Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 11:07

Ik scheer altijd de borst/hals bij de dieren die zweten.

We gaan met het OV. Hele onderneming dus!

Veel plezier bij de SMW.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 20:30

Leuk Appasionata!

Hoe was de SGW?

Onze shet gebruikt een prikpaaltje om te kriebelen onder zijn buik... vakkundig paal krom trekken met de kont, voetje over het paaltje en schuren maar :=

Afbeelding

Haflinger vond het echt heel gek :D
(Dit is het kapot gelopen winter stuk, mijn weides liggen er beter bij gelukkig ;) )

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 20:53

Vandaag een lekker buitenritje van ruim 2 uur gereden. Eerst met de trailer naar mijn nichtje om eens in een ander bod te rijden incl meer. Hij liep er vrij vlot in, slaat met zijn voorbeen en hopla. ... Wil hij rollen :+ kon hem nog net op tijd omhoog krijgen.
Moe van de rit wil ik hem op de trailer zetten. .. nope... geen beweging in te krijgen. Na een half uur proberen maar weer opgezadeld en weer 10 km naar huis gereden.
Onbedoeld bijna 30 km op " de teller" vandaag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 23:23

Ik wil ff jullie mening, gewoon even weten of jullie ook vinden dat ik overdrijf.

We hebben vrijdag en zaterdag de kinderen van mijn schoonbroer op visite gehad, 14 en 17 jaar. Het meisje van 17 is gek van paarden, maar niet gewoon om ermee om te gaan. En mijn schoonmoeder is mega bezorgd (zeg maar over bezorgd). Voor Quick had ik er geen probleem mee dat ze alleen bij de paarden ging. Bacardi is wel mega dominant, maar normaal is hij voorzichtig met mensen. Alleen nu met Quick erbij, moet hij zich af en toe laten gelden en op zo'n moment let hij echt totaal niet op. Afgelopen winter was het hier wel wat gekalmeerd, maar sinds de castratie van Quick is Bacardi weer op dreef. Getuige daarvan zijn de verschillende kale plekjes op Quick zijn borst en benen. Daarnaast is Quick ook mega aan het puberen, voorlopig houdt hij het bij bijten en drammerig zijn, maar goed, ik vind het nu echt niet veilig genoeg om kinderen alleen bij mijn paarden te laten. Ik wil echt geen ongeval op mijn geweten. Gisteren ochtend had ze van mij de toestemming om mee in de wei te komen, Bacardi stond rustig aan zijn hooi te knabbelen, Quick kwam even van ver snuffelen en besloot toen dat hij geen interesse had in de nieuwe mens, dus vond ik het veilig genoeg om haar Machoke te laten poetsen. Aangezien ik late had, moest ik me op tijd gaan klaar maken voor mijn werk, heb dat ook zo aangegeven en had verwacht dat ze met mij mee de wei zou uitkomen. Alleen is ze nadien de wei terug ingegaan en gelukkig hebben de paarden hun manieren gehouden, dus oef, ik ga geen preek van mijn schoonmoeder krijgen, maar toch ben ik er niet zo gelukkig mee. Tenslotte zijn mijn vriend en ik wel verantwoordelijk voor de kinderen en moeten we ervoor zorgen dat ze veilig zijn bij ons, vandaar dat ik ze ook liever niet alleen in de wei bij mijn paarden heb zo lang de boel hier nog onstabiel is. Dus zou ik het nichtje van mijn vriend hier ook rustig over willen aanspreken, ze is tenslotte toch 17. Alleen vindt mijn vriend dat ik overdrijf, er is immers toch niets gebeurd. Ik wil echt niet de bitch zijn en tuurlijk mag ze met mijn paarden knuffelen, alleen op dit moment nog niet zonder dat ik in de buurt ben. Ben ik nu echt onredelijk?

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 06:46

Dat is een flinke buitenrit lynn, vervelend dat je hem de terugweg niet kon laden.

Svrl ik vind dat je er gerust wat van kan zeggen (ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoe je het brengt)
Het zijn jullie dieren en veranwoording.

Hier een bewogen weekend gehad. Zaterdag is mijn pony opgehaald (had ik verkocht) toch altijd even moeilijk. Gelukkig heeft ze het goed op haar nieuwe adres. Mijn fries moest toch wel even flink wennen dat zijn meisje weg was.
Gelukkig ging het gistermiddag al wat beter.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 07:22

Vervelend als ze de trailer niet opgaan. Gelukkig was je niet écht ver van huis.

