Citaat:
Even een quotje uit het stuk: De kleur van de korrels zegt in praktijk weinig over de kwaliteit en de strosoort. Koolzaad kan variëren van lichtgeel tot grijszwart, tarwe van goudgeel tot donkerbruin. Bespoten of onbespoten gewas geeft ook nog kleurverschillen, doordat bij onbespoten gewas onkruiden zijn meegehakseld. Vanuit milieuoogpunt kunnen meerkleurige korrels dan ook beter zijn dan eenkleurige korrels.
Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens:
Omdat er veel onkruid/gras zit in verwerkt, zou dit een betere korrel moeten zijn op milieugebied. Maar dan het volgende:
1. dus zit er minder tarwestro of koolzaadstro in
2. is het logisch dat het meer opgegeten wordt
3. is de kwaliteit te betwisten, doordat er meer vervuiling in het stro zit
4. waarborgt men de samenstelling en dus ook kwaliteit niet
Er wordt dus minder aandacht besteed aan kwaliteit van het stro, omdat dit uit milieu-oogpunt beter zou zijn? Dat de kwaliteit van het stro (en dus uiteindelijk ook van de strokorrel) dan slechter is, wordt op de koop toegenomen?
Altijd een zelfde kleur korrel = altijd dezelfde samenstelling = geen twijfel aan de kwaliteit
Daarbij: als ik (toen ik nog stro gebruikte) tarwestro aangeleverd kreeg en het was niet mooi goudgeel van kleur, dan was het linea recta richting afzender. Je betaalt voor een goede kwaliteit, dan wil je het ook krijgen.
Idem aan vlas: er is goed ontstoft en van rommel (knop en wortel) ontdaan vlas, maar er is ook veel bocht te koop.
Nog even een testje gedaan met een monster van German Horse Pellets, daar had ik nog wat van liggen (een kleine 50gr) en dat was erg grappig om te zien: het viel prachtig uiteen in het water, binnen 1 seconde, echter vocht opnemen deed het absolúút niet.
Update inclusief foto's komt er vanavond aan. Het is prachtig weer en daar moet even van genoten worden: iedereen te paard en de paden op, de lanen in!
Dioos is écht een smeerpoets, als dit van 1 nacht is.... pfoei!
*edit: paar typo's*