Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

florie71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:06

Als de paarden s nachts op stal staan, Geven jullie dan ook eerst hooi voor je ze krachtvoer geeft. Begreep dat dit beter was voor de darmen.
Maar moet je dan hooi geven... wachten.... krachtvoer geven en dan pas naar je werk??
Hoe doen jullie dat?

florie71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:06

Als de paarden s nachts op stal staan, Geven jullie dan ook eerst hooi voor je ze krachtvoer geeft. Begreep dat dit beter was voor de darmen.
Maar moet je dan hooi geven... wachten.... krachtvoer geven en dan pas naar je werk??
Hoe doen jullie dat?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:07

Hier komen we niet verder dan 's ochtends een handje vitaminebrok per paard (gelijk de mogelijkheid om even goed te kijken of alles gezond is) en onbeperkt hooi door middel van een baal in een ruif.
Ze staan nog steeds 24/7 op het gras maar het gras is inmiddels wel op. Ze knabbelen nu meer voor het idee dan voor de voedingswaarde.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:37

DubbelDun schreef:
Ik heb ook een paar bakken als Yontheke
[ Afbeelding ]
En in de grote past een hele zak voer. Alleen zijn ze niet stevig genoeg om dan nog op elkaar te stapelen, want dan zakt het deksel door. Met een latjes is dat wel verholpen.
Verder kan een volle voerschep er nét niet lekker doorheen zonder dat je het deksel iets op moet tillen.
Het staat netjes, maar echt super handig vind ik het niet. Je knoeit best veel nl.

En als je die bakken dan in een stelling zet? Evt. Op maat?
Dan rusten ze niet op rlkaar en kun je makkeoijker de deksel even optillen. Of je neemt natuurlijk een kleinere voerschep... zo'n stalen schep als in dierenwinkels met los voer bijvoorbeeld?

kristelhans

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:52

Ik geef alleen hooi in de ochtend als het heeeeel vies weer is en ze een uurtje later op de paddock gaan (anders smeren ze al het hooi in de blub) maar nu hebben we een winterwei en geef ik ze alleen brok (vaak ligt er nog wat hooi waar ze aan kunnen knabbelen maar daar hebben ze dan geen zin in) en dan gaan ze een uurtje later de wei op waar ze echt staan te bunkeren. :') 's Avonds hangt er dan hooi in de stal en een uurtje daarna geef ik brokken, maar soms liggen de brokken er ook al, net hoe druk ik ben die avond. :P

Liset87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:03

Bij mij gaan ze om 7:00 naar buiten waar de slowfeeder vol hooi staat. Om 17:00 weer hooi (als het echt rot weer is op stal en anders gewoon buiten) en 20:00 op stal en voor de ene brok en de ander alleen vitaminenkorrel. En dan rond 22:30 nog een net hooi.

In de zomer ongeveer hetzelfde schema maar dan zonder op stal zetten en wat minder hooi per keer.

Liset87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:05

Hier trouwens de bak weer mooi droog gister, en wat doe ik..... Naar het bos gaan :') heb ik er nog niks aan dat hij droog is!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:07

Mooi plekje xapple!

Hier voer ik alleen vitaminekorrel. Energie genoeg uit het ruwvoer.

In de ochtend hang ik de netten op en vul de grote netten onder afdak en daarna laat ik paarden die op stwl hebben festaan er uit. Normaal gesproken lopen ze sagcen nacht buiten. Ik voer afhankelijk van hoeveel en welke dagdelen ze op de paddock staan ruwvoer bij. Hele dag op het zand is 4x ruwvoer. Voor 9:00, tussen 12-14 uur, tussen 16-18 uur en dan voor het slapen gaan, na 21:00. Een paar uurtjes gras/1 dagdeel op de wei, vervangt 1 voerbeurt, 2 dagdelen 2 beurten. Vitamines geef ik wanneer het uitkomt.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 18-01-15 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:08

florie71 schreef:
Hoe doen jullie dat?

Ja ik voer eerst ruwvoer en bij het krachtvoer ook eerst de lucerne erin. Gewoon achter elkaar, als ik de laatste ruwvoer heb gegeven staat de eerste toch al tien minuutjes te eten.
Je zou ook het aanvegen tussendoor kunnen doen. Ik doe dat zelf als laatste omdat Wrangler altijd met zijn snuit zijn voer de gang opslingert.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:10

Pfff ik wou dat het even stopte met regenen. Heb een halve omheining gezet en ben verkleumd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:12

Ik hoop met je mee Urielle! Hier regent het al sinds gistermiddag een uur of 17:00. Het is echt niet normaal. Het straatwerk ligt hier al een week stil vanwege het vele water.

Hoop voor je dat het straks droog word. Kun je de rest van de omheining afmaken......

