Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:01

Wij hebben een kat opgevangen van 2 jaar oud die nu al 2 weekjes in de schuur logeert, sindsdien de ratten niet meer gezien hehe :Y) Nog een weekje binnen bikkelen en dan mag het luikje open en kan hij ook naar buiten! Hoop dat het een goede jager is en dat hij ook de ratten vangt :o

Hier zit mijn voer in blauwe tonnen, kan ruim 1 zak per ton in, mijn zakken liggen gesloten gestapeld op een palet, als mijn ton leeg is gaat er een nieuwe zak in. Ik vind het heel handig, mijn water zit in een grote blauwe regenton die we aanvullen als ze leeg is, aangezien we geen kraantje hebben bij de stallen en dat veel makkelijker is om de drinkemmers in de stal aan te vullen, anders sta ik 5 minuten rond te kijken en te wachten als ik de emmers vul uit de kraan binnen :P

@ kristelhans: Ieeeew, vies zeg!!!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:58

Flotie71, gefeliciteerd! Leuk dat je nu gezellig mee komt kletsen. :D Lijkt me echt spannend, kan me voorstellen dat je nu erg blij bent. :j

Ik heb al mijn zakken thuis in de berging staan. Ik heb wel meerdere kasten ingepikt op stal, maar het idee dat er overal giga grote bruine ratten rondlopen... Als ze eenmaal weten dat er een grote zak voer is proberen ze toch er bij te komen.

Daarom heb ik op stal een plastic ladenkastje van de xenos staan. Drie laadjes en die vul ik af en toe aan. Erg handig en neemt niet teveel ruimte in. Ik heb er vitaminekorrel, bietenpulp en grasbrok inzitten.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:14

Hier is een rat geweest die door de plastic regenton heen heeft geknaagd om bij het voer te komen..
in de sloot en kanaal dicht bij ons huis zitten nu eenmaal ratten. Zo eens in de zoveel tijd zitten ze weer in de stal en moeten we ze vangen/ doden...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 14:15

Die had wel erg honger dan, meestal laten ze plastic wel met rust.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:28

Wat gaat het hier weer hard!

Wij hebben een verrijdbare voerkist, ideaal ding! Ongeveer 1.30 lang, 50 breed en 80 hoog. Dan op wieltjes en met 4 schappen erin (zodat je 5 verschillende vakken krijgt). De schappen zijn er heel makkelijk in of uit te halen.
Per vak past er ongeveer 40 - 50 kg voer in, dus in totaal kan er zo'n 200 - 250 kg voer in. Echt een ideaal ding!
Er zitten wieltjes onder zodat hij gemakkelijk opzij te rijden is én hij staat altijd 15 / 20 cm van de grond af.

In de zadelkamer heb ik muizengif liggen op 2 plaatsen. Daar kunnen de katten niet komen. Verder houden de katten het muis-vrij. Geen last van ongedierte hier gelukkig!

Wat ik wel weet: houd de stal schoon, knoei niet met voer, voertonnen / bakken moeten goed ongedierte-proof zijn én áls er ongedierte is, pak het dan zo snel mogelijk aan. Anders heb je zo een plaag...

Flotie; gefeliciteerd!

Gypsy; hoeveel kg kan je dan kwijt in die laatjes? Ik heb 5 paarden op stal staan en ik voer een zak zo op, dus dan moet je toch continu al die laatjes bijvullen?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:31

Dat klinkt super, als je zoiets nieuw moet kopen, zijn ze heel prijzig volgens mij.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:41

Ja, ik heb de mazzel met een heel handige vader! Dus ik heb hem zelf ontworpen / getekend, en hij heeft het zo gemaakt. En helemaal super: mijn moeder heeft er nog een laagje blanke lak over gedaan, zodat ie ook netjes blijft.
Ik heb hem al een jaar of 5, en hij is nog steeds helemaal super gewoon.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:40

Zo'n voerkist wil ik ook! Maar te duur om te kopen en geen handige mensen in de familie.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 18:55

Dit is mijn voerkast:

