Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CindyUniek

Re: Geen weidegang kunnen bieden = geen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 06:50

babbii_lief schreef:
Nou ik ben het er niet mee eens.
Mijn paard staat op stal.
En ik ben vaak zat bij hem.
En wij hebben ook een weide.
En ik zet hem elke dag een half uurtje in de wei met een shet.
Maar hij is weer blij als ik hem weer lekker op stal zet dat zie ik aan hem zelf want een half uur is genoeg voor hem.
Een keer had ik hem langer in de wei.
Toen iemand een paard eruit wou halen .
Zag hij zijn kans en schoot met alle geweld.
Er tussen uit .
En meneer staat voor zijn staldeur.
En denk maar niet dat ie terug naar de wei wou.
toen dat meisje hem terug wou brengen.

misschien wordt hij altijd gevoerd als hij naar stal gaat?
misschien heeft hij wat mee gemaakt waardoor hij zo is?
ik denk dat er iets anders achter zit dan 'mijn paard staat graag op stal'
een mens die zich de hele dag opsluit op zijn kamer is ook gewoon bang voor de buitenwereld Knipoog

ik zou eerst maar eens zorgen dat je een goed maatje voor hem vind (de paarden hier hebben niks met een shetlander... dan doen ze net of ze alleen staan!) waar hij mee kan spelen en gelukkig mee is, dan komt de rest vanzelf! en ga hem ook eens buiten in de weide voeren! ipv alleen op stal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 07:03

Soms zijn paarden dat gewoon gewend, en dat is best sneu. Ik heb een merrie verzorgd die na 2 uur bij het hek ging staan, die was dat gewend, heb ik gewoon laten staan, koste een week en toen was ze gewend buiten te blijven heel de dag. We kregen haar niet eens te pakken als ze net buiten stond.

Mijn paard wil al 2 weken zijn stal niet in. Hij staat naar mij mening ook te kort buiten. Nog even en dan komt hij thuis te staan, verheug me er nu al op dat hij dag en nacht buiten kan blijven. Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:26

Mijn merrie gaat ook liever op tijd terug naar stal. Halve dag ofzo. Met haar veulen toen, moest ze in de wei blijven staan. Ze accepteerde het, maar ik kon echt zien dat ze liever met me mee wou. Na het veulen hoefde ze niet meer zo lang buiten te staan. btw als ze net buiten staat krijg je haar soms ook niet te pakken, maakt ze een spelletje van Clown
De andere paarden staan wel graag buiten....
Niet elk paard is hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:30

Dat verhaal dat ze liever op stal staan omdat ze daar voer krijgen is ook niet echt overtuigend aangezien ze in het weiland ook genoeg te eten hebben. Ze staan daar zogezegd de hele dag met hun hoefjes in een groot bord pudding en kunnen daar zoveel van eten als ze willen. En dan nog is elke reden een goede reden.
Toch zou ik een paard van 3,5 wel meer buiten willen hebben omdat ze nog zo in de groei zijn.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 09:44

Sinds wanneer is er wetenschappelijk bewijs voor het feit dat het paard op volwassenen leeftijd ophoudt een 'bewegingsdier' te zijn?

Een paard is geen krokodil, die liggen de hele dag stil op geen energie te verspillen en toe te kunnen met een flinke vangst 1x p.m. Overal kun je nalezen dat een paard zoveel mogelijk moet bewegen, wie zijn de Bokkers dan om te zeggen dat dit niet zo is?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:49

Bokkers hebben alle wijsheid in pacht, zelfs als herhaaldelijk onderzoek dat tegen spreekt. Wist je dat nog niet Haha! ?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 09:50

Charaz schreef:
Bokkers hebben alle wijsheid in pacht, zelfs als herhaaldelijk onderzoek dat tegen spreekt. Wist je dat nog niet Haha! ?

Weet je dat ik deze vraag al zeker 10x heb gesteld en nog nooit antwoord heb gehad? Doet je je toch afvragen of men zelf ook twijfelt het bij het rechte eind te hebben....