Gelijk heb je. Als dat jouw regel is, moet je deze duidelijk maken.
Eigenlijk had je dit gelijk aan het meisje moeten vertellen. Nu onbewust onwetendheid. Gewoon geen drama van maken. Mededelen dat ze zonder toezicht niet alleen de wei in mag.
Niks raars aan.

Verkoop is toch altijd ff moeilijk.
Bij sommige dieren blijft het verdriet. Als je spijt hebt van de verkoop.
Als het verder oke is, vind je snel weer de rust erin.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 07:58

Ah dat is balen Lynn! Paard voor straf extra moe haha.

SVRL, ik geef je groot gelijk. Zeker als ze geen ervaring heeft met paarden en de waarschuwingen waarschijnlijk mist. Je vergeeft het jezelf niet als er iets gebeurt wat makkelijk voorkomen had kunnen worden.

Jammer Buxy! Hopelijk went de fries snel.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 08:03

Van mij mag niemand alleen bij de paarden, tenzij ze echt paardenervaring hebben. Dus ook geen volwassenen. En ik heb twee keichille ruinen :') ik zeg altijd gewoon dat de paarden mijn verantwoordelijkheid zijn en ik het mezelf nooit zou vergeven als er iets mis zou gaan.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 08:14

SVRL schreef:
Ik wil ff jullie mening, gewoon even weten of jullie ook vinden dat ik overdrijf.

We hebben vrijdag en zaterdag de kinderen van mijn schoonbroer op visite gehad, 14 en 17 jaar. Het meisje van 17 is gek van paarden, maar niet gewoon om ermee om te gaan. En mijn schoonmoeder is mega bezorgd (zeg maar over bezorgd). Voor Quick had ik er geen probleem mee dat ze alleen bij de paarden ging. Bacardi is wel mega dominant, maar normaal is hij voorzichtig met mensen. Alleen nu met Quick erbij, moet hij zich af en toe laten gelden en op zo'n moment let hij echt totaal niet op. Afgelopen winter was het hier wel wat gekalmeerd, maar sinds de castratie van Quick is Bacardi weer op dreef. Getuige daarvan zijn de verschillende kale plekjes op Quick zijn borst en benen. Daarnaast is Quick ook mega aan het puberen, voorlopig houdt hij het bij bijten en drammerig zijn, maar goed, ik vind het nu echt niet veilig genoeg om kinderen alleen bij mijn paarden te laten. Ik wil echt geen ongeval op mijn geweten. Gisteren ochtend had ze van mij de toestemming om mee in de wei te komen, Bacardi stond rustig aan zijn hooi te knabbelen, Quick kwam even van ver snuffelen en besloot toen dat hij geen interesse had in de nieuwe mens, dus vond ik het veilig genoeg om haar Machoke te laten poetsen. Aangezien ik late had, moest ik me op tijd gaan klaar maken voor mijn werk, heb dat ook zo aangegeven en had verwacht dat ze met mij mee de wei zou uitkomen. Alleen is ze nadien de wei terug ingegaan en gelukkig hebben de paarden hun manieren gehouden, dus oef, ik ga geen preek van mijn schoonmoeder krijgen, maar toch ben ik er niet zo gelukkig mee. Tenslotte zijn mijn vriend en ik wel verantwoordelijk voor de kinderen en moeten we ervoor zorgen dat ze veilig zijn bij ons, vandaar dat ik ze ook liever niet alleen in de wei bij mijn paarden heb zo lang de boel hier nog onstabiel is. Dus zou ik het nichtje van mijn vriend hier ook rustig over willen aanspreken, ze is tenslotte toch 17. Alleen vindt mijn vriend dat ik overdrijf, er is immers toch niets gebeurd. Ik wil echt niet de bitch zijn en tuurlijk mag ze met mijn paarden knuffelen, alleen op dit moment nog niet zonder dat ik in de buurt ben. Ben ik nu echt onredelijk?

