Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:02

Achja Desperado, Charmeur, Everdale en al die andere hengsten en de sportpaarden...denk je nou echt dat die beesten meer dan 4 uur buiten komen los (ongeacht of ze hengst zijn)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:04

En dus? Omdat een ander het doet kan ik het ook? Of wat probeer je daar dan mee te zeggen?
Ik vind dat het wel zou moeten ja, jammer als dat niet gebeurt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:07

VogeltjeM schreef:
Gini schreef:
Wat als je paard ZE, insulineresistent, gevoelig voor mok, hoefbevangen...is? Ook allemaal als uitzondering op de regel opnemen? Dat wordt al een heel boek zo. En wat met misbruik van die uitzonderingen? Moet er een medisch attest voorgelegd kunnen worden of kan je ook gewoon zeggen dat je paard gevoelig is voor hoefbevangenheid?

Dit zijn werkelijk waar geen excuses om een paard op stal te houden. Zorg voor goede buitenomstandigheden.

Dus een paard moet ten alle tijd buiten komen ondanks de gezondheid. Mag geen dagje of twee binnen blijven wanneer de mok net iets ernstiger geworden is. Nee, naar buiten zal je, huppakee.
Dat vind ik een gevaarlijke redenering.
En goede buitenomstandigheden, dat is ook zo een dooddoener. Ik ken werkelijk waar geen enkele wei of paddock die na de regen van afgelopen week nog kurkdroog zijn.
Zeg eens concreet wat goede buitenomstandigheden zijn voor -laat ons zeggen- een paard met ernstige mok.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:11

Gevoelig voor mok is al wat anders dan ernstige mok toch? Wij hebben voor dat soort gevallen een betegelde paddock. Al ben ik van mening dat je vanwege gegronde medische redenen een paard best binnen kunt houden. Maar dan bedoel ik niet omdat bang bent dat hij verkouden wordt bij een beetje regen terwijl daar geen aanleiding voor is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:32

Een paard dat gevoelig is voor mok moet je ook wel eens een dagje binnen houden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:34

Esmeej333 schreef:
En dus? Omdat een ander het doet kan ik het ook? Of wat probeer je daar dan mee te zeggen?

Dat de verhoudingen hoe mensen denken over paard houden in dit topic compleet uit zijn verband gerukt is.
Als ik zeg dat mijn paarden er 2x daags minimaal 1 uur uit komen is het niet paardwaardig...tja wat doe je eraan.

Dat is werkelijkheid er zijn aanzienlijk meer stalpaarden dan weidepaarden van minimaal 4 uur of meer per dag

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:35

Dat wil toch niet zeggen dat ik het oké moet vinden? Omdat het zo is?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:36

tita schreef:
Esmeej333 schreef:

Dat de verhoudingen hoe mensen denken over paard houden in dit topic compleet uit zijn verband gerukt is.
Als ik zeg dat mijn paarden er 2x daags minimaal 1 uur uit komen is het niet paardwaardig...tja wat doe je eraan.

Dat is werkelijkheid er zijn aanzienlijk meer stalpaarden dan weidepaarden van minimaal 4 uur of meer per dag

Dat is inderdaad een trieste werkelijkheid..... :')

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:37

Gini schreef:
Een paard dat gevoelig is voor mok moet je ook wel eens een dagje binnen houden.

Nah, ligt aan de omstandigheden dus. Heb ook een tinker met sokken dus ook wel gevoelig, is tot nu toe nog elke dag naar buiten geweest omdat er tot nu toe altijd wel een droog gedeelte is :).

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:53

Gini schreef:
Dus een paard moet ten alle tijd buiten komen ondanks de gezondheid. Mag geen dagje of twee binnen blijven wanneer de mok net iets ernstiger geworden is. Nee, naar buiten zal je, huppakee.
En goede buitenomstandigheden, dat is ook zo een dooddoener. Ik ken werkelijk waar geen enkele wei of paddock die na de regen van afgelopen week nog kurkdroog zijn.
Zeg eens concreet wat goede buitenomstandigheden zijn voor -laat ons zeggen- een paard met ernstige mok.

Ik zeg niet dat hij ondanks gezondheid ten alle tijden buiten moet komen (mijn paard heeft ook wat nachten op stal gestaan toen hij gecastreerd was), ik zeg dat het niet nódig is om een paard met ernstige mok binnen te houden, dus inderdaad, huppakee naar buiten ermee. Mits de omstandigheden dus goed zijn voor dit paard.

