Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:37

Ik heb het er gisteravond ingegooid en ik geloof dat ze vandaag om 12 uur in de paddock is gezet. Het is zo'n smerig paard ... Ze draait constant rondjes in stal dus mengt alles met elkaar. Nu het nog korrels zijn, kan je het er makkelijk uithalen, maar zodra het echt mot is wordt het zo snel ranzig ...

Maar alsnog is het veel minder intensief mesten dan met stro. Met stro kon je elke dag 1 of 2 kruiwagens eruit halen en elke paar dagen de hele stal leegscheppen (was dan 1 een al zwarte prut). Afgelopen maand heeft ze 6 1/2 zak gebruikt = 6 1/2x6,33 = €41,15,- en met stro, gebruik je voor alleen dit paard 1 hele strobaal a €100/120,-

Stuk goedkoper lijkt mij :D + wat ik uit stal haal aan mest + als ik hem leeg haal is VEEL minder!

Fitzroy

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:07

Riekster, die van mij zijn net zo vies, zo niet nog viezer. Heel herkenbaar dus :D
Varkens zijn schoner dan mijn paarden.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:10

Ik ken varkens, maar Dioos is echt vervelend ... Vooral door het kuil.

Madam neemt een hapje en draait door stal heen, ondertussen valt er dus steeds een pluk ergens in stal. Door dat steeds weer draaien gaat het helemaal mengen + madam gaat er ff op plassen en poepen. Dat is echt het grootste probleem bij dioos ...

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:16

Oké, maar als ik het zolang laat liggen is het hier net zo'n bende hoor. Er is denk ik maar één oplossing (maar dat moet natuurlijk wel mogelijk zijn) vaker de hopen er uit halen. Ik denk dat je dan langer dan 3 of 4 weken er mee kunt doen.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:18

En dat is niet mogelijk ... Ik woon aardig dichtbij, maar er zit een vervelend (onwijs duur) pondje onderweg |( Dan wordt het een verschrikkelijk duur grapje :+

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:42

OH..ja dan houdt het op....lijkt me knap lastig trouwens!
Dan is het niet anders, helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:52

diana1 schreef:
Aardig schoon vandaag? Is dit na 1 nacht of heb je hier een dag de boel laten liggen? :o
Het is idd een vies paar zeg! Niet echt leuk.

O jee, dan heb ik nog een veel viezer paard. :D Die trapt dan ook nog minstens 2 bergjes kapot en plat, als het kan er nog in liggen. }>

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 23:55

@ Russel,
Zo één heb ik hier dus ook, vandaar dat ik regelmatig de hopen eruit haal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 00:01

Als ik op stal ben, hups meteen de drollen eruit, voor ik ga slapen is de stal nl weer helemaal schoon, maar als ik die ochtend weer op stal kom, man-o-man, hoe krijgt hij het voor elkaar. Ook heeft hij in een korte tijd een stukje mooi witte muur helemaal bevuilt :+

Ik doe nu steeds alles goed harken en dat begint wel te werken. Ik heb nog niet een kruiwagen met nat er uit hoeven halen zoals bij vlas, louter steeds drollen of een mestboyschepje verse nat.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 00:06

Dubbeldun:je hebt nog een pb!(ik kan niet om 11 uur,wel om 15.00 uur)
Sorry offtopic maar is belangrijk!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 09:35

Nachtbraker :D (voor mijn doen iig). Maar PB is gelezen en geen probleem :)

Overigens liggen de stallen met de Chopped er goed bij. Het oude mot is mooi gemengd en de kleur is lichter geworden.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 13:00

Citaat:
Even een quotje uit het stuk: De kleur van de korrels zegt in praktijk weinig over de kwaliteit en de strosoort. Koolzaad kan variëren van lichtgeel tot grijszwart, tarwe van goudgeel tot donkerbruin. Bespoten of onbespoten gewas geeft ook nog kleurverschillen, doordat bij onbespoten gewas onkruiden zijn meegehakseld. Vanuit milieuoogpunt kunnen meerkleurige korrels dan ook beter zijn dan eenkleurige korrels.

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens:
Omdat er veel onkruid/gras zit in verwerkt, zou dit een betere korrel moeten zijn op milieugebied. Maar dan het volgende:

1. dus zit er minder tarwestro of koolzaadstro in
2. is het logisch dat het meer opgegeten wordt
3. is de kwaliteit te betwisten, doordat er meer vervuiling in het stro zit
4. waarborgt men de samenstelling en dus ook kwaliteit niet

Er wordt dus minder aandacht besteed aan kwaliteit van het stro, omdat dit uit milieu-oogpunt beter zou zijn? Dat de kwaliteit van het stro (en dus uiteindelijk ook van de strokorrel) dan slechter is, wordt op de koop toegenomen?
Altijd een zelfde kleur korrel = altijd dezelfde samenstelling = geen twijfel aan de kwaliteit

Daarbij: als ik (toen ik nog stro gebruikte) tarwestro aangeleverd kreeg en het was niet mooi goudgeel van kleur, dan was het linea recta richting afzender. Je betaalt voor een goede kwaliteit, dan wil je het ook krijgen.
Idem aan vlas: er is goed ontstoft en van rommel (knop en wortel) ontdaan vlas, maar er is ook veel bocht te koop.

Nog even een testje gedaan met een monster van German Horse Pellets, daar had ik nog wat van liggen (een kleine 50gr) en dat was erg grappig om te zien: het viel prachtig uiteen in het water, binnen 1 seconde, echter vocht opnemen deed het absolúút niet.

