Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:38

Dankjulliewel! :D <3 Keuring was vandaag, hij is goedgekeurd :):) Maar nu reageert de man van het transport weer niet, en tot hij bij mij op stal staat ben ik op van alles bedacht _O-

Oei, dat is rot.. maar ik zou niet weten wat te doen, sorry...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 19:42

Gaaf Utopia! Weer een hengst erbij :')

Wat balen Lynn... Hopelijk komt ook hier een oplossing voor.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 19:45

Gefeliciteerd Utopia! Wat leuk!

Nou begint het bij mij ook te kriebelen om weer een Fries te kopen.... maar heb manlief beloofd dat ik er niet meer aan begin :(
Misschien een Lusitano over een paar jaar :P

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 19:46

Stomme belofte ;)

Wat betaal je tegenwoordig voor een Fries? Echt geen idee wat de prijzen doen tegenwoordig.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:38

Leuke hond Robijntjah!

En Utopia een gaaf paard!

"Gelukkig" heeft het vandaag weer flink geregend... Die stoere jongens van mij, met hun dikke wintervacht, kruipen samen een paar uur in de schuilstal telkens.. had veel verwacht maar dat zeker niet.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-20 20:46

Ik had zondag de paarden volledig overspannen. Zo erg dat de ene komiekerig werd eenmaal bleef rollen. Dacht eerst dat dat de rede van paniek was.
Gisteren durfde ze niet buiten te blijven dus na 30 minuten weer binnen aangezien de stress hoog was en ik moest werken.
Vandaag weer binnen laten staan maar manlief was er klaar mee en heeft ze buiten gezet met daglicht.
Vanavond al ernstig rustigermaar nog steeds wel gestresst. Zie ik een weiland verderop koeien staan. :)* ja dat zag ik afgelopen dag niet in het donker hopelijk zijn ze er snel aan gewend

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:09

Hilary schreef:
Het verschil hooi / voordroog heeft dan meestal te maken met het conserveringsproces (drogen bij hooi en fermentatie bij voordroog). Mijn ruin kan niet tegen voordroog, gaat ie van schuren en krijgt er natte mest van. En van dat mestwater. Op hooi geen last van.

Edit: wij hebben er twee met luchtwegproblemen, dus we weken het hooi (50 kg per dag).
Aanvullend kun je denken aan respi comp van Phytonics of Puur Luchtwegen (geloof dat ie zo heet), maar ook fenegriek en andere kruiden.
Balsamic Air gebruikte een kennis van me als haar paard net effe te veel last had om het met kruiden op te lossen, maar niet heftig genoeg om echte medicatie nodig te hebben. Was meestal in de winter als het vroor en we het hooi niet nat konden maken.

Die puur krijgt hij inderdaad (heet nu puur respirato).
Akshay schreef:
"Gelukkig" heeft het vandaag weer flink geregend... Die stoere jongens van mij, met hun dikke wintervacht, kruipen samen een paar uur in de schuilstal telkens.. had veel verwacht maar dat zeker niet.

Hier ook, zet ik ze sochtends buiten, kruipen ze met z'n twee in de tent van 3x3, hebben ze zo'n beetje de hele dag gestaan, want begod, het miezerde een beetje :') Echt twee winterharde paarden die van mij :')

@ Utopia, wat een gaaf paard! Leuk ook weer een hengst! Die hebben vaak toch net dat beetje meer uitstraling <3

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:35

JudithO schreef:
Stomme belofte ;)

Wat betaal je tegenwoordig voor een Fries? Echt geen idee wat de prijzen doen tegenwoordig.

In NL geen idee, maar hier in de US ongeveer hetzelfde als een KWPNer, rond de 30.000... en ze zijn in da kosten ongeveer het dubbele :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 07:06

belle_boef schreef:
Ik had zondag de paarden volledig overspannen. Zo erg dat de ene komiekerig werd eenmaal bleef rollen. Dacht eerst dat dat de rede van paniek was.
Gisteren durfde ze niet buiten te blijven dus na 30 minuten weer binnen aangezien de stress hoog was en ik moest werken.
Vandaag weer binnen laten staan maar manlief was er klaar mee en heeft ze buiten gezet met daglicht.
Vanavond al ernstig rustigermaar nog steeds wel gestresst. Zie ik een weiland verderop koeien staan. :)* ja dat zag ik afgelopen dag niet in het donker hopelijk zijn ze er snel aan gewend

Oh ja, dat heb ik ook eens gehad. Stonden er 3 Lakenvelder stieren in het land naast dat van mij. Heeft wel een tijdje geduurd en als de stieren gingen rennen/bokken, dan was de paniek helemaal groot!

