[volg] een droom die uitkomt, mijn eigen stal....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marion82

Re: [volg] een droom die uitkomt, mijn eigen stal....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-16 20:34

Ik hen ook weer een klus update

Tijdje terug heeft mijn schoonvader het licht onder de overkapping aangesloten. Nu dat het weer eerder donker wordt, is dat wel heel fijn.
Afbeelding

Vandaag heb ik verlichting aan de bak kant gemaakt. Kan ik ook in het donker de mest nog zien en kan iedereen in de avond ook nog bezig zijn met de paarden
Afbeelding

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-16 20:47

Bakverlichting _/-\o_
Ik vind het zo raar om in de winter in het donker buiten te rijden he :') maar het is wel heel lekker als het niet te koud is

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-16 21:02

Ja het is heel anders hé, als het donker is.
Maar ben er wel blij mee hoor, je kan nu tenminste nog iets zien haha

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:15

Ik vind het gewoon raar om te zien dat er nog koelkasten zijn met een rijtje "eierhouders" in de deur... := Het is toch al jaren algemeen bekend dat je eieren niet in de koelkast moet bewaren? ruimteverspilling (maar je was waarschijnlijk toch niet van plan om eieren in je stalkoelkast te bewaren :D )

Fijn, die lampen! Dat mis ik bij ons op stal nog... in de hal en bij de boxen wel licht natuurlijk, maar een baklicht nu het weer vroeger donker wordt zou niet verkeerd zijn. Komt wel een keer, eerst worden de zadelkamers afgebouwd. Kan niet alles in 1 keer hebben :D

Meile

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:25

GamblersCup schreef:
Ik vind het gewoon raar om te zien dat er nog koelkasten zijn met een rijtje "eierhouders" in de deur... := Het is toch al jaren algemeen bekend dat je eieren niet in de koelkast moet bewaren? ruimteverspilling (maar je was waarschijnlijk toch niet van plan om eieren in je stalkoelkast te bewaren :D )

Even totaal off-topic, maar het is juist wetenschappelijk bewezen dat het bewaren van eieren in de koelkast ze langer houdbaar maakt. Daarnaast staat op die stickers van het voedingscentrum volgens mij dat ze juist in de koelkast moeten.

Fijn die lampen ts en je hebt een mooie kudde opgebouwd!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:38

Dat is niet wetenschapüpelijk bewezen, er zijn tig andere onderzoeken die uitwijzen dat het bewaren in de koelkast juist nadelen heeft ten opzichte van buiten de koelkast. En mocht je ze persé wel in de koelkast willen bewaren: dan vooral niet in de deur, omdat de temperatuurverschillen al helemaal niet goed zijn (deur steeds open en dicht). Dus dan zou het bakje alsnog verkeerd zirtten. Als je ze in de koelkast wilt bewaren, is het het beste om ze in het kartonnen eierdoosje te bewaren, ivm niet al te snel afkoelen en de temperatuurverschillen zo beperkt mogelijk te houden. Daarom beter buiten de koelkast, en testen wijzen uit dat in of buiten de koelkast niks uitmaakt wat bacteriën betreft.

En het voedingscentrum staat nou niet echt bekend om de betrouwbaarheid of waarheid :=

Maar tenzij TS kippen wil gaan houden op stal, denk ik niet dat er eieren in de vakjes komen :D Wel heel handig, voor compressen enzo (voor paarden en gelanceerde ruiters := ) In de zomer geen overbodige luxe voor je drinken. En voor evt bepaalde paardenmedicijnen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:53

@gamblerscup: in onze nieuwe koelkast (vorig jaar gekocht) zat ook nog zo'n eierding in de deur :j zo gek is dat niet, volgens mij is het nog steeds redelijk standaard.

Maarrrrr.... in onze gemeente mag je zonder vergunning geen bakverlichting plaatsen. Ik weet niet hoe dat in de gemeente van TS zit natuurlijk (en misschien is er wel gewoon een vergunning voor) maar dat is wel even een puntje om uit te zoeken voor degenen die hier ook aan denken.

Ik heb het zelf trouwens ook, ideaal!

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 17:00

Ik bewaar mijn eieren altijd in de koelkast haha. Maar op stal komen idd geen eieren haha.

Er hingen al lampen, maar die werkte niet meer. Deze lampen hangen aan de buitenkant van de stallen. Hebben een sensor en heb er stekkers aan zitten. Dus ze kunnen gewoon uit een zo lang zijn ze niet aan. Na 8 uur is er meestal niemand meer in de bak bezig, dus dat zal niet zo erg zijn.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:01

Heeft dat niet te maken met "een paal neerzetten" of in een boom kunnen hangen of aan het huis? Of is dat weer verschillend per gemeente?
En volgens mij zit TS niet direct aan de weg en ligt de bak ook achter het gebouw. Zal geen haan naar kraaien denk ik.

