Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 11:58

DubbelDun schreef:
@tinky: je link doet het niet :)

Ik had ook geen link geplaatst,er verscheen automatisch een "http" in mijn tekst die ik met geen mogelijkheid weg kon krijgen :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 12:09

Vandaar :D

@palousa: heb je wel zo'n JKK-steker, want dat helpt goed met verwijderen. Verder heb ik me laten vertellen dat JKK niet van zout houdt en men strooit dus ook wel wat zout op de plekken waar JKK uitgetrokken is.

Overigens hier mijn gele gras (en de soezende meiden).
Afbeelding

Mijn dompelpomp'installatie' :D
Afbeelding

en van binnen
Afbeelding

En voor de liefhebbers... soep met ballen... :+
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 07-12-15 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 12:14

_O- ik eet geen soep straks..

Denk alleen dat er ook geen gras groeid als je er zout neer gooit dd ;)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 12:20

Die jacobsvork is echt fantastisch :D . Heb ze hier ook sinds dit jaar en heb spijt dat ik het nu pas ontdekt heb :'). Steken gaat gemakkelijk en het is nu veel aangenamer idd om even een stukje te doen dan vroeger.
Ik heb het hooiland wel dit jaar laten spuiten voor de zekerheid, maar door het jaarlijks kunstmest strooien groeit er eigenlijk al geen JKK. Wil aankomende lente ook strooien op de weilanden want heb ze dit najaar doorgezaaid en ze kunnen dan wel wat gebruiken, normaal wordt er niet bemest (of toch maar om de paar jaar) op het stuk waar de paarden staan.

Ziet er super uit DD! Mooi droog zand :).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 12:23

@palousa: ipv zout dan kunstmestkorrels strooien en wat graszaad :D

@ine: de paddock is idd nu mooi al zou hij nog iets droger mogen. Ik vind hem nu nog net te nat om mijn oudje op te laten slapen.
Je kunt je haast niet voorstellen dat het rond die ton een paar dagen terug nog een meertje was waar ze niet meer omheen konden lopen.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 12:27

Misschien toch ook iets voor onze paddock volgend jaar, wil hem dan ook wel volledig aan gaan pakken. Snap dat je je oudje droog wil laten slapen :j . Veulen slaapt hier op de stalmatten (liefst dan nog in de stront) ipv het imo droge stuk van de paddock, dus dat vindt ze blijkbaar toch nog comfortabeler.
Dat zie je ook aan haar prachtige kleurpatroon :+

Afbeelding

Die ladder is trouwens super cool! En dat ponyspan dat de bak sleept ook :D. Wij sleepten vroeger met een ouderwetse eg, maar die vind ik wel zwaar en gevaarlijk, enkel de oudste stond daar voor. Sinds we verhuisd zijn heb ik geen bak meer, maar eens die er is moet er toch een nieuw sleepsysteem komen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 12:32

Ik steek alles uit.
ik heb heel weinig JKK, gelukkig. Maar wel veel zuring en dat steekt veel moeilijker. Ik heb nu 2 jaar vrij intensief lopen steken en heeft erg veel resultaat!! Ik zit op waterwingebied en mag niet spuiten. Maar ik wil ook helemaal niet spuiten, het is zo slecht voor alle organismes. Verder werk ik met kalk en goede compost. Zo verbeter ik de grond en krijgt t onkruid minder kans.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 12:45

Ik heb er een paar keer overheen gemaaid, daar is het niet echt van opgeknapt -O- de weide zelf wel gelukkig maar de jkk viert hoogtij.

Volgend jaar komen er schapen op die wei, dan hoef ik niet meer te maaien en dat maakt het al een stuk makkelijker. Dan hoef ik ook niet in het hoge gras te zoeken naar de kruintjes wat het ook weer makkelijker maakt. Ook word de wei dan ook meteen bemest dat het gras weer ten goede zal komen. Ik kan er niet komen met een wagen vol mest dus zal dat zo moeten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:08

Vraagje...
Wie heeft er betonplex aan de binnenkant van zijn stallen zitten... en hoe houdt dit zich qua wegrotten als er dagelijks natte mest/bedding tegen aan ligt ??

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:10

Ik dacht ook aan wat anders bij de soep met ballen... :n

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:13

DubbelDun schreef:
Vraagje...
Wie heeft er betonplex aan de binnenkant van zijn stallen zitten... en hoe houdt dit zich qua wegrotten als er dagelijks natte mest/bedding tegen aan ligt ??

