Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 14:04

Lovely schreef:
Deze discussie gaat de volgende cirkelbeweging maken volgens mij. Voor mijzelf geldt dat ik het niet beter zou willen doen dan dat ik het nu doe. Dus, wat dat aangaat heb ik helemaal niks toe te geven of iets wat ik in mijn hart zou weten Verward.

Mijn kat woont ook binnen en komt niet buiten. Maar dat is ook gewoon een happy en tevreden poezenkind hoor, die heeft echt niks te klagen.

Idd mijn hond is 13,5 jaar geworden terwijl ze toch vaak alleen zat maar verder ook erg vaak meeging. Toch een knappe leeftijd en denk niet dat ze het slecht heeft gehad.

Het gaat dezelfde cirkel weer in omdat hier bijna alleen maar weidemensen meepraten en geen stalmensen nou ja een paar dan. Vele staan niet stil bij de consequenties als alles naar buiten moet en stal niet meer mag (met een wet).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:09

Nee, zover strekken de gedachten inderdaad niet, dat is dan wel weer jammer. Er is meer in de wereld dan wat er (sub)wetenschappelijk beschreven staat Ja.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:26

Prisca schreef:
Vele staan niet stil bij de consequenties als alles naar buiten moet en stal niet meer mag (met een wet).

Ik geloof niet dat dat ergens gezegd is, en het is ook m.i. niet de strekking van dit topic. Het gaat er niet om dat alle paarden 24/7 naar buiten zouden moeten, maar wel dat ze niet 22-24/7 op stal zouden moeten staan zonder weidegang. Je kunt een stelling ook naar het andere uiterste trekken, maar dat is ook niet de bedoeling...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:41

Ik kan me nog steeds heel goed de volgende zin herinneren.

Die meiste Pferden stehen zich kaput......
(Uit: Pferde erfolgreich motivieren, door: M. Kramer, 1998)
Dit boek ging 10 jaar gelden al zeer uitgebreid op oa dit thema in.

Ik gun iedereen een paard maar ik gun de paarden nog meer een goed leven. En dat hebben ze imo alleen als ze een aantal uur vrij kunnen bewegen.

Even een qoute uit dit boek:
In ruststand wordt het lichaam alleen door een waakvlam verzorgt. Voorbeeld hiervan is het 'witte' kalfsvlees dat lang zo geliefd was. Dit vlees werd verkregen door extreme bewegingstekorten. Alleen wil de ruiter zijn paard niet als biefstuk op de tafel maar prestatieklaar onder het zadel....... Dus moet men met lichaam de mogelijkheid geven zo aan te passen dat het dit zonder pijn en moeite kan doen.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:58

Speedster schreef:
Prisca schreef:
Vele staan niet stil bij de consequenties als alles naar buiten moet en stal niet meer mag (met een wet).

Ik geloof niet dat dat ergens gezegd is, en het is ook m.i. niet de strekking van dit topic. Het gaat er niet om dat alle paarden 24/7 naar buiten zouden moeten, maar wel dat ze niet 22-24/7 op stal zouden moeten staan zonder weidegang. Je kunt een stelling ook naar het andere uiterste trekken, maar dat is ook niet de bedoeling...

Heb het wel al ergens gelezen dus zoek maar eens terug. Iemand vond het prima als iedereen die zijn paard op stal had staan zijn paard ging verkopen.

In de loop van de pagina's kwam die discussie wel naar boven dat die mensen hun paard maar idd moesten verkopen. Het zijn alleen heel wat pagina's ondertussen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:13

Of verhuizen? Knipoog

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:18

Volgens mij werd daarmee bedoeld iedereen die zijn paard de hele dag op stal had staan...

En eerlijk gezegd kan ik haar geen ongelijk geven, sorry Prisca...

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 17:20

CindyUniek nee hoor hij word niet gelijk gevoerd dat is het niet.
Hij heeft met meerdere in de wei gestaan dat kan je ook opmerken.
Want als iemand haar paard eruit wil halen voor te rijden schiet ie er tussen uit dan krijgt ie nog geen voer juis niet.
Om die reden en ze hebben hooi op de wei extra

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 22:32

Speedster schreef:
Volgens mij werd daarmee bedoeld iedereen die zijn paard de hele dag op stal had staan...