Het is misschien redelijk standaard in koelkasten, maar echt onzinnig eigenlijk. In grootmoeders tijd waren er al houten eierrekjes voor aan de muur (ook toen er al koelkasten waren, ik bedoel niet helemaal het jaar kruik :') ) en de eieren staan in de supermarkt niet voor niets niet in de koeling.
Een eierdiscussie in het eigen-stal topic... :') Sorry TS, het viel me gewoon op in jouw nieuwe aanwinst :D

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:51

Leuk dat je nu helemaal vol staat!
Je koelkast zal het voorlopig wel rustig krijgen, met die dalende temperatuur. Het vriesvak zal het dan ook niet doen.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-16 21:08

Hij staat ook op standje 1, dus hard werken hoeft ie idd niet haha
Vriesvak staat automatisch aan en die doet het nu dus ook. Wil er gewoon standaard coolpacks in leggen. Ook wat limonade en als er medicijnen in moeten, dan kan dat ook.
Zojuist was er nog iemand aan het longeren, echt heel bij zijn we met de verlichting. Vanaf de weg is het bijna niet zichtbaar, pas als je echt langs de bak rijd zie je het. Het licht schijnt ook niet op de weg, wordt ook nog tegen gehouden door de bomen.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 13:52

Wat zal jij 's avonds met een lekker gevoel in je bedje liggen! Volgens mij zou jij als je een kat was spinnen van geluk :D

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-16 15:18

Flowerbomb schreef:
Wat zal jij 's avonds met een lekker gevoel in je bedje liggen! Volgens mij zou jij als je een kat was spinnen van geluk :D

Haha, dat zou best wel eens zo kunnen zijn.
Ik kom idd met een heerlijk gevoel thuis, maar ook op stal geniet ik echt enorm.
Die heerlijke rust, net stonden ze lekker te soezen. Dat is toch heerlijk

Jupinkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 20:03

Die nieuwe ziet er ook heel leuk uit! Allebei dan :D
Heel handig die verlichting, dat missen wij nog. Er is verlichting maar de knop om het aan en uit te doen is in het huis van de stalbaas waar je dus niet komt. Als hij niet thuis is heb je dus een probleem :roll:

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-16 21:15

O dat is niet zo heel handig jupinkle

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-16 22:11

Dat is idd niet zo handig. Lijkt me ook niet fijn, als je zo afhankelijk bent. Is daar niet een oplossing voor te bedenken jupinkle

Jupinkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 09:52

Hij zei al dat hij een knopje ging maken aan de buitenkant van zijn huis waar ik bij zou kunnen. Maar dat duurt waarschijnlijk nog even voordat dat er is :')

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-16 12:04

Ik hoop voor je, dat het niet al te lang duurt

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-16 12:09

Wat gaaf zeg, je eigen stal.

Ook dat de paarden het goed kunnen vinden samen. :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-16 22:23

gaat alles goed met je stal en paarden?

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 20:28

Ja het gaat super goed. Ik geniet nog steeds elke dag.
Als ik 's avonds de laatste klusjes gedaan heb en dan dit uitzicht heb, ga ik met een super gevoel naar huis <3

Afbeelding
Afbeelding

Marleen_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 12:30

Stille lezer tot nu toe maar wat ziet het er gezellig uit daar. Begrijp dat je met een goed gevoel naar huis kan gaan als je weet dat die paardjes zo lekker staan te eten:)

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 13:30

4,5 maand geleden, begon ik aan mijn avontuur. In 5 weken tijd enorm hard gewerkt en 2 weken op vakantie geweest, kon mijn droom dan echt uit gaan komen. 3 maanden geleden heb ik mijn paardje verhuisd en maakte we kennis met ons nieuwe vriendje. In die 3 maanden is er nog zoveel gebeurd. 4 paardjes in pension en 4 op de wachtlijst. Het is hard werken, maar ik doe het nog steeds met veel plezier. Elke dag mest ik de stallen uit, krijgen ze onbeperkt ruwvoer en het belangrijkste, staan ze lekker de hele dag buiten. Ik leeg de aanhanger om de 5 dagen en dat is ook geen straf. Ze komen altijd gezellig een praatje maken en 9 van de 10 keer drink ik ook nog een bakkie koffie met ze. Inmiddels gaat alles met gemak en heb ik geen spierpijnen meer haha. Ben 5 kilo afgevallen, maar heb ook nog eens heel veel spieren aangemaakt. Ik zie alleen maar voordelen haha :P
De klanten zijn tevreden en als er iets is, pak ik het gelijk aan. Alle dames zijn enorm gezellig en iedereen kan het met elkaar vinden. Inmiddels hebben we ook een tafel en bankjes, vullen de kasten zich met koffie en chocomelk en wordt het steeds gezelliger. De paardjes kunnen het ook goed met elkaar vinden, je kunt goed zien met wie ze het het beste kunnen vinden en met wie wat minder.
Vandaag komt ook mijn tuig voor bjordy binnen en kunnen we ook de bak gaan slepen en met de sulky naar buiten. Ook heeft een kat bedacht dat het wel leuk is op stal en komt gezellig buurten. Wel handig voor de muisjes hihi.

Kortom ik ben nog steeds heel blij dat ik de keuze gemaakt heb en geniet nog steeds elke dag. Ik denk ik dat ik het getroffen heb, met zulke lieve pension gasten.

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 13:41

Stille meelezer van het begin af aan..
Moet zeggen dat ik mij in het begin er weinig van kon voorstellen (geen wei? Dat trekt toch nooooit :o ) maar ben compleet bijgedraaid. Je hebt er een prachtig plekje van gemaakt en heb respect voor hoe je het allemaal aanpakt +:)+

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 14:02

Dank je wel