Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:02

ik zou in een keer alles overdekken dan heb je gelijk alle nadelen van nederland verbannen. Te veel regen te veel zon ;-)) ik ben hier al jaren aan het zeuren dat ik overdekt naar de paarden willen kunnen lopen ;-)

DubbelFun

Re: Weiland veranderen in "Paddock Paradise"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:03

Goed idee, nu nog een loterij winnen en de gemeente omkopen (en de buren).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:42

De eerste stappen zijn gezet; op de looppaden zijn de blaadjes al weggeharkt. De prikpaaltjes zijn uitgemeten en de longeercirkel ook.
Nu even verder met de rest van de blaadjes en de vaste palen de grond in jassen :D

Iemand nog een idee voor 'verharding' van de looppaden?? (alleen het midden om bagger tegen te gaan)
Ik dacht eerst aan kokoshusk/chips, maar het blijkt dat die dingen er snel verrotten. Zand naar boven halen is ook een optie, dat wil ik voor de longeercirkel sowieso maar laten doen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 14:47

oh ik dacht de eerste stappen voor een loterij winnen zijn gezet dacht ik ;-). Helaas geen ideen voor het verharden van paden. Zand naar boven halen helpt de eerste periode maar wanneer ze er poepen en hooi verliezen wordt dat ook zo een blubberzooi.

Mijn idee van overdekken vindt je nog te duur misschien dan tegels met vloerverwarming ;-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:34

Dinopino schreef:
..Zand naar boven halen helpt de eerste periode maar wanneer ze er poepen en hooi verliezen wordt dat ook zo een blubberzooi.
Dat haal ik dagelijks weg en hooi eten kan alleen op plekken waar rubber matten onder liggen.

Net weer een 'draadje' gedaan. Het ene hooinet staat nu weer in het midden, dus is van 2 kanten benaderbaar. De andere hangt nu in de tent.
Meteen een klein stukje gestraat, heb ik daar iig geen last meer van plassen :)

Blaadjesruimen moet maar even wachten, de rug wil nu niet meer :)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:04

Je bent lekker bezig DD!! +:)+

Als je een goed idee krijgt voor de paden hou ik me ook aanbevolen! :D Hier nog steeds 1 grote zooi :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:30

Tja regelmatig gaten prikken voor de afvoer van water, kokosvezels door het zand mengen, in ieder geval niet op de aarde laten lopen, daar is niets tegen bestand.
Voorlopig eerst de meiden maar uit het land gehaald en daar de diagonaal weer hersteld. Ze stonden heel mooi in een dampige mist :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 09:57

Ik volg dit topic even, vind het een erg leuk idee voor de toekomst als ik een eigen wei heb! Ik heb nu de beschikking over 0,66 hectare. In het midden staat een grote meidoornhaag, waar ze lekker onder kunnen staan. Verder nog een aantal bomen langs de rand. Hooi hebben we altijd al op verschillende plekken in het land liggen, het water ergens langs de rand, de liksteen weer op een andere plek. Erg leuk stuk om een paddock paradijs van te maken, maarja, geen eigen grond...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:05

ik ga morgen waarschijnlijk kijken bij de open dag van Manege Nieboer in Hoogezand Groningen.
Bij deze manege kunnen de paarden 24-7 buiten staan in een 20 bij 40 paddock met 2 schuilcontainers. Er zijn geloof ik 2 van die paddocks. Ben erg benieuwd hoe het er bij hun bij ligt (nu na deze vreselijk natte periode) en hoe ze het gemaakt en ingericht hebben en onderhouden.

www.manegenieboer.nl

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:27

het stukje ""pad"wat nu gaat bij ons van de paddock naar de wei, is verschrikkelijk, de paddock is deze zomer aangelegd, en daar zit ook nog een nat gedeelte in, maar verder is het gele zand lekker droog gebleven, vandaar dat ik erover dacht , het stuk pad ook uit te graven en daar geel zand in te doen, dan blijft het zowel voor de paardjes als voor ons nog begaanbaar. zijn er meer die dat gedaan hebben?en zo ja, hoe bevalt dat dan? dat stuk pad moet ik zelf ook steeds over met de kruiwagen naar de mesthoop