Overigens waren het de mensen die hun paarden grotendeels op stal hadden staan die vertwijfeld riepen: "ja, maar wat wil je dan dat ik doe? Moet ik mijn paard dan maar gewoon verkopen?".
@ Prisca: je vroeg me dat zelfs nog eens rechtstreeks... ik heb je gezegd dat dit onzin is, maar dat ik hoopte dat strekking van het verhaal je iig zou raken. Of je aan de gedachte zou kunnen wennen dat het het paard ten goede komt meer buiten te lopen.

En toch.... wanneer je dan hier door die pensionstallen loopt en je ziet ze allemaal weer staan, en het jaar daarop weer, en het jaar daarop weer. En slechts 2 uurtjes hun reet keren in een klein paddockje als ze geluk hebben. Tja, dan hoop ik wel een beetj dat die mensen hun paard verkopen. En niets ten nadele van die mensen, ik ken ze niets eens... Maar wel ten goede van de paarden.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 23:14

Citaat:
Vergelijk het maar met sommige kinderen die veel gelukkiger zeggen te zijn met een computerspelletje op de bank dan tijdens het buiten spelen. Een verantwoordelijke ouder trapt zo'n kind toch ook naar buiten omdat dat nu eenmaal gezonder is?

Ik erger me rot aan kinderen die alleen maar computerspelletjes doen en niet meer buiten komen Rolleyes . Zijn meestal ook niet de meest gezonde, gezellige kinderen trouwens. Clown

Ik sluit me aan bij o.a. Ninx en bij Speedster.

En wij hebben een buiten- en een binnenkat (wegens twee zeldzame hartafwijkingen). De buitenkat was binnen niet te handhaven en ik vind een kat binnen ook niet helemaal te vergelijken met een paard in een box. Kan aan mij liggen, maar mijn binnenkat heeft heel wat meer ruimte en bewegingsvrijheid (en aandacht, sociaal contact en ze kan eten wanneer ze wil), dan een gemiddeld paard die 24/7 (exclusief rij-uurtjes e.d.) in een box staat. Is dus niet echt een vergelijking met een stalpaard.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:00

Ben het er ook mee eens, als ik mijn paarden geen weidegang zou kunnen bieden zou ik geen paard nemen. Ik vind een paard hoort te grazen

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:27

Ninx schreef:
Speedster schreef:

Overigens waren het de mensen die hun paarden grotendeels op stal hadden staan die vertwijfeld riepen: "ja, maar wat wil je dan dat ik doe? Moet ik mijn paard dan maar gewoon verkopen?".
@ Prisca: je vroeg me dat zelfs nog eens rechtstreeks... ik heb je gezegd dat dit onzin is, maar dat ik hoopte dat strekking van het verhaal je iig zou raken. Of je aan de gedachte zou kunnen wennen dat het het paard ten goede komt meer buiten te lopen.

En toch.... wanneer je dan hier door die pensionstallen loopt en je ziet ze allemaal weer staan, en het jaar daarop weer, en het jaar daarop weer. En slechts 2 uurtjes hun reet keren in een klein paddockje als ze geluk hebben. Tja, dan hoop ik wel een beetj dat die mensen hun paard verkopen. En niets ten nadele van die mensen, ik ken ze niets eens... Maar wel ten goede van de paarden.....

Hoeft geen sorry te zeggen hoor. Strekking van het verhaal raakt me al jaren en al jaren ben ik bezig dit hopelijk te kunnen veranderen alleen is niet mogelijk met de toch wel gestelde eissen voor zowel paard als mens (en dan gaat het niet om een kantine/bar).

Kijk het verhaal gaat nu vreemd lopen eerst als ik geen weidegang kan bieden moet ik geen paard hebben. Prima. Alleen nu heb ik al jaren een paard en staat op stal en ik probeer hem zoveel mogelijk de vrijheid te geven binnen de mogelijkheden van mijn stal. Maar hij mag schijnbaar zo bijven want verkopen hoeft niet??.

