Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:58

SuperAssie schreef:
Even een vraagje..
Ik wil voor hier thuis een kast maken met al mijn reserve spullen, dus dingen die ik niet direct nodig heb(de rest ligt op stal in een kast). Graag zou ik hiervoor via MP of iets dergelijks een grote kast op de kop tikken(liefst manshoog en ong. een meter breed als het niet meer kan hihi) Diepte maakt niet zo veel uit, er komt toch (hoogstwaarschijnlijk) geen zadel in te hangen.
Moet wel genoeg ruimte zijn voor dekjes, dekens, hoofdstellen, halsters, poetsspullen, zalfjes, spuitbussen etc.

Iemand een idee waar ik naar kan zoeken?

Edit: Stel er komt wel een zadel in, wat moet de diepte daar dan ong. voor zijn?

Diepte best toch op 60cm nemen. Hangt er ook vanaf wat voor zadel, dressuurzadel neemt minder plaats in dan springzadel of western maar ook de inch maat kan toch heel wat verschil in cm maken. De soort steun ook. Ik dacht dat zo een gevormde steun 58cm was als ik me goed kan herinneren. Maar als je gewoon een buis wil kan je kijken naar hoeveel plaats je nodig hebt voor je zadel.
Denk er wel aan dat als je er dekjes inwil je die best volledig plat legt. Als ze lang geplooit blijven liggen krijg je er vouwen in die je gaat blijven zien. Dus meet ook even je grootste dekje op zodat ze allemaal plat kunnen liggen.

Chezshir77

Re: Bokts mooie zadelkamers? zadelkasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 07:40

Ik heb gewoon een kledingkastje, een kleintje. Met twee deuren; achter de ene zit het hangdeel, en achter de andere deur zitten planken. Achter het legdeel stapel ik alle dekens op, achter het legdeel kan ik dekjes en andere spulletjes opbergen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 07:58

Leen_ schreef:
Gini schreef:
Wat een nette kast, die stijgbeugels vielen inderdaad wel op met hun aparte haakjes. :D
Maar waarom zijn lichtblauwe muren erg? Ik ken een pensioneigenaar die juist bewust blauwe muren wilde. Dat houdt de vliegen weg.

Omdat ze vroeger donker groen waren zoals de deur en de bedoeling was dat ze even donker gingen zijn maar dan grijs. Was wel schrikken toen we daar aankwamen met geel met lichtblauwe muren.

Ah zo, dan kan ik me wel inbeelden dat het even gek was. :D

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 16:29

Mooie kast [***]!

dabbo19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 17:08

ik wil graag ook een zadelkast mischien zelf maken
weet iemand ook niet een te duure te koop moet niet groot wezen en niet duurder dan 160

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 18:45

Heb via een oud klasgenootje een kledingkast weten te vinden, 1.80m hoog, 1.40/1.50m breed, diepte weet ik zo even niet. Zitten twee deuren in. Ga hem zondag ophalen, en dan wil ik met hulp van mijn vader (en zijn gereedschap :o ) in iedere deur/zijkant en de achterkant ventilatieroosters maken, en nog wat extra planken of iets om mijn dekjes op te kunnen hangen ed!
Heb genoeg inspiratie opgedaan in dit topic haha!

Vuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 19:18

Heb al hele gave kasten voorbij zien komen. Ik heb een grote archief kast als zadelkast. Ben er echt heel erg blij mee, maar moet helaas opzoek naar een andere kast. Heb sinds augustus een ander zadel. Deze paste net in men kast. Nu is er vandaag een bredere boom in men zadel gegaan en nu past mijn zadel niet meer in men kast. Ging eerst ook echt maar net en nu krijg ik de deur echt niet dicht zonder hard tegen men zadel te duwen. Dat vind ik echt zonde van men zadel en kan me niet voorstellen dat dat goed is. Zadel nu dus maar mee naar huis genomen.

