Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 00:08

Doe nu 's ochtends biks (Podo Grow voor de kleine, basisbrok en muesli voor de sporter) en hooi, daarna vrij vlot naar buiten met voor de rest van de dag hooi in de hooibak, bij binnenkomst om een uur of 7 hooi en biks en dan laat nog lucerne met een scheutje lijnzaadolie. Voor mijn oudere paard heb ik een groot assortiment met voer. Zal ook nog slobber en misschien ook wel iets van bietenpulp/gerst ofzo voor na het harde werken of af en toe als extraatje bestellen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 00:34

Carola van vitamine korrel en bietenpulp heb je natuurlijk maar een paar handjes opeen dag nodig. Er gaat al gauw vijf kilo in een laadje dus bijvullen hoeft niet zo vaak. Maar als er echt ratten in hebben gezeten gooi ik liever vijf kilo weg dan een hele zak. :o

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 00:49

Ik voer globaal om 6.30 16.00 22.30 hooi. Krachtvoer krijgen ze eigenlijk niet iedere dag. Nu wel wat vaker omdat Det flink in training staan (aangespannen dressuur rijden we M maar nu voor instructeursopleiding trainen we richting ZZ) maar dan 1 x per dag paar handen lucerne det krijgt dan een schep mengsel van prestatiebrok en sportmuesli. Fera lucerne met dieetmix. Zijn 2 tuigpaarden goed op gewicht.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 04:24

Hier gaan ze rond 8 uur op het gras voor een uur en daarna krijgen ze ontbijt (schepje zemelen,grasbrok,zout,vitaminebrokje,wortel)

Om 12 uur gaan ze weer op het gras tot 4 uur en krijgen ze weer een klein hapje,de helft van de ochtend,gaat om het idee :P

Rond half 10 krijgen ze nog 1 kg hooi en tussendoor is er zo goed als onbeperkt stro.

Nu zat ik vanmiddag te kijken en vind ze erg rond worden...hooi gaat dus gehalveerd worden naar 1/2 kg p/d en denk ook half uurtje minder gras.
Gras staat erg dik en doe aan strook begrazing.

In principe krijgen ze 4x daags ruwvoer en 2x daags hapje zemelen met vitamine brok en onbeperkt stro :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 09:04

O ik zie dat ik ook had moeten schrijven wát:

Future is drachtig en krijgt muesli voor drachtige merries, gerst, zemelen en lucerne.

Devdan krijgt alleen een klein beetje muesli voor dressuurpaarden en als we veel springen wat gerst erbij.

Wrangler krijgt hetzelfde als Future maar dan met de muesli voor dressuurpaarden. Hij krijgt een vitamine/ mineralensupplement bij en Equitop Myoplast.

Deze paarden krijgen voordroog zoveel als ze lekker vinden en voor de snack soms wortels en appels.

Gioya haar pony krijgt droog hooi, zemelen en een klein beetje muesli plus de vitamines die Wrangler ook krijgt.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 09:20

Wat voeren jullie allemaal uitgebreid qua zemelen, gerst, luzerne etc..

Van maandag tot vrijdag voer ik in de ochtend om 7:30u.
Andor krijgt 1 volle voerschep Westernmix van Cavalor met een scheutje zonnebloemolie en de shet krijgt hier een klein handje van.
Ze krijgen een bomvol groot hooinet.
Dan voer ik pas weer om 17u na mijn werk.
Andor krijgt dan weer een volle voerschep Westernmix en 2 schepjes pharmahorse glucosamine+MSM en 1 schepje gelatinepoeder en weer de zonnebloemolie.
Ook hang ik weer een bomvol groot hooinet op.

In het weekend voer ik op andere tijden naargelang het uitkomt.
Ze krijgen nu ook 2 tot 3 keer per week de slobber van Cavalor bij. Andor 1 of 2 scheppen en daar krijgt buddy dan ook wat van.

Op de dagen dat andor gewerkt wordt krijgt hij 1 schep voer extra.

In de zomer staan ze dan van 7:30u tot 17u op de weide. Voor de rest staan ze op de paddock van 28 x 30 m en vaak staat de piste ook open dus hebben ze nog 20 x 40 m extra paddock.

Mijn hooi komt trouwens neer op onbeperkt hooi. Ze krijgen of eten het in ieder geval zelden of nooit volledig op.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 09:28

Flori, gefeliciteerd *\o/*

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 09:33

Ik voer om 6.30, 9.30, 14.30, 19.30 en om 22.30 voordroog/hooi en om 8.00, 12.30 en 17.30 luzerne met meusli. Best wel vaak als ik het zo lees.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 09:44

Dat jullie zoveel tijd hebben om te voeren.. In het weekend kan het wel eens 3x per dag komen maar dat is eerder uitzondering dan regel. Toen ik de weide net huurde (en Andor afgeschreven was als rijpaard dus er enkel stond als weidedecoratie met de 28 jarige pony van de toenmalige eigenaars) voerde ik zelfs maar 1x per dag.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 09:59

Even een vraagje, wat is strook begrazing?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:09

Ik kom ook maar 1 keer per dag voeren hoor. De slowfeeder volproppen en ze kunnen er weer tegen aan. Voor de rest krijgen ze alleen een handje vitamine korrel met 30 ml lijnzaadolie.

