Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:13

joyce B schreef:
heerlijk, en wat een mooie paddock heb je!
Hoop voor je dat die nieuwe laag zand lekker schoon en droog blijft en niet opnieuw een modderboel wordt. Ben benieuwd naar je ervaringen de rest van de winter!

Twee jaar terug heb ik hetzelfde gedaan dus het blijft best lang goed. De bovenste papperige laag moet je er wel goed afhalen dus niet gewoon het nieuwe zand erop gooien. De paarden vinden het inderdaad heerlijk en hebben er vannacht duidelijk geslapen (en gaten gegraven |( ). De truc is om 'm net voordat het flink gaat vriezen mooi vlak te slepen en dat iedere dag (zolang het lukt) te blijven doen. Dan krijg je een mooi losse bovenlaag tijdens de vorst. De laag daaronder bevriest zodat het lekker vlak blijft.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:15

DubbelDun schreef:
Zekers, en dan denken de buren dat ik iets mankeer ;) :+

Hoe doen jullie dat trouwen met bladafval??
Dat is hier met die grote bomen echt een aanslag op het lang goed houden van het zand.
En nu ik mijn wei voor een groot deel ga opofferen aan de PP moet ik ook daar veel vaker blad(en nootjes) ruimen.

Nou, het is inderdaad genieten! Het was gewoon niet meer te doen. Blad blaas ik er geregeld af met de bladblazer. Moet inderdaad anders hou je het niet lang goed. Mest en resten voordroog ook verwijderen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:38

ik heb helaas niet zo'n sleep waarmee ik een harde laag flink los kan halen. Zeker als het zand nog vochtig is, is het meer schrapen zodat hij vlakker wordt. Pas als het goed droog is wordt hij ook losser door te slepen, maar dat is alleen de bovenste paar centimeter.
Ik hoop dus altijd maar dat het eerst een periode goed droog is voor het gaat vriezen zodat ik dan de bak, en eventueel paddock, kan slepen.
Helaas heeft mijn paddock nu dus die natte plek, die niet goed opdroogt, dus slepen zal wel lastig worden wil ik de bodem niet nog verder kapot rijden met mijn zware 4x4. Mijn bak was gister weer zover opgedroogd dat ik hem kon slepen en ligt er nu weer keurig bij.
Gister en vandaag weer perfect rijdbaar. Toch wel blij met de drainage en niet-zware bodem. hij wordt misschien iets eerder plasserig bij regen, maar doordat het water niet met een dikke laag los zand gaat mengen, droogt hij ook vlot weer op. Hoop dat een keer goed de harde laag lostrekken hem weer sneller laat drogen. Zit te twijfelen of dat nu in de winter nog kan in een droge periode, of dat ik dat beter einde van de zomer kan laten doen...

Jeddah

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:41

Wauw! Mooie paddock! :wow: Gaaf met de bomen inderdaad!

Hier harken wij het blad zoveel mogelijk weg zodra de bomen kaal zijn. Je houdt altijd wel wat, vooral als het inmiddels al erg nat en modderig geworden is, maar het helpt toch iets met het dichtslippen van de bovenlaag.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:53

Ik heb net ook met de hark de wei schoongeveegd. Overigens ook nieuwe ideëen weer opgedaan. De meiden hebben al even proefgelopen op het pad :D

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:13

prachtige paddock!!
hier is dat alleen geen optie, het wordt binnnen de kortste keren alweer een blubberboel, dus moeten we echt eerst draineren...

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:01

ik heb niet heel het topic gelezen, maar hier toch even een stipje,
ik ga ook een PP aanleggen, met paddock en 2 weides zodat mijn paarden (de ene wordt dik de andere dun) appart kunnen staan wanneer er opnieuw gras is
er komt tegen april ook een nieuwe stal bij
als het af is zal ik foto's plaatsen
hier het ontwerp:
Afbeelding

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:40

carolojevebe leuk idee helaas moeilijk te herkennen op de foto. Kun je er misschien wat meer over vertellen.