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 20:46

Volgende week komt mn jonge paard naar een stal in de buurt en ik heb mn oude zadel kast een beetje opgeknapt. Geschuurd en gebeitst. En ik wil de indeling veranderen. Voorheen moest mn zadel erin kunnen en dat hoeft niet meer. Bovendien waren alle vakken dusdanig van afmeting dat je er erg weinig aan had. Dus heb een nieuwe indeling verzonnen.

Hoofdstel, halsters, longeersingel wil ik aan de deur. En dan bij de bovenste planken er iets afzagen aan de voorkant, zodat er ruimte is voor het hoofstel en de longeersingel.
Onderin waar halsters en een longeerlijn komen is dat niet nodig, want dit was voorheen ook al zo.

Dit is de indeling, ik twijfel alleen nog of het handig is om die manden bakken wat hoger te zetten (die bandages bakjes zijn heel licht en stonden daar altijd al, dus dat is sowieso goed).
Het lijkt mij alleen makkelijker iets hoger een bak te pakken ipv steeds je dekje tussen de stapel frommelen of een fleecedeken in de stapel terug leggen. Dat is lager wat handiger denk ik.

Afbeelding

Ik hoor graag of iemand van jullie nog tips en ideeen heeft!

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:11

Blijft dat paard bij je? Voor de toekomst zou ik toch een zadelhaak maken. Als doekjes dan heel nat zijn kun je ze ook te drogen hangen

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:16

Er is een afgesloten ruimte waar je je zadel, nat dekje op kunt hangen zodat het kan drogen en luchten en niet in je kast gepropt hoeft te worden.

Vandaar dat ik geen zadelsteun neem, bovendien kan een extra zadel (springen oid) ook in mn trailer die op het terrein staat.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:18

Lijkt me wat betreft diefstalpreventie niet erg handig. Zou het dan toch wat moeilijker maken door het in een afgesloten kast op te bergen. Die dingen kosten al genoeg..

karlijn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:20

Het komt in een afgesloten ruimte, een die veiliger is dan de ruimte waar de kast staat.

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:36

Dan is het inderdaad niet nodig!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 21:46

Ik twijfel nog over een zadeldrager in mijn 'thuiskast'.
Moet eerst eens zien hoe diep/breed deze precies is, en of ik de mogelijkheid wel heb om die erin te maken(ivm stevigheid gezien het oorspronkelijk een kledingkast is).
Ga de kast zondag avond ophalen dus ben benieuwd!
Als hij verbouwd/ingeruimd is zal ik een update plaatsen, moet sowieso nog iets van halster/hoofdstel dragers aanschaffen etc, en nog wat planken.

dabbo19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 21:21

zadelkast gekocht

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:04

Ik kijk al regelmatig in dit topic (staan handige dingen in!! :D ), zelf al vaker over een 'eigen' zadelkast gedacht. Op mijn huidige stal heb ik een best grote zadelkast, maar vind hem zelf erg onhandig. Er zitten 2 zadelsteunen in (gewoon ronde balken zeg maar), waarvan de bovenste eigenlijk onbruikbaar is voor zadels omdat ie er bijna afligt door de slechte plaatmateriaal waar die aan bevestigd is. De onderste is wel goed stevig overigens. Ik heb een paar haken (gewoon grote spijkers) waar halsters, hoofdstellen, longeerlijnen, longeersingel e.d. aan hangen. Maar het is opgeruimd (vrij netjes nog wel) maar het ziet er zo rommelig uit. Heb daarbij 1 plankje die niet al te groot is waar mijn cap en wat zalfjes op staan. Daarnaast staan op de grond de voertonnen, liggen mijn dekens opgevouwen in tassen erachter (godzijdank zijn er geen muizen!), en bovenop de voertonnen mijn poetskist en tas. De bovenste zadelsteun word nu gebruikt voor dekjes op te hangen, maar als het goed is komt er straks een springzadel en heb ik weer 2 steunen nodig. Buitenkant van de kast hangt mijn zweetdeken.