Update inclusief foto's komt er vanavond aan. Het is prachtig weer en daar moet even van genoten worden: iedereen te paard en de paden op, de lanen in!

Dioos is écht een smeerpoets, als dit van 1 nacht is.... pfoei!

*edit: paar typo's*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 15:49

Imker, kleur van het stro doet niet af aan de kwaliteit, zo hebben we een heel slecht strojaar gehad, toen was het stro zwart. Toen had je ook boeren die verkochten het mooie (voor het oog) goudgele voor de dubbele tot wel 3 dubbele prijs :D Tjaja, uitgekookt want het oog wil ook wat.

Maar ik heb het zwarte stro, zoals het toen werd genoemd, gezien bij een vriendin van mij, was gewoon stro, niks stoffig of rot of zo en het nam gewoon ook net zoveel, (eigenlijk dus niet zoveel zoals we van stro kennen) vocht op. De kwaliteit was niet minder, alleen de kleur was impopulair.

Dan kan men zich ook afvragen of het bespoten stro wel zo fijn is als je paard daar veel van eet. Korreletende paarden is denk ik ook heel persoonlijk, sommige paarden eten veel en doen het ook uit verveling.

Ik heb dan het goudkleurige stromot van Ecobodem, maar daarvan eet mijn paard af en toe ook wat, maar ik heb hem ook vlas zien eten. Dan heb ik liever stromot, maar als het stromot erg intenstief bespoten is geweest, dan ook liever niet.

Kleur kan mij niet boeien, inhoudt wel. De buitenkant zegt niets over de inhoud. Chemische rommel die gebruikt wordt om zo mooi mogelijk goudgeel te laten zijn vind ik kwalijk, maar groen met schadelijke vermalen planten net zo.
We moeten het maar afwachten en op de blauwe ogen geloven wat een handelaar zegt. Handel is handel en dat weet jij ook Imker :D :+ }>

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 16:49

imker schreef:
Idd, je kan best met wat minder zakken beginnen, je zult dan alleen waarschijnlijk sneller bij moeten strooien. Maar indien het je paard ten goede komt: doen.

Zoals ik al eerder vermeldde: ieder paard vereist toch zijn eigen methode en het is de eerste keer even wennen.

De leverancier van mijn Strovan korrels gaf aan dat 4 zakken om te beginnen genoeg was. Onze stallen zijn net iets kleiner dan die van hem. Heb vandaag de stal van onze merrie helemaal leeg gehaald en er 4 zakken korrels in gedaan. Benieuwd hoe het bij haar zal gaan. Aangezien ze stro erg lekker vindt en schoon vlas ook eet, heb ik er flink met een azijn oplossing overheen gespoten. De stal van onze ruin, de viespeuk, ligt er nog steeds keruig bij. Heb gister de 3e zak erin gestrooid. Was begonnen met een nagenoeg schone vlasstal, 1 zak korrels erdoor. Vorig weekend weer 1 zak bijgestrooid en nu dus weer 1. Op alleen vlas moet ik 3x per week de natte plekken eruit halen, nu nog geen 1 keer. bevalt me super tot op heden.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 17:11

OVERAL lag weer poep ... Het begint ook al uit elkaar te vallen. De korrels waren gister al een flinke laag, maar nu is het alweer een hele dikke laag :) Uitmesten ging redelijk snel, moest ff zoeken maar het was heel licht werk. Had gister en vandaag een onderkant van een kruiwagen vol.

Afbeelding

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:47

Ziet er goed uit, Riekster!

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:56

Als het nou op deze manier door gaat, dan ben ik blij :D

De vorige keer ging het ook goed TOT ze overdag binnen stond ... Toen stortte de stal gelijk in, dan is het binnen een paar dagen 1 grote zwarte prut.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:41

Citaat:
Altijd een zelfde kleur korrel = altijd dezelfde samenstelling = geen twijfel aan de kwaliteit

Een natuurproduct (lees stro) kan wisselen van kleur door de speling der natuur, denk aan bijv. veel/weinig zon of regen.
Volgens mij komt ALLE stro van weilanden die worden beïnvloed door één en DEZELFDE natuur!

Even off topic:
Een ander natuurverschijnsel: vanochtend de zwaluwen terug in de stal en een eendennest in de tuin met 3 eieren....komt de lente eraan???

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:09

Ja! Heerlijk!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:47

Update van mijn kant:
Box 1: 29 dagen + 8 zakken a 20 kg
Box 2: 22 dagen + 7 zakken a 20 kg

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:43

@diana1 : volgens mij komt stro nooit van een weiland ;)
Overigens wordt Zeoliet in het Oostblok geproduceerd.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:01

@DD
Haha...nou ja akkers dan! je begrijpt wel wat ik bedoel toch?
Hoe weet je dat Zeoliet in het Oostblok wordt geproduceerd?
Vertel.....is interessant om te weten......

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:06

Gewoon gevraagd aan de verkoper :D
Doen ze dus niet zo geheimzinnig over als Top.
Ondertussen hebben 2 Bokkers als een lading bij me gehaald, nr 3 komt binnenkort. Dus ik ben benieuwd hoe die het ervaren in gebruik.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:33

Ik weet dat v.Oers goede en eerlijke voorlichting geeft.
Jij hebt nu toch de chopped versie? Ik ben ook wel benieuwd hoe dit bevalt en dus blijf ik jullie volgen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 10:35

Klopt Chopped, maar het is minder 'klein' als de naam doet vermoeden. Ik zal wel eens een foto maken van een bakje Chopped.