Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 14:06

Solleke_Noah schreef:
xXutopiaXx schreef:
Oké... heb even jullie advies nodig, tenminste.. ik ben benieuwd wat jullie zouden doen.
Ik heb hier een weitje, iets minder dan een halve ha.. daar heeft de hele winter een merrie gelopen, dus hij is aardig kort/op nu... vorig seizoen zeeschelpenkalk erover uitgereden (wat in 3 jaar tijd de bodem zou intrekken) + compost. Wat zouden jullie er nu in het voorjaar aan doen, om het een beetje de kans te geven om te herstellen?

Denk vooral flink aantal maanden rust geven, zodat het gras ook terug kan groeien en grasmat zich kan verdichten. Evt wat open plekken bijzaaien.

Rust geven stond inderdaad sowieso op de planning :D :))

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 14:07

xXutopiaXx schreef:
Oké... heb even jullie advies nodig, tenminste.. ik ben benieuwd wat jullie zouden doen.
Ik heb hier een weitje, iets minder dan een halve ha.. daar heeft de hele winter een merrie gelopen, dus hij is aardig kort/op nu... vorig seizoen zeeschelpenkalk erover uitgereden (wat in 3 jaar tijd de bodem zou intrekken) + compost. Wat zouden jullie er nu in het voorjaar aan doen, om het een beetje de kans te geven om te herstellen?

Mest uitrijden en lekker laten rusten. Evt. Zoden open snijden

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 14:10

@Joyce, ik gaf vroeger ook active+ (samen met de balancer om het aan te vullen want ik gaf niet de aanbevolen hoeveelheid). Ik kan niet zeggen dat mijn paard er echt heet van werd. Ik ben het toen gestopt met geven omdat ik niet meer kon rijden ivm blessure en hij werd er erg jeukerig van (zit luzerne in en daar kan hij niet goed tegen). Ik heb nog een tijd de timothee variant van de balancer gegeven maar dat at ie met lange tanden en toen helemaal weggeswitcht van vitalbix ivm verkrijgbaarheid lokaal. Ik bestelde altijd zoveel dat het gratis verzenden was, maar dat werd toen wat ingewikkeld.
Het is wel een hele mooie muesli al zeg ik het zelf. Ik zou het gerust in de toekomst ook weer voeren, wel aan een ander paard. En mijn paard staat/stond zeker niet hoog in het werk.

MarjanB

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 14:12

Ik zeg ook gewoon bemesten.. blijkt dat gras dat te weinig voeding krijgt veel meer suiker aan maakt dan gras dat wel voeding heeft. Het moet toch ergens van groeien. Als je geen drijfmest wil kan je ook kijken naar stalmest of korrels van koemest.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 14:15

MarjanB schreef:
Ik zeg ook gewoon bemesten.. blijkt dat gras dat te weinig voeding krijgt veel meer suiker aan maakt dan gras dat wel voeding heeft. Het moet toch ergens van groeien. Als je geen drijfmest wil kan je ook kijken naar stalmest of korrels van koemest.

:j

Gras heeft ook voeding nodig, net als water en zon, maar ook voedsel anders kan het niet groeien.
Zoals alles om ons heen brandstof nodig heeft.

Helaas is er om een of andere reden een taboe gekomen op mest, maar dat is echt incorrect.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 14:23

Joyce83, Erwten eiwit isolaat gaan bijvoeren. Daar worden ze wel zo prachtig mooi van vorm van en de spieren worden als blubber zo soepel en meer.

Hoef je verder echt niet zo van die dure voeders en supplementen te gaan halen.

Bij Bulk powders heb je vaak kortingsacties tot 40%, houd het leuk.
Het is wel echt poeder dus een voer bv seniores priores is wel handig om het mee te mengen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 14:40

Hoeveel voer je van zoiets per dag?

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 14:44

Vraag je dat aan mij Marjan?

Dat bouw je zo wie zo op, je begint met een maatschepje wat erbij zit van 30 gram. En dan ligt het aan formaat paard tot in hoeverre je dat kunt en wilt ophogen en hoe hard het nodig is.

Ik heb het zelf gegeven toen ik verdenkingen had van pssm2 bij Woods. Ik heb eerst maanden alleen de eiwit gegeven voordat ik de andere supplementen ben gaan toevoegen.

En ik zag het zelf niet eens (staarde mij toch elke dag verloren op die lieverd, dan zie je dat niet meer), maar iedereen, hs en da ook, gaven complimenten over dat hij zo mooi in de spieren stond, terwijl er al bijna 2 jaar niets mee gedaan was en dat ze zo lekker soepel waren ondanks zijn (kwam ik later achter ataxie).