Dubbeldun mijn man heeft van sinterklaas een hele mooie bladhark gekregen. Die gebruikten we ook op het Centrum in Reken ik zal er eens een plaatje van opzoeken. Hij is gisteren gebruikt voor de blaadjes en de gebruiker was enthousiast.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:58

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:00

@DP: interessant model, kende ik nog niet.
Ik heb nu deze en die doet het ook goed. In het groen dan :)

Afbeelding

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:02

Die heb ik ook! :D Werkt heel fijn ja :j

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:05

ah die hebben we in het blauw maar die mag nu met pensioen geloof ik ;-))

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 23:23

hahaha, die heb ik ook zelfs 2 nl 1 met lange steel en 1 met korte steel die gebruik ik weer om kuilvoer in de mestboy te harken en vervolgens in de krui te dumpen. Multifunctionele dingen die harken!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:11

Nog even een verslagje van bezoekje aan Manege Nieboer in Hoogezand (www.manegenieboer.nl):

Het was een leuke, en drukke open dag was en dat het interessant was om te zien hoe zij de manege hebben opgebouwd.
Viel me op dat er weinig stallen waren en wat verouderd (aantal stands en wat boxen, niet al te ruim) en volgens mij de meeste paarden in de paddocks met schuilstallen gehouden werden.

De paddocks zijn ongeveer 15 a 20 bij 30 meter. Vooraan tussen 2 paddocks een vorstbeveiligde waterbak met bal, in het midden 2 containers die haaks op elkaar geplaatst staan zodat ze er zowel in kunnen schuilen als altijd ergens naast beschut uit de wind (en regen) kunnen staan. Aan de achterkant van de paddocks stonden dan 2 vierkantjes gemaakt van balken (soort eenvoudig hekje) waaruit onbeperkt hooi werd gevoerd. GEzien de sporen in de paddock worden daar 1x in de zoveel tijd hele balen in gezet waar de paarden dan een tijd onbeperkt van kunnen eten.

Wat me op viel was dat volgens mij de paddocks vooraan op het terrein recentelijk voorzien zijn van nieuw zand, en er vrij netjes bij lagen, alhoewel de mest volgens mij niet verwijderd wordt waardoor sommige plekken al weer viezig werden, en het stro in de containers flink opgepot wordt waardoor er een dikke laag in zit, maar ook een dikke laag naar buiten wordt gelopen en daar dus nat in en op het zand ligt.

Wij zijn het hele terrein afgelopen, over een vrij nieuw aangelegd asfaltgranulaat pad, tot we bij een achterste paddock aankwamen. En dat was een voorbeeld van hoe het er uit kan hebben gezien voor de opknapbeurt...
Ik vond het toch wel triest hoe de paarden daar helemaal achter op het terrein er bij stonden.
Had het vermoeden dat daar de manege paarden en pony's stonden, maar die paddock waren ze duidelijk nog niet aan toe gekomen om op te knappen. Die geschakelde paddocks waren zwart van de modder waar de paarden tot hun knieen in weg zakten. Onder het luifel van de containers konden ze nog redelijk schoon in het dik opgestrooide stro staan, maar verder zag het er echt heel vies en nat uit. Zo zou ik mijn paarden niet willen hebben staan en het was geen reclame... Zou ook niet weten hoe je met goed fatsoen een paard of pony uit die diepe drek moet halen, laat staan dat je het nog schoon kan houden.
Volgens mij kon je er alleen nog doorkomen met een trekker om daar te voeren of op te strooien. Men had zelfs allemaal stro gegooid in de paddock met hooivierkantjes, waarschijnlijk om wat stevigheid aan dat moeras te geven.

Als ik die manege was zou ik die boel ook af laten graven en weer aanvullen met zand, de paddock waar ze eten en waar de containers staan gewoon verharden met iets wat je schoon kan maken en in de 3e naastgelegen paddock een dikke laag schoon zand storten zodat ze daar eventueel nog kunnen liggen, rollen, spelen etc. Dan staan de paarden er voor het oog altijd netjes en schoon bij voor bezoekers.

Ook de pensionpaddocks zouden er op vooruitgaan wanneer die bestraat zouden worden op de plekken waar gevoerd wordt zodat dat netjes blijft en de paarden niet in een berg afval-ruwvoer staan die zich gedurende de maanden steeds verder opbouwt en waarin schimmels en bacterien zich kunnen vermenigvuldigen, en de paddocks vaker van mest ontdoen zou ook ten goede komen van het verzorgde uiterlijk.

