Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 08:12

Ja wij zijn er wel heel blij mee <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 08:37

Leuk Robijntjah! Een hond is echt gezellig in huis.

Veel plezier met hem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 08:54

Thanks dat gaat helemaal goed komen <3

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:22

Leuk! Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst. :)

Ik heb geen ervaring met dampige paarden, maar is zo'n hooistomer dan niet wat?

Is hier iemand die ervaring heeft met Horsestables? Ik wil een andere/nieuwe schuilstal. Het liefst kunststof zoals onze gewone stallen, maar het scheelt zoveel in prijs... Op dit moment zou het goed uitkomen om eerst een goedkopere optie te plaatsen. :o

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:37

Hier een dampig paard. Die is afgelopen maanden door het oog van de naald gegaan zo slecht was hij. Nat hooi is hier niet voldoende, ik heb nu sinds een aantal maanden een hooistomer. Anders had hij het niet gered. Voor de rest 24/7 buiten en vlas in de stallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:43

Bij mo is het 'pas' het 3e jaar dat ze er last van heeft. Merken jullie echt verslechtering met de tijd of valt dat wel mee?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:42

Met stof aanpakken blijft het meestal stabiel maar als de hoeveelheid stof niet minder wordt gaan ze zeker achteruit. Ook lag het eraan wat voor weer het was of ze er meer of minder last van hadden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:43

Lorette ik heb ook kunststof nu ipv hout. Mijn leverancier bestaat niet meer maar ik vind het prijsverschil ook gigantisch maar kon gelukkig een 2e hands vinden. Ben er erg blij mee en verkies het zeker boven hout

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 13:08

Bedankt voor de reacties!
Persoonlijk vind ik 24/7 buiten hier (nog) geen optie in de winter. Heb hier enkele pagina's terug de blubber die mijn paddock is op de foto staan, ze hebben echt geen enkel droog stukje om te liggen, buiten een stukje grindtegels. Misschien ben ik te teerhartig, maar dat wil ik ze echt niet aandoen om daar dag en nacht te moeten doorbaggeren.
Het is een luchtweginfectie, dus (nog?) niet chronisch, wel al even last van nu. Staan overdag buiten in de paddock (8u30 - 17u30), snachts op stal. Zou vanzelf over gaan volgens de DA, maar dat doet het niet, dus sinds een week ook mn stalbeleid aangepast: op vlas, hooi wordt geweekt, schuurdeur altijd minstens op een kier tot helemaal open afhankelijk van het weer en medicatie
Ik zag nu op facebook een reclame langskomen van oerbalans van ecostyle, zat eraan te denken om dat ook eens te proberen ter ondersteuning, maar andere tips, zeker welkom

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 15:16

Wat leuk, robijn! Gefeliciteerd met je nieuwe huisgenoot.

Dampige paarden, erg lastig. Hier gelukkig geen ervaring mee.

En het regent alweer. Gisteren gelukkig niks gehad, wel veel wind wat de boel wel enigszins droogde. Wat nu dus helaas allemaal alweer net zo nat is als eerder.
Ik ben er een beetje bang voor dat we helemaal geen vorst meer gaan krijgen. Zo naar, ik wil echt dat de vorst ook nog even wat vocht uit de grond trekt en sommige planten hebben het ook nodig voor ik ze kan snoeien.
Ik ben wel heel blij met de verharde stukken bij de pony's, hun stal en het stuk track wat tegen ons huis aan ligt en daarom een stuk hoger ligt dan de rest. Daar maken ze nu dankbaar gebruik van:
Afbeelding

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 15:45

Fangio: Hier ook sinds dit jaar paard dampig. Ze is 12 en had nooit eerder damping gestaan. Ze stond al op vlas en overdag buiten. Kan dus met zekerheid zeggen dat het hooi de oorzaak is. Overgestapt op voordroog en het hoesten is hiermee meteen terug onder controle. 1 dag droog hooi en het is terug prijs.

Weken vind ik echt te veel gedoe. Is dat met een hooistomer ook niet ?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 16:53

Hier gaat het op voordroog ook goed, even op hooi is gelijk mis.