Is toch krom?. Hij mag zo blijven staan hoef hem niet te verkopen maar jullie willen wel alles verplicht naar buiten hebben????.

Hoe zien jullie dat dan?. De enige optie is dan toch verkopen met alle gevolgen van die voor de markt en welzijn van mijn paard.

Denk dat mensen in de stad net zoveel recht hebben om hun hobby uit te oefenen. Ik vrees dat ik binnen 5 jaar al een flinks stuk moet gaan rijden om mijn kids een echte koe te laten zien. Dat is toch sneu.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:33

Wat een 'problemen' denken zeg.

Je zou zo'n regel ook kunnen invoeren met een overgangsregel. De paarden die nu staan waar ze staan mogen daar blijven. Echter bij elk paard dat weg gaat/ dood gaat wordt 'vervangen' door één die wel meer ruimte krijgt.

Vroeger was een binnenbak geen gemeengoed. De klanten gingen hier wel meer en meer naar vragen en nu is het een redelijk normaal verschijnsel. Dit kun je in de loop der jaren vast ook wel bewerkstelligen met meer vrije uitloop.
Ik denk dat voor de randstad een 'hitactief' achtig iets een heel goede oplossing kan zijn. Dat vergt niet zo gek veel ruimte en niet eens perse weidegang. Misschien dat je er één van je buitenbanen voor moet opofferen. OP zich niet zo'n probleem voor de paarden lijkt me, ze staan nu namelijk een groot deel van de dag al buiten.

Citaat:
Denk dat mensen in de stad net zoveel recht hebben om hun hobby uit te oefenen.

Mee eens. Maar nogmaals, wat mij betreft weegt het recht van het paard op vrije uitloop zwaarder.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:33

Ben het met je eens pol013 ik wil echt wel graag alleen moet ik zoveel kwaliteit inleveren qua bak wat voor mij ook erg meetelt. Jij denkt ook verder na dan alleen hup alles moet naar buiten.

Vele stallen hadden vroeger de ruimte en weidegang maar hebben moeten inleveren, stoppen of moeten verhuizen. Ik vrees dat dit steeds erger gaat worden. Vele mensen moeten al flink werken om hun geliefde hobby te kunnen betalen daarvoor willen ze wel graag kunnen rijden. Ik heb vorige winter zo gebaald had een leuke kleine stal en leuke prijs alleen de bak was bagger. In de winter regelmatig gehad dat we niet konden en mochten rijden de bak stond blank. Vooraf hadden ze een mooi verhaal over de bak. Een paddock was er maar niet noemenswaardig.
Dit was echt een probleem en niet leuk dus vandaar dat ik nu wat meer eissen stel.
Dat je dus door het weer meer binnenbakken ziet vind ik niet zo gek. Lijkt me ook een vooruitgang want de paarden kunnen er dagelijks goed uit. Desnoods ff los erin.

BiatCh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:37

ik ziet ze ook liever op de wei want bij ons op de manege hadden ze ook weinig wei en dan waren soms de paarden erg druk en konden ze zich niet lekker even laten gaan in de wei

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:39

Ik vind het prima als mensen in de stad een paard hebben, mits je maar zorgt dat het dier elke dag een behoorlijk deel de vrijheid heeft buiten met soortgenootjes. Een overgangsregel om dit in te voeren, lijkt mij een prima plan (al kan het mij persoonlijk niet snel genoeg gaan Knipoog ).

Veel stallingen in mijn omgeving (en dat is tegenwoordig een dorp) kunnen best de ruimte creeeren om hun (pension)paarden meer buiten te houden, maar ze vertikken het, omdat het op hun manier makkelijker is (geen extra kosten, geen gezeur van welk paard mag bij welke e.d.). Dat is wel heel erg gemakkelijk, he, ten koste van de paarden Gestoord . En dat vind ik niet kunnen.

