Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:23

Wie wil er met mij nog een pallet delen.

Mag dat in dit topic?? Stuur maar een pb om topic vervuiling te voorkomen.

wuswa

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:38

puur even benieuwd: wat ga je bestellen? Wij hebben toch eerder samen met Wilma een ecobodempallet gedeeld? Wat zijn jouw ervaringen?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:55

@DD, ja gezellig samen choppen (klinkt als shoppen..).
Ik hoop ook dat ik het snel krijg. Ging al wel erg rommelig bij Zeo. Heb al 3x moeten bellen om mijn orderbevestiging en factuur. Zucht....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:59

Maakt mij niet zo uit wat ik bestel. Wil wel een keer strovan proberen.

Mijn ervaringen zijn nog steeds niet helemaal lovend. Ik vind wel dat je minder restafval hebt, mest is nog steeds hetzelde :+ Maar wat ik vind van vlas, 1 pak er bij gooien en je hebt de eerste 3 dagen ook weinig werk. Je ruikt geen urine en je kunt makkelijk rechttrekken.

Met stromot heb je steeds die aangelopen dikke harde koek met er om heen het losse mot. Als ze plassen blijft die plasplek nat en ruik je de urine. Het lostrekken van de harde vochtige koek is een zwaar werkje, maar doe je dat niet, dan heb je een oneffen bodem. Het lostrekken van de bodem geeft ook balletjes natte mot waardoor het lijkt of je mestballen hebt liggen, maar dat is alleen het zicht.

Wel is het zo dat die natte mot makkelijk vermengt en dat het klaarblijkelijk ook wel wat droogt en dan ruik je geen urine meer. Maar juist die moment dus wel. Ook ruik je de mestgeur langer omdat de mest op de mot valt en bij vlas er in.

De bonken onder de hoeven vind ik ook een nadeel.

Ben dus best nog steeds niet helemaal om, maar omdat de bodem langer kan blijven liggen en minder mestafval doe ik het er nog even mee.

Misschien wen ik aan de geuren als ik op stal kom en ze hebben net hun behoeftes gedaan zoals s'morgens bij het voeren en s'avonds na het eten.

Het natte mot plakt wel erg aan je schoenen waardoor ze gelig zijn en de dekens zijn ook gelig aangekoekt. Maar vlas neem je weer overal mee naar toe....

Dus beiden hebben minpunten en pluspunten.

Ik denk eerlijk gezegd dat Strovan en Ecobodem precies het zelfde is hoor, maar wil wel proberen om een eerlijk oordeel te mogen vellen.

Wij kunnen wel een pallet samen doen, met eventueel nog iemand??

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:34

@Russel: naar mate het gras groeit lopen ze bij mij steeds minder de stallen in en worden de boxen alleen gebruikt bij het voeren en als de da/hs komt. Vies wordt het dus niet. Ik verwacht niet heel veel korrels meer nodig te hebben. Ik zou wel willen meedoen met een zak of 5 dus als je meer gegadigden hebt..... Op zich ben ik wel erg benieuwd hoe Strovan me bevalt. De (oude) Topkorrels bevielen mij beter dan Ecobodem; het bed bleef losser en was makkelijker los te maken. Bij Ecobodem moet je de natte plekken verwijderen om een los bed te houden en bij de Topkorrels hoefde dat niet; daar was verspreiden genoeg. Ja, die gele plekken zijn vervelend. Ik heb laatst gewoon de stoep voor de stallen met de hoge druk reiniger gedaan want met de bezem/bladblazer kreeg ik de plekken niet weg. Jouw verdere ervaringen kan ik geen oordeel over geven omdat ze bij mij vrij in en uit lopen en nu weinig gebruik maken van de stallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:01

Wuswa, ik hou je even in gedachten voor 5 zakken, oke?

Nog meer gegadigden??

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:03

Bij mij gaan ze vanaf 1 mei weer 24/7 de weide op en dan heb ik ook geen paarden meer op stal. Ik ga dan eens kijken of ik mijn stal droog kan krijgen, lukt me dat niet op korte termijn, dan mest ik lekker alles uit en begin in oktober weer met een vers bedje.
Ik heb nu verschillende merken naast elkaar gebruikt en ben tot de conclusie gekomen dat je de diverse soorten strokorrels niet over één kam kan scheren. Niet in samenstelling en niet in bewerkelijkheid.
Om maar één vraag te stellen: wie heeft er ooit groen tarwestro in een baal gezien?

