Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:07

VogeltjeM schreef:
Ik wil in ieder geval weerleggen dat het niet mogelijk zou zijn om ze 24/7 op een goede manier buiten te houden, want dat is het wel degelijk.. In allerlei omgevingen en zelfs op kleine ruimten of op kleigrond.

Precies. Ze kunnen wel een gedraineerde bak maken, die het hele jaar te doen is, maar geen buitenplek om paarden lang(er) buiten te houden. Ongelofelijk!!

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:15

je kan mensen inderdaad niet veranderen Geerke, heb je gelijk in. Als dat een doel op zich wordt, dan worden we zure en gefrustreerde mensen, ben ik bang.
Maar door af en toe discussies aan te gaan of een opmerking te plaatsen of vragen te stellen, wordt er soms een denkproces op gang gezet, waardoor het uit de mensen zelf komt. Alleen dit gaat ons natuurlijk nooit snel genoeg...

@Ninx
Citaat:
Die monniken worden niet blootgesteld aan al die halve garen
_O- _O- _O- _O- _O-

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:49

Esmeej333 schreef:
Gevoelig voor mok is al wat anders dan ernstige mok toch? Wij hebben voor dat soort gevallen een betegelde paddock. Al ben ik van mening dat je vanwege gegronde medische redenen een paard best binnen kunt houden. Maar dan bedoel ik niet omdat bang bent dat hij verkouden wordt bij een beetje regen terwijl daar geen aanleiding voor is.

Helaas zijn dat soort paddocks met bijbehorend stalling hier in de regio op 1 hand te tellen.
Erg jammer want ik weet zeker dat ze zo vol zouden staan.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:52

Twiggy2008 schreef:
VogeltjeM schreef:
Ik wil in ieder geval weerleggen dat het niet mogelijk zou zijn om ze 24/7 op een goede manier buiten te houden, want dat is het wel degelijk.. In allerlei omgevingen en zelfs op kleine ruimten of op kleigrond.

Precies. Ze kunnen wel een gedraineerde bak maken, die het hele jaar te doen is, maar geen buitenplek om paarden lang(er) buiten te houden. Ongelofelijk!!

Indd! Hier in de regio genoeg plek om wat paddocks aan te leggen maar niemand die het doet. :(

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:54

Ik ben toch nog wel geneigd om te geloven dat iedereen die zijn paard nu teveel op stal heeft staan, direct zou verhuizen als er zich een vergelijkbare stal zou aandienen maar dan een waar het paard zelf kan kiezen of hij buiten staat. Of is dat naïef?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:56

Sees schreef:
Ik ben toch nog wel geneigd om te geloven dat iedereen die zijn paard nu teveel op stal heeft staan, direct zou verhuizen als er zich een vergelijkbare stal zou aandienen maar dan een waar het paard zelf kan kiezen of hij buiten staat. Of is dat naïef?

Denk het wel :( .

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:06

Sees schreef:

Dat is wel een beetje naïef.. Ik zou mijn paard voor nog geen goud 24/7 buiten willen hebben, al krijg ik er geld voor om mijn paard daar te zetten i.p.v. stallingsgeld te betalen.

Overdag als het droog is de hele middag naar buiten (alleen of met shetlander/kleine pony. Geen ander groot paard) vind ik prima. Maar langer wil ik liever niet, en zowiezo niet als het regent.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:12

mavantos schreef:
Overdag als het droog is de hele middag naar buiten (alleen of met shetlander/kleine pony. Geen ander groot paard) vind ik prima. Maar langer wil ik liever niet, en zowiezo niet als het regent.

Is dit een zogenaamd 'smeltpaard'? En wat is er precies mis met paarden van zijn eigen formaat?

@ Sees: ja... je bent erg naief.... ;(

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:18

Ninx schreef:
mavantos schreef:

Is dit een zogenaamd 'smeltpaard'? En wat is er precies mis met paarden van zijn eigen formaat?

Paarden van zijn eigen formaat, bokken en slaan ook als hun eigen formaat. Met een kleine erbij is de kans minder groot op een erge blessure. Ik heb een sportpaard en wil hem graag heel houden. Naar buiten is prima, mits het niet regent. Hij gaat dan alleen maar bij het hek staan vervelen en sjeest de bak uit naar stal. Nu staat hij 24/7 op stal, behalve als ik hem eruit haal.