Ik wil de manege hierbij niet afvallen, want ik vind het echt bijzonder hoe deze manege de paarden paardvriendelijk te huisvesten, maar het is wel leerzaam om te zien waar ze dan tegen aan lopen.

Verder mooie accommodatie wat betreft de losgooipaddocks, 24/7 buitenpaddocks, buitenbakken en longeerbak, evenemententerrein welke een goede stevige bodem heeft, ook nu nog in de winter. Leuke menhindernissen en nu met die binnenbak erbij zeker all-weather! En nog nette weides.

Kan me voorstellen dat je zo een ideale combi hebt tussen natuurlijk je paard kunnen houden en toch een goede trainingsaccomodatie... Zulke pensionplekken zouden er veel meer mogen zijn in Nederland.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:25

@joyce B : ik ken de manege niet, maar ik kan me indenken dat op een bepaald moment het geld ook even op is :)
Misschien als je volgens jaar nog eens gaat kijken dat er weer meer is aangepakt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:58

ja, of de tijd voor de open dag ;)
Je kon echt wel zien dat ze heel druk aan het opknappen waren.
Dus die achterste paddock zal hopelijk ook nog wel (snel?) aan de beurt komen...
Dan is het alleen wat jammer als je ziet dat door het onderhoud het al vernieuwd deel waarschijnlijk toch vrij snel weer slechter zal worden. Dat zou zonde zijn. Maar wie weet, volgend jaar weer een keertje kijken...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:58

Denk dat de bottleneck het typische fabeltje is van : paard uit box = niet meer hoeven uitmesten. Helaas, ook weides en paddocks hebben dagelijks onderhoud nodig.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:00

Joyce, Met hoeveel paardjes stonden ze per paddock?
Heb je toevallig ook foto's gemaakt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:03

tamary schreef:
Denk dat de bottleneck het typische fabeltje is van : paard uit box = niet meer hoeven uitmesten. Helaas, ook weides en paddocks hebben dagelijks onderhoud nodig.
Ik denk zelfs dat je er nog meer werk aan hebt. Immers de lijnen zijn langer, dus ook het loopwerk kost meer tijd.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:08

Wat een mooie paddock op de vorige pagina!
Ik vind het leuk te lezen dat mensen hun paddock aantrekkelijker maken voor hun paarden. Het valt me altijd zo op dat paarden die op paddocks staan er altijd maar een beetje 'staan'. Kan zijn dat ik op het verkeerde moment langsloop :+ En het is natuurlijk super dat ze buiten komen met andere paarden maar als ze daar de hele dag zo'n beetje staan vind ik het toch sneu. De term 'paddockpaarden' word bij ons al gebruikt :o
Ik vind het echt fijn dat mensen hun paarden toch stimuleren paard te blijven dwz lopen en spelen en er niet alleen genoegen mee nemen dat ze buiten staan. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:18

tamary schreef:

Juist, en op de site staat dat er dagelijks opgestrooid wordt, en 4x per jaar uitgemest... Als ik zie hoe vies mijn paddock en wei worden met 4 dieren als ik die niet elke dag uitmest (paddock met schuilstal wordt nu 3x per dag uitgemest), dan voorspelt dat niet veel goeds voor het zand wanneer er 6 tot 12 paarden 24/7 in poepen en plassen en door het zand trappen 3 maanden lang in weer en wind .

Ik heb geen foto's gemaakt omdat ik me daar niet zo gemakkelijk bij voelde, zeker niet bij die achterste paddock, had wel camera meegenomen. Op de website staan wel een paar foto's die een idee geven. 90% zag er netjes en vrij droog uit. Menige stal heeft slechtere paddocks en bakken. Dat wil ik nog even benadrukken. Die achterste was de uitzondering.

In de meeste paddocks liepen op dat moment zo'n 6 tot 8 paarden/pony's. Hoeveel dieren er op dat moment uit waren om gepoetst of gereden te worden weet ik niet.
Die achterste stonden meer paarden, denk wel meer dan 12.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:24

DubbelDun schreef:
tamary schreef:
Ik denk zelfs dat je er nog meer werk aan hebt. Immers de lijnen zijn langer, dus ook het loopwerk kost meer tijd.