Foto-update van vandaag komt eraan.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:42

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:44

Ik vraag me dan echt af hoe je mest??

hier ligt het nu ook 4 weken, en bevalt nog steeds prima, elke dag de drollen en alle natte plekken er uit. en tijdig bijstrooien.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:54

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:16

@ Flosje,
Misschien moet je toch meer bij strooien. Bij Helianthe ben ik 22 dagen geleden begonnen met 5 zakken en nu zit ik op 7 zakken. Dit is een viespeuk en staat op stal.
Kayleigh dag 51 dagen 15 zakken.
Volledig verslag en foto's via onderstaande links.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:19

Ik merk ook (paarden bijna altijd op stal) dat het maar net-aan gaat. Bed is niet verzadigd, maar om nou te zeggen wat een lekker bedje, dat vind ik ook weer net niet. Zal blij zijn als ze het land weer op kunnen, maar dat gaat hier nog wel een maandje gauw duren (veengrond :-( ). Mijn merrie is geen vieze stalbewoner en niet al te groot: 1,62 m. (andere merrie staat er nog niet op). Maar een viezer paard permanent op strokorrel daar vraag ik me vanaf of dat wel kan. Hoewel ik zie dat Diana ze ook op stal heeft staan en er toch wel tevreden mee is... Ik strooi elk weekend een zak erbij, maar voor het mooie zou er eigenlijk wat meer op moeten, en dan kan het financieel niet meer uit.

Denk dat het in de zomer super spul is, voor de winter twijfel ik nog tussen dit en stro. Beide voor- en nadelen... Ik mest trouw meestal 3x daags uit dus daar ligt het niet aan :-). En wat ik nog kan doorwoelen doe ik, dat blijft volgens mij ook belangrijk. Volgende sessie ga ik experimenteren met weinig water erin, dus dat wordt een nieuw hoofdstuk.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:28

Ik denk dat we deze keer starten met 6 zakken en dan regelmatig bijstrooien. Hopelijk knapt het weer snel wat op, kunnen ze lekker weer in de paddock en over een paar weken weer het land op.
IK ben wel benieuwd naar hoe het met een andere korrel zou gaan. Zou graag een keer strovan of zeolite uitwillen proberen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 23:35

Mijn ervaring is dat je beter met minder kunt beginnen. Ik ben de tweede keer bij Helianthe met 5 ipv 6 zakken begonnen. Op deze manier kun je de bodem losser houden. Bijstrooien kan altijd nog.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 07:13

Die ervaring heb ik ook, Diana. Ik ben ook met 5 zakken begonnen. Bij box 1 zit ik nu op bijna 4 weken, maar die haal ik echt nog niet leeg.
Ik hou wel wekelijks grote schoonmaakbeurt waarbij ik de bodem keer en een hele dag laat drogen. (heb nl. 1 box/annex spuitplaats over) Ze kunnen zo ook weer meer naar buiten, dus dat scheelt wsch wel.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:28

Idd, je kan best met wat minder zakken beginnen, je zult dan alleen waarschijnlijk sneller bij moeten strooien. Maar indien het je paard ten goede komt: doen.

Zoals ik al eerder vermeldde: ieder paard vereist toch zijn eigen methode en het is de eerste keer even wennen.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:37

De eerste keer zijn we begonnen met 7, dat was echt teveel. De vorige keer zijn we begonnen met 4,5 zak. Anders misschien 5 zakken proberen ipv 6. En dan toch eerder gaan bijstrooien. Maar als je er de zakken ingooit en ze staat binnen, moet je eigenlijk na 3 dagen een nieuwe zak er al bijgooien, omdat de stal dan allemaal aan het verzadigen is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:20

Ik kreeg net bericht van het huisfront dat de Chopped is gearriveerd, dus als er belangstelling is voor overname hoor ik dat wel via PB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:04

Flosje, welk merk heb je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:53

Ik vond bij surfen op het net deze advertentie van Ecobodem.

Misschien is hiermee het mysterie rond de kleur van de korrels ontrafeld? ;)

http://www.paardenspul.nl/nieuws/en-toe ... trokorrels

Even een quotje uit het stuk:
De kleur van de korrels zegt in praktijk weinig over de kwaliteit en de strosoort. Koolzaad kan variëren van lichtgeel tot grijszwart, tarwe van goudgeel tot donkerbruin. Bespoten of onbespoten gewas geeft ook nog kleurverschillen, doordat bij onbespoten gewas onkruiden zijn meegehakseld. Vanuit milieuoogpunt kunnen meerkleurige korrels dan ook beter zijn dan eenkleurige korrels.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:50

russel schreef:
Flosje, welk merk heb je?

Dolsma.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 19:38

Nou ik ben net even aan het buffelen geweest.
De korrels liggen in de opslag en een paar zakken in de stallen. Die liggen nu te weken :D

Overigens zijn de Chopped helemaal niet zo gechopped, er zit nog minstens de helft aan normaal korrelformaat tussen.

Dus mochten er nog geinteresseerden zijn....

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:08

Gisteravond de stal helemaal leeggeschept. Het was een aardige laag, maar ik had maar anderhalve kruiwagen eruit :D Het was ook helemaal niet veel/zwaar werk :)

Heb er gisteravond 4 3/4 zakken ingegooid. Ben benieuwd hoe de stal er vandaag al uit ziet ... Zal anders wel een foto plaatsen

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:44

Ze was aardig schoon vandaag :D

Afbeelding

Het is gewoon een verschrikkelijk vies paard, ze had overal gepoept, en de bak met kuil hoort eigenlijk rechtsonder in het beeld te staan :P

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 22:27

Aardig schoon vandaag? Is dit na 1 nacht of heb je hier een dag de boel laten liggen? :o
Het is idd een vies paar zeg! Niet echt leuk.