Dooddoener? Ik heb in dit topic al meerdere keren concreet aangegeven wat goede buitenomstandigheden zijn. Maar vooruit, nog maar een keer. Een voorbeeld zou kunnen zijn: een grote paddock, half bestraat/betegeld en half gedraineerd en met zand erop gestort (of omgedraaide bodem als je geluk hebt en op zandgrond zit). Hierbij een grote overkapping aan minstens 3 zijden dicht (op het harde gedeelte) of een inloopstal. Op meerdere plekken slowfeeders (bijvoorbeeld netten, maar er zijn legio verschillende soorten slowfeeders te krijgen of te maken), liefst meer dan dat er paarden zijn. Slowfeeders ook bij voorkeur op het harde. Paarden zoveel uur als je wenselijk acht tot het gras toelaten (bij ons een kwestie van het draadje naar de wei openzetten, in de winter staan ze dus alleen met sneeuw op het gras, in de zomer een beperkt aantal uur). Prima te doen op deze manier, en ook in de winter. Ook voor paarden met mok, want het bestrate gedeelte staat dus niet blank en is gewoon schoon en niet modderig. Ook voor paarden met hoefbevangenheid/insulineresistentie/noem maar op, want je controleert op deze manier heel goed wat je paard binnen krijgt (bij ons veel paarden die snel te dik worden, dus wij hebben arm hooi afgewisseld met kwalitatief goed kuil en wat stro erdoor gemengd). Als bij ons een paard extra moet eten, wordt er een stukje paddock afgezet tot hij zijn extra eten opheeft. Mocht het zo zijn dat een paard écht heel veel extra moet om welke reden dan ook, dan kan hij 's nachts apart door een stuk paddock + overkapping af te zetten voor dit paard. Ook zijn er gewone huis- tuin- en keukenstallen beschikbaar met bestrate uitloop, waar dan bijv. 2 paarden in staan die apart moeten van de kudde 's nachts.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 11-11-13 12:58, in het totaal 2 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 12:54

tita schreef:

Dat is inderdaad helaas de waarheid. Maar dat wil niet zeggen dat het góéd is. Integendeel. We hebben inmiddels genoeg kennis om te weten dat het zeer slecht is. Geen meningen van boomknuffelaars maar wetenschappelijk goed onderbouwde feiten aangaande het fysieke gestel van het paard.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:13

Ook op een kleiner oppervlak kun je prima buitengang creëren. Het is gewoon triest dat zo ontzettend veel paarden nog zoveel binnen staan en dat imo teveel mensen zich er maar gewoon bij neerleggen, want geen geld, geen tijd, geen auto, geen zin, geen goede bak of whatever.

Ik stel het welzijn van mijn paard boven mijn gemak en plezier. Ik betaal met liefde meer als mijn paard daardoor meer buiten komt. Ik rij met liefde een half uur langer als dat betekent dat mijn paard meer paard kan zijn enz.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:16

maar zou het goedkoop zijn om in bepaalde delen van Nederland...die ongeveer 7 meter onder de zeespiegel liggen...iets te creeeren wat geen bagger is?
Ik zie zelfs goed gedraineerde bakken nu onder water liggen.Wat niet weg kan kan niet weg lijkt mij.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:18

geerke schreef:
maar zou het goedkoop zijn om in bepaalde delen van Nederland...die ongeveer 7 meter onder de zeespiegel liggen...iets te creeeren wat geen bagger is?
Ik zie zelfs goed gedraineerde bakken nu onder water liggen.Wat niet weg kan kan niet weg lijkt mij.

Maar wat doet een paard daar dan zou je denken?
Bezint eer ge begint?

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:22

VogeltjeM schreef:
Gini schreef:

Ik zeg niet dat hij ondanks gezondheid ten alle tijden buiten moet komen (mijn paard heeft ook wat nachten op stal gestaan toen hij gecastreerd was), ik zeg dat het niet nódig is om een paard met ernstige mok binnen te houden, dus inderdaad, huppakee naar buiten ermee. Mits de omstandigheden dus goed zijn voor dit paard.