Jij bent verantwoordelijk voor je eigen paarden. Trappen ze? Ben jij aansprakelijk.
Dus gewoon niet toestaan dat een onervaren persoon alleen bij je paarden is.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 08:15

Lynn_Nikita schreef:
Vandaag een lekker buitenritje van ruim 2 uur gereden. Eerst met de trailer naar mijn nichtje om eens in een ander bod te rijden incl meer. Hij liep er vrij vlot in, slaat met zijn voorbeen en hopla. ... Wil hij rollen :+ kon hem nog net op tijd omhoog krijgen.
Moe van de rit wil ik hem op de trailer zetten. .. nope... geen beweging in te krijgen. Na een half uur proberen maar weer opgezadeld en weer 10 km naar huis gereden.

Daar zou ik toch wel vet de balen van hebben.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 10:55

Ik wil ook niet dat mensen zomaar bij mij paarden in de weide gaan. Hoe lief ze ook zijn. Die van mij bijten of trappen niet. Maar het blijven dieren.

Zooo zeg wat een lange rit Lynn!

Buxy, Snap heel goed dat dat even een moeilijk moment was toen je pony werd opgehaald. Gelukkig is ze wel naar een goed adres :)

Selka, slimme shet. Maar zou toch een beetje uitkijken met zo'n paaltje. Weet zo even de naam niet uit mijn hoofd, maar iemand in dit topic had een paard met een paaltje vast in de buik.

Anke mooie foto van Roosje :)

Antheman, Lekker die extra ruimte!!

kvulden, Gaat steeds beter op de trailer of niet? :)

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:30

Bij mij mag ook niemand zo bij de paarden. Zeker niet met mijn jonkie Rosie. Ook mijn eigen kinderen niet.

Ik heb vrijdag zaterdag en zondag. Marinka op de trailer gezet alles nog wel los. En een lekkere bak musli. Het enige wat ik deed is achter staan en wat geluid maken met de stang en aaien over haar billen. Alles in alle rust. Ze loopt er ook zo in zonder eigenlijk echte aanwijzingen. Vandaag weer en dan pak ik even een bezem steel om daar wat mee bij de billen te aaien. De stang is zo zwaar. Er staat donderdag weer een ritje in de planning bij goed weer.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:36

Je bent tussendoor mooi aan het oefenen, dus moet vast goed komen donderdag! :D
Als je inderdaad alles maar vanuit rust doet.

Ik denk dat ik zo even een stapritje ga maken met Nick zonder zadel. Of met barebackpad.
Druk weekend gehad, en ben er moe van. Dus weet nog niet zeker.
Zaterdag hadden we David zijn eerste kinderfeestje. Hij is 7 geworden. En gisteren werd mijn schoonmoeder 65, dus was een druk, maar gezellig feestweekend.

Op het kinderfeestje mochten de kinderen ook een rondje stappen met Nick, dat deed hij super braaf! Gelukkig voelt hij zich weer wat beter. Vlaggetjes, ballonnen, gillende kinderen. Het maakte hem niets uit.
Deze vond ik toch wel erg mooi geworden. David's schoolvriendinnetje op Nick. :)
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:50

Antheman schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Daar zou ik toch wel vet de balen van hebben.

Ja, dat had ik ook! Wel hoop verkeer tegengekomen en ik ben bang voor motoren en tractors door mijn vorige paard, Op motoren reageert hij helemaal niet, en tractoren ook vrijwel niet. 1 keer wel even spannend maar dat was ook heel smal met links prikkeldraad en rechts een greppel en een hele grote tractor met kar. Daar ben ik toch even bij omgedraaid omdat hij heel veel spanning opbouwde.
Ik moet zeggen dat ik vaak verhalen lees over asociale boeren, hier remmen/ stoppen ze allemaal en sommigen zetten zelf de motor uit. Echt top!
Morgen maar weer eens oefenen, normaal laad ik alleen en nu met 3 man en niet erop te krijgen. Hij zal wel spierpijn hebben nu, zover rijden wij normaal niet. Mijn spierpijn valt mee, bijna nergens last van

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:51

SVRL, ik zou dat ook niet zomaar willen hoor, als ze toestemming hebben of ik erbij ben is het een ander verhaal

Buxy, jammer dat ze verkocht is, altijd moeilijk als er eentje vertrekt. Misschien ben ik het vergeten maar wat was de reden van verkoop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 11:59

Ben blij voor jou dat het oefenen zijn vruchten afwerpt kvulden.

En fijn dat Nick weer ok is.

