[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:36

Ja, ik denk dat dat hem in die 4mm zit, het is net aan qua materiaaldikte voor hooinetten naar mijn mening, maar ik heb wereldwijd zitten zoeken (online natuurlijk :P ) naar dikker materiaal bij een maaswijdte van 30mm en heb geen dikker / steviger net dan die 4mm kunnen vinden jammer genoeg.

De netten met 60mm maaswijdte die ik eerst had waren een stuk dikker, die gaan echt eeuwig mee zowat denk ik :P

MHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:51

heb de netten hier even na zitten meten omdat ik nu ook wel nieuwsgierig was geworden uiteraard.

de SMHN netten hebben een maaswijdte van 3 cm x 3 cm
materiaal dikte vind ik best lastig om te meten, ik heb nu gewoon met een centimeter gemeten.
volgens mij is het idd 4 mm maar zal nog eens informeren bij de leverancier.

en voor diegene die ze tussen palen wilde hangen, ik heb het ook en werkt erg fijn.
foto's heb ik volgens mij al eens eerder geplaatst maar bij deze...

Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:05

Ziet er netjes uit zo, mooie stevige palen +:)+

Het zou mij echt verbazen als de mazen van 4mm dik materiaal gemaakt zijn... het ziet er dunner uit en als een fabrikant niet erbij zegt dat het 4 mm is, dan is het meestal dunner waardoor ze er voor kiezen om de dikte maar even niet te vermelden :P

Maar het zou natuurlijk wel heel tof zijn als het wel 4 mm is :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:11

Hier heb ik ze ook tussen palen hangen, maar dat is hier niet zo'n succes.
Palen staan blijkbaar niet stevig genoeg in de grond, de netten hangen met musketons in ogen vast maar mijn pony's lopen er onderdoor (don't ask, zal lekker schuren ofzo :+ ) en dus schiet er regelmatig wat los. Verder zijn de netten dicht door musketons maar ze zullen er alles aan doe om toch hun neus van bovenaf erin te kunnen duwen ... waardoor er ook weer extra krachten op komen en tja .. niet zo'n succes hier dus :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:28

Mijn keus zou het ook niet zijn hoor, ik heb liever nog een horizontaal deel tussen (bovenop) de palen waar je het net aan vastmaakt.

Veel steviger en praktischer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:34

:j Hier hadden ze een andere oplossing in gedachte maar het is even wachten wat ze daarmee gaan doen .. En moest dat toch niet gaan om de 1 of andere reden dan gingen ze de balen steviger erin zetten en ga ik inderdaad ook voorstellen om een dwarsbalk te maken :j Al zal dat niet voorkomen dat ze er onderdoor lopen denk ik :') Tenzij je het echt een stuk lager gaat hangen, maar dan komt het bijna op de grond en dat heeft ook weer nadelen natuurlijk ... Het is nog even zoeken, maar komt wel goed 8-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:39

De hoogte die we hier hebben bevalt prima hoor :j

Knappe pony die daar onderdoor gaat of in vast komt te zitten :P

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:40

misschien een idee om het net aan de onderkanu ook vast te maken of ook halverwege een dwarsbalk maken zodat ze er niet onderdoor kunnen.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:46

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 12:47

Je kent mijn pony's niet 8-) :')
Neen, ze kunnen inderdaad eventueel wel wat lager :j Maar hebben die van jullie ijzers? Want daar zit ik dan wel weer mee ... alhoewel ik me niet kan voorstellen dat hij zo stom zal zijn om in de buurt van die netten rare bewegingen te maken (of toch niet richting netten, zal dan eerder richting ander paard zijn en hij bijt eerder dan dat hij trapt :7 ) maar toch, ergens ..

MHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:10

met een dwarsbalk er nog extra op vind ik idd ook wel erg mooi en je kan het net nog net iets vaster hangen.
pmarena, jij hebt het net denk ik ook aan de onderkant vast gemaakt of niet?
ik bedoel dan aan de zijkant/onderkant zeg maar, zodat hij niet heen en weer kan wiebelen.
dan zullen ze er idd wel niet onder door gaan maar als het net wiebelt eten ze weer heel iets minder snel.
kan me trouwens best voorstellen dat er onder door lopen lekker is voor zo'n paard, lekker kriebelen

de netten van SMHN zijn trouwens van 3 mm garen (of hoe noem je het?) gemaakt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:16

Ter hoogte van de onderste punten zit ook een isolator in de gebogen steigerpijp inderdaad :j

Kunnen we zelf kiezen of we het net daar wel of niet in vast haken :)
Beter is het inderdaad om het niet te doen, zowel voor het wat langzamere eten als vanwege de kracht die er door op het hoekje van het net komt te staan, dat zijn de punten waar ze op kapot gaan met die 4 mm dikte.

De dikkere netter hadden daar geen last van maarja die waren dan weer maaswijdt 60mm en dat was echt veels te veel.