Ik vind dat het recht van het paard op een dagelijkse vrije uitloop veel zwaarder moet wegen dan wat de mens wil. Het is gewoon je verantwoording naar je paard toe. Dat je een paard voor je plezier koopt, prima, dat doen we allemaal. Maar het dier mag ook nog een fijn buitenleven met soortgenoten hebben, toch? Die combinatie gaat bij mij al een aantal jaren prima samen. En daar heb ik ook echt even naar moeten zoeken.

Ik heb geen idee wat het kost om van een bak een gedraineerde bak te maken Bloos , maar die zijn toch prima te doen in de winter? Ik ken stallingen (met uitloop) waar ze dit hebben en die hebben een prima bak (hebben wij helaas ietsje minder, maar ik vond het de afgelopen winter nog erg meevallen met de kwaliteit van de bak bij ons). Lachen

Hoe dan ook, voor mij persoonlijk is het leven van mijn paard belangrijker dan het feit dat ik elk moment kan rijden, maar ja, dat is mijn insteek. Haha!
(Met die warmte van de afgelopen dagen, heb ik ook een week lang niets of nauwelijks iets gedaan met mijn paard, behalve wat getut en een wandeling Knipoog ).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:45

En dat 'niet kunnen rijden door het weer' gevoel leeft echt vooral bij mensen met een binnenbak.

Hier hebben zich al twee sportruiters gemeld die het doen met alleen een buitenbak. die is niet eens gedraineerd. In de winter ligt hij er vaak voor het oog beroerd bij (nat) maar is absoluut niet glad. Voordeel: paarden hebben schitterend mooie witte benen de volgende dag. Nadeel: je moet je beugelriemen schoonmaken na het rijden. Koud speelt geen enkele rol bij niet kunnen rijden. Zelfs bij -5 is het nodig om mijn jas uit te trekken. Nat is met regenjas/rainlegs/pet ook geen enkel probleem.

Bij ons op stal staan een Z, M2, L2, L1, 2*B ruiter en nog een aantal ruiters die geen wedstrijden rijden maar wel series bezig zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:51

Tja, bij ons staan toch ook diverse sportpaarden (mennen en dressuur), die in de winter ook gewoon buiten getraind worden. No problem. En de dagelijkse lessen gaan ook gewoon door in de prut. Inderdaad zit alles dan onder de modder, maar ja, bij paarden blijf je sowieso niet zo schoon. Knipoog

Er is zelfs een dame die alleen in de winter dressuur rijdt op haar bijrijdpaard (omdat dat paard in de zomer menwedstrijden loopt). Gaat prima, hoor, geen enkel probleem.

Ikzelf rij niet bij zo'n natte bak, dan ga ik lekker grondwerk doen of los werken in de round pen. Gewoon omdat IK er geen zin in heb in dat gedoe, maar hoe vaak komt dat voor in een jaar? Nauwelijks..... Bij regen doe ik ook niets. Niet omdat ik er last van heb, maar mijn paard vind dat niet prettig, dus dan hou ik rekening met hem. Maar goed, ik rij geen wedstrijden, maar moet er wel voor zorgen dat hij in conditie blijft (zeker in de zomer op al dat gras Haha! ).

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:04

Ik denk dat eventuele regulering meer gevolgen zal hebben voor de stalhouders dan de paardeneigenaren. Consequentie van een eventuele verplichting om een paard een aantal uren buiten te hebben, is immers dat de stallen die mogelijkheid wel moeten bieden, omdat ze anders hun klanten kwijtraken. Net als het wel of niet toestaan van stands bijvoorbeeld, is een aantal uren weidegang (of in ieder geval vrije uitloop) een eis die je aan huisvesting van paarden in het algemeen zou kunnen stellen, waardoor het de verantwoordelijkheid van de aanbieder van die huisvesting wordt.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:17

Ik kan moeilijk die stalhouder dwingen meer grond te kopen of zijn bak in orde te maken. Ik ben dus weggegaan heb nu een stal die moest verhuizen ivm bouw nieuwbouwwijk. Ze hebben beperkte ruimte gekregen en dus ook beperkt weiland.
Alleen moeten we zelf buiten en binnenhalen en groepjes maken. Ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen ligt eraan hoe ze het gaan regelen. Ze moeten nog gaan hekken gaan bouwen. Ik wil een hoop voor hem maar ik ken hem maar ook al te goed.

