was. Ze was al 10 jaar van de mensen waarvan ik haar kocht en viavia en dankzij de database van het stamboek wist ik dat dat ongeveer moest kloppen. Maar toch mijn dierenarts laten bevestigen hoe oud ze was. Die kon toen aan de hand van gebit nog zeggen dat het 12 of 13 jaar moest zijn, dus nog aardig precies. Tot 6 jaar heb je natuurlijk een wisselgebit. Kyra is nu bijna 7 en afgelopen winter heeft mijn dierenarts mij laten zien wat voor typische snijtanden zij had voor haar leeftijd. Namelijk een klein haakje op de buitenste snijtanden omdat het kauwoppervlak nog niet helemaal gelijk is onder en boven.

Je moet ook niet het hele paard met vlooienshampoo wassen en weten welke soort je moet hebben. Dan kan het makkelijk zijn omdat neocidol en sebacil niet aan te raden is bij drachtige/lacterende merries of paarden in de groei.

Neocidol/sebacil doe ik met een sponsje aanbrengen. Voeten in emmers was hier bij Bo geen succes en een spray al helemaal levensgevaarlijk :+ En juist Bo had het meeste last. Mijn andere paarden zijn gelukkig makkelijker (en hebben nu ook al een half jaar nergens last van :D ), maar ik vind zonde zoveel spul te gebruiken. Door met een spons aan te brengen hoef je niks weg te gooien. Hooguit laatste restje even nog extra over de sokken gooien terwijl iemand anders been omhoog houdt.

Ja, was leuk gisteren Pauline :D Malibu en water is geweldig! En hij is zo heerlijk braaf en nuchter <3 Jack deed het super bij het water :)

karev, wat pauline zegt, plus dat de hoef nu makkelijker naar voren kan groeien en wellicht opzij iets tegen wordt gehouden.

Hihi Fabster, grijze haren van moederdag, was het een leuke verassing? :D

:(:) Tinky

Soms moeten dingen gewoon zo gaan Monmaster, spannend! :):) Zo'n jonkie is ook wel fijn hoor, dan stap je straks echt met wederzijds vertrouwen en begrip op ipv elkaar leren kennen terwijl je er al op zit, dat laatste vind ik altijd best lastig. Geef mij maar een jonkie

:(:) avaluna. Wie weet volgend jaar wel samen met de wagen op pad!

Poeh Sandra, die uren zijn ook niet ideaal. Ik knijp maar weer eens in mn handen met mn werk :o

kvulden, veel mensen zijn wel van de touwhalsters, ik ben gewoon een rare, gewoon proberen dus. Ze hoeven niet veel te kosten en je kan ze altijd verkopen, dus weinig te verliezen? Dat halster wat ik heb is wel heel ruim te verstellen. Ik heb hem voor Lola afgelopen najaar gekocht en toen zat hij niet eens op zijn kleinst, en mijn volwasssen dame past hem ook makkelijk. Rosie haar hoofd is denk ik groter dan van Lola op die leeftijd dus wellicht dat je met een maat doorkan mocht je het toch overwegen.

Trailer laden klinkt goed Fabster! Fijn :) Nu nog zo houden :P

Heet, kom allemaal naar het noorden zou ik zeggen. Hier met 23 graden heel goed te doen!

Oja, paarden in het water. Je kant het ze leren. Ik ben zelf gek op water, maar de meesten paarden zijn toch terughoudend, dat instinct he. Maar heb tot nu toe nog geen een er niet in gekregen. De een wel sneller en met meer plezier dan de andere. Alleen mijn Lola doet het uit zichzelf, dat is net Malibu. Haar moeder moest er eerst niets van weten, maar uiteindelijk

Afbeelding

Ik ga denk ik met mijn jongste een rondje door het bos, eens de nieuwe omgeving verkennen.
Misschien daarna nog een stukje met de oudste, of anders morgen...

Zei ik trouwens dat ze niet goed samen gingen?
Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 14:55

Kun me niet zo'n koeien halster proberen kvulden? Zo'n oranje schuif halster

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:07

Ik ben toch op een geniale plek terecht gekomen, zijn vanochtend op buitenritje met een vriendin de 80 km weg eens overgestoken (durf ik niet in mijn eentje met die halve tamme van mij), maar wat een prachtig gebied zeg!! En dat zo dicht bij huis, was echt even serieus genieten.

