Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 08:22

Ik verklein de paddock zodat ze niet kunnen rennen.
Ze hebben dan de stal met een klein uitloopje.

Ik heb er wel over gedacht om ze alleen de stal te geven, maar dan verliezen ze een hoop zicht.
Ze zijn beide rete nieuwsgierig en willen alles zien. Ik denk dat het ze rust geeft als ze kunnen kijken.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 08:48

Nickeltje schreef:
Gefeliciteerd, wat een schatje!

Zijn er hier mensen met paarden aan huis die in hun stal / schuilstal geen vaste stroom hebben maar werken met een accu voor licht?

Mijn paddock grenst aan m’n huis en daar is verlichting. Maar op de hele PP is geen licht. Ik heb een hele goede hoofdlamp. En probeer alles in daglicht te doen of langs het huis.
Mesten kan met de hoofdlamp.

Wij wonen heel erg buitenaf, amper vuurwerk.. alleen van de omliggende dorpen.. en hoorde ergens carbid, maar klinkt voorals als een rotje omdat het zo open is.

Pony’s lijken allemaal oké. Vanavond ga ik wel in de paddock staan en houd op voorhand de meest angstige vast.

Maar vorig jaar was het vooral zichtbaar vanuit de bovenverdieping als je naar de andere dorpen keek..

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 08:50

Gefeliciteerd Kk, wat een leukerd!

Balen Audesta. Niet netjes inderdaad. Maar als het mensen zijn die zelf geen dieren hebben zou het zo maar kunnen dat ze er niet bij stil gestaan hebben. Overigens vind ik het normaal als het sowieso gemeld wordt…
Hier gisteravond ook bal. Leek wel oudejaarsavond. En een stelletje kneuzen gooide dus bij mij voor zo’n illegale bom af gecombineerd met siervuurwerk. Paarden helemaal van de leg en in galop het erf over. Werd gebeld door de pensionstal paar 100 m verder, daar ook de paarden in paniek.
Straks begint het Carbid schieten, ook dichtbij maar die doffe knallen wennen ze sneller aan.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 09:24

Hier krijgen ze vandaag en vannacht de weide met heel veel hooi. Zoals elk jaar gaat mijn man met vrienden carbid schieten in onze tuin en dat vinden ze totaal niet eng. Siervuurwerk met geknetter en gefluit vinden ze wel griezelig. Om 00.00 sta ik dan ook bij ze. Maar op wat zenuwachtig heen en weer gedraaf na gaat dat eigenlijk elk jaar prima. Als ik hen in een stal zet en ze kunnen niet goed in zich heen kijken of verschieten breken ze me de hele tent af.

Hopelijk valt het voor alle paarden dit jaar mee.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 10:15

Herkenbaar boemel, hier moeten ze het vooral ook goed kunnen zien, anders paniek.
Ik heb het idee dat het bij de mijne juist wel meer rust geeft als ze meer ruimte hebben. Gelukkig is de bak goed droog dus kan ik die openlaten.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 10:16

Hier wel naar binnen, wel bovenluik in elk geval bij Guus dicht. Die heeft wel eens laten zien dat ze eraan dacht om eroverheen te gaan... Ook al eens gehad dat ze in paniek over de omheining sprong dus die gaat zeker niet naar buiten met die knallen. Ze hebben nu de relaxmaskers op, Guus ook de oordoppen al in. Niet dat er veel geknald word normaal overdag, maar nu is er geen stress.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 10:18

@kletskoekje: gefeliciteerd! Leuk dier met een mooi kleurtje :)

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 10:49

Hopelijk is oudjaar snel weer voorbij!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 11:30

De 'voor' weeën zijn al begonnen... men heeft het fietstunneltje 'ontdekt'. Dus die kun je best nu even mijden als je naar het dorp wilt, niet dat ik dat zou willen overigens 8-) en richting Lunteren is het carbid weer uitgevonden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 11:41

Hier is het nog redelijk rustig en de mijne zijn er niet heel bang voor, ze gaan zo met het uitmesten even naar buiten en dan toch maar binnen.