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:00

Iedereen wéét het diep in zijn hart wel, dat geloof ik zeker. Maar wie toegeeft, geeft toe verkeerd bezig te zijn.. En dát wil natuurlijk niemand! Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:07

en dat is het nu juist denk ik.

over het voeren in stal en gras op de wei, daarin zit toch wel een groot verschil. als mijn paarden net op een nieuwe wei komen en ik rammel met een voerbak dan vliegen ze gelijk weer terug naar het hek, de meeste paarden zijn nu eenmaal gek op krachtvoer en omdat gras vergeleken daarmee nu eenmaal makkelijker bereikbaar is in de wei wordt dat wat meer 'gewoontjes'. een bak krachtvoer wordt vaak gezien als een echte traktatie en is daarmee voor de meeste paarden wel reden om mee te willen. dat was bij ons op stal ook overduidelijk te zien afgelopen winter.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 10:11

Dani62 schreef:
Iedereen wéét het diep in zijn hart wel, dat geloof ik zeker. Maar wie toegeeft, geeft toe verkeerd bezig te zijn.. En dát wil natuurlijk niemand! Haha!

Dat denk ik ook.... wij maken er op stal wel eens grappen over: "ik leg er zo weer een 300 grams op op stal hoor (25 graden buiten), want anders vliegt de vacht er weer aan... en ja, al dat uitstappen kost een hoop tijd. En misschien moeten we ook maar een opzadelservice regelen, want dat zadelen en poetsen gaat allemaal ten koste van onze rijtijd... zo worden we nooit Z ruiters. Van die weilanden moeten we maar 1 grote binnenbak maken, want wat een gedoe om dat paard eerst helemaal uit het land te moeten halen wanneer we willen rijden."
Allemaal kolder natuurlijk, maar er wordt gewoon echt zo gedacht op sommige plekken.
En dan te bedenken dat er op sommige van de paarden (die allemaal buiten staan) op verdomd hoog niveau gereden wordt!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:12

hihi zo hebben wij het dreigement: stout paard, pas op hoor anders ga je naar de manege!

bij de manege hier in de buurt komen de paarden nl alleen in de zomervakantie nog op het land.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:18

Tuurlijk is en blijft het goed voor een paard om te bewegen. Dat kan niemand tegen spreken.
Echter waar het volgens mij om draait, wat enigsinds discutabel blijft is of het paard gelukkig is zonder/met minder wei.
Imo blijven paarden individuen, net als mensen.
(bv.aan vleeshaken hangen is ook maar een klein pencentage mensen die dat geweldig vind, maar ze zijn er wel Tong uitsteken )

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:21

krachtvoer, maar ook wortelen, appeltjes etc.
Van de winter, toen ze niet zo lang het land op mochten omdat de bodem anders kapot ging en van het voorjaar met opbouwen waren krachtvoer en worteltjes wel handige lokmiddelen om ze de paddock of bak op te krijgen. In de paddock voerden we ze dan meestal bij. (ook met hooi/kuil) Maar de paarden bleven dan ook bij voorkeur dag en nacht buiten. Op stal werden ze alleen gevoerd (brik/muesli/wortelen) na het rijden bij slecht weer of als ze voor de nacht op stal moesten en ze nog niet bijgevoerd waren.

Alleen bij erg slecht weer stonden ze 's avonds als de buitenverlichting aanging wel eens te wachten bij het hek om naar binnen te gaan, andere keren moest ik ze roepen en dan kwamen ze om mee te lopen.

Paarden zijn gewoontedieren. Als ze elke dag om half vier de wei af gaan om brok te krijgen in hun stal, zullen ze rond half vier staan te wachten (of op te letten) op wanneer ze gehaald worden. Dat heb ik kunnen zien op mijn vorige pensionstal.