Inderdaad, en het is zwaarder om in weer en wind door het zwaardere en soms natte, zuigende zand te lopen met een kruiwagen en verregende of bevroren drollen uit putten en kuilen te harken en scheppen dan een stal uitmesten waar alles binnen 9m2 ligt en relatief droog blijft, op plasplekken na, uitgezonderd misschien bij paarden die van hun stal een omgeploegd varkenskot maken...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:27

@Miryamk : mijn meiden doen ook weinig anders als eten, slapen, mesten en drinken.
Die hebben de leeftijd van speels zijn al gehad :)
Door langere lijnen te maken kan ik ze alleen meer laten lopen.

@joyce B : 4x p/jr is dus imo echt véél te weinig.
Edit nav je laatste bericht: dáárom is het ook belangrijk dat een PP geen mudpool wordt en ook dat kost energie/geld.
Bij een bedrijf zou dan een mechanische manier van mesten misschien sneller gaan.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:36

DD de meiden bij ons spelen ook niet, trekken daarintegen wel dagelijks een heel aantal sprintjes met zijn allen. Ruinen zijn een stuk speelser. :roll: Maar het valt me op dat bij de stalling naast de onze (waar ze dus op paddocks staan van zo'n 20 bij 30) ze gewoon de hele dag op dezelfde plek staan. Het verschil met onze kudde in gedrag is nogal groot. Nou ben ik ook gewoon een bofkont met mijn stalling hoor dat besef ik ook wel. Maar ik vroeg me gewoon af of paarden die op paddocks gehouden worden minder bewegen. ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:06

ik denk dat ze over het algemeen gesproken wel minder bewegen dan op de wei. Op de wei lopen ze meer tijdens het zoeken naar dat lekkere grassprietje en hebben ze meestal wat meer ruimte waardoor het meer uitnodigt tot even een sprintje trekken (waarbij ze elkaar inderdaad uit de tent lokken en aansteken, zelfs mijn merrie kan dan af en toe gevaarlijk tekeer gaan met haar gekke hogeschool sprongen)

In de paddock lopen ze vooral heen en weer tussen de verschillende voerbakken/ruiven en de waterbak, maar als ze op een fijn plekje staan, staan ze er soms best lang achter elkaar. Ze zoeken een lekker plekje om te staan met goed uitzicht op iets in de omgeving, of gaan even naar de schuilstal om (droog) uit de wind te staan, of te poepen of te plassen. Als de bodem het toelaat gaan ze meestal ergens einde van de ochtend/begin van de middag, en 's avonds/'s nachts liggen slapen of dutten, rollen eens een aantal keer, zoeken elkaar eens op om te kriebelen of te plagen, en over het algemeen gaat alles er rustig en kalm aan toe en lijkt het misschien wat saai voor een buitenstaander. De paarden hebben dit echter veel liever dan opgesloten op stal staan. Ik denk hoe uitdagender en afwisselender de omgeving en ruimte die ze tot hun beschikking hebben, hoe meer ze zullen rondstruinen van de ene plek naar de andere en hoe minder verveeld ze zullen zijn.
Daarom is Paddock Paradise ook zo'n mooi concept. Dat nodigt uit tot creatief indelen van de ruimte en verrijking van je paddock en weide.

Vanaf gisteren kan ik de paarden weer zelf een tijdje heen en weer laten lopen tussen de paddock en bak, via een stukje pad, naar een stukje relatief droge en stevige wei (waar ook nog wat te knabbelen staat) wat ik afgezet heb...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heb ze er echt zelf af moeten halen na 4 uur omdat ik bang ben voor diarree en koliek problemen als ik ze te lang op het gras laat lopen, maar ze hebben zichtbaar genoten. Hopelijk hebben ze er de rest van deze vorstperiode nog plezier van!

Hier meer foto's van hoe ze er 13 en 16 december bij stonden bij mij...

Nu mijn himalaya likstenen op zijn, heb ik mijn houder eindelijk kunnen testen met een mineralenblok. Hij past prima!
Afbeelding