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:13

joyce B schreef:
En als je die bakken dan in een stelling zet? Evt. Op maat?
Dan rusten ze niet op rlkaar en kun je makkeoijker de deksel even optillen. Of je neemt natuurlijk een kleinere voerschep... zo'n stalen schep als in dierenwinkels met los voer bijvoorbeeld?

Is een optie, maar ik heb niet zoveel ruimte in het hok waar ze nu staan. Een hoge en een lage bak past er net in :)

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:37

Even een foto van mijn voerkar, nu zo'n 5 jaar oud en ik ben er nog steeds erg blij mee:

Als eerste een foto met de klep dicht.
De voerkar heeft wieltjes (ideaal!) en onder de voerkar ligt een dekseltje met daarop muizengif.
Afbeelding

Voerbak met de klep open. Links van de voerkar aan de muur hangen mijn gereedschappen. De roze bak rechts ernaast is mijn prullenbak. Daarnaast in het hoekje heb ik een koker waarin alle zwepen en dergelijke staan. Ik heb een rij van iets van 15 haakjes, zodat alles netjes van de grond af hangt. Anders staat het in een hoek en word het erg slordig en smerig (en daar hou ik echt niet van! :o ). Nu kan ik heel snel de voerkar aan de kant rollen, prullenbak weg pakken en dan even de bezem erdoor doen. Ideaal!
Afbeelding

Voerkar open. Ik heb er nu 2 schotten in zitten, zodat ik 3 vakken heb (veulenmusli, dan slobber en het grootste vak is gewoon basisbrok). Maar maximaal kan ik er dus 5 vakken van maken (bijv. voor merriebrok / sportbrok / wortelen). De kettinkjes aan de deksel voorkomen dat de deksel helemaal achterover kan kieperen. Nu staat de deksel tegen de muur, dus is dat eigenlijk niet nodig.
Afbeelding

Over voeren: ik voer 2x per dag krachtvoer (soms slobber met gekookte lijnzaad ipv gewoon brok). Verder heb ik echt onbeperkt ruwvoer voor het voerhek, én ik heb nog 2 slowfeeders hangen omdat de veulentjes (nou ja, jaarlingen) het soms wat spannend vinden om tussen de grote merrie's aan het voerhek te gaan staan. 1x per week laat ik het ze echt zo goed als leeg eten. Wat er dan nog blijft liggen gaat de mesthoop op.
Een 110 kg baal voordroog (middenslag ronde baal) is hier zo op, ik voer zo'n 4 balen per week op gemiddeld aan 3 volwassen paarden en 2 jaarlingen.

Buiten in de paddock heb ik ook nog een paar plaatsen waar ik de slowfeeders vast kan maken, maar dat doe ik alleen met mooi weer. Want anders word het echt een vieze kliederzooi (en had ik al eens gezegd dat ik daar erg slecht tegen kan?! :o ).
De paddock's zijn nog wel droog hier gelukkig, ze zijn gelukkig goed gedraineerd.

Urielle; hoeveel omheining moet je zetten? Hout met lint? Of wat maak je ervan?

Florie; ik geef onbeperkt hooi, dus dan maakt het qua krachtvoer niet uit. Ze staan nooit met een lege maag.

Wendy; heb jij Tammie tegenwoordig bij jou thuis staan of is dat bij jou ouders? Alles goed trouwens?

Apple; ziet er goed uit! Leuk zeg!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:39

Edit: en kristelhans :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:39

Netjes! Ik denk dat ik ook zoiets ga timmeren. Lijkt me handig.

Net de andere helft gezet, brrr wat koud! Mijn tenen zijn gewoon bevroren.

Carola ik heb de bak omheind. Mijn vriend heeft bielzen in de grond gezet (er moeten er nog een paar) en ik heb vandaag geboord, isolatoren erin en dan twee draden lint en een laag draad. Provisorisch even van die poorthandgrepen want er staat een landbouwhek klaar maar vriend heeft niet goed afgemeten. Afstand tussen de bielzen is 4,80 daar en de poort is 5 meter. Dus hij moet de biels verzetten maar hij heeft er nu geen zin in en ik kan de bielzen niet hanteren.
Het is ook de bedoeling om voor het veulen er is een onderste breed lint bij te maken en dan het smalle lint van de bovenste ook te vervangen voor breed lint maar het moest even binnen het budget van deze maand.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 15:55

Florie71, dat zou idd beter zijn omdat je dan de darmen al 'activeert' zeg mr zodat ze niet ineens die grote brok krachtvoer te verwerken krijgen.. wij geven ook eerst hooi en dan eten ze daar al een beetje van en ondertussen geven we ze water en halen we het krachtvoer.. nu ja, krachtvoer kan je het niet echt noemen (strucomix en luzerne. . Staan ze al meer dan rond, mooi en fel genoeg van! ;) juist als ze echt goed aan het werk zijn geven we ze soms een klein halfje top action bij en in de ruifperiodes lijnzaadolie.. ;) )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:02

