[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:42

Belker schreef:
Ik geef elke maand een kuur physsilium slobber.

Je hebt geen extra dingen gedaan aan de track zelf? Gewoon kaal laten lopen?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:43

Ninx schreef:
Wat ik me afvraag...

Zijn er onder jullie ook mensen die problemen hebben ervaren met teveel zandopname?

Nee, sinds we ze aan huis hebben nooit meer! Daarvoor stond mijn pony op een weide met erg kort gras en daar had hij altijd last. Nu dus nooit meer.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:46

Malenka schreef:
Verwende rugosa's. :D

Ik ben dit weekend ook druk aan het planten geweest. Er staat nu zo'n 35 meter nieuwe gemengde haag langs de track.

Als de buitenkant van het huis af is ga ik ook langs de oprit en de voortuin planten. Dat is nog eens een meter of 30. <3 Ik wordt hier zo blij van!

Ons motto hier is 'liever verwend dan verwaarloosd'. :+

Leuk he? Bedenken hoe je het hebben wilt en het dan uitvoeren en tot bloei&groei zien komen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:46

Ir111 schreef:
Ninx schreef:
Wat ik me afvraag...

Zijn er onder jullie ook mensen die problemen hebben ervaren met teveel zandopname?

Nee, sinds we ze aan huis hebben nooit meer! Daarvoor stond mijn pony op een weide met erg kort gras en daar had hij altijd last. Nu dus nooit meer.

Ha, da's goed nieuws! Was dat ook al voordat je de grond liet keren? Geen gedoe met de laatste sprieten eruit knagen?

Ir111

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:47

Ja, was ook al voor die tijd. Toen stonden ze nog wel te pulken naar sprietjes. Nu eten ze nog wel de kantjes maar dat gaat goed.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:54

Ir111 schreef:
Ja, was ook al voor die tijd. Toen stonden ze nog wel te pulken naar sprietjes. Nu eten ze nog wel de kantjes maar dat gaat goed.

Fijn! Ik ga sowieso een deel wel keren.... maar weet niet of dat overal mag. Zou jammer zijn wanneer madame dan weer bodemdrang heeft :')

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 21:31

BrittS schreef:
Laten jullie paarden die prikpalen/semi-prikpalen met rust? Ik heb een rode terrorist die ze er netjes met zijn tanden uittrekt, ook als er stroom op de draden staat, dat weet hij goed te ontwijken :+
Hier dus alle palen van hout en hebben ook al wel eens wat verplaatst, maar wij hebben wel een mini-tractor en een mini-kraantje :)

Die semi permanente paaltjes krijgen ze er niet zo maar uit. Die krijg jje er zelf met je handen ook niet uit als het goed is. Om ze er in te zetten heb een soort stamper om ze er in te stampen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 21:52

Dat ziet er gezellig uit met het hooi er omheen :D :D

Echt leuk dat er nu zoveel mensen bezig zijn met de aanplant!
Wij hebben ook ongeveer de eerste 70 meter haag er in zitten :D (van de 100 meter meidoorn).

Afbeelding

Afbeelding

Qua zandopname, ik geef hier ook met grote regelmaat Psyllium kuren. Ongeveer elke 5 weken.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 21:58

Mijn paarden willen dat niet eten? Hoe geven jullie dat?

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 21:59

De physillium slobber van Subli. Aangevuld met wat meusli wat ze nooit krijgen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:02

Belker schreef:
De physillium slobber van Subli. Aangevuld met wat meusli wat ze nooit krijgen.

En hoeveel geef je dan? Nooit bij nagedacht om het doir de musli te doen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:04

De ijsco krijgt 5 dagen achter elkaar 1/3e schep. De merrie krijgt een halve schep. Net als Marloes zo ongeveer om de 5 weken.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:05

Belker schreef:
De ijsco krijgt 5 dagen achter elkaar 1/3e schep. De merrie krijgt een halve schep. Net als Marloes zo ongeveer om de 5 weken.

Top dank je.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:06

Ik heb ze nu bijna 6 jaar op een track lopen, wij frezen jaarlijks 1x in oktober. Ze zoeken wel grasjes, maar het valt me redelijk mee.

Afgelopen week was ik op de kliniek in Utrecht voor mijn merrie (nieuw beslag) en heb ik gelijk buikoverzichtsfoto’s laten maken. Mijn ruin (14) had geen zand, mijn merrie (25) wel. Haar leefomstandigheden zijn tijdens haar leven niet altijd even goed geweest, ze mist tanden en kiezen, heeft PPID (vaak hb geweest). Dit was de eerste foto die ik liet maken bij haar, dus hoe lang dit zand er al zit, geen idee.

We zijn in ieder geval behandeling gestart, met wisselend succes :+
Vandaag werkte de combinatie van Marstall Bergwiesen Mash met Marstall Fasern, en dan de psyllium eerst mixen met wat olie (omega gold) en daarna door de slobber.
Ik kan haar door de PPID geen enorme scheppen muesli of suikerrijke slobbers gaan geven, dus das de grootste uitdaging. De olie voorkomt dat het gelijk gaat klonteren door water en speeksel.