Misschien (/waarschijnlijk) ga ik binnenkort verhuizen naar een particulier en daar is geen kast niks. Nu vind ik persoonlijk een kast véél netter staan als hoofdstellen, halsters, zadels, dekens, dekjes etc. gewoon open en bloot voor het oog in de schuur. Zo'n kast staat toch wat opgeruimder (deurtjes dicht en niemand ziet het wat voor rommel je allemaal hebt :') ). Al vind ik het wel een must (en ook overzichtelijker) als je kast gewoon ook opgeruimd is én dat lukt alleen door middel van een makkelijke indeling. :P

Ik heb dus een best wel 'eisen' lijstje.

Zo wil ik een draaibare zadelsteun
Dekjes zo op kunnen bergen dat ze NIET over elkaar heen moeten hangen/leggen, je moet ze afzonderlijk erg makkelijk kunnen pakken.
Genoeg ruimte voor hoofdstellen / halsters
Handige manier van opbergen longeerspullen (longeerlijn, singel, pessoa, touwtjes e.d.)
Plankjes voor zalfjes, cap, peesbeschermers (evt. in bakjes gestoken).
Genoeg ruimte voor opbergen poetskist/tas.
Evt. opbergruimte voor dekens, al vind ik dekens een stuk minder storend als die netjes aan een dekenrek hangen.

En het liefst zo min mogelijk rommel voor de stallen, dekjes e.d. die hangen te drogen aan de stal, net als peesjes etc. vind ik altijd zo rommelig staan. Het liefst gewoon alleen halster met touw en klaar, rest netjes opgeborgen. :P

Nu word dit (waarschijnlijk) een kast met een kant voor mij en de andere kant voor degene van wie de stallen zijn. Daarnaast zit ik te denken aan een 'open' middenstuk, waar je dus dekjes en peesjes op kan laten drogen. Evt. daarboven kastjes met deurtjes voor zalfjes e.d.

Maar goed, moet allemaal nog overlegd worden (ook nog geen idee in hoeverre hun het allemaal zien zitten natuurlijk, 1 geluk wel hun willen het ook gewoon netjes hebben), wel vind ik het prettig als de honden niet zo makkelijk bij de spullen kunnen komen (jonge hond en zou het zonde vinden als er ergens mooie hondentanden in komen te staan :+ ).

Eerst maar is even opzoek naar alle afmetingen, zo wil ik het zadel er gedraaid in hebben dus niet de voorkant vh zadel tegen de achterkant van de kast aan, maar juist tegen de zijkant van de kast. Vervolgens ligt ie dus op een draaibare zadelsteun die je zo uit de kast kan draaien zodat het zadel erg gemakkelijk op te pakken / weg te hangen is. (En ook makkelijk met het invetten/schoonmaken e.d.)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 07:51

Ik zal vanavond even wat foto's plaatsen van mijn thuis-kast haha :)
Het is echt een mega ding(3 deurs manshoge kledingkast) maar ik ben er blij mee :D

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:27

Hallo, ik lees hier al een tijd mee, ik heb alleen even een vraag.
Zou ik van een 4/5 mm dikke plank, van 150x110cm een kast kunnen maken?
Het is bedoelt voor een stel halsters, poetspullen, een dekje, rijlaarzen, een paar gympen, bandages, en nog wat kleine spullen. Zou dit kunnen? Of zou het te klein zijn?

dabbo19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:35

Afbeelding
Afbeelding
Mijn eigen zadelkast <3

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 20:37

Wat zijn de afmeting van die kast? :)

dabbo19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 21:54

hoi
weet ik niet heb hem tweede hands gekocht

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 22:28

Nu mijn rommel
Heb poosje terug al heel veel verkocht, maar op 1 of andere manier blijft er iets bij komen. Ik ben opzoek naar een nieuwe kast omdat mijn deur eruit ligt, hij is gesloopt lol misschien door die 10 halsters die eran hangen. :+ :+

Afbeelding

Afbeelding

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:00

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 12:11

Ik was van plan om een zadelkast te maken van een oude kast van m'n oma, maar op mijn nieuwe stal krijg ik een hele zadelkamer voor mij :D Nog beter natuurlijk!

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:52

@ Thillie

2.25 hoog,
60 diep
1.35 breed, waarvan 1 deel 80 en 1 deel 40cm breed is.