Afbeelding

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:24

Yontheke, ben je nu niet constant die dingen aan het vullen? Hier vandaag eindelijk een zonnetje gezien.....jippie! Als het zo doorgaat is mijn paddock over een maand of 3 weer droog. (met een beetje geluk ;-) Grrr, ik had altijd strokorrels in de stallen (een strookje naast de matten) en dat ging in principe goed. Vond ik fijner dan vlas, maar ik heb nu een ander merk en ze eten het....niet normaal meer. Ze laten zelfs het hooi er voor staan... Carola, die voerkist van jou klinkt helemaal ideaal. Hier gelukkig geen muizen. Het voer zit in een plastic ton. "Vroeger" wel een tijd last van muizen gehad, maar die waren in de vlas gaan zitten dus veel vlas opslaan doen we niet meer.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 19:30

Dit is mijn voerstek. Tussen het gereedschap van vaders :D

En die man maar klagen dat ik steeds meer ruimte inneem haha

Afbeelding

Afbeelding

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:04

@ zoefie: nee eigenlijk helemaal niet.. Heb maar 1 groot paard en een Shetlander. Die eten helemaal niet zoveel en de kleine moet maar eten wat de grote krijgt dus in de 2 onderste bakken zit hetzelfde voer :D ik voer maar 2 zakken van 20 kg op per maand + wat slobber en die staat thuis omdat ik geen water en elektriciteit heb aan stal.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:08

karev schreef:
Dit is mijn voerstek. Tussen het gereedschap van vaders :D

Wat moet al dat gereedschap dan ook in een voerhok?? :o

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:13

Jij snapt het tinky haha!

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:58

@florie,gefeliciteerd! Alvast succes!

Wat een dumpers enzovoort, goed bezig!

Hier van de week ook drainage in de bak gekregen, dus laatste zand erin. Vandaag ook een extra stuk bij de ponies bestraat.

Voer zit hier om in tonnen.

florie71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 22:49

Vandaag weer even bij de huidige bewoners geweest om naar wat details te kijken. Gelijk even extra naar de bak gekeken.... hij is gewoon droog!!!
Ook de wei is niet nat maar wordt momenteel niet gebruikt.
Het is allemaal nog zooooo onwerkelijk maar ben ook zoooooo heppiedepeppie

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 23:17

Gefeliciteerd zeg! Geweldig! Wanneer krijg je de sleutel? *of heb ik daar overheen gelezen?*

Ik ga de paarden nog even een hooinet brengen (met hooi) :') Er is sneeuw voorspeld dus ben heel benieuwd morgen!

En ik maak nu dagelijks een foto van de vlasstal met meer vlas dan anders. Vandaag was dag 2 en alles zag er nog keurig uit!

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 23:22

Kan ik mij voorstellen!!

Mijn paddock was vandaag, op de schaduwhoek na, alweer droog. Helaas ligt de aanleg van de bak al even stil. Echt zuur, want de toplaag is volgens mij voor 80% verspreid. Maargoed, vandaag even in de paddock gelongeerd. Eigenlijk is het een beetje te smal, maar voor een keertje kan het wel en nu kon mijn race-eend ook eens een beetje afremmen. Morgen naar de binnenbak van de buurman lopen. Als straks alles af is ben ik echt wel een tikkeltje verwend hoor.

Haha Karev, hij maakt vanzelf wel plaats voor je toch? :P

Carola, handig hè, zo'n voerkar. Mijn vader heeft er eentje in elkaar gezet, nu zelfs met deksel. Nieuw zijn ze best wel prijzig en met een likje verf aan de buitenkant ziet het er evengoed netjes uit. Mijn paarden zijn helaas niet zo netjes als ik :D dus ik moet elke dag de bezem over het pad halen om het hooi en de restjes biks weg te halen. Ondankbare beesten!

Kristelhans, lekker is dat, nog even laat naar de stal. Ik ga ook nog even lucerne voeren.

Hoevaak en hoelaat voeren jullie eigenlijk? En wat?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 23:25

Ik voer 3 x daags, ruwvoer is onbeperkt.
Sochtend 1 kilo brok (opfok en merrie) met wortels
Als het donker wordt gaan ze naar binnen en krijgen ze hetzelfde weer.
Als ik naar bed ga, doe ik nog een rondje stront uithalen, water geven en krijgen ze ieder 1,5 schep geweekte seniores priores (bietenpulp met wat extras) en wat worteltjes.