We hebben 3 jonge paarden en ik wil het risico niet lopen dat ze toch over hun theewater ervan raken.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 11:43

Net op de wei gezet en ze wisten niet of ze nou moeten rennen, rollen of gras eten :')

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:00

Hier staan ze buiten. Wel kiezen ze voor de schuilstal. Zal zo eens kijken of ze wel aan hun hooi hebben geknabbeld. Dat staat buiten de schuilstal.
Carbid is vaak het probleem niet. Die ellendige schelle knallen en jankende pijlen wel.

Tot nu toe is het geknal nog redelijk rustig

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:18

Hier heb ik vannacht de hooibak nog van de wei naar de paddock gesleept omdat ze 's nachts op de paddock met schuilstal staan maar ze door het vuurwerk bij onze achterburen (hebben ook paarden, snap niet dat je dat doet, maar goed) niet de schuilstal in wilden waar het eten was. Verder gaan ze gewoon op een kluitje in een hoek van de paddock staan tot nu toe als het druk is.

Momenteel weer op de wei, ze staan nu toevallig mooi voor het keukenraam en ze zijn wel alert aan het kijken maar niet aan het rennen oid. Hooibak is gevuld en er is ook gras te eten.

Als het donker wordt gaan ze weer op de paddock en vlak voor 12 uur zet ik ze in de schuilstal en doe ik daar de hekken dicht. Dan blijf ik erbij (met wortels) tot het rustig genoeg is om de schuilstal weer open te zetten. Het veulen pakt het momenteel heel goed op, mijn 2 jarige ook. Maar de 7 en 3 jarige gaan met veel knetters wel overstuur, dus vandaar dat ik ze wel even opsluit als het helemaal los gaat.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:33

Ik heb ze gisteravond naar binnen gehaald. En ze staan daar wel lekker rustig terwijl het aardig waait buiten. Ze hebben zelfs allebei gelegen. Dus ik laat ze nu maar gewoon een dag binnen. Ze staan heerlijk rustig te eten. Morgen weer naar buiten.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:37

Veulen is hier wat gespannen. Zoekt veel steun maar wel acceptabel. Normaal gaan ze voor het donke binnen maar denk dat ik dat nu wel wat eerder doe. Emmertje moet niet overlopen, ze heeft nog heel wat oudjaars dagen voor de boeg. Goed aanwennen vandaag. Voor vannacht een bak lekker eten gemaakt als is het er niet een die los gaat op eten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 12:42

Ik heb ze in de nacht binnen.
Lampen en radio aan.
Ze vinden het wel spannend, draaien ook wel af en toe een rondje. Maar andere jaren geen paniek, dus hoop nu ook zo.

Brrr wat is het ijzig koud buiten. Gatver

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-24 12:48

Sinds we Guus hebben wordt ik zelf heel onrustig met oud op nieuw. Monty ging met zijn kop in de hoek staan en draaide af en toe rustig een rondje. Maar Guus schoot echt helemaal in de stress. Nog geen idee hoe Adje het gaat doen, ook geen idee wat hij daar gewend was. Stond daar ook wel wat buitenaf. Hier steken ze redelijk vlak voor het huis vuurwerk af, niet te vergelijken met een stad of midden in het dorp of zo maar toch nog dichtbij.
Maar dit jaar is wel minder gekocht als vorig jaar, toch wel iets aan de beestjes gedacht.