Moet de rest nog even bijlezen en reageren maar hier wilde ik alvast op antwoorden.
Wij hebben betonplexplaten als binnenkant van de stal en dat houdt zich eigenlijk erg goed. Ook als er urine tegenloopt of nat strooisel tegen blijft liggen. In theorie zou dat echt niet mogen rotten.
Ik heb dan ook nog "Chinese" betonplexplaten dus niet eens de echte dure variant :D

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:14

DubbelDun schreef:
Vraagje...

Ik denk wij... Stallen staan een jaar of 10 denk ik (gezet door vorige eigenaar) en ziet er nog goed uit. Ik maak zo foto's.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:20

@yontheke: Goed om te weten :D
Hoelang heb je die er al in zitten ?
@ine: super...

Ik heb nl een stal van betonnen plaatjes en die hebben in het midden van de achterwand een betonnen paal zitten die 4 cm uit steekt.
Nu trof ik vanochtend tussen 2 plaatjes 2 behoorlijk dikke plukken haar aan en op mijn oudje een stukje zonder haar :D In 1e instantie had ik mijn Bonte hier al de schuld van gegeven, maar die wist van niks :+

Nu wil ik de achterwand van een stukje betonplex voorzien zodat er geen haar meer tussen de plaatjes kan komen én ze zich niet kunne bezeren bij het gaan liggen aan die betonnen tussenpaal.
Ik heb ondertussen gezien dat je ook grote platen hebt van 310x150 en al ik die door midden zaag (of laat zagen :D ) dan heb ik mooi voor 2 stallen een glad achterwandje.

Overigens zitten die plukken haar zo vast tussen de plaatjes dat ik ze er niet eens tussen uit getrokken krijg. Je kunt je dus wel indenken met wat voor kracht die er tussen gekomen moeten zijn :(

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:27

Tinky12 schreef:
Dat is een groenbemester.Dit zijn ze verplicht op zand/löss om de voedingsstoffen niet uit te laten spoelen.Vaak is dit rogge...

http://www.kennisakker.nl/files/Kennisd ... R_MAIS.pdf

:j Klopt. Wij zitten op zandgrond, dus het gras wordt idd als groenbemester / vanggewas gebruikt en komend voorjaar vrolijk weer onder geploegd (met onze hoopjes mest erbij :+ )

Wij steken alle JKK uit, maar omdat we dit jaar wat aan de late kant waren met het ontdekken van de plantjes (we huren het weiland vanaf juni), hebben we een uitprobeersel gedaan. Als de JKK bloemetjes ging vormen, hebben we daar plastic zakjes omheen gedaan. Zo kan eea niet uitzaaien, maar gaat die plant aan het einde van het groeiseizoen gewoon dood. Het experiment was deels succesvol; een aantal planten besloot namelijk om na onze 1e zakjes-actie nieuwe bloemetjes onder de zakjes te maken. Dus toen konden we nog een zakjes-rondje doen.
Toen alles uitgebloeid was, zijn we met de JKK-steker rondgegaan. Wat ons opviel, was dat de planten die hadden uitgezaaid in een zakje, nog maar een klein wortelstelsel hadden. Ben benieuwd wat we volgend jaar nog aan JKK hebben. Wel een goed idee om de kale plek daarna gelijk in te zaaien, dat hebben we dit jaar niet gedaan. Het was ook al laat in oktober, en we hadden niet verwacht dat het nog zo lang groeizaam weer zou zijn.

We hadden vrij veel zuring, voornamelijk op de stukken wei die we momenteel niet gebruiken, maar in de toekomst misschien wel. We hebben er dit jaar voor gekozen om een deel van de zuring direct uit te steken (als het gras eromheen kort was), en bij de andere zuring de bloemen/zaden eruit te knippen, zodat er niet wordt uitgezaaid.

edit: ruzie met quote-haakjes en aanhalingstekens

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:36

Betonplex is idd erg rot-resistent :)
Het zit hier ook op de tussenwanden (die alleen niet veel gebruikt worden) die we bij brinco vandaan hebben.
Klein nadeel is wel dat het, in ons geval gecombineerd met staal, niet meer te tillen is.

