Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:35

Ik heb ze net ff door de wasstraat gehaald. Toet Had al een tijdje een vieze staart. Maar ff op warmer weer gewacht.

Karev ook de manen gewassen en gelijk maar verknipt. .Helaas haha.

Straks ff rijden. Tis best warm. Lekker rustig aan dus

Monmaster is dus verliefd?
Fabster gemanicuurde voetjes. Handig als je het zelf kan

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:44

Onderdelen worden op zijn vroegst maandag besteld. Dus als ze heeeel rap zijn. Is hij met veeeeel geluk maandag eind vd dag klaar.
Zit dus nog twee extra nachten vast op een hotelkamer in de buurt van Madrid.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:47

Ehm vallen niet bij alle paardenrassen de meeste dieren tussen de 15 en 25 uit?? Dat de pony's wat makkelijker de 30 halen weet ik maar ik ken eerlijk gezegt bijzonder weinig paarden van wat voor ras dan ook die boven de 25 komen.

Monmaster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 16:52

Jeetje Anke...hoe zit dat met de kids... Die moeten maandag weer naar school en werk? Je bent mooi in de aap gelogeerd.

Fabster: dat is ook mijn grootste dilemma.... De een moet ik dan nog twee jaar op wachten... De ander is rijklaar!

Karev ze ruiken weer fris bij jou!
Nathalie: ik denk dat dat wel klopt.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 17:24

Nou fris...als je teershampoo fris vind wel hihi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 17:40

Jakkes Anke, ik duim! Ik zal je dus maar niet mijn ervaring met een Franse garage vertellen. :(:)

Monmaster, zit jij al in de gangenpaarden? Ik heb nog maar 3 keer de kans gekregen en ga de groeitijd die mijn toekomstig veulen nodig heeft gebruiken om zoveel mogelijk ervaring op te doen.

Pff, ben patiëntloos, zo saai. Ik werk op een dienst waar je alleen staat en waar meestal mensen liggen die te veel zorg nodig hebben om op een gewone gang te liggen, maar ze zijn niet ziek genoeg voor intensieve. Heb net mijn pt mogen verhuizen naar een gewone gang. Mevrouw en haar dochter stonden erop dat ik samen met hen wat aarbeidjes snoepte en toen zei de dochter plots dat ze me een heel lieve verpleegster vond, gevolgd door: Sandra, ik zie je graag. <3 Kijk, daar smelt ik dus helemaal van hé.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 18:24

Sandra, ja... Dat klopt. Maar er zijn er meer hoor!
Tinky, bernadetteO en ben ff vergeten wie nog meer...
Ik sinds twee jaar.

Tuurlijk daar doe je het voor.... Een compliment zo nu en dan doet een mens goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 19:27

Monmaster schreef:
Ik sinds twee jaar.

Tuurlijk daar doe je het voor.... Een compliment zo nu en dan doet een mens goed!

Als ik het goed voor heb, hebben jij en Tinky Ijslanders. Iemand met een töltende draver ben ik ook al tegen gekomen. Ik zal wat meer moeten op letten dus.

Fijn dat hier mensen met ervaring zitten! Ik kan wel bij de fokker terrecht met vragen en heb al een 3-tal plekjes gevonden waar ik hem zou kunnen laten opleiden en waar ze ook de ruiter erbij betrekken, maar hoe meer info, hoe liever!

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:18

Jeetje Anke, ik zou daar zo'n rot humeur van krijgen.... Sterkte en succes.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:34

SandraVerl schreef:
Monmaster schreef:
Ik sinds twee jaar.

Als ik het goed voor heb, hebben jij en Tinky Ijslanders. Iemand met een töltende draver ben ik ook al tegen gekomen. Ik zal wat meer moeten op letten dus.

Fijn dat hier mensen met ervaring zitten! Ik kan wel bij de fokker terrecht met vragen en heb al een 3-tal plekjes gevonden waar ik hem zou kunnen laten opleiden en waar ze ook de ruiter erbij betrekken, maar hoe meer info, hoe liever!

Jup, ik zit ook in de IJslanders :)

Monmaster, leuk luxeprobleem heb je daar! Ik ben benieuwd waar jullie voor gaan :)
Is er nog een reden dat deze al met 3 verkocht wordt? Meestal zie je toch dat er gewacht wordt tot ze bijna vijf zijn :)

Hè getver Anke, ik duim voor jullie dat het snel opgelost is!

