Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
VogeltjeM schreef:Gini schreef:Wat als je paard ZE, insulineresistent, gevoelig voor mok, hoefbevangen...is? Ook allemaal als uitzondering op de regel opnemen? Dat wordt al een heel boek zo. En wat met misbruik van die uitzonderingen? Moet er een medisch attest voorgelegd kunnen worden of kan je ook gewoon zeggen dat je paard gevoelig is voor hoefbevangenheid?
Dit zijn werkelijk waar geen excuses om een paard op stal te houden. Zorg voor goede buitenomstandigheden.
Esmeej333 schreef:En dus? Omdat een ander het doet kan ik het ook? Of wat probeer je daar dan mee te zeggen?
Ik vind dat het wel zou moeten ja, jammer als dat niet gebeurt.
tita schreef:Esmeej333 schreef:En dus? Omdat een ander het doet kan ik het ook? Of wat probeer je daar dan mee te zeggen?
Ik vind dat het wel zou moeten ja, jammer als dat niet gebeurt.
Dat de verhoudingen hoe mensen denken over paard houden in dit topic compleet uit zijn verband gerukt is.
Als ik zeg dat mijn paarden er 2x daags minimaal 1 uur uit komen is het niet paardwaardig...tja wat doe je eraan.
Dat is werkelijkheid er zijn aanzienlijk meer stalpaarden dan weidepaarden van minimaal 4 uur of meer per dag
Gini schreef:Dus een paard moet ten alle tijd buiten komen ondanks de gezondheid. Mag geen dagje of twee binnen blijven wanneer de mok net iets ernstiger geworden is. Nee, naar buiten zal je, huppakee.
Dat vind ik een gevaarlijke redenering.
En goede buitenomstandigheden, dat is ook zo een dooddoener. Ik ken werkelijk waar geen enkele wei of paddock die na de regen van afgelopen week nog kurkdroog zijn.
Zeg eens concreet wat goede buitenomstandigheden zijn voor -laat ons zeggen- een paard met ernstige mok.
tita schreef:Dat de verhoudingen hoe mensen denken over paard houden in dit topic compleet uit zijn verband gerukt is.
Als ik zeg dat mijn paarden er 2x daags minimaal 1 uur uit komen is het niet paardwaardig...tja wat doe je eraan.
Dat is werkelijkheid er zijn aanzienlijk meer stalpaarden dan weidepaarden van minimaal 4 uur of meer per dag
geerke schreef:maar zou het goedkoop zijn om in bepaalde delen van Nederland...die ongeveer 7 meter onder de zeespiegel liggen...iets te creeeren wat geen bagger is?
Ik zie zelfs goed gedraineerde bakken nu onder water liggen.Wat niet weg kan kan niet weg lijkt mij.
VogeltjeM schreef:Gini schreef:Dus een paard moet ten alle tijd buiten komen ondanks de gezondheid. Mag geen dagje of twee binnen blijven wanneer de mok net iets ernstiger geworden is. Nee, naar buiten zal je, huppakee.
Dat vind ik een gevaarlijke redenering.
En goede buitenomstandigheden, dat is ook zo een dooddoener. Ik ken werkelijk waar geen enkele wei of paddock die na de regen van afgelopen week nog kurkdroog zijn.
Zeg eens concreet wat goede buitenomstandigheden zijn voor -laat ons zeggen- een paard met ernstige mok.
Ik zeg niet dat hij ondanks gezondheid ten alle tijden buiten moet komen (mijn paard heeft ook wat nachten op stal gestaan toen hij gecastreerd was), ik zeg dat het niet nódig is om een paard met ernstige mok binnen te houden, dus inderdaad, huppakee naar buiten ermee. Mits de omstandigheden dus goed zijn voor dit paard.
Dooddoener? Ik heb in dit topic al meerdere keren concreet aangegeven wat goede buitenomstandigheden zijn. Maar vooruit, nog maar een keer. Een voorbeeld zou kunnen zijn: een grote paddock, half bestraat/betegeld en half gedraineerd en met zand erop gestort (of omgedraaide bodem als je geluk hebt en op zandgrond zit). Hierbij een grote overkapping aan minstens 3 zijden dicht (op het harde gedeelte) of een inloopstal. Op meerdere plekken slowfeeders (bijvoorbeeld netten, maar er zijn legio verschillende soorten slowfeeders te krijgen of te maken), liefst meer dan dat er paarden zijn. Slowfeeders ook bij voorkeur op het harde. Paarden zoveel uur als je wenselijk acht tot het gras toelaten (bij ons een kwestie van het draadje naar de wei openzetten, in de winter staan ze dus alleen met sneeuw op het gras, in de zomer een beperkt aantal uur). Prima te doen op deze manier, en ook in de winter. Ook voor paarden met mok, want het bestrate gedeelte staat dus niet blank en is gewoon schoon en niet modderig. Ook voor paarden met hoefbevangenheid/insulineresistentie/noem maar op, want je controleert op deze manier heel goed wat je paard binnen krijgt (bij ons veel paarden die snel te dik worden, dus wij hebben arm hooi afgewisseld met kwalitatief goed kuil en wat stro erdoor gemengd). Als bij ons een paard extra moet eten, wordt er een stukje paddock afgezet tot hij zijn extra eten opheeft. Mocht het zo zijn dat een paard écht heel veel extra moet om welke reden dan ook, dan kan hij 's nachts apart door een stuk paddock + overkapping af te zetten voor dit paard. Ook zijn er gewone huis- tuin- en keukenstallen beschikbaar met bestrate uitloop, waar dan bijv. 2 paarden in staan die apart moeten van de kudde 's nachts.
geerke schreef:maar zou het goedkoop zijn om in bepaalde delen van Nederland...die ongeveer 7 meter onder de zeespiegel liggen...iets te creeeren wat geen bagger is?
Ik zie zelfs goed gedraineerde bakken nu onder water liggen.Wat niet weg kan kan niet weg lijkt mij.
Ninx schreef:Wet wat het punt is? Je kunt suggesties aandragen, meedenken, zelfs helpen door mensen op advertenties van prettiger stallen te attenderen.... Maar mijn ervaring: het interesseert ze geen r**t! Ik ben er een beetje mee opgehouden.
Ik heb vaak genoeg mensen willen helpen door ze aan leuke plekken te helpen waar het paard er met sprongen op vooruit zou gaan, maar ze doen het niet..... En mijn motivatie is duidelijk: ik wil dat paard aan een leuker leven helpen.
Maar ze hebben het druk met uitgaan, cupcakes, hun baan, het is zoveel gedoe, er is hier een goede bak.... allemaal gereutel. Ik heb het een beetje opgegeven want je zit jezelf alleen maar gek te maken....
Ik vermijd dat soort plekken ook. Ik moest eens in Amsterdam zijn en was verdwaald en kwam uit bij een soort fabriek, Wennekers, ik kende het bestaan van dat soort complexen niet eens....Mijn broek zakt er vanaf. Nee.... ik trek me lekker terug in mijn eigen hut en geloof het wel. Door dit topic te lezen stijgt mijn bloeddruk alweer naar ongezonde hoogten
paulinebes schreef:Ja je hebt gelijk heel herkenbaar, ook de regelmatig stijgende bloeddruk.. Dan kijk ik altijd met jaloezie naar die boeddhistische monniken op een berg in tibet, die altijd alle rust bewaren...en dan iets wijs zeggen waardoor iedereen stil wordt en ja knikt.......helemaal zen...ik heb het helaas ook nog niet bereikt...
![]()
Leuk verhaal op je profiel trouwens....