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:33

Ik ben ook van plan om een pad te graven, want dan kunnen ze iig droog over de PP lopen (als ze willen).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:23

om met je kruiwagen er langs te gaan zou ik toch liever kiezen voor een strook verharding zoals graskeien of roosters, of desnoods lange rubber loopmatten. Vooral bij erg nat weer wil het zand ook wel eens zwaar worden en is het nog steeds ploeteren met een kruiwagen (hier in de paddock wel in elk geval)

Geel zand is inderdaad al veel stabieler dan gewone grond en als de laag dik genoeg is wordt het niet snel modder als je het verder netjes houdt.
Mijn paddock heeft ook een slechte plek waar ik een te dunne laag zand had en het is gaan vermengen met de zwarte grond er onder, maar de rest van het nieuwe deel droogt steeds vlot op, ondanks dat de drainagebuizen regelmatig onder water staan door verkeerde aanleg van de overstortbuis naar de andere greppel. (in plaats van uit de paddock greppel naar de bakgreppel, naar de sloot, loopt het vanuit de bakgreppel de paddockgreppel in. Bakgreppel had uitgediept moeten worden en de drainagebuizen in de paddock hadden minder diep moeten liggen in de paddock greppel...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:31

@joyce B: balen isdat hè als het zo verkeerd ligt en om het weer goed te krijgen kost vaak ook weer handenvol geld.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 16:36

ja, en het lag er in net toen ik er dus even niet bij was, net als die overstortbuis... Zul je altijd zien!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 21:50

joyce B schreef:
om met je kruiwagen er langs te gaan zou ik toch liever kiezen voor een strook verharding zoals graskeien of roosters

ja dat is ook wel een idee eigenlijk, maar komen de paarden daar niet met hun hoefjes in vast??vooral mijn celine heeft érg kleine voetjes ik denk doorsnee van haar hoefjes ongeveer 4 cm. is, de hoefsmid lacht erom en vraagt dan "wanneer zal ik weer komen manicuren?" haha :+

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:00

Dit was mijn paddock ' voor' :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op de achtergrond het nw zand.

Wil iemand weten 'tijdens' en 'daarna'?
Morgen ben ik weer van de partij.....

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 23:37

ja leuk! laat maar zien, mooi dat er die bomen staan +:)+

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 08:25

Daar zijn ze dan:

Tijdens:
Afbeelding
eerst met een schuif de bovenste blubberlaag erafhalen

Afbeelding

Afbeelding
dan het nw zand erover verdelen
Afbeelding
het heeft heel even mooi strak gelegen
Afbeelding

Daarna:
het blijven paarden....
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 10:08

nou dat ziet er super uit hoor, en wat vinden ze dat toch lekker hé? die van mij vinden het ook zo fijn in het zand, voorál als ze net gepoetst zijn ;) lekker rollen :+

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 10:15

zie ik het goed heb je de loer er nog staan. Heb je nog zoveel last van muggen :-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 10:30

Zo die paarden die genoten even :D
Ziet er goed uit hoor. Ik kan ook zo genieten van een verse laag zand

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 10:48

heerlijk, en wat een mooie paddock heb je!
Hoop voor je dat die nieuwe laag zand lekker schoon en droog blijft en niet opnieuw een modderboel wordt. Ben benieuwd naar je ervaringen de rest van de winter!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 10:57

DubbelDun schreef:
Zo die paarden die genoten even :D
Ziet er goed uit hoor. Ik kan ook zo genieten van een verse laag zand

ga jij ook liggen rollen? :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:24

Zekers, en dan denken de buren dat ik iets mankeer ;) :+

Hoe doen jullie dat trouwen met bladafval??
Dat is hier met die grote bomen echt een aanslag op het lang goed houden van het zand.
En nu ik mijn wei voor een groot deel ga opofferen aan de PP moet ik ook daar veel vaker blad(en nootjes) ruimen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 12:09

Dinopino schreef:
zie ik het goed heb je de loer er nog staan. Heb je nog zoveel last van muggen :-)

Ach ja, die overwintert daar! Bij mij werkt dat ding overigens niet....