@Carola: mooie kar, maar waarom laat je de zakken er niet in zijn geheel in staan. Lijkt me makkelijker het laatste beetje er uit halen en de kar zelf blijft schoner.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:04

Dubbeldun; ik vind dat onhandig 'scheppen'. En als ik voer koop, dan doe ik hem altijd zo vol mogelijk. Maar dan maak ik wel alles op, dus pas als een vak echt helemaal leeg is, dan doe ik er weer nieuw voer in. Zo blijft er geen restje oud voer onderin liggen.
De kar zelf is door de blanke lak glad aan de binnenkant, dus dat is ook makkelijk.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:06

Wauw, mooie kar Carola! Onze diepvries was een beetje hetzelfde formaat denk ik, maar dit is wel handiger met wieltjes eronder! En wij hadden het ook altijd gewoon in de zakken erin staan, maar dat is een beetje persoonlijke voorkeur denk ik

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:13

Toffe kar seg!! :D leuk idee'tjes!! :))

Wat hebben jullie in jullie (schuil)stal liggen onder het strooisel?
Bij ons is het momenteel voor de schuilstal (kan wel toe) zo modderig en nat dat ze alle modder en nat mee binnen nemen.. gisteren 2 pakken opgestrooid, er lag een heerlijk dik laagje maar nu zie je daar nog maar weinig van terug.. :(
Het is nu wel extreem nat en het is ook zo dat we doordat het allemaal vooruit moest gaan er (nog) geen verharding voor en in de stal zelf ligt, maar ik was eens benieuwd naar wat jullie er eventueel in hebben liggen?

Las ook al eerder van een balkje voor de deur en dat lijkt me zeker een goed idee en verharden voor en in de stal gaat zeker ook nog gebeuren in de komende lente/zomer. Maar daarom was ik benieuwd naar idee'tjes? :)

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:24

Djeenie schreef:
Ik voer 2x per dag, ruwvoer zo goed als onbeperkt. Ze krijgt (winterrantsoen) 's ochtends en 's avonds hetzelfde: 1 schep luzernekorrels en 1 schep strucomix met een flinke scheut maisolie. In de zomer enkel 1 schep strucomix met lijnzaadvlokken. Ze krijgen 's morgens ook een voederbiet en hooi op de wei :-)

Haha, hier eigenlijk krakhetzelfde rantsoen! ;)
Juist lijnzaadolie ipv vlokken en maisolie hebben de onze niet echt 'nodig' ;)
Alledrie de paarden krijgen hetzelfde omdat ze daar perfect mee staan :) Juist de mijne krijgt meestal ietsje minder hooi maar het scheelt amper ;)
De mijne krijgt ook 's avonds scheutje paraffine olie op haar voer en de 2 jonkies elk een lepeltje gelatinepoeder :)

Wortelen komen daar ook wel eens bij maar varieert.. Slobber ook wel eens in de winter of na inspanning als tussendoortje ofzo :)

Qua voertijden is het in de winter 's avonds meestal vroeger dan in de 'zomer'. 's Morgens als we beiden moeten werken is dat tussen 5u30 en 6u. In de schoolvakanties en weekends is dat eerder tussen 8u en 9u30 ten laatste ;)
's avonds ten vroegste rond 18u in de winter maar in de zomer is dat vaak juist pas tegen 20u ofzo.. Maar we proberen wel 's morgens de grootste portie hooi te geven zodat ze het meeste overdag hebben ;) maar 's avonds krijgen ze ook nog een portie ;)
In de weekends en vakanties proberen we het hooi wel wat meer te spreiden.

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:25

Yontheke schreef:
Meng je de luzerne met het voer?

Beste is eigenlijk om je luzerne 'op' je voer te doen.. Dan eten ze namelijk trager, knabbelen ze beter en verteren ze bij gevolg ook beter ;)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:34

carola schreef:
Wendy; heb jij Tammie tegenwoordig bij jou thuis staan of is dat bij jou ouders? Alles goed trouwens?

Nee, staat 15km verderop. Bij mijn ouders was mooi geweest, maar 0 faciliteiten :+ Zij hebben zelf alles verkocht afgelopen jaar, mijn vader is ziek. -O-

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:40

Afbeelding
Ik heb rubberen tegels op betonvloer in de inloopstal. Maar ik heb een verhard pad voor dr stal dus dat scheelt ook veel troep

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 16:43

Die rubberentegels vinden we nogal duur :o hebben jullie onder die rubberentegels verharding liggen? Wrs wel?