Afgelopen zomer heeft hij 1 week 24/7 op de wei gestaan met 2 andere paarden, de eerste dag had hij al een hele streep over zijn been lopen wat helemaal kaal was. Niet kreupel, maar eenmaal uit de wei was er in zijn eentje geen land meer mee te bezeilen.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:19

Ninx schreef:
mavantos schreef:

De immer kalme en wijze boeddhistische monnik was nu inderdaad waarschijnlijk van zijn berg gesprongen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:22

paulinebes schreef:
De immer kalme en wijze boeddhistische monnik was nu inderdaad waarschijnlijk van zijn berg gesprongen...

Nee hoor, die was rustig blijven zitten en had gedacht ieder zijn mening.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:23

mavantos schreef:
Paarden van zijn eigen formaat, bokken en slaan ook als hun eigen formaat. Met een kleine erbij is de kans minder groot op een erge blessure. Ik heb een sportpaard en wil hem graag heel houden. Naar buiten is prima, mits het niet regent. Hij gaat dan alleen maar bij het hek staan vervelen en sjeest de bak uit naar stal. Nu staat hij 24/7 op stal, behalve als ik hem eruit haal.

Afgelopen zomer heeft hij 1 week 24/7 op de wei gestaan met 2 andere paarden, de eerste dag had hij al een hele streep over zijn been lopen wat helemaal kaal was. Niet kreupel, maar eenmaal uit de wei was er in zijn eentje geen land meer mee te bezeilen.

Tja een hele week is natuurlijk ook een extreem lange proefperiode, zeker voor een gewoontedier zoals een paard... Nou ja weet je in ieder geval zeker dat je het echt hebt geprobeerd... :roll: 8)7

Anoniem

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:24

Jeutje, komt het dier buiten, met een soortgenoot, is het nog niet goed want dan is het paard niet groot genoeg waar die mee staat.
Mijn pony staat ook alleen maar met een shetlander buiten, nou ik merk echt dat ze er dood aan gaat.. :')

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:25

mavantos schreef:

Een paard dat altijd met andere paarden staat in dezelfde samenstelling doet niet al teveel rare dingen hoor.... je ziet buitensporige reacties vrijwel alleen bij paarden die zich moeten uitleven in dat korte poosje dat ze buiten staan.

Een paard buiten zetten op een lapje zand zonder enige uitdaging krijgt zelfs de meest doorgewinterde pony aan het schreeuwen dat ie weg wil daar.... geen eten, geen andere paarden, en alleen zand? Tja... dan zou je zelf ook gaan roepen dat je naar binnen wilt lijkt me?

Paard erbij, hooi erbij: en je paard kijkt niet eens meer naar je ;-)

ps: het feit dat er geen land met hem te bezeilen was, is voornamelijk omdat hij heeft geroken aan iets waar hij enorm van heeft genoten. Je kunt hem daar ook aan laten wennen, ipv hem dit afpakken omdat hij zich niet wenselijk gedraagt. 1 week is natuurlijk peanuts.....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:25

Een paard ziet helemaal niet of dat andere paard klein of groot is. `een grootpaard met een shetlander als vriendje kan prima.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:26

chelle_dora schreef:
Jeutje, komt het dier buiten, met een soortgenoot, is het nog niet goed want dan is het paard niet groot genoeg waar die mee staat.
Mijn pony staat ook alleen maar met een shetlander buiten, nou ik merk echt dat ze er dood aan gaat.. :')

Doe niet zo aanmatigend... ik vraag me alleen af waarom het specifiek zo'n klein dier moet zijn.....

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:27

paulinebes schreef:
mavantos schreef:

Tja een hele week is natuurlijk ook een extreem lange proefperiode, zeker voor een gewoontedier zoals een paard... Nou ja weet je in ieder geval zeker dat je het echt hebt geprobeerd... :roll: 8)7

Het was niet om te proberen ;), hij brak de stal af en de mensen die op het terrein woonde (meerdere huizen) konden er niet van slapen. Hij was letterlijk rondjes aan het draven in die hele grote stal. Dus het was kiezen, of het risico lopen om hem op het land zetten of hem de stal laten verbouwen. Dus toen hebben we hem maar buiten gezet.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:28

nee NatasjavE en Chelle_dora natuurlijk maakt dat niet uit..het is prima als een paard naar buiten gaat met een soortgenoot, welke maat dan ook..
het gaat in dit geval een beetje om de gedachte erachter, wat de cynische reacties uitlokt.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:30

Ninx schreef:
mavantos schreef:

Een paard dat altijd met andere paarden staat in dezelfde samenstelling doet niet al teveel rare dingen hoor.... je ziet buitensporige reacties vrijwel alleen bij paarden die zich moeten uitleven in dat korte poosje dat ze buiten staan.