Bedankt voor jullie reacties trouwens. Nu nog uitvlooien hoe ik de steun van mijn vriend krijg als ik haar wil aanspreken. Hoe ik wil dat er door anderen, en dan vooral deze jonge dame, wordt omgegaan, is al langer een discussiepunt. Heb haar ooit al aangesproken op het vlechten van mijn paarden. Bacardi heeft een hekel aan dat getut en Macho heeft zo'n dikke manen dat ik soms weken later plots nog een ienimini dun vlechtje ertussen vond. Vriendlief vond dat ik er over moest zwijgen, dus heb ik er maar een gewoonte van gemaakt om mijn shet grondiger te inspecteren na ieder bezoek. Gelukkig is Bacardi nogal grumpie geworden naar vreemden toe sinds zijn ziekte, dus specifiek voor hem heeft nu ook mijn vriend gezegd dat ze hem niet meer mag vlechten. Nog een vb. Eind september jl komt gans mijn schoonfamilie op visite en willen ze Quick zien, die op dat moment nog niet helemaal aanvaard is door Bacardi. Ik leg iedereen uit dat niemand in de wei mag en dat ze de paarden niet mogen voeren. We gaan naar buiten, de mannen komen en ik laat Quick zijn kale plekken zien om extra duidelijk te maken waarom ze niet in de wei mogen en niet mogen voeren. Mijn woorden zijn nog niet koud, of schoonpa en nichtje beginnen fanatiek gras te sprokelen, gooien het bij de paarden en arme Quick krijgt voor hun ogen een ferme hap. Waarop zij gewoon verder gras beginnen te trekken. Toen ben ik wel even serieus uit mijn krammen geschoten en kreeg ik van mijn vriend te horen dat ik te heftig reageerde. Als klap op de vuurpijl wilde iedereen over het bruggetje wandelen en de nieuwe wei zien, dus moest ik willen of niet maar ervoor zorgen dat mijn 3 paarden uit de buurt van de visite bleven. Heb toen later die namiddag het nichtje trouwens nog betrapt terwijl ze Macho en Quick aan het voeren was, ondanks mijn verbod. Ik heb hier soms echt het gevoel dat ik, als het om mijn schoonfamilie gaat, geen regels mag opleggen over hoe er met mijn dieren wordt omgegaan.

In de aanloop tot dit bezoekje had ik trouwens ook duidelijk aangegeven dat ze niet in de wei bij de paarden mocht zonder dat ik er was.. Vrijdag avond had ik dat ook nog eens herhaald. Zaterdag ochtend heb ik ook duidelijk gezegd dat ze er op dat moment even bij mocht om met Macho te kroelen, daar de andere 2 op dat moment rustig wat verder weg bij hun hooi stonden en ik er toch bij was. Vandaar dat ik er ook op vertrouwde dat ze samen met mij de wei ging verlaten en er ook iit zou blijven toen ik naar binnen moest.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-04-17 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:11

Chasey, klopt! (solleke_noah) Maar dat was zo'n bizar ongeluk. Ik zou niet weten hoe shet dat voor elkaar moet krijgen :) Paaltje breekt ook gewoon af met de pin in de grond. Maar ik neem de waarschuwing mee :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:16

Selka, Ja vaak gebeuren er op een hele aparte manier ongelukken. Gewoon in de gaten houden :)
Hier ben ik ook wel eens wat gebroken paaltjes tegen gekomen dat ik dacht 'Hoe krijgen ze het voor elkaar?!'

SVRL, Als ik mensen op visite krijg, of kinderen die naar de paarden willen mag dat. Ik gun ze van harte een beetje getut, aaien en knuffelen met de paarden. Want voor mij is het heel normaal elke dag met de paarden om gaan. Maar voor mensen die geen paarden hebben, maar wel gek zijn op paarden is er niets mooiers voor ze om er even mee te laten tutten. Al is het maar 10 min.
Maar voordat ik ze in de weide laat, geef ik aan wat ik wel en nier wil hebben. Zodat het ook gewoon goed gaat.
Wandelen aan een halstertouwtje mag ook, kan ook prima met die van ons. Die vinden alles best, maar ik zal er altijd bij staan. Want ik ken de paarden het beste.