Afbeelding
[/img]

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:07

Oeh, gaaf! Zou je ook dat water in kunnen? O:)

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:12

Oh dat lijkt op het 'Zwanenmeer' in Hardenberg Ohjajoh! Maar daar zit jij niet direct bij in de buurt toch? In het bos waar ook de Oldemeyer is. :D Mooi in ieder geval!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:15

Ha, de foto's doen t weer.

Hier nog het resultaat van mijn trailerladen, achteruit

Afbeelding

Afbeelding
Je ziet haar denken: ik zei toch dat het niet handig was? Zo kan ik niet bij het hooi... _O-

Mijn dochter heeft een jong vogeltje gevonden. Arm ding. Ben benieuwd of hij de nacht haalt. Ik vrees het ergste. We gooien er nu elk half uur een vlieg in. Als hij de ochtend haalt, breng ik m morgen naar de vogelopvang.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:20

Jawel KristelHans, ik zit daar zo ongeveer recht tegen over, de Oldenmeyer, maar welk meertje dit nu precies was, geen idee!! Ben er een paar tegengekomen namelijk. En wij durfden er niet echt in, want weet dat je bij de Oldenmeyer zelf niet met paarden mag komen.
Krijg die grote van mij er trouwens toch niet meer in, na een waterbak ongelukje in een marathon...

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:32

Hilary, volgens mij moeten we voor jou eens gaan proberen het henschotermeer een dag opengesteld voor paarden te krijgen. Lijkt mij nl ook geweldig. De ruin gaat wel merrie uiteraard niet. Daar ben je merrie voor (en geen tinker).

Iedereen die er wat aan doet fijne Moederdag!
Voor iedereen bij wie het oude wonden openhaalt :(:)

Ohjajoh, ziet er goed uit!!

Sandra :(:) ook al zo'n heftig verhaal. We zijn een best kneuzenclubje met z'n allen. Voor wie het vroeg, ik ben nu nog gezond maar heb op mijn 22ste wel te horen gekregen dat ik op mijn 50ste in een rolstoel zou zitten. Weet niet of ik daar nog in geloof maar hangt wel als een zwaard van Damocles boven me.

Monmaster, spannend!

Ben hier 4 dagen vrij geweest. Hoefsmid geweest, fysio geweest (ruin is soepeler dan ooit en met de nieuwe is ook niets mis *\%/* ), kruidentuin voor de paarden weer op orde, mijn tuin opgeruimd en oh ja ook nog elke dag alle paarden gedaan. Zat er vanmorgen om half 8 op. Bosrit met kliek was heerlijk helaas ging de heks daarna zwaar het verzet in in de bak toen madam het mooi geweest vond. Op zich mag een paard van mij best aangeven dat ze moe is maar om stil te staan en gewoon nog te weigeren een pas naar voren te doen alleen maar heel hard achterwaarts is me een brug te ver. Ben er ook helaas niet helemaal doorheen gekomen dus volgende week maar eens met de juf aan werken. Vandaag doe ik verder niets meer!
Lekker genieten van het mooie weer!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:34

Fabiola...dat is een jonge mus.Als ze het nest uitgeknikkerd worden,gaan ze het niet redden.Deze is te klein...hier vallen ze bij bosjes.Sterkte ermee hoor :(:)
Maarrrr...net wel al 2 uitvliegers gezien :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 16:03

Nathalie, wat heb je in de paardenkruidentuin staan? En hoe Doe je dat dan? Mogen ze er af en toe even bij?

Ik heb even het touwhalsters opgezocht. Ik heb er blijkbaar 2. Zal ze vanavond eens passen en er een foto van maken.

Zwem je dan zonder zadel? Bij mij is het al weer een 17 jaar geleden denk ik dat ik echt ben wezen zwemmen met Marinka. Ik had toen wel het zadel erop. Heb het toen denk ik gewoon laten drogen.

Misschien eens een zwemmeting als iemand een mooie stek weet.
Kan er ook gezwommen worden waar we in het september heen willen?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 16:06

Volgens mij is er in het Dwingelderveld een ruiterpad dat door / langs water loopt, maar correct me if I'm wrong. In het Drents Friese Wold is een spartelvijver voor paarden en honden. Dat wil ik ook in de buurt <3