Dat frame van ons is echt te laag om onderdoor te gaan, tenzij het een Shetje zou betreffen :P

MHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 15:31

maaswijdte 60 mm is idd wel erg groot, dan kunnen ze gewoon normaal eten joh.
ik heb hier limbo dansende mini's geld dat ook?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 16:36

@lynn_nikita, ik heb stenen in het schuilhok maar ze lopen ondanks de "grindtegel schoonloopmat" die er nog voor ligt toch veel zand naar binnen. Normaal gesproken veeg ik het schuilhok dan ook dagelijks uit. Als er dan een vracht losgegooid hooi ligt kan ik dat dus weggooien. Ik gun ze echt al het hooi dat ze op eten maar die verspilling...daar werk ik erg hard voor.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:02

Ik weet niet wie het was, maar iemand dacht dat je uit een stuk van 2m bij 2m maar 1 net van 1x1m kon halen, maar dat klopt niet hoor. Je kunt er 2 netten van 1x1 uithalen, teken het maar eens uit. ;)

En nog iets ter overweging voor diezelfde persoon: je gaat de netten tegen een wand ophangen begreep ik en dan zou je ook kunnen overwegen om maar 1 laag net daartegen te hangen. De achterkant van het net wordt dan gevormd door de wand van je stal.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 09:53

Dat was ik haha.
Ik had het verkeerd uitgemeten inderdaad.
Maar heb nu een net besteld van 2m bij 0,90m.
Kant en klaar :)
Toch bedankt haha

onlineshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 20:51

Ik heb vandaag de slowfeeder hooinetten van EppleJeck binnen gekregen. Heb ze propvol gestopt, ben benieuwd of ze morgen leeg zijn, de mazen zijn wel wel echt klein. Op welke hoogte hangen jullie deze fijnmazige netten?

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-13 21:45

Ik hang mijn hooinetten altijd zo een 20 cm boven de grond als hij vol is want als ze leger worden dan zakt het net.
Zodat het net de volgende dag nog net boven de grond bungelt leeg.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 09:49

Hier mijn merrie met haar kliko-slowfeeder :j

Ze geeft hier alleen niet het goede voorbeeld :+

Afbeelding

onlineshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:25

De netten waren vanmorgen helemaal leeg en geen sprietje geknoeid, ideaal! Ze zijn er best handig in, eten uit zo´n net met mini-mazen :)
Haha Steffi, op die manier is het niet bepaald een slowfeeder, even een sluiting op de deksel maken.
Maar dat gat aan de onderkant is ook best groot of niet? Werkt dat als slowfeeder?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:24

MHS schreef:
heb de netten hier even na zitten meten omdat ik nu ook wel nieuwsgierig was geworden uiteraard.

de SMHN netten hebben een maaswijdte van 3 cm x 3 cm
materiaal dikte vind ik best lastig om te meten, ik heb nu gewoon met een centimeter gemeten.
volgens mij is het idd 4 mm maar zal nog eens informeren bij de leverancier.

Maar ik lees op de site van de leverancier (en op andere sites) dat de maaswijdte van deze netten 3,5 cm is... Hoe zit dat nou dan? Ik ben nog steeds wel geinteresseerd in deze netten, maar die halve cm maakt best wel verschil.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 12:09

@onlineshop: voorheen zat er een gaasje voor met grote gaten, dus toen was het zeker een slowfeeder.
Inmiddels word er weer wat met haar gedaan en heet ze haar hooi hard nodig, dus heb de slowfeeder omgebouwd tot gewoon hooigever :j

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:08

onlineshop schreef:
Ik heb vandaag de slowfeeder hooinetten van EppleJeck binnen gekregen. Heb ze propvol gestopt, ben benieuwd of ze morgen leeg zijn, de mazen zijn wel wel echt klein. Op welke hoogte hangen jullie deze fijnmazige netten?

Die rekken nog wat uit hoor, hier zijn ze nog vrij snel leeg
Ik heb ze op, ik gok 1.80 hangen. knoop dicht als een schoenveter en haal door die lussen een touwtje met karabijnhaak en klik het zo vast. net hangt dan gok 40 cm boven de grond denk ik zo

hier hangen ze buiten, hang ze nu met slecht weer in de stal ipv erbuiten, maar op dezelfde manier. heb volgens mij geen duidelijkere foto
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OD4Z4RGH.jpg
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 17-10-13 14:30, in het totaal 3 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:10

dblijham schreef:
@lynn_nikita, ik heb stenen in het schuilhok maar ze lopen ondanks de "grindtegel schoonloopmat" die er nog voor ligt toch veel zand naar binnen. Normaal gesproken veeg ik het schuilhok dan ook dagelijks uit. Als er dan een vracht losgegooid hooi ligt kan ik dat dus weggooien. Ik gun ze echt al het hooi dat ze op eten maar die verspilling...daar werk ik erg hard voor.

wat een zonde
en als je iets minder geeft zodat ze uiteindelijk wel van grond moeten eten Hier eten ze ook eerst net leeg maar beginnen erna toch aan waar geknoeid is. Ik heb ook stoeptegels in stal en veeg elke ochtend schoon. Wel is de stal iets hoger waardoor ze echt voeten op moeten tillen en valt het wel mee wat aan zand erin gelopen wordt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:16

Weet iemand een fijnmazig hooinet die ik om een heel baaltje hooi kan schuiven? Oftewel eentje waar een heel baaltje zo inpast, dichtknopen en klaar om op te hangen.

Ik heb er wel 1, maar die heb ik zelf gemaakt van strotouw. Ik wil er nog eentje om in de boom te hangen, maar heb dit keer geen zin om zelf te knopen :7 .