Zolang je maar duidelijk bent en duidelijk aan geeft wat je wel en wat je niet wilt hebben zou het wel goed moeten gaan lijkt me. Als je die duidelijk het maar verschaft.
Houden ze zich niet aan de regels, dan is het afgelopen. En wil je liever helemaal geen mensen in de weide om wat voor reden dan ook, dan moet je ook daarin duidelijk zijn.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 12:26

Selka schreef:
Chasey, klopt! (solleke_noah) Maar dat was zo'n bizar ongeluk. Ik zou niet weten hoe shet dat voor elkaar moet krijgen :) Paaltje breekt ook gewoon af met de pin in de grond. Maar ik neem de waarschuwing mee :)

Blijft voor ons ook een raadsel, zoals je zegt, er is hier ook heus al weleens zo'n paaltje gebroken, maar die pin blijft dan in de grond zitten...

Slimme shet ;)

SVRL: geef je gelijk hoor, wil hier ook geen mensen zonder mijn toezicht de wei in. Ze moesten maar eens schrikken en dan per ongeluk iemand omver lopen ofzo. Eventueel kan je zeggen dat jullie Macho voor haar uit de weide kunnen halen, dat ze buiten de wei/paddock borstelt, dat is iets veiliger?

Lynn_Nikita: oef, dat is balen! Wel een lekker lange rit maar niet helemaal zoals gepland :P Dit weekend was 'k als groom mee op wedstrijd met een vriendin en met het terug naar huis gaan vertikte haar paard het ook de trailer op te gaan. Wat kan je daar moedeloos van worden.. uiteindelijk waren we de allerlaatsten om het terrein af te rijden maar ze stond er uiteindelijk wel op met heel veel geduld :P

Chasey: leuk dat Nick ook echt zo'n familiepaard geworden is zoals James :)

Buxy: sterkte lijkt me helemaal niks een paard moeten verkopen... gaan de kopers je een beetje op de hoogte houden?

Mijn grote bonte heeft dit weekend zijn eerste stappen onder het zadel weer gezet sinds het ongeluk :D (vier maanden geleden) we zijn een buitenritje gaan maken, mijn ijslander was mee als bumper _O- De oprit af probeerde hij wel heel jolig te gaan steigeren (voelde hem zo opstijgen :P ) maar na een brul gedroeg hij zich terug normaal. Natuurlijk wel heel erg schrikkerig, hij is sowieso bodemschuw maar nu was echt elke brievenbus, putdeksel of raar gevormd muurtje genoeg voor een schrikreactie met vier poten de lucht in.

Blij dat we weer back in business zijn en het ongeluk achter ons kunnen laten :)

Afbeelding

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:26

Fijn dat je het rijden weer aan het oppakken bent en dat het weer goed met hem gaat :) Leuke foto!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:45

Anke, dat heb ik inderdaad nog overwogen, maar ik heb eens eerder een goed (?) scheerapparaat gehuurd bij de EJ waar ik bijna niet mee door de vacht kwam. En gelukkig houdt hij deze week iets koelere temperaturen en meer bewolking. Met dagelijks flinks poetsen en wat lijnzaadolie vliegt de wintervacht er nu behoorlijk af. We behelpen ons zo maar even :D

SGW Etten-Leur was erg leuk! Heerlijk weer en ik begreep dat slechts 1 ruiter gevallen is. Sneu, want dat was vol in de waterbak waar wij net 10 minuten stonden te kijken. Pony zag zijn kans en is alleen richting de finish gegaloppeerd.

Ohh Lynn jij hebt je kilometertjes wel gemaakt :')

SVRL, ik vind je totaal niet onredelijk! Je hoeft niet boos op haar te worden, maar je kunt toch gewoon vriendelijk uitleggen dat ze alleen bij de paarden mag komen als jij erbij bent. Omdat de kudde soms onvoorspelbaar kan reageren en je niet zou willen dat er iets gebeurt. Ik vind dat totaal niet onredelijk, maar juist slim om dit duidelijk te bespreken voordat er ongelukken zouden gebeuren.
EDIT: hmmm je bent eigenlijk al vrij duidelijk geweest. Dan zou ik toch nog herhalen dat je echt niet wilt dat ze bij de paarden komt als jij er niet bent. En dan gewoon duidelijk maken dat je gemerkt hebt dat ze dit toch gedaan heeft en dat je het echt niet meer wilt hebben.

Buxy, ahhh dat lijkt me moeilijk je pony verkopen ook al weet je dat ze op een super plekje komt!