Een paard buiten zetten op een lapje zand zonder enige uitdaging krijgt zelfs de meest doorgewinterde pony aan het schreeuwen dat ie weg wil daar.... geen eten, geen andere paarden, en alleen zand? Tja... dan zou je zelf ook gaan roepen dat je naar binnen wilt lijkt me?

Paard erbij, hooi erbij: en je paard kijkt niet eens meer naar je ;-)

ps: het feit dat er geen land met hem te bezeilen was, is voornamelijk omdat hij heeft geroken aan iets waar hij enorm van heeft genoten. Je kunt hem daar ook aan laten wennen, ipv hem dit afpakken omdat hij zich niet wenselijk gedraagt. 1 week is natuurlijk peanuts.....

Stallen die jullie bedoelen zijn niet amper/niet te vinden. Je hebt hier óf weiland met alleen een buitenbak óf 24/7 stalling met een binnenbak. Je hebt hier geen stallen in de buurt die zowel een goede berijdbare bak aanbieden (hele jaar door op vorst na dan) en weiland.

Sees

Mavantos... ik geloof dat ik beter geen reactie kan geven op hoe jij jouw paard houdt :n sorry...

Wat betreft het feit dat het een sportpaard betreft, daar veranderen zijn behoeftes niet van. Verdien jij je geld met je paard?

Ik had het ook niet over 24/7 buiten ik had het er over dat het paard zelf kan kiezen.

Ninx

mavantos schreef:
Het was niet om te proberen ;), hij brak de stal af en de mensen die op het terrein woonde (meerdere huizen) konden er niet van slapen. Hij was letterlijk rondjes aan het draven in die hele grote stal. Dus het was kiezen, of het risico lopen om hem op het land zetten of hem de stal laten verbouwen. Dus toen hebben we hem maar buiten gezet.

Wat geeft het paard aan door zo wild te worden op stal in jouw opinie?

Waarom hoeft jouw paard van jou niet naar buiten?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:31

paulinebes schreef:
nee NatasjavE en Chelle_dora natuurlijk maakt dat niet uit..het is prima als een paard naar buiten gaat met een soortgenoot, welke maat dan ook..
het gaat in dit geval een beetje om de gedachte erachter, wat de cynische reacties uitlokt.

Vind het hier sowieso cynisch worden hier.

De laatste pagina's is het echt zo'n sfeer van jullie doen het fout en wij die de paarden constant buiten hebben weten het beter.

Ik ben echt een andere mening toegedaan. Ik ook wil mijn paard niet dag en nacht buiten hebben.(om redenen die ik eerder al heb aangegeven.)

Om dan door dees of geen voor halve gare uitgemaakt te worden vind ik dan echt kortzichtig.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:33

Ik verdien mijn geld niet met mijn paard en zou hem onwijs graag een lange tijd in de paddock of weide aan kunnen bieden (alleen niet 24/7) met een soortgenoot (in klein formaat). Dit is hier in de buurt niet te vinden, ja het is er inderdaad wel. Maar dan heb je een rijbaan waar ze tot hun knieën inzakken of waar je niet in kunt rijden als het een keer hard heeft geregend.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:35

NatasjavE schreef:
Vind het hier sowieso cynisch worden hier.

De laatste pagina's is het echt zo'n sfeer van jullie doen het fout en wij die de paarden constant buiten hebben weten het beter.

Ik ben echt een andere mening toegedaan. Ik ook wil mijn paard niet dag en nacht buiten hebben.(om redenen die ik eerder al heb aangegeven.)

Om dan door dees of geen voor halve gare uitgemaakt te worden vind ik dan echt kortzichtig.

De paarden hoeven niet constant buiten... dat zegt niemand.
Maar soms zakt mij hier wel de broek af hoor, paarden die alleen maar in stapmolens komen, of 1 uurtje in een paddock zonder eten of ander paard mogen luchten.
De gemiddelde hond heeft het zelfs beter in NL.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 15:36

mavantos schreef:
Ik verdien mijn geld niet met mijn paard en zou hem onwijs graag een lange tijd in de paddock of weide aan kunnen bieden (alleen niet 24/7) met een soortgenoot (in klein formaat). Dit is hier in de buurt niet te vinden, ja het is er inderdaad wel. Maar dan heb je een rijbaan waar ze tot hun knieën inzakken of waar je niet in kunt rijden als het een keer hard heeft geregend.

Dat vind ik inderdaad super frustrerend.

Waar mijn paarden nu staan gaan ze om 9 uur naar buiten en ergens tussen 5 en 7 weer naar binnen (en dan in de avond worden ze gereden.)

Maar die bak is daar gewoon slecht...kan er niks anders van maken.

Edit,...de twenter word uiteraard niet gereden....
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 11-11-13 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt