Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 10:57

@tinky: volgens mij zit je prima waar je nu zit toch? Helaas heb je hier weinig boermannen die paarden op hun land willen bijvoorbeeld. Maar ja, als je zelf 3 hectare hebt hoeft dat natuurlijk ook niet :D
@kirr: wat vervelend dat je vriend weer zonder werk zit! Hopelijk heeft hij snel weer wat anders (al is het natuurlijk best fijn dat ie nu tijd heeft om te klussen). Sterkte met je huid en je assesment!
@daan: bak nog steeds goed?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 11:37

Hihi...met 3 hectare zou ik over hebben hoor,met een volle halve hectare extra zou ik hier jaar rond ook mee uit de voeten kunnen.
Ik zit hier inderdaad prima ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:20

Als het het huis is wat ik gevonden heb dan zit er een aparte trap in (heel stijl) en is de rest ook niet echt mijn smaak :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:41

Dit is de indeling nu. De stal zit nu aan de andere zijde van de tegels dan waar de nieuwe stal komt. De tegels blijven waar ze zijn. Zouden jullie de bak en het gras anders indelen?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door kvulden op 08-12-15 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:45

Ja, ik zou echt proberen een track te maken om het gras heen. Dus gras in het midden, zand er omheen. Op die manier nodig je de paarden veel meer uit om te bewegen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:47

Ja dat ben ik met je eens.... alleen is dat haalbaar met deze afmetingen en kunnen ze dan inderdaad nog helemaal losgaan. En kan ik dan ook nog ergens een klein beetje rijden, longeren ed. De bak gaat in het voorjaar op de schop, dus het moment om veranderingen te doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 12:52

De combi met rijden/longeren is een lastige :j
Dubbeldun heeft volgens mij niet veel meer ruimte dan jij, die heeft wel eens plaatjes geplaatst van haar indeling?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:02

Je zou de bak kunnen verplaatsen naar het stuk tegenover de tegels en onderdeel maken van de baan.Gras naar het midden verschuiven zodat ze daar omheen moeten.

Het betegelde gedeelte zou je ook onderdeel kunnen maken van de baan,vraag is alleen...hoe voorzichtig zijn ze op de tegels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:04

Is dit alle ruimte die je totaal tot je beschikking hebt Kvulden? Of heb je ook nog ergens weiland voor de zomer?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:06

Heel eerlijk zou ik het gras en zand samen al amper groot genoeg vinden om echt lekker in te rijden. Een track zou in mijn ogen dan ook echte weinig ruimte overlaten en eigenlijk lijkt het gehele stuk me erg klein om paarden op te houden. Ik begrijp dat niet iedereen de luxe van veel ruimte heeft maar toch...

Edit: als dit alleen voor de winter is zou ik het hele gras er uit halen en het in zijn geheel een grote goed gedraineerde paddock maken.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:09

Zoiets bedoel ik...

Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 13:37

Ik heb nog een klein stukje gras erbij van ik denk 15 bij 40 daar staat nu alleen de shet op in de zomermaanden. Wil het nog wel geschikt maken voor de anderen, maar dan kunnen ze er zo wie zo maar even op, anders is alles weg. Er zijn geen buurboeren die paarden op hun gras willen hebben.
En ik hoef er ook niet uitgebreid op te trainen ofzo. Ik rij alleen recreatief. En ik red me op een klein stukje prima. En voor de rest maak ik buitenritten.
Hoe breed zou een track moeten zijn? Zoals je het nu getekend hebt. Tinky is de track boven en onder 6 meter. Dan blijft er 8 meter voor het gras over.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:01

Mijn track is 2,5 meter breed en mijn gras ong 10/12 meter.
Rijden doe ik er niet op, maar ik zou op de track kunnen rijden. Longeren doe ik altijd 'los'; ik sta met een zweepje op de wei en de paarden rennen op de track om me heen :D
Ik doe dus geen serieuze werkjes met de meiden, als in dressuren of grondwerk.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:02

Mijn bak/paddock is 20 bij 32, ik vind 20 breed echt het minimum voor longeren, rijden etc.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:05

Toen ik nog geen gras had longeerde ik op 10x12 meter, paard kon er nog stevig op galopperen :D

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:12

Dat het kan wil niet zeggen dat het goed is voor o.a. de gewrichten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:14

Die 5 minuten dat ik rondslinger zullen ze er niks van krijgen :D

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 14:51

Longeren op 15x15 zou prima moeten kunnen dacht ik toch. Tuurlijk groter is altijd fijner. Daarom is ook de vraag wat zal ik doen. En ik weet dat ik niet heel veel ruimte heb, maar ik woon naast een grote hengstenhouderij en ik kan je vertellen daar staan de paarden de hele dag in de stal. Met uitzondering van eventjes in de paddock of loopmolen. Wat heb jij liever? Bij mij staan ze 24/7 vrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:06

Ik had er helemaal zand van gemaakt. Als je toch nog een stuk wei van 15x40 hebt. Is toch altijd groter dan 6x30? Want zet je ze op dat kleine stukje gras wel met zijn 3en? Dat is dan toch ook binnen een dag op uiteindelijk? Of snap ik het nu verkeerd? En troost je: ik heb ook op moment alleen de rijbak van 20x40 tot mijn beschikking en mijn 2 stukjes wei samen zijn niet veel groter dan een rijbak.
Maar ik heb toevallig vandaag wel gevraagd of ik volgend jaar een stuk wei erbij kan huren, heb nog geen ja, maar hij zei ook niet gelijk nee, dus ik heb hoop...

Maar ik vind het ook te klein, zou ze zo graag weer eens lekker over een grote wei willen zien sjezen, dat terwijl ik dondersgoed weet dat ze dat bij genoeg gras niet eens zullen doen, maar zich ip daarvan accuut ziek zullen staan te vreten...

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:09

kvulden schreef:
Longeren op 15x15 zou prima moeten kunnen dacht ik toch. Tuurlijk groter is altijd fijner. Daarom is ook de vraag wat zal ik doen. En ik weet dat ik niet heel veel ruimte heb, maar ik woon naast een grote hengstenhouderij en ik kan je vertellen daar staan de paarden de hele dag in de stal. Met uitzondering van eventjes in de paddock of loopmolen. Wat heb jij liever? Bij mij staan ze 24/7 vrij.

Longeren op 15x15 vind ik persoonlijk wel minimaal en hou zelf eigenlijk altijd 20x20 aan.

En natuurlijk is dit al beter dan zo veel op stal. Maar dan blijft het mij verbazen dat mensen tegenwoordig hun paarden op zulke kleine stukjes willen houden onder het mom het is beter dan 24/7 op stal. Ja dit is beter maar dat maakt het in mijn ogen nog niet goed. Overigens heb ik geen enkel probleem met een stal zolang ze overdag maar lekker de ruimte hebben.

Ik begrijp echt dat iedereen die daar wel voor kiest het beste met zijn paard voor heeft echter ik zet er mijn kanttekening bij.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:11

ohjajoh6 schreef:
Ik had er helemaal zand van gemaakt. Als je toch nog een stuk wei van 15x40 hebt. Is toch altijd groter dan 6x30? Want zet je ze op dat kleine stukje gras wel met zijn 3en? Dat is dan toch ook binnen een dag op uiteindelijk? Of snap ik het nu verkeerd? En troost je: ik heb ook op moment alleen de rijbak van 20x40 tot mijn beschikking en mijn 2 stukjes wei samen zijn niet veel groter dan een rijbak.
Maar ik heb toevallig vandaag wel gevraagd of ik volgend jaar een stuk wei erbij kan huren, heb nog geen ja, maar hij zei ook niet gelijk nee, dus ik heb hoop...

Maar ik vind het ook te klein, zou ze zo graag weer eens lekker over een grote wei willen zien sjezen, dat terwijl ik dondersgoed weet dat ze dat bij genoeg gras niet eens zullen doen, maar zich ip daarvan accuut ziek zullen staan te vreten...

Niet gelijk nee is dus gewoon een voorlopig misschien en misschien wel ja :D

Overigens zal het je verbazen hoeveel tijd onze paarden doorbrengen met niet-eten terwijl ze 24/7 op het gras staan.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:14

Ik blijf ook in de buurt peilen. De eigenaren van de weides wisselen nog wel eens. Maar het stuk bij ons tegen over is gepacht en mag niet onderverhuurd worden. Maar ik houd elke m2 in de gaten.
Op die strook staan ze inderdaad niet met zijn allen. Tot nu toe was het Marinka en de Shet op het andere stuk. De shet bijna de hele dag en Marinka een paar uurtjes. Heel af en toe ook wel op het andere stuk, maar ze doet daar soms zo wilt en de omheining is daar niet hoog genoeg. Het ligt ook niet direct aan de rest. Er ligt een inrit tussen. Dus als ze daar staan hebben ze niet meer bewegingsvrijheid.

Ik zou misschien ook de binnen omheining met prikpalen kunnen doen. Dan kan er nog goed gereden worden en de track zou dan ook steeds anders kunnen worden.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:16

Ik heb 22x30 om te rijden en vind dat eigenlijk al te klein.

Verder volg ik de kanttekening van Lizy.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:19

Ik snap jullie kanttekeningen wel, maar dan zeg je dus eigenlijk dat mensen met een niet al te groot stuk grond geen paarden mogen/kunnen houden.

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 15:20

Ik heb 20x30 om te rijden. Is niet super ruim maar heb wel het voordeel dat ze een kleinere pist gewend zijn en in een ruimere nog beter lopen. Mijn stops oefen ik meestal in de binnenpiste. Wij zijn wel aan het rondkijken voor een aluhal of overkapping om over de pist heen te zetten beter dan niks denk ik dan maar. Dan kan ik hun thuis al lekker soepel en in conditie houden zonder dat ik met 2a3 paarden op en neer moet