Bij een infectie (heeft mijne nu ook) gebruik ik balsamic air.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 23:45

Hooistomer kost vooral veel extra tijd. Maar voor de rest heel makkelijk, ik stop drie keer per dag een half pak er in. Dat bind ik dan vast met een stro touwtje, kun je het makkelijk in en uit de stomer halen.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 17:54

Karin_deB schreef:
@Utopia, welke stal is het geworden? :D

Manege Krabbebossen, richting Breda :D Jan, van die stal tegenover het tuincentrum sprong daar ook altijd en die man klonk héél enthousiast ein-de-lijk weer iemand te krijgen die graag springt _O- Want "iedereen rijdt maar dressuur tegenwoordig -O- " :')

Heerlijk, ineens een hond erbij :') En wat een leukerd!! Zo benieuwd hoe ie 't gaat doen! :D

Qua paarden die last hebben van luchtwegen is alles wat ik weet al wel genoemd, maar om het nog eens te bekrachtigen: hooi nat maken, niet vegen/opstrooien bij paard in de buurt, en als stalbedding zaagsel oid gebruiken geen stro... maar lees nu dat je dat ook al allemaal doet. Het paard van mijn beste vriendin, die bij ons staat: Wilgje, heeft chronische bronchitis. Nu goed onder controle, maar daarom moet zij ook echt buiten blijven. Kan haar wel eens vragen wat zij allemaal heeft gedaan om onder controle te krijgen.. of misschien kun je haar zelf een pb doen: DeniseES heet zij op bokt.

_Lorette_ schreef:
Is hier iemand die ervaring heeft met Horsestables? Ik wil een andere/nieuwe schuilstal. Het liefst kunststof zoals onze gewone stallen, maar het scheelt zoveel in prijs... Op dit moment zou het goed uitkomen om eerst een goedkopere optie te plaatsen. :o

Geen ervaring mee.. maar het loont wel om hier en daar gewoon een offerte op te vragen ja :P

Vorst ja.. ik hoop ook écht dat we dat nog gaan krijgen... zie hier alweer veel te veel ongedierte rondvliegen wat nog even voor een groot deel dood moet vriezen :7 en ik had me er zo op verheugd om met Tamme in de sneeuw, in het bos te rijden :+: maar helaas -O-

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 18:29

Het gaat me meer om de levensduur van de stallen. Ik weet dat de goedkope houten stallen snel rotten, sneller kapot gaan (bijv. dakplaten die wegwaaien) en zo zijn er andere klachten. De kwaliteit is gewoon minder. Het is geen oplossing voor de lange termijn. Maar het scheelt aanzienlijk in prijs. Een goedkope houten stal is 50% van kunststof en dan is de houten stal zelfs incl. montage. Ik zou dus 2x een houten stal kunnen zetten voor 1x kunststof. Voor kunststof zou ik langer moeten sparen. Zeker nu we thuis ook aan het verbouwen zijn én ik de paddock wil aanpakken. :$

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 18:41

He die stal rij ik heel vaak voorbij en ik vroeg mij al af welke stal dat is :F
Ziet er heel netjes uit.
Ben je niet ver van mij vandaan!

Hier een midweekje met gezin in Landal.
Paardjes worden verzorgd door schoonouders en zusje :)

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 18:51

Ik ben dan alleen met stalwanden bezig, niet met een heel stalgebouw.. maar ik ga inderdaad ook bewust voor kunststof, ondanks dat ik hout heel veel mooier vind.. Wij zijn nu met Klavier bezig, die kun je het beste vinden via marktplaats :D Zijn erg snel met reageren +:)+

Oh wat leuk Karin! Misschien toch eens dat bakkie bij elkaar gaan doen :P
Geniet van je midweekje Landal! :D

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 20:35

Nogmaals bedankt voor de tips!
Voordroog ben ik zelf nogal aarzelend om op over te stappen, omdat het een haflinger is. Ik hoor dat veel koudbloedigen daar nogal jeukerig van worden, dus daarom dat ik dat eigenlijk niet goed aandurf. Voorlopig nog maar weken dus. Al zag ik op facebook een filmpje voorbij komen van iemand die een stomer heeft gemaakt dmv een vuilnisbak en een behangstomer, misschien dat ik eens kijk om ook zoiets te fabriceren. De kant en klare hooistomers kosten namelijk wel gelijk een rib uit je lijf...
Het is wel duidelijk een infectie/besmettelijk, want sinds gisteren heeft mn kleine het ook, dus hopelijk nog niet chronisch en raken we er nog vanaf, maargoed, voorlopig maar proberen om alles zo optimaal mogelijk voor ze te hebben.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 20:45