De dosering voor onderhoud is 0,5 gram per kg lichaamsgewicht, gedurende een week. Bij aangetoond zand: 1 gram per kg lichaamsgewicht.

Doseringen in slobber en de dosering die op de verpakking van de gemiddelde zandwegkuur staat is veel en veel te laag.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:13

En als je zelf wat appelmoes maakt? Of wortels pureert? Gaat niet om veel, maar meer om de smaak/geur. Natuurlijke suikers werken minder extreem dan toegevoegde suikers/zetmeel, is mijn ervaring met continu glucosemeter.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:16

Mijn fjorden eten psyllium het best als ik het gewoon droog door hun schep muesli doe. Ik voer ivm zomereczeem etc fiberforce, heel veilig voer voor gevoelige paarden :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:23

Merrie trapt niet in wortels of appels/appelmoes. Sinds ze op de PPID-medicatie staat (geen prascend) is ze een beetje anders met eten, dat maakt het ook niet makkelijker. Maar de oplossing van vandaag ging goed, eigenlijk heb ik het gewoon door haar normale bijvoer gemengd.

Die fibre force zit ook mooi laag in suiker en zetmeel. Ik had nu pavo care4life, maar daar zitten brokjes in die een tikje te hard zijn voor haar gebitje. Dus dat was ook geen onverdeeld succes.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 03:02

Psylliumslobber van subli is een kant en klaar product waar alleen nog water bij hoeft. Dosering staat op de verpakking, per kuur ben je 1 hele zak per paard kwijt. Maar zoals Hilary al zegt, de dosis is wel laag, dus ik zou er dan extra psyllium door doen.

Ik zie ze hier eigenlijk nooit zoeken naar sprietjes, zelfs in het voorjaar niet. Ze hebben liever hooi en takken.

Wat leuk, die aanplant zo bij iedereen. Zijn er onder jullie ook mensen die fruitbomen bij de paarden hebben staan? De bloesem is vaak prachtig en vers fruit nooit mis. Dat dacht ik. Maar de appelbomen werden hier een grote wespenval, doodeng. Vrienden hebben afgelopen zomer met spoed naar een paard kunnen gaan die uit logeren was, en dus, achteraf, door een wesp in haar mond was gestoken. Ik heb de rest van het seizoen mijn hart vast gehouden, 6 appelbomen bij mijn hengst en geregeld appels op de grond, die je dan dus niet even weg kon pakken. Verstandig paard bleef er gelukkig ook vanaf. Maar zit nu in dubio of ik de 2 appelbomen die mee kunnen verhuizen wel mee wil nemen...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:09

Caily schreef:
Wat leuk, die aanplant zo bij iedereen. Zijn er onder jullie ook mensen die fruitbomen bij de paarden hebben staan? De bloesem is vaak prachtig en vers fruit nooit mis. Dat dacht ik. Maar de appelbomen werden hier een grote wespenval, doodeng. Vrienden hebben afgelopen zomer met spoed naar een paard kunnen gaan die uit logeren was, en dus, achteraf, door een wesp in haar mond was gestoken. Ik heb de rest van het seizoen mijn hart vast gehouden, 6 appelbomen bij mijn hengst en geregeld appels op de grond, die je dan dus niet even weg kon pakken. Verstandig paard bleef er gelukkig ook vanaf. Maar zit nu in dubio of ik de 2 appelbomen die mee kunnen verhuizen wel mee wil nemen...

We hebben wel fruitbomen staan langs de wei maar er valt niets in de wei. De pruimenboom (waar ik wat laat was met plukken) zat vól met wespen (spannend) maar ook met vlinders (prachtig!). Bij de paarden gelukkig geen last dus.

Ik voer psyllium zaad van pit en pit, een flinke beker per paard door een extra lekker hapje. Pas vlak voor het voeren en door mengen zodat net zo min mogelijk vocht opneemt. Ik voer soms nog wel eens een kuurtje, het is ook heel gezond voor de darmen als er geen zand is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:50

Ik vind fruitbomen prachtig, maar heb ook de wespenervaring. We hebben nu geen fruitbomen rondom de PP, maar als ik ze zou planten, dan zou ik dat inderdaad ook zo doen dat het fruit niet direct bij de paarden valt en je zelf dus kunt rapen/plukken en dan eventueel geven.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:31

Ik heb hier perenbomen staan (nog geen paarden) en langs de track komen appels en peren te staan.

De wespen hebben meer peren gegeten dan ikzelf. Het viel me wel heel erg op dat ze ze vooral aan de boom zelf helemaal leeg aten maar dat die op de grond lagen niet echt opgegeten werden. En ik had vooral hoornaars erop zitten, keertje tegen de peer tikken en ze vielen er bijna dronken vanaf :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:34

wij hebben 1 appelboom op de track staan.

Heb van een klant wat mooie sneeuwfoto's gehad <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:37

Ooh, jullie hebben sneeuw <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:38

Behoorlijk wat ja, niet perse iets om jaloers op te zijn hoor want waar sneeuw smelt krijg je... water, JEEEEEEEJ :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:39

Ja, dat is waar. Dat hadden wij vorige week. En door de kou zakt dat zo slecht weg :\