pol013
Citaat:
En dat 'niet kunnen rijden door het weer' gevoel leeft echt vooral bij mensen met een binnenbak.
Hier hebben zich al twee sportruiters gemeld die het doen met alleen een buitenbak. die is niet eens gedraineerd. In de winter ligt hij er vaak voor het oog beroerd bij (nat) maar is absoluut niet glad. Voordeel: paarden hebben schitterend mooie witte benen de volgende dag. Nadeel: je moet je beugelriemen schoonmaken na het rijden. Koud speelt geen enkele rol bij niet kunnen rijden. Zelfs bij -5 is het nodig om mijn jas uit te trekken. Nat is met regenjas/rainlegs/pet ook geen enkel probleem.
Bij ons op stal staan een Z, M2, L2, L1, 2*B ruiter en nog een aantal ruiters die geen wedstrijden rijden maar wel series bezig zijn.

Ff een reactie erop. Ik wilde graag rijden maar het mocht niet van de stalhouder dan zouden we de bak kapot rijden. Zal je zeggen hij stond merendeel blank en ik ben er 1x ingegaan omdat ik mijn paard beweging wilde geven. Ik moest er per direct uit.
Dus dit heeft niets te maken dat ik niet wil op mijn 1ste stal met binnenbak reed ik vaak buiten in de winter en regen geen probleem. Alleen was deze bak goed te rijden.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:20

Hem hiertoe dwingen kun je uiteraard niet, ik bedoel alleen dat als er een dergelijke regelgeving zou komen, dat hij wel zou moeten, omdat hij anders zijn klanten kwijtraakt.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:24

Speedster schreef:
Ik denk dat eventuele regulering meer gevolgen zal hebben voor de stalhouders dan de paardeneigenaren. Consequentie van een eventuele verplichting om een paard een aantal uren buiten te hebben, is immers dat de stallen die mogelijkheid wel moeten bieden, omdat ze anders hun klanten kwijtraken. Net als het wel of niet toestaan van stands bijvoorbeeld, is een aantal uren weidegang (of in ieder geval vrije uitloop) een eis die je aan huisvesting van paarden in het algemeen zou kunnen stellen, waardoor het de verantwoordelijkheid van de aanbieder van die huisvesting wordt.

Denk dat de prijzen ook torenhoog gaan worden dus is het voor vele bijna niet meer te doen. Ze bieden de optie dan wel maar de klant moet betalen of zelf regelen wat voor vele ook vaak lastig is.

Speedster schreef:
Hem hiertoe dwingen kun je uiteraard niet, ik bedoel alleen dat als er een dergelijke regelgeving zou komen, dat hij wel zou moeten, omdat hij anders zijn klanten kwijtraakt.

Ach weet je wat vele denken dan voorjou 10 andere. Iedereen schuift in deze omgeving heel wat af. Ik heb 14 jaar in houten gestaan,1 jaar in ijsselstein en heb spijt van die stal. Nu in Demeern en hoop daar te blijven.
Laatst bijgewerkt door UrbanL op 15-05-08 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:28

Dat zou inderdaad goed kunnen. Maar als dat moet, dan moet het maar vind ik. Een paard in principe (naast het werk onder het zadel) alleen op stal laten staan, vind ik echt niet kunnen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 13:58

beetje raar zowiezo, stel je grote hobby is zeezeilen, en je woont in het oosten van NL. dan ga je toch ook niet met je grote zeejacht in de binnenwatertjes varen? dan verhuis je, of je rijdt de kilometers extra.
een paard hoort dagelijks op de wei, meerdere uren. dat hoort bij de hobby van het paarden houden imo.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:15

Slechte vergelijking dat is geen dier. En deze boten varen ook gewoon in op de kleinere waters. Een boot kan je aanmeren en weken laten liggen bij een paard werkt dat niet zo (vind ik).