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:42

Bernadette: ze wilde kijken of ze de merrie nu kon verkopen en dan voor een relatief lage prijs... Dat wil ze een maandje proberen.. Anders gaat ze weer terug naar de begrazing en rijdt ze hem zelf aan en dan verkopen. Was haar eerste eigen fokproduct, vader en moeder heb ik ook gezien.

Ze is nu nog maar 1.30, maar ik schat wel in dat het 1.35 wordt.... Toch?
Nou ja, moet morgen eerst nog maar es naar die andere kijken....

Sandra: ik zit pas sinds twee jaar in de ijslanderwereld hoor! (Ik heb wel 43 jaar paardenervaring)
Maar ik vind het machtig mooi spul! Ik wil zelf ook graag alles leren, neem ook elke drie weken les, volg cursussen ed... Toen ik eraan begon heb ik me zelf gewoon op de o lijn gezet.... Open staan voor alle nieuwe dingen.... Zo van ik weet niks..... Help!

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 20:54

1.30 zou goed nog 1.35 kunnen worden, zeker met drie jaar. Ligt er wel een klein beetje aan hoe ze verder oogt. Sommigen zijn met drie al aardig compleet, die groeien geen vijf cm meer. Anderen zijn nog net zo slungelig als jaarlingen en die groeien dan vaak nog wat meer.
En dank voor je uitleg wat betreft de verkoop :)

Negen jaar geleden begon ik met een IJslander als verzorgpaard. Een jaar later kwamen er daar 3 bij. Bijna zes jaar geleden kocht ik mijn eerste eigen IJslander, die ik zelf inreed (met begeleiding uiteraard). Afgelopen december kocht ik er een driejarige bij (ik werd er simpelweg verliefd op, en toen de begrazing ophield te bestaan, heb ik haar overgekocht). Met mijn oudere IJslander les ik fanatiek, af en toe een wedstrijd en regelmatig cursussen. Ik leer graag en haal veel voldoening uit de lessen. En veel stof al om straks met mijn jonkie te kunnen toepassen :)
En wat Monmaster zegt: open staan voor alles. Je ziet vanzelf of het jou en je paard past. En zo niet, ga je op zoek naar iets anders :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 23:46

ik ben helaas te groot en te zwaar om op een IJslander te passen en dan wordt het plots wel wat moeilijker om op een gangenpaard te lessen, maar bon, ik heb nog tijd en ik kijk rond. En tuurlijk grijp ik iedere kans die ik krijg. Op dit moment zoek ik vooral veel info, intressante websites mogen altijd doorgegeven worden, adresjes waar je kan rijden ook.

Ik heb totaal geen wedstrijdambities, wil leren hoe ik op termijn de gangen van mijn paard netjes moet rijden, zodat ie tot zijn recht komt en ik vanop zijn rug een paar uurtjes per week van de natuur kan genieten.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 00:10

Heerlijk is genieten vd natuur!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 00:10

Fijne moederdag voor wie dit 'geldt'.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 02:51

Monmaster. Rasp kan betekenen mijten. Maar dan hebben ze ook vaak korsten of wondjes/kale plekken lager op het been of in de kootholte, en vooral heel veel jeuk. Je kan mijten aantonen door een huidafkrabsel te nemen en onder de microscoop te bekijken. Als je zelf geen micro hebt en je twijfelt of dat het is kan de DA dat ook doen. Behandeling met frontline raad ik ook zeker aan dan. Heftiger middel is neocidol en nog heftiger is sebacil. Byemite is een undercover naam die tegenwoordig wordt gehoord. Imaverol helpt niet, dat is tegen schimmel, niet tegen beestjes. Bepaalde vlooienshampoos werken wel.

Maar wat ook heel veel voorkomt is rasp ten gevolge van overbelast lymfesysteem. Het paard kan afvalstoffen niet kwijt en die komen er dan op die manier uit. Kritisch naar het voer kijken wil wel eens helpen (eiwitten), maar het is ook een ouderdomskwaaltje en helaas erfelijke aanleg.