De kleine krijgt daar op het moment ook nog een kwart emmer bietenpulp bij met 250 ml lijnzaadolie erdoorheen. Die zet ik in haar schuilstal buiten bereik van de grote want ze eet tergend traag. En s' nachts nog drie keer een paar handjes grasbrok. Aan onbeperkt hooi heeft zij blijkbaar niet genoeg.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:13

Je verdeelt je wei in 'stroken' (dus kleine stukjes) waar je paard op kan grazen, dus een stukje per keer (bv. 1 week grazen per stukje en dan opschuiven), zodat de stukjes waar hij voordien opstond weer kunnen aangroeien tot wanneer hij weer op dat stukje staat :-)

Ik kan ook maar 2x per dag voederen, voor en na mijn werk, tijdens gaat niet lukken :D
Ik moet wel luzerne bijgeven aan mijn merrie, ze is in de winter een ramp om op gewicht te houden... Al 2 winters lijdzaam moeten toekijken hoe de kilo's er weer af gingen (en de spieren, heb niet de mogelijkheid om ze te blijven rijden in de winter), dit jaar de luzerne erbij gegeven en warempel ze blijft toch een pak beter op gewicht nu :-) Heb al vanalles geprobeerd en bloedonderzoek genomen om te kijken of ze wat mankeerde, vit.E zat vorig jaar aan de lage kant dus een peperduur supplement bijgegeven, heeft niks geholpen. Ze worden steeds correct ontwormd etc., ik zat echt met mijn handen in het haar. Het enige waar ze het fantastisch op doet is gras en dat kan ik precies wel nabootsen nu met de luzerne :-)

Onze pony krijgt 's avonds enkel 1 hapje strucomix zodat ze ook eens met haar neus in haar bak staat en voor de rest beperkt hooi (dikkie dik :Y) )

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:28

Oh echt werkt dat zo goed, luzerne? Wat ben je daar aan kwijt dan en hoeveel geef je?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:32

Meng je de luzerne met het voer?

Ik ben overgeschakeld van de pianissimo naar de Westernmix omdat andor ook makkelijk tekorten heeft en hier meer vitamine E inzit. Strucomix heeft hij vorig jaar ook gekregen maar daar kreeg hij last van in zijn darmen. Teveel prik is voor hem niet goed. Fiberforce of care4life van Pavo kan hij ook niet goed tegen. De grasmix van hartog ook niet.

De pianissimo is het enige voer waardoor hij in het bos wat te hanteren was. Nu met de Westernmix gaat dat nog net.

Ondanks dat hij ook best wat eten krijgt, is hij op de bovenlijf vrij schraal maar heeft hij wel een hooibuik.
Mik mag hem natuurlijk nog maar sinds eind november weer rijden en het weer helpt er ook niet bepaald aan.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:40

Hier is strookbegrazing een stukje wei (al afgegrazen) en dan elke dag een reepje gras erbij, soms niet meer dan 30 cm breed en dan met prikpaaltjes elke dag verzetten. Zo heb ik mijn te dikke ruin van 't zomer mooi kunnen laten afvallen zonder extra rijden en onze merrie moest nog wennen aan gras en dat kon ook mooi zo. :) Als de wei dan heel groot is, verplaats ik de achterste paaltjes weer zodat dat opgegeten stuk weer met rust gelaten wordt.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:42

Bedankt Djeenie!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 10:53

Yontheke schreef:
Dat jullie zoveel tijd hebben om te voeren.. In het weekend kan het wel eens 3x per dag komen maar dat is eerder uitzondering dan regel. Toen ik de weide net huurde (en Andor afgeschreven was als rijpaard dus er enkel stond als weidedecoratie met de 28 jarige pony van de toenmalige eigenaars) voerde ik zelfs maar 1x per dag.

Ik werk nu twee dagen per week waarvan ik één middag naar een cliënt moet die praktisch om de hoek woont.
Vanaf april werk ik meerdere dagen maar dan maar tot 12 uur dus dan wordt het nog gemakkelijker.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:04

Ik kan als ik college heb, werk of straks naar stage moet ook niet vaak voeren, dus mijn schema is daarop aangepast. Regelmaat is belangrijk, dus ik voer als ik wel thuis ben tussendoor niets bij.

Schuilstal staat nog op mijn lijstje zodat ze mij overdag helemaal niet nodig hebben.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:04

Het is ook een kleine opgave om zo vaak te voeren. Zeker als je 3 km verderop woont en er dus 4x daags heen moet. Gelukkig doen mijn ouders ook veel en anders was het ook niet te doen. Soms voer ik ook wel eens extra zodat ik een beurtje over sla. Tis gewoon beter om vaker per dag te voeren dus ik heb het er voor over.

Maar een georganiseer is het wel ja..