Dooddoener? Ik heb in dit topic al meerdere keren concreet aangegeven wat goede buitenomstandigheden zijn. Maar vooruit, nog maar een keer. Een voorbeeld zou kunnen zijn: een grote paddock, half bestraat/betegeld en half gedraineerd en met zand erop gestort (of omgedraaide bodem als je geluk hebt en op zandgrond zit). Hierbij een grote overkapping aan minstens 3 zijden dicht (op het harde gedeelte) of een inloopstal. Op meerdere plekken slowfeeders (bijvoorbeeld netten, maar er zijn legio verschillende soorten slowfeeders te krijgen of te maken), liefst meer dan dat er paarden zijn. Slowfeeders ook bij voorkeur op het harde. Paarden zoveel uur als je wenselijk acht tot het gras toelaten (bij ons een kwestie van het draadje naar de wei openzetten, in de winter staan ze dus alleen met sneeuw op het gras, in de zomer een beperkt aantal uur). Prima te doen op deze manier, en ook in de winter. Ook voor paarden met mok, want het bestrate gedeelte staat dus niet blank en is gewoon schoon en niet modderig. Ook voor paarden met hoefbevangenheid/insulineresistentie/noem maar op, want je controleert op deze manier heel goed wat je paard binnen krijgt (bij ons veel paarden die snel te dik worden, dus wij hebben arm hooi afgewisseld met kwalitatief goed kuil en wat stro erdoor gemengd). Als bij ons een paard extra moet eten, wordt er een stukje paddock afgezet tot hij zijn extra eten opheeft. Mocht het zo zijn dat een paard écht heel veel extra moet om welke reden dan ook, dan kan hij 's nachts apart door een stuk paddock + overkapping af te zetten voor dit paard. Ook zijn er gewone huis- tuin- en keukenstallen beschikbaar met bestrate uitloop, waar dan bijv. 2 paarden in staan die apart moeten van de kudde 's nachts.

Nou kijk eens aan op een dienblaadje, alle ingrediënten voor succesvol buiten houden. Het is echt niet zo moeilijk alleen even omschakelen..
En dan kan ik er nog aan toevoegen dat ik het voor mijn paard niet zo perfect op orde heb als vogeltjeM. In de winter paddock met alleen zand, schuilstalletje en slowfeeders. Mijn tinker heeft ook wel eens mok gehad; nu al heel lang niet meer. Er is net nieuw zand in de paddock aangebracht en ondanks dat er verschrikkelijk veel water is gevallen staan ze continu met droge voeten. Het water zakt heel snel weg en onder het schuilstalletje komt er al helemaal geen water. Dus in mijn geval is een verharding geen noodzaak. Ze hebben tot een week terug nog in het land gelopen, en omdat ze altijd buiten komen houden ze zich relatief rustig, dus het kapot lopen valt reuze mee. Vandaar ook dat ze nog heel lang het land in mogen. En van een beetje modder krijgen de meeste paarden echt geen mok hoor.
Wij hebben ook een noodstal, voor het geval er is een keer iets is waardoor het paard de stal in moet. Ook ben ik ondanks dat mijn paard wel altijd buiten staat, helemaal niet tegen 's nachts op stal. Maar het is van nature een buiten, beweeg en kudde dier. Dus het lijkt mij logisch dat een paard meer buiten dan binnen staat, onder de juiste omstandigheden. En als ik 24/7 de juiste omstandigheden buiten kan bieden voor mijn paard, dan zou ik niet weten waarom ik dat niet zou doen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:22

Geerke, fijn als het goedkoop kan maar goede buitengang creëren is nu eenmaal duur ;). Met betegelen, ophogen, goed zand, drainage etc kom je als een eind natuurlijk.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:29

geerke schreef:

Sorry hoor Geerke maar dit is echt onzin. De hoeveelheid water die nu gevallen is, is redelijk extreem en komt niet zo vaak voor. Het is echt relatief eenvoudig een paddock te maken met een schuilstal en voermogelijkheden. Als je stallen kunt bouwen kan je dat ook. Ook kunnen paarden in grote delen van ons land, best wat langer op het land blijven lopen zonder tot aan hun nek in de blub te staan. Grasland herstelt snel en makkelijk. Alleen kan je dan niet meer dan een bepaalde hoeveelheid paarden op bepaald aantal een vierkante meters houden.
En als het echt blub is. Stallen met uitloop of grote paddocks met alles erop en eraan. En zodra het enigszins kan het land op of gedeeltelijk het land op en rest paddock, verzin het maar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:39

ik weet het niet hoor,zit op een relatief droge berg in frankrijk....maar 25 jaar geleden was het in omgeving landsmeer vrij nat in de herfst/winter.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:43

geerke schreef:

Ik zou in dit soort gebieden kiezen voor een groter bestraat deel. Het zandgedeelte is dan wel modder in de winter, maar dan kunnen ze er in ieder geval lekker even in rollen oid. Voor de rest van de tijd hebben ze dan het bestrate, droge deel zeg maar.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 13:51

Wet wat het punt is? Je kunt suggesties aandragen, meedenken, zelfs helpen door mensen op advertenties van prettiger stallen te attenderen.... Maar mijn ervaring: het interesseert ze geen r**t! Ik ben er een beetje mee opgehouden.
Ik heb vaak genoeg mensen willen helpen door ze aan leuke plekken te helpen waar het paard er met sprongen op vooruit zou gaan, maar ze doen het niet..... En mijn motivatie is duidelijk: ik wil dat paard aan een leuker leven helpen.
Maar ze hebben het druk met uitgaan, cupcakes, hun baan, het is zoveel gedoe, er is hier een goede bak.... allemaal gereutel. Ik heb het een beetje opgegeven want je zit jezelf alleen maar gek te maken....