De bak is hier ook alweer droog, paddock droogt gelukkig ook alweer een heel stuk op.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 23:28

Ik hoop dat mijn piste morgen ook te rijden is voor les en dat er hier vannacht geen sneeuw valt. De boer was komen kijken om te slepen deze namiddag maar we hebben het maar niet gedaan. Dan had het 1 slijkboel geworden terwijl ik nu best nog droge stukken heb.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 23:31

Ik voer 's ochtends voor ik naar mijn werk ga rond 06:30 (soms iets later) en de merrie krijgt een volle voerschep Pavo Condition en mijn ruin een halve. Soms krijgen ze meteen hooi maar meestal zet mijn vriend ze rond half 9 op de winterwei met heeel veel gras. Daar staan ze dan tot een uur of 1 en dan haalt hij ze op en staan ze met hooi op de paddock. 's Avond rond 18:00 krijgen ze slobber en brok (zelfde hoeveelheid) en allebei een vol hooinet. Tussen 22:00 en 23:00 nog een vol net voor de nacht en dan doe ik de lamp uit.

In de zomer is het strookbegrazing van 's ochtends tot 's avonds en wat minder hooi. Dan staat mijn ruin volop in training en krijgt ie meer brok. Slobber laat ik dan weg, is nu echt een extraatje. Als de winterwei straks bemest wordt, moeten de paarden er af, we hebben zelf ook nog gras waar ze dan met strookbegrazing op kunnen. Bij extreem nat weer blijven ze op de paddock (16 x 32) met hooi, meerdere keren per dag gevoerd.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 23:36

Wat denk jij mosh...hij heeft geen keuze. Ik mocht 4 jr geleden mijn pony naar hun huis verhuizen. ...ik heb meerdere malen gevraagd of ze het zeker wisten hihi..ik kan er niks aan doen. Paarden houden gaat nou eenmaal niet minimalistisch :)

Ik voer karev tussen 7.30/8.00 11-12 15 18-19 22 de laatste x hooi. Onbeperkt gerstestro. Om 18/19 uur krijgen ze tevens een bodempje marstall muesli met een balancer. En om 22 wortels.

toet de shet heeft altijd een vol hooinet hangen in haar hoekje.

zomers van 7.30-19 wei met strookbegrazing en snachts paddock en een net hooi voor de nacht en onbeperkt stro

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 23:47

Ik voer ook drie keer daags, muv werkdagen dat ik tussendoor niet langs mijn huis kan. Tijden wisselen en soms eet één paard vroeger of later omdat het met training of transport zo uitkomt.

Djeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 00:00

Ik voer 2x per dag, ruwvoer zo goed als onbeperkt. Ze krijgt (winterrantsoen) 's ochtends en 's avonds hetzelfde: 1 schep luzernekorrels en 1 schep strucomix met een flinke scheut maisolie. In de zomer enkel 1 schep strucomix met lijnzaadvlokken. Ze krijgen 's morgens ook een voederbiet en hooi op de wei :-)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 00:03

's Ochtends (voor 07.30) hooi met krachtvoer
Naar buiten met hooi (voor 8 uur, want dan ga ik naar mijn werk)
In elk geval tussen de middag hooi, maar meestal krijgen ze een paar keer een beetje hooi
's Avonds naar binnen met hooi en krachtvoer
Afhankelijk van de tijd tussendoor nog een plukje hooi
Voor de nacht (tussen 23.00 en 00.00 uur) een grotere hoeveelheid hooi + een beetje krachtvoer

Absolute minimum is bij ons 4x hooi, maar het kan ook zo 8x per dag zijn.

Krachtvoer hangt volledig af van het paard. Ze krijgen allemaal wat anders en de trainingspaarden staan soms op een ander merk voer. Maar in principe is het altijd een brok met een muesli. En dan af en toe slobber als extraatje. Hoeveel ze krijgen hangt het af van type paard, conditie en de arbeid die ze verrichten.

Wortels krijgen ze ook nog tussendoor. Geen vaste tijd voor. Wanneer ik daar zin in heb.

Mijn paarden zijn snel te dik en ze vinden het hooi erg lekker. Daarom kan ik beter vaak kleine beetjes geven. Een grote hoeveelheid eten ze (ondanks slowfeeders) razendsnel op en staan ze de rest van de tijd zonder... Dat is niet wat.

*edit: wat woorden vergeten
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 18-01-15 00:12, in het totaal 2 keer bewerkt