Ik denk dat onze paarden alleen de stal verkiezen als hun dt erg veel voordeel biedt op de wei op dat moment. Bijvoorbeeld door insectenoverlast, of schaduw/verkoeling bij erg heet weer (niet elke stal geeft verkoeling, vaak kun je beter buiten staan waar het nog wat doorwaait, dan in zo'n ongeisoleerde stal/loods) of schuilmogelijkheid bij heel erg slecht weer. Verder vooral op de momenten dat daar eten te vinden is, wat ergens anders niet is Tong uitsteken

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 10:27

superwoman schreef:
Tuurlijk is en blijft het goed voor een paard om te bewegen. Dat kan niemand tegen spreken.
Echter waar het volgens mij om draait, wat enigsinds discutabel blijft is of het paard gelukkig is zonder/met minder wei.
Imo blijven paarden individuen, net als mensen.
(bv.aan vleeshaken hangen is ook maar een klein pencentage mensen die dat geweldig vind, maar ze zijn er wel Tong uitsteken )

Okay, maar minstens 8 uur in wei of paddock met soortgenoten is voor ieder individueel paard een must toch? Wat je vervolgens doet, 24 uur buiten of op stal, moet iedereen zelf beslissen.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:30

Er is ook nog een verschil tussen het spreken over een gelukkig of over een gezond paard...

Zelfs voor de uitzonderlijke gevallen die gelukkig op stal zouden zijn (geloof ik overigens niet in) blijft veel bewegen gezonder. Het is dan ook onze verantwoordelijkheid om ze dat toch te geven. Vergelijk het maar met sommige kinderen die veel gelukkiger zeggen te zijn met een computerspelletje op de bank dan tijdens het buiten spelen. Een verantwoordelijke ouder trapt zo'n kind toch ook naar buiten omdat dat nu eenmaal gezonder is? Bij mij moet een paard echt een redelijk aantal uren naar buiten, of hij/zij het nou leuk vindt of niet Whoosh! Maar laat ze dat nou toevallig allemaal wel kunnen waarderen.... Bloos

Nu laat ik bewust de uitzonderingen die wegens gezondheidsredenen op stal buiten beschouwing uiteraard....

Een fors aantal uren staat bij mij niet hard gelijk aan minimaal acht trouwens... Op de meeste winterdagen kom ik maar aan een uur of zes en met heel slecht weer ook wel minder. Maar een aantal uur buiten komen ze iedere dag. Ja

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:14

Miriam schreef:
Een fors aantal uren staat bij mij niet hard gelijk aan minimaal acht trouwens... Op de meeste winterdagen kom ik maar aan een uur of zes en met heel slecht weer ook wel minder. Maar een aantal uur buiten komen ze iedere dag. Ja

idd. Dat heb ik ook

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:40

Citaat:
Vergelijk het maar met sommige kinderen die veel gelukkiger zeggen te zijn met een computerspelletje op de bank dan tijdens het buiten spelen. Een verantwoordelijke ouder trapt zo'n kind toch ook naar buiten omdat dat nu eenmaal gezonder is?

Precies!

Paarden hebben helemaal niets te willen. Wij als mens moeten bepalen wat goed voor ze is, en iedereen weet dat buiten zijn goed voor ze is.

Jo moet 's avonds van mij ook nog naar buiten. Dan gaat ze vaak in de buitenbak en staat ze bij het hek te kijken dat ze eruit wil. Nou en? Ze blijft mooi buiten staan, want ik weet dat dat nou eenmaal beter is.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:01

Hoezo is buiten beter als een paard bij het hek staat te balen? Wie wordt daar beter van? Je kunt ook zorgen dat het léuk is voor je paard.
Door al die paarden die staan te balen bij het hek komen juist de vooroordelen en de excuses om ze op stal te houden.

Mijn paard heeft wel degelijk iets te willen en mag ook duidelijk haar mening laten blijken. En het is absoluut niet de bedoeling dat ze buiten gaat staan chagrijnen. Dan doe ik toch echt iets verkeerd.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:36