Chasey, ahhh wat een lieve foto!

Solleke Noah, ohhh heerlijk zeg weer lekker op buitenrit. Hopelijk het einde van een vervelende periode en nu weer lekker genieten van de leuke dingen! Ik heb even teruggelezen, maar jeetje wat een naar ongeluk zeg!

Hier net klaar met werken. Wij gaan aardappels zetten en ik leg het land dan van te voren klaar. Zo maar weer eens klaar maken voor de volgende poetsbeurt en de wei uitmesten.
Vanmiddag nog een laatste laagje beits op de nieuwe staldeuren en dan komt het einde in zicht. Dan hebben we twee ruime stallen met ieder een uitloopje.
Deze maand wil ik mijn eerste privé rijlessen in gaan plannen (na 14 jaar niet gereden te hebben) om het rijden weer terug op te gaan pakken. Zodra het gevoel weer terug is en ik lekker kan rijden willen we op zoek naar een hele grote D of E pony als gezinspony. Mijn dochter van 9,5 rijdt nu alweer 6 jaar dus die kan er dan ook op rijden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:43

Hier is vorig jaar ook wat gebeurt bij de paarden toen we er niet waren.

We kochten bij een boer hier in de buurt telkens 1 baal hooi, die kwam hij dan brengen en ik hielp hem met in de ruif leggen.

Hij is toen een keer zelf aan de slag gegaan en schijnbaar heeft er toen een uitgehaald om onduidelijke redenen. De dag erna hoorde ik dat dus en dat hij (de boer) 4 gebroken ribben had.

Hij zei zelf dan wel "kan gebeuren, blijven beesten" maar toch vind ik het banketstaaf voor hem. Hij was daarna wel zo verstandig om toch maar langs te komen als wij thuis waren :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:52

Ja, en hij kan ook nog ( in Nl dan, geen idee hoe wetgeving is) de eigenaar aansprakelijk stellen
nee bedankt

mijn zoon liep ook een keer in de wei hij was toen 3 gok ik, in een totaal andere hoek dan de paarden en ik stond bij de paarden met een pensionklant te kletsen. Wij hadden niet gezien dat hij dus dichterbij kwam en tussen de 2 merries in ging staan.
1 bijt de ander en zij springt opzij, net waar mijn zoon stond. gelukkig schrok mijn paard zich ook wezeloos en sprong over hem heen.
Ik stond ernaast en zag het niet, mijn pensionklant zag het gebeuren en ik heb nog nooit iemand zo hard horen gillen. Gelukkig niks ernstigs gebeurd maar jeetje wat een schrik toen.
Dus nee, paarden zijn onberekenbaar en zeker met kinderen en mensen die weinig ervaring hebben. Als paardenmens zie je toch al eerder als er onrust is of iets gaat gebeuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 17:45

Chasey schreef:
Selka, Ja vaak gebeuren er op een hele aparte manier ongelukken. Gewoon in de gaten houden :)
Hier ben ik ook wel eens wat gebroken paaltjes tegen gekomen dat ik dacht 'Hoe krijgen ze het voor elkaar?!'

SVRL, Als ik mensen op visite krijg, of kinderen die naar de paarden willen mag dat. Ik gun ze van harte een beetje getut, aaien en knuffelen met de paarden. Want voor mij is het heel normaal elke dag met de paarden om gaan. Maar voor mensen die geen paarden hebben, maar wel gek zijn op paarden is er niets mooiers voor ze om er even mee te laten tutten. Al is het maar 10 min.
Maar voordat ik ze in de weide laat, geef ik aan wat ik wel en nier wil hebben. Zodat het ook gewoon goed gaat.
Wandelen aan een halstertouwtje mag ook, kan ook prima met die van ons. Die vinden alles best, maar ik zal er altijd bij staan. Want ik ken de paarden het beste.

Zolang je maar duidelijk bent en duidelijk aan geeft wat je wel en wat je niet wilt hebben zou het wel goed moeten gaan lijkt me. Als je die duidelijk het maar verschaft.
Houden ze zich niet aan de regels, dan is het afgelopen. En wil je liever helemaal geen mensen in de weide om wat voor reden dan ook, dan moet je ook daarin duidelijk zijn.