Gefeliciteerd Utopia! Veel plezier met je nieuwe man.

Regen ga ik het niet meer over hebben :r :r :r

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:59

Onze vier pony’s zijn al gewend aan de koeien van de buurman, maar toen de vijfde erbij kwam, probeerde die de boel op stelten te zetten als de koeien in de wei naast ons stonden. Beest bleek koeien eng te vinden en probeerde de anderen te overtuigen van het gevaar van die koeien. Jammer voor haar dat de rest zich er niets van aan trok.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 10:13

Hier heeft de boer eens jolige pinken in onze wei gezet. De paarden zijn toen allemaal dwars door de omheining gerend. :7

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:05

*zwaait* En leest nog steeds braaf mee.

Goeie morgen.

Vanmorgen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Belle_boef, Koeien moeten ze gewoon even aan wennen. Komt wel goed.
Koeien zijn hier gelukkig niet eng meer. De buren hadden ineens jonge koeien, dus daar moesten ze gewoon naast staan. Lakenvelders gelukkig ook niet meer, want die waren natuurlijk weer net iets anders dan de 'gewone' koeien. :roll:
Stieren ed. gelukkig ook niet meer, door de ritten op de Veluwe.
De eerste keer dat we een koe tegen kwamen op een buitenrit was alsof de wereld verging. Dood eng... held op sokken. Uiteindelijk goed gekomen. }:0 :Y)

Utopia, gaaf nog een paard erbij.

Lynn, wat balen van de vochtprblemen. Kan manlief eens vragen, die is bouwkundige.

Hier geen paard met last van de luchtwegen, maar ikzelf helaas wel. Inderdaad stof proberen te vermijden. Ikzelf krijg juist meer last van mijn astma van bepaalde kruiden. Misschien kan een paard daar ook wel op reageren. Dat triggert bij mij enorm.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:16

als je dat wil doen Chasey, het is echt optrekkend vocht en ik wil eigenlijk weten of het injecteren (wat goedkoper en mooier is ipv zo`n ventilatie roosters) een goede keuze zou zijn of dat het echt na 10 jaar niet meer werkt

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:19

Chasey prachtige foto's! Die laatste zou ik inlijsten <3

Lynn bij jullie houdt het ook nooit op :(:)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:21

Bedoel je de spouwmuur injecteren?
Wij hebben dat wel laten doen. Niet omdat we last hadden van vocht, maar omdat het gewoon heel koud was :') Bij ons zijn er glaspareltjes ingespoten.
Was echt de beste keuze ooit. Scheelt in stookkosten, het huis is echt aangenaam warm. Soms zelfs te warm :') Dan is de verwarming even aan geweest en blijft de warmte zo lang hangen, dat het weer te warm wordt.

Maar ik wil hem vanavond wel even vragen. Help me wel even herinneren, ben een zeef.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:27

Injecteren is anders dan isoleren. :o
Met injecteren wordt er een chemisch spul ingespoten in gaten in de steen die een waterkering maakt
isoleren hebben wij in de corige woning ook gedaan met glaswol maar dat gaat hie rniet aangezien dat dus nat gaat worden door het optrekkend vocht.

Jes, nee ik hoop dat dit ook het laatste was, er gaan heel veel dingen mis helaas waarvan een deel verborgen gebrek was en de verkopers hebben moeten weten dat het achterin ontzettend vochtig was en ook de bouwkundige neem ik kwalijk dat hij dit niet gezien of gemeten heeft.
De aanbouw duurde 4 maanden langer dan afgesproken was, de vloer was rot ( eigenlijk ook vochtprobleem, optrekkend vocht door het beton waardoor de balken doorgerot waren) maar dit is opgelost, erna click pvc erop en bleek kleurverschil in de planken te zijn waarvoor ik nu in gesprek ben met leverancier en verkoper over een coulance vergoeding. Vervangen is nu echt geen optie A: vanwege de tijd en het werk en B de kleur is er niet meer en de kleuren die ze nu aanbieden lijken er totaal niet op.