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:12

Ik ben heel blij dat mijn vriend vanuit huis werkt en de paarden ook hartstikke leuk vindt! :) En ik werk niet fulltime, dat scheelt ook. Maandag en dinsdag doet mijn liefje alles (inclusief uitmesten :D ) en voor de rest doe ik de grote dingen, hij zet ze alleen buiten en voert hooi als het moet. :) Als het straks weer eerder en langer licht is kan ik de maandag en dinsdag ook weer zelf doen, dan gaan de paarden gewoon zo vroeg mogelijk naar buiten. Nu staan ze dan dom in het donker bij het hek te koekeloeren.. :')

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:31

Wow wat voeren jullie vaak.
Ik voer twee keer per dag. Als ze naar buiten gaan gooi ik de bak vol hooi, daar kunnen ze heel de dag mee doen.
En als ik ze binnen haal krijgen ze weer hooi in de stal

Mijn paard krijgt nog 1 of twee keer per dag (afhankelijk van hoeveel ze heeft gedaan) slobber om op gewicht te blijven
De shet krijgt een keer per dag een handje brok

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:35

Wij voeren smorgens en savonds hooi waar ze dag en nacht onbeperkt van kan eten. Savonds krijgt ze ook metazoa brokjes en als we dat hebben een paar wortels of een appeltje, die brokjes is maar zo weinig voor een ijslander dat ik het een beetje stom vind om dat ook nog in twee keer te verdelen :o
Na het rijden geven we haar wel nog een paar wortels of snoepjes, voorlopig is ze nog wat te zwaar dus mag ze niet zoveel extra's

*** sneeuw we zouden vanmiddag een paardenvriendje op gaan halen die we voorlopig mogen lenen maar als dat zo doorgaat met die sneeuw denk ik niet dat mijn vriend wil rijden met de trailer -O- de afspraak blijft maar verplaatsen ivm omstandigheden/slecht weer... Vind het rot dat ze nu alleen staat
We konden van mensen hier in de buurt een gratis shet krijgen maar daar hoort ook een hangbuikzwijntje bij en die schijnen onafscheidelijk te zijn... Die pony vind ik wel heel leuk maar dat zwijntje? Geen idee wat ik daar mee moet :=

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:50

Goeiemorgen!

Een tijdje geleden heb ik hier gepost dat mijn vriend en ik een huis met stallen, een bak en weiland
hebben gekocht. Inmiddels zijn we druk bezig geweest een afrastering voor de weide te maken.
De pony's zijn ook verhuisd en staan nu met dit slechte weer overdag in de bak en savonds samen
in een box. We willen 2 boxen verhuren en de andere 2 als opslag gebruiken voor hooi/stro.
De mest mogen we bij onze buren (de opa en oma van mijn vriend) brengen. Zij hebben een grote
boerderij met veel land en ruimte. In de zomer lopen de pony's daar ook in een weide dag/nacht
zodat onze wei goed kan bijgroeien.

Even wat foto's voor het beeld:

Sfeerplaatje van de zijkant van het huis en de oprijlaan.
Afbeelding

Aan het einde van de oprijlaan staan links 4 boxen van 3 bij 3 met buitenluik. Helemaal
links is een schuurtje wat ik gebruik als zadelkamer.

Afbeelding

De rijbak, ik weet niet de precieze afmetingen maar hij is breder dan een doorsnee 20x40 bak.
Ik gok op 30x40 maar misschien is hij wel 40x40. Hij is goed gedraineerd en snel weer droog na
een paar dagen regen. Ik gebruik de bak vooral als paddock.

Afbeelding

Foto uit het dakraam met mijn pony's al in de bak/paddock.
Afbeelding

Een deel van de weide. Hij is nog een stuk groter links.
De wei deel ik in 2en. Zo kan het af en toe wat bijgroeien.

Afbeelding

Achter de 4 boxen staat een schuilstal met een klein stukje gras. De bodem van de schuilstal
ga ik helemaal tegelen, het gras gaat eruit, drainage erin en dan een zandpaddock erin. Alles netjes
met een hek eromheen zodat dit de winterstal voor de pony's wordt waar ze altijd een uitloop hebben.

Afbeelding

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:55

Wij voeren twee keer per dag. Paard krijgt luzerne,speedibeet en cornmuesli.

Dit Is mijn paddock nu. Gelukkig alweer een stuk droger dan een paar dagen geleden.
Afbeelding

Het is voormalige parkeerplaats, met veel steen in de grond. Daardoor Is het heel snel weer droog maar Is het een hel om palen de grond in te krijgen...

Ik heb helaas een strook waar het grind aan de oppervlakte ligt,hier wil ik nog wat zand op storten en inzaaien.
Afbeelding

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:03

Voeren hangt hier heel erg af van waar ze staan. Als ze op de weide staan voer ik helemaal niks
bij. Als ze op de paddock/bak staan dan hang ik smorgens een groot hooinet op met kleine
mazen (kilo of 6) en daar moeten ze de hele dag mee doen. Het gaat om een D pony van 1,39 en
een Shetlander van 80cm dus dat is genoeg. Ze worden snel dik dus ik moet sober voeren. Als ze een avond/nacht op stal (of in de paddock blijven) gaan hang ik weer zo'n hooinet op :j Heel vaak op een dag voeren vind ik ook niks
hoor, ik heb er ivm werk ook geen tijd voor :n