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 15:18

@Solleke, he get dat is een flinke dure tegenvaller zeg! Sterkte :(:)

@joyce, hier werd mijn ruin ook niet heet van de active + en kwam er mooi van aan
Ik geef het nu alleen nog na een les of flinke buitenrit. In de basis voor ik alleen de daily comple en luzerne.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:16

joyce83 schreef:
Ik heb aangegeven dat ze wat schraal is. Ze mag wat aankomen, ook in bespiering. Maar bespiering kan pas als ze op gewoon gewicht is natuurlijk. Ze krijgt nu havens onderhoudsbrok 1kg, fibre nuggets (maar meer dat ze even de buik vol heeft) met maisvlokken (kreeg ze ook al bijgevoerd op manege). En hooi minimaal 7 kg, niet echt helemaal onbeperkt maar wordt wel bijgegeven als het op is, of even niet als de volgende voerronde bijna is.

Advies gaf aan 1,2 kilo vitalbix active+ en dan eventueel de eerste weken een verhoogde dosering van 1,6 kilo per dag om eventuele tekorten aan te vullen.
in de winter dan Linseed oil en vitame E bijvoeren voor extra omega-3 vetzuren.

Wat ik begrepen heb zitten hier weinig zetmeels en suikers in. Dat zou dus nu wel meer in de brok zitten wat ik nu geef.

Ik kreeg mijn ruin op de vitalbix active+ echt niet dikker :n Ook niet op de breed&grow. Overigens werd geen enkel paard van beide soorten heet hier. Mijn ruin krijgt nu Florian en begint eindelijk aan te komen. Verder vind ik Vitalbix echt heel fijn voer, ik voer hier nog wel de balancer.

Solleke wat een ellende zeg... sterkte met keuzes maken

Ik zou weitje ook bemesten en dan wachten met beweiden tot het gras weer flink hoog is

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:38

joyce83 schreef:
MarloesHJ schreef:
@Joyce, welk voer adviseert Vitalbix? Want ik heb alle soorten gehad van hun en bij alles hebben ze ook categorieën voor lichte recreatie op het voer staan.

DubbelFun schreef:
@joyce: moet ze in gewicht aankomen dan (is ze te mager ?? ) , want veelal zit er in dat soort geadviseerd voer gewoon een hoop suiker/zetmeel. Terwijl er ook krachtvoer bestaat met beduidend minder.

Ik heb aangegeven dat ze wat schraal is. Ze mag wat aankomen, ook in bespiering. Maar bespiering kan pas als ze op gewoon gewicht is natuurlijk. Ze krijgt nu havens onderhoudsbrok 1kg, fibre nuggets (maar meer dat ze even de buik vol heeft) met maisvlokken (kreeg ze ook al bijgevoerd op manege). En hooi minimaal 7 kg, niet echt helemaal onbeperkt maar wordt wel bijgegeven als het op is, of even niet als de volgende voerronde bijna is.

Advies gaf aan 1,2 kilo vitalbix active+ en dan eventueel de eerste weken een verhoogde dosering van 1,6 kilo per dag om eventuele tekorten aan te vullen.
in de winter dan Linseed oil en vitame E bijvoeren voor extra omega-3 vetzuren.

Wat ik begrepen heb zitten hier weinig zetmeels en suikers in. Dat zou dus nu wel meer in de brok zitten wat ik nu geef.

Als ze moet aankomen dan zou ik eerst beginnen met meer ruwvoer. Ik weet niet precies hoe groot ze is, maar 7kg lijkt me wat weinig voor een rijpaard.

Ik heb een weegschaaltje gekocht waarmee ik mijn hooinetten kan wegen. In de nacht krijgen mijn paarden 8 kg per paard in een hooinet en daar hebben ze altijd nog iets van over. Overdag krijgen ze ook nog een kilo of 12 in slowfeeders gevoerd. Dus ze zitten op 14kg per paard gemiddeld en dat vind ik al niet veel, maar mijn paarden zijn dik zat ;-).

Als je paard moet aankomen zou ik eerst beginnen met voeren van veel meer ruwvoer.

Van vitalbix heb je die vitamine korrel zonder luzerne. Die zou ik dan nemen, sommige paarden reageren wel eens op luzerne. En maak het nat, want slokdarmverstopping hoor je toch geregeld.

Utopia, ik zou het bemesten en even rust geven zodat het lekker door kan groeien.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:47

Jeetje wat een pech SN. Misschien wat rondbellen voor een tweedehands cv ter overbrugging? Kan zo maar dat loodgieters die nog wel weten en dat ze tijdje mee kunnen tot jij zover bent.

De weide zou ik rust geven, die heeft veel voor zijn kiezen gehad als ik het zo hoor. Ruige mest als erg arm is, niet injecteren.

Mbt de vluchtelingen: moeilijk, waar zeg je ja tegen? Als het een afgebakende periode is die te overzien is, is het wat anders dan als het bijvoorbeeld 5 jaar of langer kan duren...