Nu dus zwarte schimmel in de keuken en bijkeuken en natte muren door geen verwarming daar en optrekkend vocht wat nu alle kans krijgt. Grote kans dat de vloer dus ook nat is maar dat zien wij pas als de tegels eruit gaan over +- 2 jaar ( of eerder zodra er eerder budget voor de keuken is) dat za dan ook uitgekapt en opnieuw gestort moeten worden met folie ertussen ( wat 70 jaar geleden dus niet gedan werd)

Ik ben net voor de koop van de woning mijn baan kwijtgeraakt en dat leverde heeeel veel stress op zo net voor de aankoop aangezien ik bang was dat de bank de koop niet doorliet gaan. Godzijdank hebben ze niks meer gevraagd over werk en met met de jaaropgave en werkgevers verkaring die ik al had genoegen genomen en konden wij de woning toch kopen. Mijn man is over 3 maanden werkeloos aangezien de werkgever de boel sluit, na 16 jaar geen baan meer maar omdat hij nu ploegen toeslag heeft en dat bij wegvalt zal het inkomen met zeker 700 euro dalen. dat gaat heel veel pijn doen

Maar ik ben nog steeds blij dat wij verhuisd zijn en de paarden achterom staan <3

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:33

Ff een vraagje, mijn paarden gaan van de zomer verhuizen naar een andere plek. In deze schuur moeten nog boxen gemaakt worden, maar zag gisteren dat er een gevlinderde vloer lag. Mijn paarden hebben geen ijzers op dit moment. Is deze vloer te glad voor in de boxen en spuitplaats?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:35

Jeetje, dat is niet gegaan zoals je hoopt natuurlijk. Toch wel goed dat je nog wel de positiviteit ziet, de paardjes!
Ik hoop dat het vocht probleem opgelost kan worden en dat je man snel weer nieuw werk heeft!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 11:57

Blij te horen dat ze er bij jullie aan gewend zijn geraakt. Zie het hier indd ook per dag verbeteren.

Jeetje Lynn, jullie hebben wel een hoop pech.

Betonnenvloer, matten in de stal en op de pietsplaats en jenprobleem is opgelost

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:12

Niello schreef:
Ff een vraagje, mijn paarden gaan van de zomer verhuizen naar een andere plek. In deze schuur moeten nog boxen gemaakt worden, maar zag gisteren dat er een gevlinderde vloer lag. Mijn paarden hebben geen ijzers op dit moment. Is deze vloer te glad voor in de boxen en spuitplaats?

Onze loods is gevlinderd en is spekglad, zeker als er wasplaats zou komen zou ik het ondanks ijzerloos niet aandurven

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:13

Wat een pech en stress Lyn, 700euro is een flinke hap minder geld! :(:)
Geen ervaring met optrekkend vocht dus kan je niet helpen.

@Utopia, mooi beestje <3
Bakkie koffie lijkt mij gezellig!

Wisten jullie niet dat koeien enge, bonte, paard etende monsters zijn?
Ik snap de angst van jullie paarden wel :D
Een vriendin van mij heeft een merrie daar kan je een bom naast laten ontploffen en alles is oke, maar zet een boerderijdier neer en ze breekt de hele tent af _O-

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:19

niet alleen koeien, schapen zijn ook doodeng

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:42

Ik ben heel blij dat Nilay geen last heeft van koeien en schapen. Daar kijkt hij even naar en dan is het klaar. Maar robot grasmaaiers daarin tegen!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:01

Koeien en schapen gaan hier ook prima, Shetlanders das een heel ander verhaal

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 13:15

Mijn oudje was vroeger ook bang voor Shetlanders, totdat ze er een als maatje kreeg.
Koeien gaan hier gelukkig goed, maar er staan dan ook al jaren koeien naast hun weides (waar ze eerst stonden ook).
Mijn oudje is echt als de dood voor menwagens en sulky's, niet heel handig toen we nog in Den Helder woonden en vaak op het strand waren.