als je het allemaal perfect wilt doen moet je je paard stallen waar hij met meerdere paarden in de wei kan staan ( mijn paard kan dat niet, trapt hij andere paarden enz..) Maar hij ziet ze wel. Het paard moet schaduw hebben als hij buiten staat, het paard moet niet teveel last hebben van vliegen, dan moet je hem snel binnen zetten of wel een erg goede deken hebben. Je moet aan zoveel eisen voldoen om het goed te doen. Voldoe je niet aan deze eisen dan ben je geen paard waard. Dat gevoel krijg ik hier. Natuurlijk moet een paard buiten komen, dat vind ik ook.. maar er zijn nog veel andere belangrijke dingen waar je je ook aan moet houden. En dan nog is de vraag of je paard gelukkig is, er zijn ook mensen die zetten hun paard op rust in de wei, of met pensioen, en kijken er niet meer naar om, terwijl het beest miss ook nog wel pijn heeft. Ik denk dat je het per paard, per situatie moet bekijken, want elk paard is anders. En iedereen, iedereen doet het anders, daarom kun je op bokt eindeloos discussieren over zulke dingen. De een kijkt er ook anders tegenaan dan de ander. Ik ken mensen die hebben een herder in een flatje, nou ja dat vind ik niets. Maar volgens hen is het beest hardstikke vrolijk enz.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:46

Onze raskatten komen ook nooit buiten. Maar hebben heel veel verschillende mandjes om op te liggen en een grote krabpaal en ik zie ze ook echt niet ongelukkig.
En wat mijn ponies betreft. Ja ook bij ons op de manege gaat het grootste gedeelte van de pensionpaarden alleen de maanden rond en in de zomer de wei op. Maar daarnaast komen ze er genoeg uit, hebben we een bos achter de manege, kunnen ze in de paddock en gaan mensen vaak buiten op het veldje met hun paard/pony grazen. Ik zie daar niks mis in, er zijn genoeg die het veel slechter hebben.

We hebben een eigen (gepacht) weiland en onze shetlanders mogen daar als het droog genoeg is op lopen (de grons in capellle is altijd erg nat). Hun stal met uitloop staat op de wei en daar worden ze 'opgesloten' maar hebben genoeg ruimte te benen te strekken en te kunnen zien wat er buiten gebeurd. Soms mogen ze in de weilanden naast ons, maar ook dan staan ze na 4 uurtjes bij het hek of komen meteen aanlopen als je naar het hek toekomt ook dan vinden zij het wel genoeg.
Onze haflinger staat er overigens in juli en augustus ook bij.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:53

Nou, mijn raskatten zouden wel diepongelukkig worden als ze niet meer in het gras in het zonnetje konden liggen, geen vliegjes en vlindertjes konden vangen en lekker door de tuin konden struinen.

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:57

Lous schreef:
er zijn genoeg die het veel slechter hebben.

Lips are sealed Daar gaat het toch niet om?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:23

Dani62 schreef:

Volgens mij hebben hier een aantal mensen al toegegeven dat ze het beter willen binnen de mogelijkheden maar helaas is dat gewoon niet mogelijk.

En dan krijgen we de discussie: Geen weiland. Moet ik mijn paard nu verkopen?.

(Dus naar een handelaar van hand tot hand want ik wil hem geen dag langer meer op stal houden. Geen vaste baas, geen passend zadel, ff 20 minuten eruit per dag enz... En dan wie weet waar hij terecht komt....).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:51

Deze discussie gaat de volgende cirkelbeweging maken volgens mij. Voor mijzelf geldt dat ik het niet beter zou willen doen dan dat ik het nu doe. Dus, wat dat aangaat heb ik helemaal niks toe te geven of iets wat ik in mijn hart zou weten Verward.

Mijn kat woont ook binnen en komt niet buiten. Maar dat is ook gewoon een happy en tevreden poezenkind hoor, die heeft echt niks te klagen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:54

Prisca schreef:
Dani62 schreef:

Volgens mij hebben hier een aantal mensen al toegegeven dat ze het beter willen binnen de mogelijkheden maar helaas is dat gewoon niet mogelijk.

En dan krijgen we de discussie: Geen weiland. Moet ik mijn paard nu verkopen?.

(Dus naar een handelaar van hand tot hand want ik wil hem geen dag langer meer op stal houden. Geen vaste baas, geen passend zadel, ff 20 minuten eruit per dag enz... En dan wie weet waar hij terecht komt....).

Idd volgens wordt dan meer dan de helft van alle paardenbezitters paardloos als we de stelling van dit topic zouden moeten volgen. Bloos