Hier deden de paarden het niet zo goed op de vitalbix. Agrobs Myo flakes werkt heel fijn (worden ze niet heet van, wel veel eiwitten) en dan icm balancer. Bijvoorbeeld van Marstall Super force erbij (ook nog stuk goedkoper dan Vital bix)
Krijgen onbeperkt ruwvoer; oudje van 27 (groot paard) sinds kort sojaschroot erbij ter overbrugging tot ze de wei weer in kunnen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 16:52

Ja Agrobs Flakes wou ik ook adviseren.
Gaf mn paard er toen ook Coolstance Copra bij omdat ze echt een boost nodig had.

Hier blijven de paarden met 9kg ruwvoer per dag mooi slank en met 10kg ruwvoer komt er weer een klein buikje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:38

Ik gok dat Boon en Jasmijn samen op 10 kilo per dag zitten en dan blijven ze beide mooi op gewicht. Ooit heeft een seminar over voer in Utrecht me geleerd dat meer dan 15 a 20% van het gewicht voeren geen zin heeft omdat de doorvoersnelheid dan te hoog is voor de 'verteer' snelheid.

Net even mijn scheerapparaat op beide uitgeprobeerd en Boon is nu haar lange haren op hals en borst kwijt en Jasmijn heeft wat kortere haren op de hals en een paar strepen kaal onder de manen. Ik geloof dat er van beide wel meer af had gemogen zo braaf stonden ze.
Nog een klein wandeltje met Jasmijn gedaan, maar toen die een beetje gras mocht happen deden ineens haar beentjes het niet meer :+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:45

Haha DF, slimme Jasmijn.
Hier krijgen ze rond de 20/25 kg per dag voor ongeveer 1100 kg paard. Paarden hebben iets buik maar zijn zeker niet te vet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 17:47

Hier staan ze het hele jaar door op gras, dus geef minder hooi dan jullie.
Maar ben het er wel mee eens, bij een paard dat aan moet komen onbeperkt hooi. En niet teveel doen met de brokjes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:00

Ik merk wel dat het soort hooi veel uit maakt. Dat hele grove hooi geeft veel buikvulling maar zet weinig aan, terwijl hooi met een fijnere structuur eerder dikker maakt.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:20

Ik heb laatst ons hooi laten analyseren via Pavo. We hebben twee partijen, grof en fijn, beide van onbemest land, globaal in dezelfde periode gemaaid.
Pavo scoort in 5 categorieën, met een metertje die aangeeft in welke categorie het product zit. 1 is laag en 5 is hoog.
Grove hooi, droge stof 88,5%: energie 1, eiwit 2, suiker 3
Fijne hooi, droge stof 88,3%: energie 1, eiwit 2, suiker 1

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 18:38

Het heeft vooral te maken met tijdstip van maaien en grassoort. Dus dat kan altijd weer andersom zijn. Dat maakt het ook zo lastig.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 19:48

Ze begint volgens mij al wat aan te komen. Ribben minder zichtbaar, ruggegraat minder te voelen.
Qua hooi heeft ze 9 van de 10 keer nog een klein beetje liggen. Maar zou eens kunnen kijken wat ze doet als er wat meer ligt.

Als mijn meten klopt is ze kleiner als gedacht.. ik kom op 1.55 uit. Ze meenden dat ze 1.60 zou zijn. Voor mij maakt het niet uit. Als dierenarts een keer komt vraag ik om te meten met echte meetstok.

Eerste foto is de eerste keer dat we bij haar waren. Andere van vandaag.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:57

Zo de mestcontainer is voor de 1e keer leeg gehaald. Heb een 10m3 en deed er 3,5 maand mee in de winter.
Valt me niet tegen.
Hopelijk komen allej poep-eet-beestjes snel :D , dan kan ik naar een lagere frequentie dan 3,5 maand :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 16:56

@joyce: ze is mooi bijgetrokken.
@boemel: in de winter zullen er idd misschien minder poep-eet beestjes zijn, maar ik ben wel benieuwd naar een lagere frequentie in de zomer.

Ik heb Boon net even 'vrij' gelongeerd, wat maar 1 kopschud en flinke bok opleverde. Dus echt veel zin om te lopen had ze niet. Daarna beide 15 min. in de wei gehad. kon ik ondertussen mooi het hooi uitschudden in de bakken, want deze lading stuift toch wel iets meer dan de vorige ;(

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:29

In de zomer gebruik ik echt heel weinig strooisel. Dus daarom verwacht ik minder mestafval.

Hier 2 luie paarden gisteren met longeren. Dus ga nu even rijden :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:31

Ik heb net voor het eerst sinds mijn valpartij weer les gehad! Laatste paar minuten was het wel klaar maar we hebben werkpunten mee voor onze wedstrijd zondag!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:35

Wat goed! En spannend zondag! Welke klasse?

Soms denk ik ook wel eens aan een startkaart.
Heb een hele brave staan waar ik in principe M1 mee mag starten en een lieve bangerik die de hele wereld eng vindt. Stiekem wil ik natuurlijk starten met de bangerik, maar wil wel zeker weten dat ik überhaupt de rijbaan in kom :D