Ik vermijd dat soort plekken ook. Ik moest eens in Amsterdam zijn en was verdwaald en kwam uit bij een soort fabriek, Wennekers, ik kende het bestaan van dat soort complexen niet eens....Mijn broek zakt er vanaf. Nee.... ik trek me lekker terug in mijn eigen hut en geloof het wel. Door dit topic te lezen stijgt mijn bloeddruk alweer naar ongezonde hoogten :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:00

je kunt mensen zelden veranderen....daar ben ik nu pas achter op mijn 48 ste :+

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:02

Ninx schreef:
Wet wat het punt is? Je kunt suggesties aandragen, meedenken, zelfs helpen door mensen op advertenties van prettiger stallen te attenderen.... Maar mijn ervaring: het interesseert ze geen r**t! Ik ben er een beetje mee opgehouden.
Ik heb vaak genoeg mensen willen helpen door ze aan leuke plekken te helpen waar het paard er met sprongen op vooruit zou gaan, maar ze doen het niet..... En mijn motivatie is duidelijk: ik wil dat paard aan een leuker leven helpen.
Maar ze hebben het druk met uitgaan, cupcakes, hun baan, het is zoveel gedoe, er is hier een goede bak.... allemaal gereutel. Ik heb het een beetje opgegeven want je zit jezelf alleen maar gek te maken....

Ik vermijd dat soort plekken ook. Ik moest eens in Amsterdam zijn en was verdwaald en kwam uit bij een soort fabriek, Wennekers, ik kende het bestaan van dat soort complexen niet eens....Mijn broek zakt er vanaf. Nee.... ik trek me lekker terug in mijn eigen hut en geloof het wel. Door dit topic te lezen stijgt mijn bloeddruk alweer naar ongezonde hoogten :+

Ja je hebt gelijk heel herkenbaar, ook de regelmatig stijgende bloeddruk.. Dan kijk ik altijd met jaloezie naar die boeddhistische monniken op een berg in tibet, die altijd alle rust bewaren...en dan iets wijs zeggen waardoor iedereen stil wordt en ja knikt. :j ......helemaal zen...ik heb het helaas ook nog niet bereikt... ;)
Leuk verhaal op je profiel trouwens....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:02

Amen, Ninx, dat is het. Mensen willen er niet aan, willen niet meedenken, willen niet met z'n allen de stalbaas informeren dat ze hun paarden eigenlijk liever meer buiten hebben staan. Want ja, 'iedereen' gaat er in mee. Kotsmisselijk word ik van dat soort mensen met paarden. De ene stalling na de andere, daar staan ze. Ik ken ze ook, de hele buurt hier is ermee vergeven. Ik ontwijk dat soort plekken inmiddels ook, kan het niet aanzien. En kan die mensen die daar staan ook niet meer aanhoren. Al die excuses, al die ego's. Mijn paard kan kiezen. Binnen of buiten. Wei of paddock of schuilstal. En daar worden ze heel happy van. Problemen lossen wij op. Gaat iets niet, zoals we willen, dan doen we het anders. Zolang de paarden het er maar goed op doen. Ze kunnen bewegen, groomen, eten, drinken, schuilen, rennen, rusten, whatever. En zo zou elk, ELK paard het eigenlijk moeten hebben in de wereld.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:03

Ik wil in ieder geval weerleggen dat het niet mogelijk zou zijn om ze 24/7 op een goede manier buiten te houden, want dat is het wel degelijk.. In allerlei omgevingen en zelfs op kleine ruimten of op kleigrond.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 14:07

paulinebes schreef:
Ja je hebt gelijk heel herkenbaar, ook de regelmatig stijgende bloeddruk.. Dan kijk ik altijd met jaloezie naar die boeddhistische monniken op een berg in tibet, die altijd alle rust bewaren...en dan iets wijs zeggen waardoor iedereen stil wordt en ja knikt. :j ......helemaal zen...ik heb het helaas ook nog niet bereikt... ;)
Leuk verhaal op je profiel trouwens....

Die monniken worden niet blootgesteld aan al die halve garen :+