Je hebt allerlei soorten voordroog, ik heb nu 2e snee en is verpakt maar net zo droog dan hooi is maar niet stoffig

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 20:49

Het verschil hooi / voordroog heeft dan meestal te maken met het conserveringsproces (drogen bij hooi en fermentatie bij voordroog). Mijn ruin kan niet tegen voordroog, gaat ie van schuren en krijgt er natte mest van. En van dat mestwater. Op hooi geen last van.

Edit: wij hebben er twee met luchtwegproblemen, dus we weken het hooi (50 kg per dag).
Aanvullend kun je denken aan respi comp van Phytonics of Puur Luchtwegen (geloof dat ie zo heet), maar ook fenegriek en andere kruiden.
Balsamic Air gebruikte een kennis van me als haar paard net effe te veel last had om het met kruiden op te lossen, maar niet heftig genoeg om echte medicatie nodig te hebben. Was meestal in de winter als het vroor en we het hooi niet nat konden maken.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 21:12

_Lorette_ schreef:
Het gaat me meer om de levensduur van de stallen. Ik weet dat de goedkope houten stallen snel rotten, sneller kapot gaan (bijv. dakplaten die wegwaaien) en zo zijn er andere klachten. De kwaliteit is gewoon minder. Het is geen oplossing voor de lange termijn. Maar het scheelt aanzienlijk in prijs. Een goedkope houten stal is 50% van kunststof en dan is de houten stal zelfs incl. montage. Ik zou dus 2x een houten stal kunnen zetten voor 1x kunststof. Voor kunststof zou ik langer moeten sparen. Zeker nu we thuis ook aan het verbouwen zijn én ik de paddock wil aanpakken. :$

Voor hout moet je zorgen. Doe je niets is het idd met 10 tot 15 jaar wel gebeurd. Ga je wel onderhouden kan je de levensduur verdubbelen. De opbouw van de stal zit er hier al zo’n 50 jaar op. Oorspronkelijk altijd goed verzorgt maar toen wij er in kwamen was er jaren niets aan gedaan. Het heeft me een paar jaar gekost maar het is nu weer prima. 1x per jaar verzorg ik alles en dan moet er wel eens ergens een schroefje bij of een plank vervangen maar that is it. Dakplaten kan je zelf ook beter maken door ze met langere schroeven vast te zetten.
Ik ben zelf wel benieuwd hoe kunststof er over 30 jaar uit ziet. En is het dan niet bros geworden door weer en wind?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 23:19

Ik was ook nooit fan van voordroog, tot de stal waar ik nu sta en hiervoor stond. Prachtig spul. Beter dan hooi. Geen gejeuk oid. Maar snap ook zeker dat je eerst kiest voor hooi weken.

Fenegriek zou ik zelf niet zo snel aanbevelen als je niet weet of er slijm vast zit. Dat hoor je lang niet altijd. Dan wil je juist dat ze het slijm kunnen ophoesten en niet de hoestprikkel onderdrukken.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 15:27

Oeeehhh, mits er niet ineens iets heel raars zou gebeuren.. krijgen wij binnenkort een nieuwe paard :+: <3 Eindelijk weer een lekker jong ding om mee te trainen <3 Het is een 2.5 jarige Friese hengst, Dije.. nog onbeleerd, maar ontzettend lief :+:

Afbeelding

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:08

Wat een plaatje Utopia!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:22

oe dat is een leuke, nu wachten op de keuring of wat kan er nog voor raars gebeuren?

Hier net een offerte binnen gekregen, wij hebben flink last van optrekkend vocht, baal als een stekker aangezien de bouwkundige het niet aangekaart heeft en het toch wel enkele duizenden euro`s gaat kosten. iemand hier ervaring mee? De ene adviseert injecteren en de andere ventilatie roosters ( kost ook dubbel zoveel)