We hebben wel de afspraak dat ik niet bij de stallen kom, bovendeuren gaan dicht, tralieluik open dus kunnen wel naar buiten kijken, maar niet kop naar buiten. Man houd ze in de gaten via de camera's. We merkten wel als ze mij zag dat ze dan nog net wat meer drukker deed.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 13:00

Ik ga ze straks wegbrengen. Dan gaan ze nog even de wei op en daarna op stal. Morgenochtend weer naar buiten. Ik haal ze 2-1 weer op.
Het is daar buitengebied. Buren op minimaal 200 meter afstand. Mooi rustig.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 13:07

Ik heb contact gehad met de instelling. Zij waren er vanuit gegaan dat de ingehuurde partij die het vuurwerk verzorgt ook contact zou leggen met omwonenden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 13:09

Ze zijn hier aardig aan het knallen en zie bij tijden al prachtige kleuren in de lucht.
Maar, t is allemaal op zeker 600m afstand.

De paarden boeit het niet zo.
Ik heb net beide in vrijheid gewerkt.

Ik weet niet of die cranio sacraal bij Mir een goed idee was. Het heeft mentaal veel gedaan bij haar, maar niet in positieve zin.
Ze is boos, voelt zich enorm bedreigd en ik heb al een paar keer mijn leadrope moeten gebruiken om even een veilige ruimte te creëren tussen haar tanden en mijn hoofd.

Halster wil ze ook niet meer om, terwijl ze normaal haar koppie er zelf insteekt.
Ben deze dagen dus vooral “bezig “ met gewoon bij haar staan, even contact maken met mijn hand tegen haar neus en als ze dat rustig toestaat, weer weglopen.

Ben geloof ik door deze actie even flink terug in de tijd geworpen met haar. Heb wel het idee dat ik dit wel weer snel opgelost krijg.

Tijdens het lopen leek ze wel wat losser in haar lijf.
Heb eigenlijk 3 sessies afgesproken, maar twijfel of ik verder wil. Extra stress is niet de bedoeling en ik wil het ook graag veilig houden voor mezelf.

Hoorde van meerdere mensen dat paarden vaak een paar sessies nodig hebben om beter los te kunnen laten en de behandeling beter toe te laten.

Ik ben een kleine terugval in gedrag wel gewend na zadelpasser, osteopaat of masseur, maar ik vind haar nu wel heel heftig.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 13:29

Ik heb met mijn gevoelige merrie ook eens een cranio sacraal behandeling laten doen, maar tijdens de behandeling ging ze al in verzet. Die dame in kwestie wilde het per se afmaken terwijl ik al een paar keer had gezegd dat ze mocht stoppen. Dat heeft echt even geduurd voordat ze weer aanrakingen kon verdragen.

Hopelijk draait Mir snel weer bij, vervelend dat het zo'n slecht effect had op haar.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 13:33

Dat was hier eigenlijk ook zo Dais. Ik zei dat haar emmertje over aan het lopen was, maar zij zei dat ze nog 1 handeling echt af moest maken. En daar kreeg ze veel stress van.

Op zich geloof ik wel bij cranio sacraal dat het niet goed is om gedurende de behandeling maar “ergens “ te stoppen, dus ik begrijp het ook wel weer. Dus ondanks dat dit heel zacht lijkt, denk ik dat het teveel impact op haar heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 13:35

@boemel: dat is wel balen. Ondanks dat het geen 'invasieve' harde handelingen zijn zoals diepte-massage maar blijkbaar toch veel impact hebben zou ik er denk ik ook niet mee doorgaan.

Het is idd koud buiten. Gister mijn haar weer gekortwiekt met de tondeuse en vandaag maar een muts op gedaan :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-24 23:19

Hier is best veel vuurwerk in de buurt, maar de paarden staan er eigenlijk heel kalm bij. Nu was ik na kerst uit voorzorg begonnen met een kruidensupplement voor stress, dus misschien dat dat ook meewerkt.

Dit is hun vaste slaap hoekje en daar liepen ze ook deze avond gewoon zelf heen.

Afbeelding

Verder wel een hele vreemde dag.. mijn opa is vanacht overleden. Het eerste bewuste sterfgeval wat wij als familie meemaken, dus dat bracht naast verdriet ook heel erg veel 'regeldingen' met zich mee. Nu uitgeteld op de bank....

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 00:03

Sterkte Matheno.