Je hebt gelijk hoor en het is ook helemaal niet zo dat ik het haar niet gun, totaal niet. :j Voor Bacardi ziek werd en ik Quick had, maakte ik er ook geen punt van als ze alleen de paddock in ging. Maar Bacardi is ongelofelijk aso met momenten sinds zijn ziekte, hij heeft liefst alleen de mensen die hij goed kent en vertrouwd in de buurt. Niet dat hij nu plots respectloos is naar vreemden, maar hij zal ze wel vermijden. Er zijn zelfs dagen dat ook naar mij toe zijn oren plat gaan als ik wil kroelen, terwijl hij op andere dagen niet van me weg te branden is. Voor Quick er was, hield mij dat ook niet tegen om haar met Macho te laten tutten, Bacardi ging gewoon ergens anders staan en ik kon alles vanuit mijn keuken in de gaten houden. Nu Quick er is en ik de wei heb, heb ik gewoon geen overzicht meer. Ik zie thuis niet wat er achter het bos gebeurd. Bacardi vindt het soms nodig om vanuit het niets Quick duidelijk te maken dat hij heer en meester is en tja, Quick is een puber. Niet dat hij gevaarlijk is, ben door de uk nog niet echt gebeten, maar hij doet wel pogingen om te bijten. Het drammen doet hij bij mij trouwens wel als ik even niet op let. Zat zo donderdag nog bijna met mijn hoofd in zijn voerbak, omdat Quick gewoon tegen me aanliep net toen ik de voeremmer in zijn bak kieperde _-:( . Wordt aan gewerkt, maar uk is 2 en moet nog veel leren. Ik leg trouwens ook niet alles bij haar hoor, mijn schoonbroer en schoonzus geven haar gewoon niet mee dat ze steeds naar mij moet luisteren bij de beesten. De kinderen van mijn broer en de kleindochter van de buren is het wel ingepeperd dat ik de leiding heb als we bij de paarden staan. Zij zijn jonger, maar met hen kan ik wel heel duidelijke afspraken maken. De kleindochter van de buren is om de week bij haar grootouders op woensdag namiddag en komt dan de paarden even aaien aan de draad. Buren hebben van mij ook de toestemming om de paarden met hun kleinkinderen een worteltje te geven trouwens. Zij heeft ook even paard gereden en is dol op borstelen. Met haar heb ik afgesproken dat ze gerust mag komen, maar dat ze pas bij Macho mag, als Bacardi en Quick veilig achter een draadje weg staan. En dat lukt prima. Maar zij zegt ook telkens dat ze van haar opa uit de buurt van Bacardi moet blijven, omdat hij mijn paard veel te groot vindt. Grappige is wel dat Bacardi stapel gek is op dit kind en dat zij ook de enige is waar hij nog niet grumpy op gereageerd heeft.
Ik heb met mijn schoonfamilie gewoon het gevoel dat ik er alleen voorsta en dat zij het wel beter weten als ik. Schoonbroer heeft het overigens al nodig gevonden om mij de les te spellen over mijn paarden, terwijl hij voor ik met mijn vriend samen was nog nooit een paard van dichtbij gezien had. Als mijn vriend me dan ook niet steunt, is het al wat moeilijker om toch de jonge dame aan te spreken. Allemaal niet erg zo lang er niets gebeurd, maar zoals sommigen hier zeggen, als er iets gebeurd ben ik wel aansprakelijk en net dat wil ik wel vermijden.

Maar goed, super leuk trouwens om hier te lezen dat velen van jullie een fantastisch paardenweekend achter de rug hebben. Het was echt wel het weertje om erop uit te trekken met de viervoeters.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:04

SVRL Er is maar 1 probleem en dat is je vriend.
Die ziet duidelijk het gevaar niet in.
Zolang hij vindt dat zijn familie zich zo mag gedragen , zullen ze dat blijven doen want jij bent maar schoonfamilie.
Schotel hem dus wel even voor dat als het wel mis gaat, dat dat jullie geld gaat kosten en een hoop verwijten.

Ik zou zulke familie niet meer op het erf willen hebben als ik zelf niet bij kan zijn want ze gedragen zich niet .
Punt is dat jullie wel commentaar krijgen als het wel mis gaat en als je niet uit kijkt straks jou paarden iets mankeren door hun wangedrag.
Ik zou echt laaiend zijn -:(-

Gister een mooie buitenrit gemaakt in Eersel samen met dochterlief.