Sandra, wat voor diensten werk je dan? Ik werk meestal 17 - 00 of 19 - 02. Heerlijk tweede helft vd ochtend uit bed en dan rond 16u klaar maken voor werk of langzaam aan het eten beginnen en daarna aan het werk. Is echt afzien als ik naar school moet, of eens 12 - 19 of 10 - 17 moet werken. Gelukkig niet zo heel vaak :)

Leeftijd van Tinkers bij import altijd controleren. Hoe jonger geimporteerd, des te nauwkeuriger is de leeftijd te bepalen. De Tinkers waar ik over spreek is ook niet zomaar wat import, maar bijvoorbeeld uit de dekhengsten van de eerste jaargangen nederlands stamboek is het aantal wat voor zijn 20ste de pijp uit is gegaan, niet op een hand te tellen, ook niet op 2 denk ik. Maar ik geloof er heftig in dat het te maken heeft met hoe er in sommige/meeste gevallen aan de overkant van de zee met de dieren om wordt gesprongen en hoe drachtige merries en veulens gehouden en verzorgd worden en dat het nog wel eens zeer rap kan veranderen als de nederlands gefokte dieren op leeftijd komen. En een dier waar in NL stabiel en duurzaam mee om is gegaan, is natuurlijk anders dan een die echt afgereden en vaak verhuisd is.

Sterkte Anke, hopelijk is het snel voor elkaar!

Spannend Monmaster, ben benieuwd welke mee naar huis mag straks :)

Vanochtend heeft Kyra ijzers gekregen. Brave dame zo de eerste keer (kan mevrouw "ik ben bijna 2 en zeg nee en ben heus al heeeel groot als ik op 2 benen ga staan" wat van leren). De hoefsmid denkt dat met een keer of 3 ijzers ze helemaal gecorrigeerd is. Ik hoop het, zal 1 of zelfs 2 ijzermaten schelen denk ik

Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 05:51

Zal wel ff raar aanvoelen, de eerste keer ijzers!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 05:52

Ja de leeftijd gokken zevolgens mij lukraak. Alles 5/6 jaar oud.

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 08:05

Er komen hier wel goede ideeën langs voor een ideale schuilstal. De grootte wordt denk ik rond de 4x6 en dan is een afscheiding in het midden best een goed idee. Zo kunnen ze er ook alledrie in ipv de 'baas' in zijn uppie.

Frontline heb ik zelf ook eens gebruikt. Maar neocidol werkt toch wat beter heb ik het idee. Vlooienshampoo zou ik afraden. Dit schijnt ontzettend schadelijk te zijn voor de rest van het paard.

Jeetje dat duurt nog wel even met jullie auto Anke. Hopelijk maken jullie er nog wat leuks van ondanks de pech. Misschien was het wel voorbestemd en is het eigenlijk een geluk dat jullie met zijn allen nog war extra van elkaar daar mogen genieten :) De kinderen vinden het vast geen ramp om nog wat langer vakantie te vieren ^^

Gisteren lekker op buitenrit geweest. Over de kermis hier in het dorp geweest. Kregen de aapies ook een suikerklontje. Echt leuk Hoe de mensen daar reageerden. Vervolgens maar een duik genomen om af te koelen.
Afbeelding

Malibuis zo gek op water! Ik denk dat als hij import was geweest hij zwemmend naar Nederland was gegaan hihi _O-
Afbeelding

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 08:07

Nee kids totaal niet...vermaken zich wel.

Leuk als ze zo gek op water zijn!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 08:08

fantastisch, heerlijk toch!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 08:24

Fijne Moederdag voor de moeders onder ons!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 08:29

Is dat voor caily? Waarom dubbele lip dan?

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 08:35

Ijzers met dubbele lip zorgen ervoor dat hij sneller af kan rollen waardoor ze iets sneller weg is en ivm correctie is dit makkelijker werken. Zodra de juiste vorm er weer is gaat ze op enkele lip met opzet in de teen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 08:43

Sebacil is hier niet te doen. Paard trekt steeds zijn poot uit de emmer en gooit alles om. Daar vind ik het even te duur voor. Frintline is gewoon druppelen. Maar dat kan weer niet in het natte seizoen, want moet wel 2 dagen droog kunnen blijven. Dis dan wel Sebacil. Maar dat is echt niet goed voor mijn humeur. Is dat andere spul ook wassen, Caily? Of ook druppels?