Zakje er omheen is hier geen doen, staat de halve wei vol zakjes :P
Het is ook verder een natuurlijke wei, wat wil zeggen dat alles dat er staat uit zichzelf opgekomen is. Komend voorjaar (na 3 jaar) voor het eerst doorzaaien.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:39

Ik heb deze waterbak. Is dacht ik 180 liter en krijgen ze echt niet van de plek. Hij werkt met een vlotter, dus altijd vol. En de aansluiting met een tuinslang.Afbeelding

Nou hier alles weer Klieder nat. Jammer het was zo mooi aan het drogen. Gelukkig hoef ik zelf niet door de modder en de paarden ook niet als ze niet willen, maar toch wel leuk een beetje activiteit in de bak.

Oh ja en de betonplex. Wel even de zaagtanden behandelen. Zodat die ook waterdicht zijn.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:49

@ Dubbeldun: Helaas nog niet zo heel lang. Nu 2,5 jaar geloof ik. We hebben heel de binnenkant van de stal vervangen toen we de weide gekocht hebben. Toen stonden er tuinafsluitingen in die mijn haflinger bijna door midden brak als hij er zijn kont tegenaan zette.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:57

Innovatieve oplossing met die dompelpomp trouwens, DD! Die soep met ballen sla ik maar even over :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 13:59

@kvulden: goede tip van die zaagtanden. Als ik de plaat doormidden doe komt de zaagkant aan de bovenkant, maar die wil ik toch even 'zoeten' zodat ie niet zo scherp is.
Mooie waterbak, maar die zou ik toch niet via een tuinslang onder druk willen houden, zeker met een vlotter kunnen daar grote drukverschillen door ontstaan.

@hilary: dank je :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:03

Over JKK: soms zijn er loonwerkers die wel een middeltje willen brouwen voor in je handspuit. Mits je dat niet doorvertelt.... ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:15

MCPA dood ook kruiskruid hoor... :)

Ik heb hier nog wat andere middeltjes staan,een ervan is een combi,men noemde dat "alles dood" :P Alleen je gras overleeft het inderdaad.
Spuit heel weinig,alleen als echt niet anders kan.Pluk het liefst zoveel mohelijk handmatig weg.Ik gebruik hiervoor een spitvork.Zowel Kruiskruid als zuring kun je eenvoudig wegsteken zo,maaien is uit den boze voor deze 2 onkruiden.

Hier gelukkig geen "soep met ballen" alles was idd mooi aan het opdrogen maar met die miezer weer drijf :(
Maar met een beetje mazzel heb ik morgen wat stukken tapijt,kan ik wat zwakke plekken op de baan bedekken en op de grasoprit.Wel wat meer werk met iedere keer gras afdekken maar de moeite waard,blijft oprit mooi en kunnen ze toch op het gras:)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 14:16

Ik heb ook betonplex aan de binnenkant van zijn stal, bevalt goed. Het is makkelijk schoonmaken omdat het glad is en lekker stevig. Maar de stal is nog maar een jaar in gebruik dus voor de lange termijn weet ik het niet.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:00

DubbelDun schreef:
@kvulden:
Mooie waterbak, maar die zou ik toch niet via een tuinslang onder druk willen houden, zeker met een vlotter kunnen daar grote drukverschillen door ontstaan.

Waarom niet? Daar zijn deze speciaal voor. De mijne staat denk ik al zo'n 8 jaar.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 15:11

Daan_O schreef:
Ik heb ook betonplex aan de binnenkant van zijn stal, bevalt goed. Het is makkelijk schoonmaken omdat het glad is en lekker stevig. Maar de stal is nog maar een jaar in gebruik dus voor de lange termijn weet ik het niet.

Ik zit al een tijdje er aan te denken om de schotten in onze stallen er mee te vervangen, dit bevalt dus goed, gaat ook niet rotten aan de onderkant als er eventueel vocht in de rand blijft staan?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 16:18

Houten trailer worden ook van betonplex gemaakt. En die moeten ook wel het een en ander verdragen. Er zit wel verschil in kwaliteit. Maar goede kwaliteit en de randen niet beschermen tegen vocht. Dan gaan ze als nog rotten.

DD hoe groot is jou stuk van de paarden? Het lijkt een beetje zo groot als bij mij. Ik zit hele tijd te denken wel of geen track. Ik denk zelf dat mijn stuk net te klein is en ze dan niet lekker los kunnen gaan. Wat ze nu wel kunnen in de bak. Ben erg benieuwd naar jou indeling en afmetingen.